Gjest Skrevet 21. september 2007 #51 Skrevet 21. september 2007 Eskimoer er jo ikke så brune!?!.. men de kan jo ha gener som stammer tilbake fra Afrika? Det stemmer hvertfall at fra jo varmere strøk man kommer fra, jo mørkere er mann. Tenk på det, så ser du det stemmer ganske godt!
Summer-girl&Luna-boys Skrevet 21. september 2007 #52 Skrevet 21. september 2007 Enig, Mami. Det er nettopp dette jeg mener; ikke lage noe stor sak av noe som er helt naturlig.
Gjest Skrevet 21. september 2007 #53 Skrevet 21. september 2007 Den tar jeg Cheni! Min datters favorittkosedyr er en liten ape. Så om hun en dag hadde sagt "se en apemann!" til en afrikaner så skjønner jeg jo at hun bare har dette fra kosedyre sitt. Mener derfor at barn kan si slikt uten at voksene har lært dem det. Men, når din datter sa dette. Er det ikke da du skulle vært der og forklart henne at det ikke heter ape? (om du ikke gjorde det).
miapia Skrevet 21. september 2007 #55 Skrevet 21. september 2007 Jeg har ikke sagt noe om hvor mye folk er ute blant folk, har ikke tro på at det er det som gjør forskjellen. Inntrykket mitt var at det var lite viktig til å gi ungene en skikkelig forklaring der en tar avstand fra nedsettende språkbruk. Ungene kan en som sagt ikke styre, men en kan og bør reagere når de går over streken.
Gjest Skrevet 21. september 2007 #56 Skrevet 21. september 2007 At de er fra et land som heter Kina? At hun kan si "Nei det heter ikke guling, han er fra et land som heter kina." F.eks.. eller: Kineser - vietnameser - koreaner... Er ikke så vanskelig.
Gjest -<<- Skrevet 21. september 2007 #57 Skrevet 21. september 2007 Joa. Både inuitter og yupiker (folkeslag i Alaska) er langt brunere enn den jevne hviting, og bor i ekstremt solfattige områder. Gener som stammer fra Afrika har nok du og jeg også. Men forklaringen din er ikke helt på jordet altså, den bare er ikke helt dekkende - siden ting som D-vitamininntak og denslags også spiller en vesentlig rolle.
Gjest Skrevet 21. september 2007 #58 Skrevet 21. september 2007 Om du tenker på forklaringen på hvorfor de er gule, så er det fordi dette lande ikke er like varmt, og ikke har like mye sol som f.eks Afrika. Derfor er de ikke like mørke som Afrikanere. De sier så i hvertfall, i følge dokumentarer når det kommer til hudfarger og hvor på kloden man bor. Er jo bare og fokrlarer ungen det, på en litt enklere måte.
Odine! Skrevet 21. september 2007 #59 Skrevet 21. september 2007 Argh, -<<-, nå fikk du meg til å lure på hvorfor inuittene er fargede!
Odine! Skrevet 21. september 2007 #61 Skrevet 21. september 2007 De er jo ikke "gule", da. Svigerinna mi er fra Kina, og jeg vil absolutt si at hun er brun, ikke gul.
cheni Skrevet 21. september 2007 #62 Skrevet 21. september 2007 Det er jeg helt sikker på at jeg gjorde. (er 10 år siden, men vil tro at jeg var så oppegående...) Jeg husker iallefall at jeg syns det var fælt at hun sa det, for det er jo et rasistisk uttrykk, ikke sant? Men jeg så samtidig humor i det, for hun mente det jo selvsagt ikke rasistisk...
Gjest BigMama og februargutta Skrevet 21. september 2007 #63 Skrevet 21. september 2007 har selv opplevd "rasisme" uvitenhet mot mine unger i bhg. enkelte unger kalte han den svarte og sauen og sønnen min er langt fra svart og har ikke sauehår..lurer på hvor disse ordene kommer fra?? et sted lærer jo ungene de? mange unger synes unger som ikke er lik seg selv er merkelig..men tross alt mener ikke ungene noe vondt med det, er mere uvitenhet det kommer fra..
Blue Lady Skrevet 21. september 2007 #64 Skrevet 21. september 2007 Vandret ikke de inn i Alaska fra Kina tro? *totalt avsporing fra hovedtema ) *
Gjest Skrevet 21. september 2007 #65 Skrevet 21. september 2007 Det finnes sikkert en GOD forklaring på dette også. Bare og søke opp i google. Jeg har sett så uttalige mange dokumentarer om planeten. Det som kommer frem i alle dokumentarene jeg har sett er at det er nettopp derfor afrikanerer er så mørke som der, at kineserer er gule og vi er hvite. Nettopp fordi solen er sterkest i Afrika, avtar litt i Kina (eller var det færre soltimer pr. dag..eller noe slikt).. osv.. de sa sikkert noe om hvorfor Eskimoer er såpass brune i forhold til stedet de bor, men dette husker jeg ikke hva forklaringen var på. Men søk det opp på google så finner du nok et svar. Poenget mitt uansett i dette innlegget var bare det at man kan forklare barn at det ikke heter "apemann" men afrikaner, og hvorfor han er såpass mørk. En Eskimoer ser jeg ikke at barn vil reagerer på! Disse skiller seg jo ikke ut på samme måte som en Afrikaner f.eks.. eller en dame i hajib.
