Gå til innhold

Jeg er ikke rasist....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men i dag måtte jeg le...

Sto 2 damer på busstoppet med sånt tørkle rundt hele kroppen.. Da vi kjørte forbi. Da kommer det fra sambo, åhh se der er KID interiør ..

Måtte le da, selvom den var stygg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hihi. Jenta mi pleier å si noe sånt som "se, mamma, spøkelser....." når vi passer folk med sånne antrekk. HVa skal jeg liksom si??

Skrevet

hehe ja de er ikke lett..

MEg og jenten min (da var hun 3 år) skulle på Mc Donalds. vi er på vei inn døren da min datter ser en møøøøørk mann komme mot oss. Da sier hun HØYT se mamma en ape... Fikk jo helt panikk.. Tuk hun under armen og løp andre veien

Skrevet

Kanskje dere burde ut blant folk litt oftere, både dere, samboere og unger?

Skrevet

i barnehagen til barna mine har det begynt 2 små søte brune barn... hehe.. vet ikke hva jeg skal kalle de lenger jeg... for neger er jo ikke lov det heller nå...

men gutten min på 4 år er så fasinert av de her to... han snakker mye om de brune i barnehagen... hvor de kommer fra og sånn.. han ene er nok adoptert, og han andre har foreldre som kommer fra et eller annet afrikansk land.

Skrevet

sug:

jeg tenkte det samme! Gud så pinlig!

Skrevet

Obs, hihi.

Det er mye fokus på lus for tiden og jeg fortalte elstemann at noen fikk lus i hodet. Et par dager senere kom hun hjem fra bhg. Det var tydelig at ungene også hadde "diskutert" temaet seg i mellom. Ganske tydelig sier hun med sikker stemme; "mamma, jeg har ikke lus i hodet - bare svarte mennesker har lus". Tydelig at de allerede i ung alder setter folk i bås.

Skrevet

Mener du her da sug lut??? At vi aldri går ut blandt folk??? Og hva vet du om det??????

Skrevet

Vi kan vel ikke sensurere ungene heller vel??? Eller skal vi blekinger holde ungene hjemme fordi de ikke kan holde kjeft. Blir vel litt feil det også. Omvendt rasisme.

Skrevet

er lett å bli kallt rasist om dagen.... var i ett land med felst mørke og der pekte barna og så rart på oss... er ikke det ganske naturlig blandt barn da?

Skrevet

Hvis dere hadde vært ute blant folk litt oftere hadde kanskje fordommene og neger/ape/spøkelsesvitsene deres virka litt mindre stuereine. Båstenkinga om hvem som har lus er det ikke vanskelig å se hvor ungene har fra.

Skrevet

mørkhudede?

Det viktigste er vel hvordan vi prater hjemme...

Skrevet

er nok en del rasister blant foreldrene i bhg vår da sikkert.

Skrevet

Så da mener du at en unge på 3 år ikke kan få si sin mening da?? hun mente jo at han lignet på en ape..

Kanskje du er mørkhudet selv? siden du tar deg nær av det? JEg er fakttisk ikke rasist så om jeg fornærmet deg på en måte så beklager jeg det

Skrevet

Kanskje barnehagen kan ta tak i dette da slik at de får et mer normalt forhold til mennesker som ser annerledes ut enn dem selv. Er jo tragisk om de lar sånne holdninger spre seg i barnehagen!

Skrevet

Er du så dum eller gjør du deg til? Koblinga svart mann-ape tilsier at ungen din har rimelig ensretta stimuli. Dessuten er det jo påfallende at alle som starter sine utsagn med "jeg er ikke rasist" ender opp med å motbevise nettopp den påstanden.

Skrevet

Til deg med spøkelsesbarnet: Forteller du han ikke det riktige svaret? Sier du bare, ja se der ja? De fleste unger lærer ganske hurtig. Så om du forklarer om burka og religion (selvom det teknisk sett ikke har noe med islam å gjøre) så kan det jo hende han slutter.

Til de med lus: Da tror jeg at jeg hadde tatt med meg ungen til barnehagen og bedt dem sette seg ned med ungene å forklare om mobbing og slikt. Ille.

Ang vitsen: Tragisk.

Skrevet

hjemme hos oss har vi bla bøker med dyrebilder, også aper. Selvfølgelig sitter jeg ikke der og forteller om at mørkhudede ligner aper. Hvor dum er jeg liksom?? Ungene trekker sine egne konklusjoner. Fantasier er en vesentlig del av ungenes utvikling i denne alderen. Når de ser folk som de mener "ligner" ting, har ikke dette noe med hvordan vi prater hjemme å gjøre.

Skrevet

Ja må gjerne kalle meg dum.. Og ungen min har langt ifra ensretta stimuli.. Hun har faktisk en ønkel med en annen hudfarge en henne.. Og har aldri sagt noe slikt til han.. Men en 3 åring kan si mye rart da..

Det kan faktisk ikke du unnskylde deg for....

Og om du tror (vil tro) at jeg er rasist så værsågod..

Skrevet

Ja, en treåring kan si mye rart, og dømmes ikke etter voksne normer - men hvordan treåringens voksenpersoner gjenforteller historien sier mer om de voksne enn om barnet.

Skrevet

petra: ungen din har snakket om brune mennesker som aper, greit nok om han ligna..finnes mange aper som er hvite i ansiktet også.. men hun har også snakket om at brune får lus i barnehage... OG at folk med burka eller hijab er spøkelser.. Har du begynt å forklare om hijab og burka nå eller sier du fortsatt ja se der ja.. eller vet du ikke hva du skal si til en 3åring? Jøss!!

Skrevet

En kan aldri kontrollere hva som kommer ut av munnen på ungene. Men en bør jo ta til motmæle og forklare de saker og ting når de har misforstått...

Skrevet

Til deres forsvar, Mullebrud og Petra (?):

Mørkhudede barn som bor i utlandet, synes jo hvite er "rare" også!! Og det er jo let å forstå, det.

Feks da vi var i syden med bla sønnen til et vennepar på 2 år, skulle alle ta på håret hans. Dette var fordi de syntes det var så spesielt med helt hvite krøller. Var da ingen som tok seg nær av det for det!!!

Skrevet

"Det riktige svaret" ang burka. Ja, jeg legger selvfølgelig ut om burkaer, religion, kultur, bla bla bla i busskøen på vei hjem fra bhg. Tror faktisk ungen min vet mer om mammaer i burka som leverer/henter i bhg enn deg. Her vi bor er mørkhudede noe vi ser til DAGLIG og ikke bare på Tv. Mørkhudede og blekinger omgås naturlig og mangfoldet er en naturlig del av hverdagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...