pøber´n & je Skrevet 12. september 2007 #26 Skrevet 12. september 2007 Pressriene kan bli borte selv om man ikke har epidural. Ei venninne av meg fødte uten epidural, men riene var for svake, og han måtte tas med vakum.
Gjest Skrevet 12. september 2007 #27 Skrevet 12. september 2007 Ta nå ikke ALT personlig da, stratos... Jeg syns selv de virker som om mange ikke engang vil prøve uten. Da snakker jeg om folk jeg kjenner (ikke deg...)
pøber´n & je Skrevet 12. september 2007 #28 Skrevet 12. september 2007 Ja, de kan skylde på det ja. Men de vet det jo ikke helt sikkert. Og hvis alle har den samme oppfattelsen av epidural som hun ene der, så er det jo ikke noe rart at de skylder på den
Simselimsen Skrevet 12. september 2007 #29 Skrevet 12. september 2007 Ei veninne av meg fødte uten epidural og hun kjente ikke pressveene i det hele tatt og ungen måtte taes med tang. Jeg har hatt epidural begge gangene og brukte 25min første gangen og 15 min andre gangen....kjente pressveene mine veldig godt. Jeg synes ikke jeg ba om det for fort. Første gangen ba jeg om det for tregt syns jeg.....
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 12. september 2007 #30 Skrevet 12. september 2007 Jeg fikk faktisk angst for smertene da den første rien kom, og ba om epidural med engang. (Dette fikk jeg jo ikke da jeg hadde en rask fødsel, og jordmora trodde jo ikke engang at jeg var i fødsel og plutselig hadde jeg full åpning, men det er en annen sak.) I etterkant så var det faktisk angsten for smerten og ikke smerten i seg selv som var værste ved fødselen, men nå hadde jeg jo så svake rier. Likevel var det betryggende å vite at jeg kunne få epidural, og jeg har jo lest om dem som må vente i evigheter med sterke rier før de får det, så jeg tenkte at det var best å være føre-var.
Gjest Skrevet 12. september 2007 #31 Skrevet 12. september 2007 Feig? HVorfor er det så innihælvetes tøft å ha det mer vondt enn nødvendig? Det er bare dumt å ha det vondt når man ikke trenger. Hadde jeg ikke hørt altfor mange sånne idiotiske utsagn ville jeg antageligvis hatt en fødsel som ikke ga meg mareritt nå snart et år etter. Førstegangsfødende som evt leser dette; TA EPIDURALEN SÅ FORT DU KJENNER AT DET BLIR FOR MYE!!
Turid Laila Skrevet 12. september 2007 #32 Skrevet 12. september 2007 Jeg hadde prøvd alle mulige smertelindringer uten at det hjalp noe. Så spurte JM om jeg ville ha epidural. Stor takk til den som fant opp epidural og anestesilegene som setter det. Kall meg gjerne feig, jeg elsket min epidural!!
Beeks Skrevet 12. september 2007 #33 Skrevet 12. september 2007 Om folk ber om det for fort eller ikke i forhold til hvilken smerte de tåler kan jeg vanskelig mene noe om. Men en ting er sikkert, at hvis tror man tror at man trenger epidural er det lurt å be om det tidlig: Det kan ta tid før anestesilegen har tid til å komme, det kan plutselig være for sent (eller så sier i hvert fall jordmoren det) og jo tidligere man får satt epidural - jo bedre virker den - også i forhold til pressriene. Mange som får satt epidural trenger den jo også for å hvile litt, slik at de har litt krefter igjen til pressriene. Når det gjelder å ikke ha noen kontroll over pressriene med epidural, så var i hvert fall ikke det min erfaring. Jeg vet at alle har forskjellige opplevelser, men det virker som de som er minst fornøyd med epidural har fått det veldig sent, slik at virkningen er dårlig, og kanskje litt uregulert. Riktig satt epidural fjerner smerter, men like viktig gir deg nok energi til å virkelig delta i den siste fasen av fødselen.
Mammaja 120107 Skrevet 12. september 2007 #34 Skrevet 12. september 2007 Første fødsel ba jeg om epidural når det begynte å bli skikkerlig vondt, de sa hele tiden at den kom snart, men den kom aldri, ventet i 5 timer. Så ved fødsel nr 2 ba jeg om det med en gang jeg kom inn, fikk det etter en halv time. Hadde egentlig ikke behov for det det var ikke så vondt og fødselen var over 30 minutter etter at epiduralen var satt. Om jeg hadde kunne stole på at jeg fikk epidural når jeg ba om det hadde jeg nok ikke brukt det i den andre fødselen.
Sussa23*2nydeligeJenter* Skrevet 12. september 2007 #35 Skrevet 12. september 2007 Neste fødsel skal jeg be om epidural tidligere, eller kreve det rettere sagt! Sist drøyde jordmora det ut i det uendelige,trodde jeg skulle døøø. Da anestilegen endelig kom og satt den, viste det seg 5min etterpå at, oi, hun har jo full åpning. Så skrudde de den av Men jeg får nesten bare se det an.. Mulig det ikke blir SÅ smertefullt neste gang, da jeg håper fødselen starter av seg selv, og ikke av igangsetting. Synes ikke det er feigt med epidural, men er vell av den oppfatning at det muligens er lurt å vente til 4-5cm åpning, så den ikke ødelegger riene.
olla Skrevet 12. september 2007 #36 Skrevet 12. september 2007 Feig er vel kanskje ikke helt riktig, men ja, det kan virke som om mange ber om epidural for tidlig. Men det er jo fordi vi har forskjellig smerteterskel. Selv vet jeg at min er høy, derfor klarte jeg meg med kun lystgass. For andre kan faktisk akkurat de samme smertene være helt grusomme.
___ Skrevet 12. september 2007 #37 Skrevet 12. september 2007 Jeg ser ikke noe galt i å bruke epidural. Jeg har hørt om tilfeller der de mente fødselen ville gått raskere uten, men jeg har aldri hørt om noen som har blitt skadet av epiduralen. Selv har jeg født en gang med og en gang uten. Det var en nytelse å få den gangen jeg brukte det og fulstendig unødvendig den gangen jeg fødte uten. Faktisk er jeg mer stolt av gjennomføringen av den første fødselen min der jeg brukte de formene for smertelindring som finnes omtrent, enn den andre, der jeg ikke trengte noe.
Tibra Skrevet 12. september 2007 #38 Skrevet 12. september 2007 Jeg kjenner flere anestesileger og har spurt de litt om deres holdning til epidural, fordi det irriterer meg grønn at en del jordmødre ser på det som et stort poeng å føde "naturlig" også for de som ber om å få epidural og dermed lar kvinnene vente i det lengste. Disse legene synes denne holdningen er en uting fordi det som skjer er at de må sette epidural på kvinner som er nærmest hysteriske av smerte (noe som gjør det vanskelig å få satt den riktig og dermed øker faren for komplikasjoner), istedenfor at de kommer mens de fremdeles er relativt rolige. Forsto det nesten slik at det rådde et veldig ulikt syn på epidural mellom jordmødre og leger... Og forøvrig så synes jeg at selv om man har født, så har man allikevel ingen rett eller mulighet til å synse noe om andre sine fødsler...Man kan aldri vite noe om hvordan andres smerte føles i forhold til ens egen
aprilspøk Skrevet 12. september 2007 #39 Skrevet 12. september 2007 Jeg tror mange har for liten tro på seg selv, og derfor ber om epidural før det egentlig er nødvendig. Så jeg tror mange av oss er litt for feige ja. Vi tør ikke kjenne på smerten. Og jeg har stor beundring for de som klarer seg uten smertestillende!
fleXibel Skrevet 12. september 2007 #40 Skrevet 12. september 2007 Folk vet da fanken meg da vel best sjøl hva de trenger.. Skal det bli sånn at man må føle at man må rettferdiggjøre det at en tar epidural nå eller?
Tibra Skrevet 12. september 2007 #41 Skrevet 12. september 2007 Vi skal visst ikke bare være de flinkeste mammaene her inne - nå skal vi jaggu meg være "flinkest" å føde også....hehe
aprilspøk Skrevet 12. september 2007 #42 Skrevet 12. september 2007 Oj.. Så mange hårsåre folk her.....
fleXibel Skrevet 12. september 2007 #43 Skrevet 12. september 2007 Kan du klandre folk for å bli drittlei den "beste-mammaen" konkurransen her da?? Og så epidural-ikke epidural da gett...
Pærefrø Skrevet 12. september 2007 #44 Skrevet 12. september 2007 For en diskusjon.... Jeg født begge mine uten, de rakk ikke å gi meg noe med første, og med andre så hadde jeg bestemt meg for å ikke ha noe. Jeg turte rett og slett ikke, jeg var livredd for det stikket i ryggen. Nei, gjør som dere føler for selv, å føde er en stor oppgave og en stor bragd av en hver kvinne.