Mø schæl! Skrevet 21. september 2007 #66 Skrevet 21. september 2007 Til absolutt alle dere som har kavet dere opp og skreket over at dette er rasisme på sitt beste (i mer eller mindre innpakket form): innser dere ikke at det DERE gjør faktisk gjør at rasismen opprettholdes? Hvorfor skal vi være så fordømt redde for å tråkke noen på tærne? Jeg har flere muslimske venner f.eks, og disse "mobber" jeg ofte med at ikke kan spise svinekjøtt f.eks, og så får jeg noen saftige gloser tilbake - ALT i vennlig regi, og som for vår del gjør at forskjellene oss imellom ufarliggjøres. Vi har en "policy" i dag om at vi skal være så varsomme, så varsomme - noen kan bli såret. Ikke kan vi kalle mørkhudede "svart" f.eks. Hvorfor ikke? Vi blir da vitterlig kalt "hvite" uten at noen kremter to ganger av den grunn? Åh, kjenner at jeg blir så oppgitt. Vi er forskjellige ja, både i utseende og ofte i kultur og religion, men vi er faktisk mennesker hele bunten og har dermed MASSE til felles også. Jeg vil derfor oppfordre jenta mi til å være utadvendt og frisinnet i forhold til andre kulturer og mennesker med en annen hudfarge - bli venn med dem, få erfare at de faktisk ikke er så forskjellige fra en selv! Forhåpentligvis kan hun og dem en gang i fremtiden le med hverandre og ha en vennligsinnet konversasjon om forskjellige dem i mellom - og om vedkommende går med burka, ikke kan spise pølser eller er helt svart i ansiktet, så kan det PRATES om, og dermed bli en helt naturlig del av livet hennes. Likeså det at hun sannsynligvis vil gå i shorts om sommeren og kanskje også sole seg toppløs. Dersom dere på død og liv skal være så pinlig nøyaktige når dere snakker med ungene deres om hva som er korrekt og ikke korrekt når man snakker om fremmedkulturelle, ja, hva oppnår dere da? Jo nettopp at ungene skjønner at DETTE folkens, dette er en gruppe mennesker som er helt annerledes enn oss, og som vi skal være forsiktige med i vår væremåte og omgang. Bryt ned barrierene! La barna være barn og pleie deres naturlige nysgjerrighet ovenfor folk som er "annerledes" - og la dem få lære på den måten! DA først vil fremmedfrykten forsvinne!
Gjest Skrevet 21. september 2007 #67 Skrevet 21. september 2007 Hva har det med saken og gjøre, at de ikke er gule? De er hvertfall ikke like brun/svart som en fra Afrika! Poenget er jo bare at man skal forklare barnet litt, når de sier "se en guling" "se en ape" "se en sjokolademann".. Om han er gul,brun,grønn hva spiller det noe rolle? Forstår at barn kan si slikt og reagerer ikke så mye på dette. Men syns at vi foreldre kansje burde forklare for dem. Er da ikke så vanskelig?
Gjest Skrevet 21. september 2007 #68 Skrevet 21. september 2007 Har ikke denne diskusjonen sporet veldig av nå? Dere får båssette meg etter å ha lest hva jeg skal skrive nå... da datteren min var 2 år så var vi på vei hjem. På den tiden bodde vi i en høyblokk. En pakistansk familie holdt på å flytte ut (kjente kona der litt for vi jobbet samme sted før). Utenfor på benken satt det to pakistanske menn, av den ganske religiøse sorten. Nå snakker vi Al-Quaida skjegg og posete bukser. Og skjegget var ikke den pistrete sorten, det var stort og buskete og rakk dem til midt på brystet et sted. Min lille søte datter løp som regel i forveien og jeg kreket min gravide kropp etter. Rett foran disse mennene stoppet hun opp. Og stirret. Da jeg kom så snudde hun seg og sa; "Se mamma! Juletre! JUUUULETREEE!" Eh... det var første gangen jeg ble flau over noe hun sa/gjorde. Jeg smilte meget flau og unnskyldende til disse mennene som ga meg stålblikket tilbake. Med ungen under armen gikk jeg inn mens hun ropte" JUUUUULETREEEEEEE!" så det ljomte etter. Mhm. Og bare så det er sagt, jeg sitter ikke med barna mine og forteller at mørkhudete menn er det vi bruker som juletrær. Kom igjen, fortell meg at jeg også er en rasist fordi at datteren min reagerte på utseendet til disse mennene.
Gjest Skrevet 21. september 2007 #69 Skrevet 21. september 2007 HAHAHAHA juletre??? litt av en sammenlikning da
Odine! Skrevet 21. september 2007 #71 Skrevet 21. september 2007 Mitt innlegg var ikke ment som noe annet enn faktaopplysning: Ingen er gule i huden (med mindre de har gulsott...). Asiater er brune. Jeg tror ikke et barn sier "guling" uten å ha lært det ordet av noen.
Odine! Skrevet 21. september 2007 #72 Skrevet 21. september 2007 Kanskje hun trodde de var nisser ;-) (pga skjegg) Jeg tror nok barn kan si mye rart som de ikke har lært hjemme.
mam <3 Skrevet 21. september 2007 #73 Skrevet 21. september 2007 Enig med Schvuuups! At man skal være så politisk korrekte hele tiden, gjør helt vanlige ting som det å omgås eller møte på folk med andre kulturer til en "trå varsomt" situasjon. Der man må passe på hva man gjør og sier. Det forsterker forskjeller.
solstråle69 Skrevet 21. september 2007 #74 Skrevet 21. september 2007 Enig med innlegget til Schvuuups! Og morsomme historier fra Mullebrud og Petra! :-)) Herregud, det kommer da gjerne gullkorn fra de små om "hvite" mennesker også da! Skal det liksom ikke være lov å spøke med mørkhudede pga. farven? Omvendt rasisme spør du meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå