Gå til innhold

Jeg er ikke rasist....


Anbefalte innlegg

Skrevet

Så da tror du ikke vi snakket om dette etterpå??? neida sug lut. Du er prikkfri du....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rart at det er en så naturlig del når ungen din kommenterer det hele tiden. jeg bor på landet og vi har nyss fått en somalsk jente i koret der lille synger. Ikke gauker hun etter de, ikke sier hun at moren ser ut som et spøkelse og ikke spør hun hvorfor hun er brun eller hvorfor hun har krøller. Jeg har kanskje bare en lite nysgjerrig og underutviklet unge jeg da.

 

 

Skrevet

Mener du jeg bør søke hjelp fra barnevernet i hvordan jeg skal forklare forskjell mellom svart og hvit?? Visste ikke at jeg måtte ha førerkort i barneoppdragelse for å ha en 3-åring........

 

 

Selv er jeg hvit som et laken og ligner vel i grunnen et spøkelse selv. Ikke gøy for meg å vise meg på en strand om sommeren. Føler meg faktisk utsatt for omvendt rasisme når jeg vandrer rundt og merker at folk ser på blekingen. Visker og tisker og mener at jeg burde holdt meg i skyggen ikledd en solid burka.

Skrevet

greit at barn får fordommer hjemme i fra, men hender de sier stygge ting med lys hud og...

er jo ikke rasisme for det, men bare slik de ser det i sine øyne.

unger kan jo også si "stygge" ting til store mennesker, men betyr ikke de er blitt "lært" opp hjemme!

hvis dere skjønner hva jeg mener..

mye rart som kommer ut fra munnen deres og noen ganger vanskelig å holde latteren tilbake :)

men man må også lære de at slikt er ikke pent å si om andre.

Skrevet

Tror nok norskfødte Ahmed ville følt det negativt å bli plukket i håret fordi han ser annerledes ut enn andre. Vi som foreldre vet bedre og har en plikt til å lære ungene våre folkeskikk slik at de ikke sårer andre.

 

Jeg tror nok at hvis jeg ble kommentert av ungene til noen på buss-stoppet hadde satt pris på at foreldrene brukte et øyeblikk på å forklare barna sine at det ikke er noe hyggelig å gjøre sånt...

Skrevet

Herregud, nå får dere kutte ut! At et barn synes en mørk mann ser ut som en ape betyr jo ikke at det er foreldrene som har lært han/henne det?

Barn synes ting de ikke ser like ofte er rart,, så en dokumentar med angelina jolie (trooor jeg) i en barneby nede i sør Afrika, barna pekte på henne og syntes hun så rar ut, spurte hva som var galt med henne o.l.

Alle vet jo at det bor mange hvite i sør afrika, men likevel så syntes barna at dette var noe rart. Tror neppe mulle sa til datteren sin at "ja Caroline, der er en ape, han har sikkert rømt fra dyrehagen så pass deg for han" Barn har jo ingen impulskontroll, sier og gjør ting uten å tenke om det kan være galt først.. Har selv opplevd å ha en haug kinesere rundt meg i frognerparken som lurte på om håret mitt var ekte og om jeg brukte linser o.l. og dette var voksne mennesker, tok meg uansett ikke nær av det selvom de syntes jeg så litt rar ut hehe..

Skrevet

JEg har aldri lært mine barn at mørkhudete er mindre verd eller er aper eller noe....

Skrevet

"hele tiden"?? - da har du solid misforstått. Så bra at dere har fått en somalisk jente i koret. Men hvorfor fokusere på at hun er SOMALISK og ergo mørk. Hvorfor ikke bare se på henne som en vanlig jente som har begynt i koret. Får håpe jenten din og venninne hennes inkluderer henne i gjengen da.

Skrevet

Jada, jeg mener selvfølgelig ikke at man skal sensurere barna sine og jeg har stor forståelse for at unger sier utrolig mye rart. Jeg har derimot ikke så stor forståelse for det når det skjer gang på gang, eller hver gang man ser en person av litt annet slag en seg selv og foreldrene mangler vett nok til å forklare ungen det riktige.

 

Jeg hadde faktisk gjort det på flekken uansett om det var fordi hun gauka etter folk med funksjonshemming eller om det var overvektige eller sykelig tynne eller andre hudfarger. Hadde følt meg forpliktet til å vise disse menneskene at jeg ikke er helt inkompetent.

 

 

 

 

 

 

Skrevet

Handler ikke om meg dette. Handler om at dere ikke har skamfølelse til å se de mest ravende og generaliserende fordommer, det være seg hos dere sjøl, samboer eller unger, men forteller historiene som om de overhodet ikke er ladet på noe vis. Det vil si, kanskje de har en viss ladning i form av skrekken for at den svarte apemannen skulle komme og ta dere sånn som negre pleier? Ellers bærer begynnelsen på denne tråden preg av at dere gleder dere over de gode historiene så lenge du og klakkøren Petra kan klø hverandre gjensidig på ikkerasistryggen og ha det kjekt.

Skrevet

OMG.. er du helt fjern? jeg fokuserte på det for å gi deg et eksempel på at her på landet hvor det ikke er en dagligdags ting å se en mørkhudet så gauker ikke ungene... mens i byen der det er en dagligdagsting så snakker ungen din om spøkelser.. og det var ganske ofte virket det som i det innlegget der du nevnte spøkelsene.

 

Hun er godt inkludert allerede. Foreldrene også¨forøvrig.

 

 

Skrevet

vel, nå var det samboeren til HI som var mest ufin da....

 

 

 

Skrevet

Nei handler sikkert aldri om deg...

 

Klart jeg har skamfølelse. Men kan ikke ha det for alt en unge lirer fra seg. Men hvis dette plager deg sånn hvorfor gidder du kave deg opp da?

Du lever jo for å plage andre.. Men er andre så syndig å si noe feil i dine øyne så skal jo du kutte av de hode..

Skrevet

Grunne til at de er mørkere i Afrika er av den enkle grunn at de i Afrika har sterk sol hele året, og dermed har huden tilpasset seg denne varmen og sterke solen. Da blir de ikke brente! Det er fanktisk så enklet som det.

 

Og den dagen mine døtter kommer til meg og sier "Se mamma, en sjokolademann" eller lignende, da vil jeg sette meg ned på huk, se på mine barn og si "Jenter, det heter ikke sjokolademann. Han er fra et annet land (si afrika) og der har de masse sol hele dagen.For at de ikke skal bli brent av solen har de blitt født med en mørk hud. Da kan de være ute å leke hele dagen, uten at solen gjør dem vondt."

 

Tror det er en fin og god forklaring på mørkhudede. Og enkelt for barna og forstå.

 

Og samme gjeder når det kommer til Hijaib. Vil forklare det akkurat slik som det er, hvorfor noe bruker dette.

Skrevet

Ja, selvsagt skal man lære ungene folkeskikk osv, men de er stadig under læring, og at de kommer med sånne uttallelser i en alder av 3 år, er jo bare naturlig! Også tar man en prat om det etterpå. Hvis man skal ta seg nær av sånt, vil man virkelig få mange bekymringer i livet. Dere snakker om at disse ikke er nok ute blant folk. Jeg spør meg heller hvor mye man er ute blant folk, når man ikke tolererer slike ting...

Skrevet

Ja stinkerbelle. Om du så hva jeg skrev. Så syntes jeg selv den var litt stygg... Men og litt morsom.. Men er ikke meg å si slike ting til utlendinger/mørkhudete selv om de bruker burka ol..

 

Kaller aldri noen for neger, svarting ol.. Det er ord jeg blir dårlig av å høre.. Derfor jeg mener jeg ikke er rasist..

Skrevet

Selvsagt kan barn si ting som ikke er lært av mor eller fra. Som f.eks si " se en apemann" eller lignende. Jeg reagerer ikke på dette, men jeg reagerer om ikke foreldrene setter seg ned og forklarer! Det heter jo ikke "apemann", vi sier det jo ikke selv. Så hvorfor ikke hjelpe barnet på vei og lære det hva man heller kan kalle en "apemann" ? Og kansje i samme slengen forklarer hvorfor de er så mørke!

 

Da vil jo barnet forstå. Og neste gang vil barnet ganske sikkert ikke si "apemann"..

Skrevet

Jeg gjentar, dette handler ikke om at jeg kaver meg opp.

 

Nå er du tydeligvis i ferd med å slippe opp for argumenter annet enn av typen "morra di" - hva mener du egentlig med følgende tomgangsutsagn:

 

"Du lever jo for å plage andre.. Men er andre så syndig å si noe feil i dine øyne så skal jo du kutte av de hode.."

Skrevet

Virker som flere her har alvorlig dårlig samvittighet for at dere er ørlite "skaprasister"?? Slutt å hisse dere opp så voldsomt. Om mørkhudete visker og tisker om meg når jeg leverer i bhg og kommenterer at "se der kommer det hvite mamma-spøkelsettil x", så gir jeg faktisk blaffen i det.

 

Jeg fokuserer ofte på at den og den som er mørk i bgh er kul og har fine leker, klær og koselig mamma osv, at jeg ikke føler det er noe problem for oss. Det HI og jeg forteller er ENKELTEPISODER = ting småunger kan få ut av seg uten at det må skapes store overskrifter av den grunn.

 

Kan også tilføye at de fleste mørkhudede foreldre i vår bhg er langt koseligere og inkluderende enn de fleste hvite foreldre som stresser videre i blådressen og høye hæler.

Skrevet

Var akkurat det jeg sa og tigerjenta... Går ikke rundt å lærer ungene mine rasistiske tilrop eller at de er aper.. Forklarte hun at han kom fra ett annet land og der har de mørere hud enn meg og hun har...

Skrevet

Ja akkurat det gidder jeg ikke å kommentere, Men å reagere så inn i granskauen på at et barn sier ape til en mann det synes jeg blir helt tåpelig. Jeg skrek ape til mamma en gang når jeg var syk og hun hadde farget håret helt mørkt, hun er lys i huden hehe :) Sa også spøkelse til en dame på butikken som hadde lang kåpe med hette på, hun var også hvit. Man burde være litt mer forsiktig med å skrike rasisme synes jeg, unger er unger og de komenterer ALT, gjerne veldig høyt også. Synes det er SÅ utrolig mye fokus på farge, folk som mener det godt også, det skal snakkes om o.l. men jeg tror bara kan få en oppfattelse om at det er noe rart og annerledes også fordi man ikke snakker like mye om at johannes i barnehagen er en normal gutt som man snakker om at ali i barnehagen er en normal gutt..

 

Her vi bor er det mange innvandrere, kommer ikke til å printe inn i hodet på datteren min at "de er normale de også altså" heller prøve å vise henne ved handlinger at de er akkurat sånn som oss, ikke lage noen big deal ut av det fordi det er jo virkelig ikke det.

Skrevet

Det er gjerne derfor inuittene ("eskimoene") er brunere enn oss, også? =)

 

 

Skrevet

Ja du lever jo for å plage andre.. Henger ut folk på krangle ol..

 

Og nei slipper ikke opp for argumenter..

Skrevet

Da jenta mi var litt over to år og så en afrikaner på tv utbrøt hun begeistret "ape"! Jeg har aldri pekt på bilder av mørkhudede og sagt at dette er en afrikaner/pakistaner ol, men heller aldri sagt noe rasistisk... hun assosierte det bare med en ape.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...