Attpåklatten :-)™ Skrevet 12. september 2007 #45 Skrevet 12. september 2007 Har aldri fått epidural, så jeg kan ikke uttale meg noe om det. Men det er klart at man har forskjellig smerteterskel og det kan ligge andre ting bak som gjør at man ber om det. Fint at det er alternativer. Klippet ut dette på nettet: Hvilke bivirkninger kan epiduralen gi? Epidural er en trygg metode for mor og barn. Man opplever svært sjelden alvorlige bivirkninger. Bivirkninger som kan forekomme: Blodtrykksfall kan forekomme. Dette er forbigående, og det behandles raskt og effektivt av anestesipersonalet. Blodtrykket må derfor kontrolleres jevnlig. Kløe forekommer, men er sjelden til noen vesentlig sjenanse. Økt risiko for keisersnitt eller sugekopp-/tangfødsel. Det er svært omdiskutert om "rusle rundt"- epiduralen øker risikoen for at den fødende må ha hjelp for å avslutte fødselen. Det er ikke uvanlig at riene stopper opp etter at epiduralen er anlagt og at man derfor må til med ristimulerende middel for å komme i mål. Urinblæren vil kunne påvirkes ved en epidural. Det er derfor viktig at den fødende later vannet før hun forlater fødeavdelingen etter fødselen, slik at man kan slå fast at urinblæren ikke er påvirket av bedøvelsesmidlene. Spinalhodepine kan forekomme dersom man rammer spinalrommet ved innleggelse av epiduralbedøvelsen. Under fødselen skal man unngå å presse for mye. Etter fødselen vil denne hodepinen oppstå i løpet av det første døgnet. Den er ubehagelig, men kan behandles med sengeleie og intravenøs væsketilførsel. Narkoselegen kan også behandle hodepinen ved å sette inn 15 ml av pasientens eget blod i epiduralrommet. Da vil man bli bra innen noen få timer. Denne behandlingen kan gjentas. Alvorlige bivirkninger ser vi omtrent aldri. De står imidlertid beskrevet i litteratur fra hele verden: Varige lammelser ser vi ikke lenger fordi vi legger epiduralen i et trygt område av ryggen. Imidlertid kan man finne områder med nedsatt følsomhet noen uker etter fødselen. Disse går som regel over av seg selv. Betennelse i epiduralrommet (abscess) kan forekomme, og dette kan gi varige problemer dersom det ikke behandles raskt og på rett måte. Dette forekommer noe hyppigere enn hjernehinnebetennelse, men det er ikke rapportert varige mén etter epidurale abscesser. Hjernehinnebetennelse er beskrevet, men også dette er ytterst sjelden. I Norge er det ikke rapportert noen tilfeller. God hygiene ved anleggelse er viktig. Bedøvelsesmiddel satt i blodet i stedet for i epiduralrommet, kan føre til hjertestans. Dette kan unngås ved gode rutiner ved anleggelse, og kontroll av epiduralen. De nyere midlene vi bruker i dag har nesten fjernet denne risikoen. Hjerneblødning. Det skal være rapportert svært få tilfeller på verdensbasis.
PlinkiPlonk Skrevet 12. september 2007 #46 Skrevet 12. september 2007 I brevet vi fikk ifra sykhuset, før fødselen, sto det at man ikke fikk epidural visst ikke legen hadde vakt!! Så her er det vanskelig å få det, og jordmødrene trenerer å tilkalle a-legen. Dette vet jeg, da jeg har flere venninner som har bedt om epidural, og blitt nektet, eller jordmødrene har sagt han kommer snart (legen) eller babyen. De har ett negativt syn på epidural her, og syns man skal føde med smerter. Vet faktisk noen som har dratt til harstad og tromsø for å føde, pga det... Selv har født uten epidural, vondt er det, men man overlever:)
UnePune äntligen hemma! Skrevet 12. september 2007 #47 Skrevet 12. september 2007 Begge gangene har jeg fått epidural helt på slutten, hadde jeg visst at det var like før hadde jeg droppa det, men ble begge gangene forespeilet at det kunne være maaaange timer igjen...og etter 24timer da, og ikke sover på nesten to døgn så har det begge gangene vært fristende. Ingen av gangene hadde jeg bestemt noe på forhånd.
UnePune äntligen hemma! Skrevet 12. september 2007 #48 Skrevet 12. september 2007 Hadde forresten ikke tilgang på lystgass noen av gangene, men håper jeg får prøve det neste gang =)
snowstorm73 Skrevet 12. september 2007 #49 Skrevet 12. september 2007 Hva er vitsen med å ha mer smerter enn nødvendig? Jeg syns de som ikke får det er faktisk ikke særlig flink men heller litt dum. Epidural kommer ikke i nærheten av blodbanen, så barnet får absolut ingenting av medikament. Men men, jeg kan egentlig ikke uttale meg om det. Jeg valgte ks og slapp å bekymre meg om slikt.
Ioren Skrevet 12. september 2007 #50 Skrevet 12. september 2007 Hadde jeg kunnet få lystgass på sykehuset jeg skal føde på hadde jeg prøvd å "holde meg" til den, i og med at jeg har hart veldig mye positivt om den. Har hørt at folk som har hatt en fødsel med epidural og en emd lystgass mener at den med lystgass var best (nå er jeg førstegangs, så jeg må bare holde meg til det jeg har hørt) Men siden ahus ikke har lystgass er epidural for meg et veldig reelt alternativ, og om det behøves så ser jeg ikke noen grunn til å ikke sette det... Men så er jeg utrolig feig når det gjelder smerte også da...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå