Gå til innhold

Ang. bilstoler.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det så mange som snur bilsetene og lar barna sitte fremovervendt når det er anbefaltt at de skal sitte bakovervendt til de er tre år. Hadde dette vært i Sverige, så hadde hadde det vært forbudt. Gutten min er to år og 99 cm. Ja, han er lang, men ikke på langt nær for lang til å sitte bakovervendt. Er dere ikke opptatt av sikkerheten til barna. Den reduseres faktisk med 35 % når de snus...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er dessverre veldig mange som ikke er på nettet, eller her inne, og som får den nødvendige informasjonen..! Trygg Trafikk, NAF osv, er altfor dårlige med å gå ut med riktig info, og tester som Forbrukerportalen sine, hjelper godt til med å fremme salg av fremovervendte seter *ARGH*

Dessverre er det også mange som er litt sånn "jeg gidder ikke høre på andre, gjør det som JEG vil, og dermed basta", og noen som skylder på bilsyke eller liten benplass... Det er sikkert en del barn som faktisk blir bilsyke, men faktum er også at mange foreldre har veldig lav smerteterskel for skriking i bilen, og heller velger et mindre trygt alternativ... Nå blir jeg sikkert hengt, men mener IKKE at noen her inne som har fremovervendt pga bilsyke havner i denne kategorien, men vet veldig godt at det ofte er sånn i Real Life :-)

Skrevet

Kan desverre ikke gi deg noe svar på akkurat det. Sitter fortsatt bakovervendt hos oss (2 år og 10 mnd). Men må berre si at det ikke er forbudt i Sverige, vi har akkurat de samme reglene. Men du bli uglesett på av naboen hvis du snur de før 15 kg.

De har kommet litt lenger enn oss når det gjelder bilsikring. :)

Skrevet

35%?? Prøv 90% prosent du :o)

Jeg har bare et svar jeg, og det er ren og skjær uvitenhet. Dessverre er det også en del som mener de vet og kan bedre enn hva all forskning og erfaring tilsier.

Kan jeg forresten spørre hva slag s sete dere har? Her er snuppa 103 cm og det er ikke så lenge til hodet stikker 1/3 over kanten og dermed blir for lite...

Skrevet

Vi har Britax Two Way Elite til storebror på 100 cm, og han har enda en god del cm igjen til kanten..! Han har mye mer plass i lengden i lillesøsters sete (Akta Graco Duologic), men det går dessverre bare til 18 kg, og han er 17 nå... Men han fyller 4 om to uker, så håper han holder frem til sommeren, så får vi kjøpe beltestol da evt...

Britax Secura, Brio Zento og Britax Two Way Elite er de lengste på markedet :-)

Skrevet

Å sitte bakovervendt hjelper bare i en frontkollisjon. Blir du påkjørt bakfra burde barnet ha sittet "rett" vei i bilen...

Skrevet

Åh, blir så irritert når jeg leser sånn "vranglære"..! NEI, det er faktisk ikke sånn at barnet burde sitter "GAL" (for det er faktisk ikke rett vei for et barn å sitte fremover) vei, pga kreftene aldri blir store i en påkjørsel bakfra! Og hva om det er DU som kjører inn i noen bakfra? I en slik kollisjon er det alltid en som blir påkjørt ja, men også en som kjører inn i!! Bakovervendt er best i frontkollisjon, sidekollisjon, kjøring i veggen, utforkjøring, om du kjører inn i noen bakfra, om du kræsjer med en elg, med et romskip eller hva..!

Skrevet

Men vet du hvilken vei du kræsjer? Og er trykket like hardt om du blir påkjørt bakfra?? Nei!

Uansett hva du mener og tror om hva som er best i div kollisjonssenarioer så er BAKOVERVENDT det allerbeste for barnet ditt. ALL statistikk tilsier at det er det beste for barnet.

Skrevet

Jeg har Be safe izi combi eller noe i den duren. Gutten kan sitte der leeenge enda... Ja, det er lettere å bytte setet frem og tilbake i biler oalt etter hvem som skal kjøre barnet dersom en har et fremovervendt sete. Men da må det vel være bedre å ha et bakovervendt sete som står fast i den andre bilen da... Sikkerhet først, comfort etterpå..

Skrevet

vi har ikke så mye penger i mnd til overs(hadde blir vel bedre) da vi kjøpte stolen vår si kjøpte konsekvent en stol som KUN kan brukes bakovervendt for å slippe å snu den.

det frister jo å snu han siden han er så sinna, men tro hvor jævlig jeg vil føle meg dersom vi skulle få en bil i ræva eller front kollidere....

nei, elias sitter trygt og godt der bake. er bare han som er vanskelig.

