Gjest Skrevet 12. september 2007 #51 Skrevet 12. september 2007 jeg vet ikke helt.. jeg fødte kun med lystgass og er veldig stolt over det.. jeg ba faktisk om epidural en eller annen gang under fødselen men pga at jeg egentlig ikke ha så drog jm ut det litt og plutselig noen timer etterpå hadde jeg full åpning så.. og jeg klarte det jo uten og det er jeg kjempeglad for nå.. så kanskje noen ber om det litt for tidlig? jeg klarte det jo uten slev om jeg en stund ville ha... men jeg tror ikke det er av feighet nei for de har jo vondt og føler nok er nok.. vi er alle forskjellige, men godt mulig flere kunne klart seg uten egentlig men er litt kjappe til å be om det...? .. vet ikke jeg.. jeg har jo ikke kjent andre sie rier, bare mine egne så...
Gjest Skrevet 12. september 2007 #52 Skrevet 12. september 2007 jeg vet ikke helt.. jeg fødte kun med lystgass og er veldig stolt over det.. jeg ba faktisk om epidural en eller annen gang under fødselen men pga at jeg egentlig ikke ha så drog jm ut det litt og plutselig noen timer etterpå hadde jeg full åpning så.. og jeg klarte det jo uten og det er jeg kjempeglad for nå.. så kanskje noen ber om det litt for tidlig? jeg klarte det jo uten slev om jeg en stund ville ha... men jeg tror ikke det er av feighet nei for de har jo vondt og føler nok er nok.. vi er alle forskjellige, men godt mulig flere kunne klart seg uten egentlig men er litt kjappe til å be om det...? .. vet ikke jeg.. jeg har jo ikke kjent andre sie rier, bare mine egne så...
sauefot Skrevet 12. september 2007 #53 Skrevet 12. september 2007 Ja. Jeg er helt enig i den jordmorens uttalelser. Kvinner i dag er for pysete. Jeg lå med maserier og rier i 72 timer. Uten engang lystgass. Vil vi, så kan vi! Men, har full forståelse for at noen virkelig trenger det. Som f.eks hund adhd dama i dag.
M@mm@ til mine barn Skrevet 12. september 2007 #54 Skrevet 12. september 2007 Jeg hadde lystgass og petedin på 1. mann i 89. men ikke noe på de to minste i 04 og 05. Men denne gangen skal jeg be om epidural, for jeg orker ikke engang tanken på en ny fødsel som trekker ut. Selv om en ikke vet det på forhånd. Ikke det at de varte så kjempelenge, ( 13, 6 og 17 timer i den rekkefølgen ) men jeg var ikke forberedt på å gå i 12 timer med rier uten at noe skjedde og så 5 timer til med knalltøffe rier. Trodde det skulle gå raskere, men det ble altså den lengste og hardeste fødselen likevel. Denne gangen vil jeg slippe å ha det så vondt. Syntes faktisk jeg fortjener det denne gangen. Feig eller ikke feig. Det driter jeg i, bare jeg får den hersens sprøyten i ryggen. Og ja, jeg er livredd for sprøyter, jo lenger jo verre, men epiduralen skal jeg ha.
ormeynglet Skrevet 12. september 2007 #55 Skrevet 12. september 2007 Synes det det blir for dumt å spekulere i altså. Alle fødsler er så innmari forskjellige! Trenger ikke å ha noe med smerteterskel å gjøre i det hele tatt heller. Jeg holdt på i over to døgn med sterke åpningsrier som var lite effektive. Når jeg endelig hadde nådd 5 cm så satt jeg å hang i en stol mellom riene, helt utmattet. Hadde likevel bestemt meg for å prøve uten epidural så lenge jeg klarte. Inn kom en engel av en jordmor, tok et blikk på meg og sa at her må vi prøve å skaffe deg noe slik at du kan få hvilt deg litt, hvis ikke så klarer du ikke siste fase. Guud, for en balsam for kroppen den timen med hvile var, kan ikke beskrives. Rett før pressriene begynte så ble epiduralen skrudd av, drypp satt på og en skog meg folk stod plutselig inne på fødestuen. Det viste seg at fosterlyden var svak og ungen måtte ut fort med sugekopp. Navlestrengen lå stramt rundt halsen, og det krevde alle krefter som bodde i meg å få presset henne ut sammen med sugekoppen. Hun satt fast oppi der. Mulig det hadde gått greit uten den hvilen også, men sannelig ikke sikkert heller. Kanskje jeg hadde endt opp med hastesnitt i stedet eller det som værre var.. takk gud for epidural mener nå jeg!! Skjønner heller ikke hvorfor det er sånn "stas" å ha født uten noen som helst hjelp. Vi lever i 2007 i et av verdens beste land, hvorfor i svarte ikke bruke den hjelpen som vi er så heldige å ha tilgjengelig for oss?
