Rose -3. troll i 2012 Skrevet 22. september 2007 #51 Skrevet 22. september 2007 Ser jeg en mann i rosa skjorte tenker jeg "Kult" Ser jeg en mann med rosa sko (og mest sannsynlig feminine sko pga det er lite rosa maskuline sko å få tak i) så tenker jeg litt espen ester!
Katja Skrevet 22. september 2007 #52 Skrevet 22. september 2007 det er mulig det er ignorante meg som er med på å opprettholde kjønnsskillene her i verden, fordi jeg ikke vil la sønnen min gå i rosa sko. Det bryr jeg meg ikke om. Men jeg vil gjerne beskytte gutten min, og vil ikke at han skal være den som må gå i bresjen for å viske ut kjønnsskillene. Selv om jeg gjerne vil gi ham ryggrad til å stå for sine meninger, og ikke bry seg om hva andre syns, så vil jeg gjerne beskytte ham mot å bli et mobbeoffer. Jeg vil gjerne oppdra ham til å betrakte kjønnene som likeverdige, men vil ikke sende ham ut til "ulvene" med ting som jeg vet han vil bli ertet for.
Katja Skrevet 22. september 2007 #53 Skrevet 22. september 2007 Og det er stor forskjell på en rosa t-skjorte eller en rosa genser, syns jeg, for det er jo moderne for gutter nå. Men rosa vintersko eller joggesko er ennå ikke moderne for gutter, og dessverre noe de vil bli ertet for, tror jeg.
Hot Midget ! Skrevet 22. september 2007 #54 Skrevet 22. september 2007 Synes du var smart jeg H.I som gjorde det på den måten:) Hadde jeg hatt en gutt hadde jeg aldri kjøpt rosa dress, sko, kjole osv.. Men å kompensere litt med rosa tannbørste osv, kunne jeg fint ha gått med på Evt rosa gensre, skjorter-laget for små gutter:) Men ja god ide..Du tar på en måte fra ham litt ønsken om å være gjennomført "prinsesse", samtidig som du ikke får han til å føle seg teit eller rar for han liker rosa:-)
Gjest Lykkeliten2 Skrevet 22. september 2007 #55 Skrevet 22. september 2007 Jeg har ikke lest alle alle svarene for det var så mange der men jeg ville ikke kledd gutten min i rosa selv om han ville det. Jeg ville ikke kledd han i "macho"klær heller, men pene vanlige gutteklær. Jeg tror ikke å kle gutten sin opp som en ballerina er så veldig heldig. men det er min mening. Jeg er vel for mer tradisjonelle kjønnsroller i samfunnet enn det. Det er vel også derfor jeg har funnet meg en utenlandsk mann. Norske menn jeg har kjent er ofte litt tøffel. Fra de svarene jeg leste, virket det som at de som er "for" rosa på gutter er mødre som selv har gutter som liker rosa og jenteting.
Odd Molly Skrevet 22. september 2007 #57 Skrevet 22. september 2007 Synes du får mange helt usakelige svar her. Selvfølgelig er ikke du og dine meninger med på å skape mobbing i bhg, hvor tar folk det fra? Synes du har løst det veldig fornuftig jeg. Har selv en gutt som hadde en rosa periode da han var 3. Han fikk gå med rosa klær, hadde rosa bamse, men han ba aldri om rosa dress eller sko. Nå er han 4 år og liker blått. Samme for meg hvilken farge han bruker. Vi valgte å ikke kjøpe rosa dress da lillebror skulle arve, men også for å unngå at han ble ertet. Han er en ganske stille og sjenert gutt og jeg ville ikke vært komfertabel med at han muligens ble ertet. Så viktig er ikke fargen på en dress. Bør vel kanskje legge til at jeg hater rosa, hadde jeg hatt jenter ville jeg heller ikke ønsket sterkt å kle de opp i fullt rosa utstyr.
UnePune äntligen hemma! Skrevet 22. september 2007 Forfatter #58 Skrevet 22. september 2007 Er ikke voerbegeistra for rosa generelt jeg heller =P Kjøpte vinterdress på cubus i år, og den var sånn farge som passa både jente og gutt: turkis og brun. Var så deilig å få noe annet enn blått/svart =)
SuperGlad Skrevet 22. september 2007 #59 Skrevet 22. september 2007 vi voksne tenker alt for mye..... jenteting/gutteting. barna våre synes bare ting er pent. kan de ikke få lov til å pynte seg uansett kjønn i hva DE synes er fint? snuppa er ikke verdens stiligste i støvler, body å en hårbøyle halvveis på hodet, men hun synes tydeligvis det da :-) å vil gutten min ha på seg rosa støvler med glitter på så skal han få lov til det.
Odine! Skrevet 22. september 2007 #60 Skrevet 22. september 2007 Why is Pink a Girl Color and Blue a Boy Color? According to the website “Gender Specific Colors,” it would seem that assigning color to gender is mostly a 20th century trait. It would also seem that at one time, the color associations were reversed when color first came into use as a gender identifier. In fact, this reversal of what we consider “normal” was considered conventional, even in the early 20th century. “At one point pink was considered more of a boy’s color, (as a watered-down red, which is a fierce color) and blue was more for girls. The associate of pink with bold, dramatic red clearly affected its use for boys. An American newspaper in 1914 advised mothers, “If you like the color note on the little one’s garments, use pink for the boy and blue for the girl, if you are a follower of convention.” [The Sunday Sentinal, March 29, 1914.] “There has been a great diversity of opinion on the subject, but the generally accepted rule is pink for the boy and blue for the girl. The reason is that pink being a more decided and stronger color is more suitable for the boy, while blue, which is more delicate and dainty, is prettier for the girl.” [Ladies Home Journal, June, 1918] According to Jo B. Paoletti and Carol Kregloh, “The Children’s Department,” in Claudia Brush Kidwell and Valerie Steele, ed., Men and Women: Dressing the Part, (Smithsonian Institution Press, 1989). - In the United States: “The current pink for girls and blue for boys wasn’t uniform until the 1950’s.
Mrs. Bouquet Skrevet 22. september 2007 #61 Skrevet 22. september 2007 Jeg er litt for å skille på kjønnene jeg. Den dagen barnet mitt forstår hvilke holdninger og uskrevne regler man har her i samfunnet skal det få velge klær, farger, hårsveis o.l. selv.
Gjest Skrevet 22. september 2007 #62 Skrevet 22. september 2007 For flere år siden hadde sambo rosa sengesett,etter at han ble voksen=) .D var for å imponere jentene,har han sagt til meg,hi hi..
Rose -3. troll i 2012 Skrevet 22. september 2007 #63 Skrevet 22. september 2007 i fjor til jul hadde min 2 åring rosa striper på slipset til jul og jeg syntes det var skamtøft. pappaen deriomot likte IKKE de rosa stripene på slipset, men så lenge det er jeg som kjøper klærne her i huset så kjøper jeg det jeg synes er fint (frem til ungene har meninger selv da)
Gjest Skrevet 22. september 2007 #64 Skrevet 22. september 2007 jeg kjenner en gutt som elsker rosa, og nok er litt smittet av denne spinsesse"galskapen" som er nå. så han ønsket seg rosaprinsessekjole... han maste og maste, så moren bestemte seg for at det da ikke var det verste som kunne skje.. så hun tok med seg gutte gutten sin ut på shopping og kom hjem med rosa prinsesse kjole. så i ukene etter løp han rundt i rosakjole og gevær på ryggen:) heheh lekte sjørøver han... hihihi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå