Gå til innhold

Når gutta vil ha ROSA!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, hvorfor skal man nekte noen noe pga av FARGEN liksom? Jeg skjønner ikke en sånn tankegang. Men det handler kanskje om at noen må ha klarere "koder" ift kjønn enn andre. Har tro på at de som mener at gutter MÅ ha blått og jenter MÅ ha rosa, og at de for guds skyld ikke kan ha begge deler er ganske usikre folk ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan vet du at han ikke er en Esther Pirelli?

Hvem bestemmer hva som er gutte- og jenteklær?

Når er noen selv i stand til å bestemme hva de vil iføre seg?

Skrevet

nååå...de er så søte i denne alderen. Lillemann elsker å ha kjole på (rosa strutt-skjørt),-med matchende veske (han er to). Så skal det spilles musikk også danser han mens han sier "fiiin,fiiiiiiin" *smil*

Han vil også gjerne ha kjole på i bhg. Når jeg sier at han desverre ikke har noen er storesøster hurtig til å si at han godt kan få låne en av henne. Da kommer skjørtet over buksene, så kan de ta det av ham utover dagen:o)

Skrevet

Er du seriøs nå? Gode gud. Usikre folk?? Om ungen min hadde kommet i rosa vintersko er faren for at han hadde blitt ertet av de eldre i bhg ganske stor, og som voksen forstår jeg mer konsekvenser av slikt enn ham som et lite barn.

Noen må gjerne kle barna i hva de vil, men jeg tar ikke utfordringen at mitt barn skal bli mobbet fordi vi som foreldre lar ham gå i jenteklær.

Men, om du vil kle opp sønnen din i kjoler og rosa øredobber så gjerne for min del..

Skrevet

Jepp, enig..! Har så mye blå, grønne og brune klær til snuppa, og får så utrolig mange reaksjoner på det "Næmmen herregud, hun er jo jente jo, vil du ikke ha på henne jenteklær?" selv om jeg har mye rosa til henne også, så synes jeg bare det blir for dumt..! Vinterdressen hennes er rød og mørkeblå, og sambos første uttrykk var "det er guttedress jo.."!! Hvorfor det?? ARGH!

Skrevet

Herregud da, det er jo ingen som sier at han må gå med kjoler og rosa øredobber..! Men om han av en eller annen grunn vil ha rosa sko med hjerter eller glitter på, skjønner jeg ikke hvorfor vi som foreldre må trykke det inn at "nei, det er jentesko"! Hvorfor tror du evt han blir ertet i barnehagen? Jo, fordi unger blir lært helt fra starten at blå er gutt og rosa er jente...

Skrevet

Har ennå tilgode å se vintersko for jenter med glitter og strass på... om mannen min ville gå med rosa sko, so fucking what? Jeg kan ikke bestemme hva han skal gå med, men hadde jeg fått bestemme, hadde jeg stemt på de rosa;-p

Skrevet

Vet du hva, jeg gidder ikke engang debattere med deg der altså. Den som mener det ikke finnes klasseforskjeller mellom jente og gutt i vårt samfunn, er på en helt annen planet enn meg selv.

Skrevet

åh lillefy.. I think I love you. Jeg hadde ikke hatt noen betenkligheter med å sende ungen min i barnehage i rosa strutteskjørt og jeans under. Om jeg hadde hatt en gutt da. :)

Ser ikke problemet med rosa vintersko i det hele tatt jeg, og som andre her sier.. det er dere som er med på å opprettholde mobbingen med innstillingen deres.

Skrevet

Ikke sant..! Hadde mannen min ville gått med rosa sko hadde jeg synes det var kult..! Mannesko kanskje ja, hehe, vet ikke helt hva jeg hadde synes om han hadde presset seg ned i stiletthælene mine og dratt på byen altså, selv om jeg er ganske liberal sånn sett :-D

Skrevet

Klasseforskjeller basert på kjønn håper jeg da virkelig ikke samfunnet vårt bærer preg av, men forskjeller mellom kjønnene er her så avgjort.

Men det er like fullt interessant å høre hva folk legger til grunn for valgene sine angående oppdragelse av ulike kjønn. Og ikke minst hvordan oppveksten er for de små Esther Pirelliene der måtte være - for man vet jo ikke at akkurat ens egen unge viser seg å være f.eks transkjønnet.

Skrevet

Det var det jeg også mente! Du fikk sagt det =)

Skrevet

Fordi det er jentesko, og han er en gutt??!!

Hvis han kan gå i jentesko, hvorfor skal han ikke få gå i kjole da?

Skrevet

*ler* av morsomme mamsemomsen;-p "fikk morsomme bilder inn i hodet nå"

Skrevet

Ja, for rosa sko og klær er akkurat det samme som kjoler og øredobber. Selv DU er ikke så dum at du ikke skjønner forskjellen.

Skrevet

gutten min på 16 mnd har rosa t skjorte han, kult synes jeg, gubben går og i rosa t skjorte eller skjorte....

hadde ikke brydd meg en plass jeg hehe...

Skrevet

Det er da ikke noe forskjell på skomodellen, annet enn at den er rosa? Så det er ikke en jenteSKO, men en sko med jenteFARGE! Og nei, jeg ser overhodet ikke problemet... Har aldri sagt at han ikke skal få gå i kjole, men ser ikke koblingen..! Gutten min er veldig guttete, er bevisst på klærne sine, ville nok ikke spurt om kjole, men han elsker rosa, og vil gjerne ha rosa gensere f.eks...

Hadde han spurt om å få gå med kjole hadde jeg nok spurt hvorfor, ikke med noe grimase eller bortfeiing, men hadde ikke sagt "nei, det er for jenter" sånn helt uten videre..!

Skrevet

Dere hevder jo at en ikke skal skille på jentefarger og guttefarger, og at det er ok om en gutt går i rosa jentesko med dill dall på. Hvorfor kan han ikke få gå i skjørt og da??

Folk får gjøre som dem vil, men her i huset har verken mann eller barn rosa sko, hehe:o)

Skrevet

Rosa har blitt en motefarge til gutter, derfor rosa genser og t-shirt. men det sier jo seg selv at mannfolk ikke skal fly rundt i rosa sko..

Skrevet

Det er faktisk ikke alle rosa sko som har masse bling på. Friendsskoene fra Coop, er helt like, men i tre fargealternativer.

Skrevet

Hehe, det er faktisk litt forskjell på klær som er laget for jenter, og klær med jentefarge, som også kan brukes av gutter..! Men jeg hadde heller ikke nødvendigvis sagt nei om gutten min ville ha skjørt, men ser ikke at det er sammenlignbart egentlig..!

Skrevet

Gutten min (4,5 år) elsker også rosa. Han har rosa t-skjorter, boxere, matboks osv.

Why not, liksom? :o)

Skrevet

Rosa er HOT HOT HOT!

Såklart får gutten min rosa klær, han er bare 6 uker, men vil han ha rosa vintersko så skal han da få det!

Og er det noen pyser i barnehagen som prøver å fortelle han at det er "jentesko" så håper jeg da virkelig at jeg har lært han å svare for seg - og at sånne ting preller av på han!

Rosa er kult både til snuppa og snuppen!!

Skrevet

Er jeg med på å opprettholde mobbingen? Fordi jeg ikke lar gutten min få velge de rosa jobbeskoene. Vet du hva? Han får ikke velge sko selv i det hele tatt, det er jeg som velger de JEG synes sitter best på foten hans og som jeg tror er best for han - rosa eller sorte =P. Akkurat som han ikke får alt annet han peker på. Jeg sier ikke: Nei, du kan ikke få den fordi den er rosa! Som sagt, vil han ha på ballerina-skjøretet sitt i barnehagen er det greit. Men han er i grunn ikke så bestemt blitt enda =D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...