Men vi skal bestille en sånn dvd spiller som trygt kan festes til bakovervendte stoler....husker bare ikke hvor jeg så den så slipper han å kjede seg når vi kjører til farmor og farfar...tar godt over en time...kjedelig for han å sitte der...

akta graco duologic - kun bakovervendt!

Skrevet

Hehe... Måtte jo komme. Er verdrens dårligste argument fordi det er frontkollisjoner som stort sett er de alvorlige og da man virkelig trenger all ekstra beskyttelse man kan få. Side kollisjoner og påkjørsler bakfra er sjedent noe særlig alvorlige. Er en god grunn til at TT anbefaler bakovervendt, og de ser på helheten.

Når det er sagt så er mitt svar til HI, uvitenhet! Jeg viste ikke så mye om dette da eldstemann var mindre og snuddeham altfor tidelig etter å blitt solt det argumentet hun over har, at det var flere påkjørsler bakfra derfor var forovervendt tryggest, og jeg kjøpte det *riste oppgitt på hode av meg selv*. Heldigvis kan en lære av sine feil da, nå vet jeg bedre så mellomste på 3 år sitter fortsatt bakovervendt.

Skrevet

Flott at så mange er enig med statistikken. Ingen av mine venninner har bekovervendt seter, og jeg blir gal av å forsvare meg for hvorfor jeg har det. Det er jo så upraktisk sier de. deet burde vært de som forsvarte seg...

Skrevet

Duologic er tidenes desidert mest geniale bilsete!! Isofix, ikke isofix, tar liten plass, er enkelt å feste, godt å sitte i, TRYGT, bakovervendt - ja, utrolig bra!

Men vi har også ei snuppe som hater å kjøre bil, men trøst deg med at det er en fase :-) Bare ikke gi etter og vis han at det nytter å skrike, så går det over, det vet jeg av erfaring etter to barn på akkurat det viset :-) Synes det er supert at dere valgte rent bakovervendt pga ikke fristet til å snu, er jaggu ikke mange som tenker sånn lenger..! :-D

Skrevet

Hehe, lurer på hvor lenge vi greier å holde denne tråden oppe før noen kommer med "jeg har sønnen min fremovervendt, men er IKKE noen dårlig mor for det, faen så råtne dere er som sier at jeg ikke vil sønnen min godt og at han ikke sitter trygt!!!" og innlegg i den duren jeg..! HEHE..!

Skrevet

Bakovervendt: spydde hver gang vi kjørte mer en 10 minutter. Forovervendt: aldri spydd. Derfor!

Skrevet

Skal si at temperaturen steg.... Vet SELVFØLGELIG at det er best å sitte bakovervendt. Mine barn sitter SELVFØLGELIG BAKOVERVENDT

Prøvde bare å fortelle at det ikke alltid er best at barnet å sitte bakovervendt....

Alt har jo å si om hvor treffpunktet er. Er det negative eller positive krefter? Hvor mange treffpunkter?

Bra at jeg aldri kjrærsjer;)

Skrevet

Uansett treffpunkt er det best med bakovervendt..! Uansett..! Nettopp fordi personskadene sjelden inntreffer i kollisjoner bakfra..! Det er ALDRI best (i en kollisjonssammenheng, nå snakker jeg ikke medisinsk) å sitte fremovervendt...

Skrevet

Virker som dere her inne igriper det som er av sjaner for å kunne rakke ned på folk som har andre valg enn dere.

Denne bilstol-debatten er et godt eksempel.

*Kjøp ny bil, hvis setet ikke passer

*Kjøp dvd spiller til å ha i bilen hvis ungen skriker av ubehag av å sitte bakovervendt, for egentlig er det ikke ubehag...ungen bare trasser og prøver å være sjefen....

listen er uendelig, ..

Hvorfor kan dere ikke bare akseptere at folk tar andre valg enn dere.. og slutte å beskylde de for å ikke mene det beste for barnet sitt (det dukker også opp i dress-debatten) så fort noen har valgt en fremgangsmåte enn det dere gjør....

Samme hvor mange ganger dere drar opp denne bilsete debatten så vil folk fortsatt ta et valg som de mener er til det beste...uansett om det er det dere mener eller ikke.. for det er nettop DEMS avgjørelse, valg og vurdering å ta..ikke DERE

Skrevet

Huffameien.. må vel svi at noen har andre meninger enn deg selv eller hva??

Skrevet

Jeg er overhodet ikke ute etter de som ikke tar samme valg som meg. Jeg klarer bare ikke å forstå hvorfor noen velger bort det som statistikken viser er det sikreste og det som er anbefalt av TT. Vi kan selvfølgelig diskutere andre ting også som går i samme retning, men en dress eller en vogn eller hva det måtte være er uansett ikke i samme kategori som sikkerhet i bil.

Skrevet

Stusselig med unger som kveles i sitt eget spy også...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...