Gå til innhold

sier dattra mi er for tjukk=(

Anbefalte innlegg

Skrevet

milde himmel,

lurer på en ting jeg, hvorfor får en 4 mnd gammel baby middag, grøt og mme? høres ut som litt mye fast føde for en så liten en?

og om du må blande noe i poteten og guleroten hvorfor ikke bruke mme? jeg brukte mm når jeg lagde det til dattern min.

og tror jammen du har missforstått hs din for å bytte kost er ikke slanking men et godt råd siden dattern din kan være utsatt ifht diabetes. det er nok lurt å følge de rådene. for det ville vel være kjipt om hun utviklet diabetes fordi hun var overvektig som baby?

men er også enig i at man ikke alltid skal ta all info og alle råd fra helsest. for god fisk, men her ser det ut til at du får gode råd synes nå jeg da!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

babyen får jo både grøt og middag da.. om du hadde lest tråden..

Skrevet

helt enig med deg LOTP :) her skal man hugge hode av de som har utdannelsen og mange års erfaring.. og heller stole på det forskjellige relativt ukjent mødre sier.. altså sunt vett er greit å ha, men noen råd bør man følge!

Skrevet

Slike ting sier man ikke på hs. hvertfall ikke når det gjelder en baby på 4 mnd. Syns du skal bare fortsette med det du gjør, jeg. Ser ikke noe galt i det. Barn følge sine kurver.

Skrevet

hehe å hva skjer her liksom til alle som spørr HUN FÅR GRØT OG AV OG TIL MIDDAG FOR HS BA MEG OM DET FOR EI GOG STUND SIDEN

Skrevet

Synes det er mer graverende at hs ber deg gi middag til en baby som er langt unna 4 mnd, enn at du bør tenke på kostholdet hennes nå.

Skrevet

Tydelig at mange her inne bare leser halvparten (og knapt nok det) av hva hovedinnlegger skriver. Poenger er jo at dattera ligger langt over EGEN kurve, de er arvelig disponert for diabetes i familien, og hun har fått råd fra hs om å legge om kosten (IKKE slanke). Synes hun bør ta rådene fra hs på alvor jeg, og ikke gå i forsvarsposisjon fordi hun tolker rådene som kritikk (=dårlig mor, bu-hu -stakkars meg). Det ER STOR forskjell på store barn som følger egen vekstkurve og store barn som plutselig ligger langt over egen vekstkurve. Det må da være flott å få råd og hjelp så tidlig som mulig. Ingen som tror dårlig om mødre som gjør det beste for barna sine. Men å si f...k you til helsestasjonen; det er direkte barnslig (min mening)!

Skrevet

da ville jeg nok tatt en sjekk med en annen hs evt en barnelege og spurt om det er vanlig å gi fast føde til så små barn.. jeg fikk hakeslipp av min hs når jeg begynte med grøt når mi var 5 mnd, min hs ville jeg skulle vente lenger..middag begynte jeg ikke med før hun var 7 mnd..

uansett hva slags råd du får her så bør du følge det du synes er rett!

Skrevet

Ja, på et så alvorlig emne som dette ville jeg aldri stolt på en haug med ukjente damer på nettet. Hvordan vite hvem av oss som faktisk vet noe om emnet, og hvem som har misforstått og hvem som gir råd uten å ha peiling..... Støtter virkelig forslaget ditt om at hun skaffer seg egen kunnskap (ikke søk den på diskusjonsfora på nettet!), råd fra lege og gjerne også ernæringsfysiolog!

Alle vil vi vel det beste for barna våre - vi vet bare ikke alltid hva det er!

Skrevet

Ikke noe artig å høre at du må slanke babyen!! Men er du sikker på at det var det hun mente? Det virker på meg at du fikk noen gode kostholdsråd:) Jeg ville ha hørt på HS , jeg. De vet nok hva de snakker om. Og hun er bare 4(?) mnd også, så det er ingen fare å vente litt med grøten..

Forstår godt at du ble såra av HS, men jeg støtter LOPT(sikkert feil?) sine uttalelser.

Lykke til, det ordner seg!!:=)

Skrevet

hæ!!

Greit nok visst ho var ekstremt overvektig..men synes ikke dette var så mye jeg da..

Det er jo babyfett de har..og når ho blir mere aktiv så vil ho gå ned i vekt..

Skrevet

Min lille vokste som en kålorm... Først i bredden, så i lengden, bredden, lengden... Så kanskje din strekker seg flere cm i neste uke?

Det hs sikkert bekymrer seg over er at man gjerne kan gi tillegg som fast føde når de får mme og er over 4mnd. Det er greit å følge med på tilveksten, og at de ikke legger på seg i staur og vegg når de blir flasket. For noen barn liker så godt å suge at de forspiser seg gang på gang, og blir vant til at det å være stappmett er nødvendig. Greit med en liten "pass opp" fra hs, men det er jo ikke noen grunn til panikk. Og, det er GODT å ha litt å gå på før alle forkjølelsene og magesjukene som alltid kommer på vinteren... Da trenger man ikke ha sorger for at de kommer til å bli knoklete bare fordi de har ei kort magesjau!

(Og forresten, det er ganske urettferdig at de barna som dier "har lov" til å spise seg fordervet på mm, for det fettet bare sklir av senere, merkelig med det!)

Kos dere med den nye maten!

Skrevet

Støtter også LOTP (?) da dette ikke er for å være ekkel med deg som mor, men for å hjelpe datteren din. Min datter er 1 år og veier 8500 gram og er 69 cm !

Skrevet

og lurer på hvorfor et så lite barn får både grøt og middag? Vil dessuten oppfordre deg til å søke informasjon på et bedre egnet sted enn din baby, siden veldig få her inne har kompetanse innenfor disposisjon for diabetes vs kosthold.

Forøvrig er jeg litt sjokket over at mange mødre høres ut til å være ekstremt lite opplyste, hva angår små barns kosthold. Henger meg på det meste som LOTP sier, og synes det blir for dumt å si fuck helsestasjonen.

Og som tobarnsmor synes jeg du absolutt burde søke mer informasjon innenfor emnet. Det virker som mange (spesielt unge) mødre har panikk for å ta imot råd (kanksje hadde jeg det litt sånn selv også), og det blir for dumt.

Skrevet

Jeg lurer på hva slags helsestasjon som "for en god stund siden" sa at hun skulle begynne med grøt og middag jeg. Gosh. Ungen er jo 4 mnd!!!

Skrevet

Man skal selvfølgelig ikke slanke babyer!

men så lenge hun er langt over vektkurven OG hun har diabetesgenet (en LITEN ting du kanskje burde nevnt i hovedinnlegget) Så kan det jo absolutt være oe i det helsesøster sier. dersom due r veldig usikker på de rådenen du får av helsesøster, bør du kanskje rådføre deg med en annen helsesøster eller aller helst en barnelege???

Når faren for diabetes er stor og barnet allerede legger på seg veldig mye, så er det kanskje n grunn til oppfølging. For mye fett kan legge seg i årene. Og diabetes hos barn er ikke til å tulle med. Og du vil vel helst unngå at hun må begynne med insulin i veldig tidlig alder????

Skrevet

eg er heilt enig at man skal ikke slanke eit barn! men kvifor gir du ungen din middag???? bør du ikke vente med det til ungen er 6 måneder.. blir jo ganske masse for ein så liten baby, mme, grøt og middag! kan på ein måte forstå at hs blir litt urolige!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...