♥BergensJente m/ Keiser♥ Skrevet 12. september 2007 #56 Skrevet 12. september 2007 Når jeg kom på sykehuset hadde jeg bare to cm åpning, og syntes at riene var kjempe vonde.. Spurte med engang når jeg kunne få epidural, måtte da vente til det var 4 cm åpning. De timene fram til jeg fikk den var helt forferdelig, det var så vondt!! Og selv om jeg fikk epiduralen så gjorde det vondt.. Det føltes ut som om arret som jeg hadde etter forrige ks skulle revne.. Så hvis jeg ikke hadde hatt smertelindring, så tror jeg at jeg hadde gått på veggene.. Må legge til, at etter 18 timer med rier, så ble småen tatt med ks igjen.. Så da hadde det sin fordel at jeg hadde fått epidural i forkant..=o)
snowstorm73 Skrevet 12. september 2007 #57 Skrevet 12. september 2007 Liten masochist? Er det noe du er stolt over? Vil vi, så kan vi. Jaja. Borrer du hull hos tannlegen uten bedøvelse. Det er også noe man kan. Men hvorfor skulle man? En jm som sier at kvinner er for pysete burde slutte med en gang. Å lide smerter når de kan lindres er virkelig bare dum eller for folk som trenger det for styrke selvfølelsen.
sauefot Skrevet 12. september 2007 #58 Skrevet 12. september 2007 Nei, er nok ikke det skjønner du. Sexlivet mitt, og mine meninger angående dette holder jeg for meg selv. Jeg har aldri borret noe hull, siden jeg aldri har hatt hull. Lide smerter, det må vi faktisk. For det å føde barn er og _skal_ være vondt. Hva med kvinner for mange, mange år siden? De klarte seg perfekt uten noen epidural. Hvorfor skal alt bli, og ikke minst være så jævla enkelt for alle hele tiden? Mennesker blir pyser. Epidural skulle vært være for de som trenger det. Samme med KS.Kun for de som trenger det.
♥BergensJente m/ Keiser♥ Skrevet 12. september 2007 #59 Skrevet 12. september 2007 Det blir for dumt å si at å føde barn skal være vondt.. Vi har faktisk kommet så langt i dag, at det går ann å døyve smerte.. Så hvorfor da ikke få det?! Og smerter oppleves faktisk forskjellig fra menneske til menneske.. Så hvis du ikke kan innse det, så har du ikke mye empati..
Mammaja 120107 Skrevet 13. september 2007 #60 Skrevet 13. september 2007 Har man født flere ganger vet man jo at ingen fødsel er lik.
*Rutletutt* Skrevet 13. september 2007 #61 Skrevet 13. september 2007 Jeg hadde det til og med i jornalen min at jeg skulle få epidural med en gang jeg kom inn på føden denne gangen...siden jeg lå i 18 timer med rier sist uten å få de 4 cm de ventet på for å få epidural.... Fikk epidural ganske kjapt da jeg kom opp på føden denne gangen - og er glad for det. Kan bare ikke fatte og begripe vitsen med å ha det vondere enn nødvendig...er stolt over å ha fått verdens flotteste barn, ikke fordi jeg hadde vondest mulig mens jeg fødte dem....syns ikke det er feigt i det hele tatt å be om smertelindring.
*LLL* - har blitt tobarnsmor! Skrevet 13. september 2007 #63 Skrevet 13. september 2007 Jeg må bare spørre..... Hvorfor skal man være ekstra stolt fordi man føder uten epidrual? Jeg skjønner ikke det jeg!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå