Gjest Skrevet 23. august 2007 #26 Skrevet 23. august 2007 NEI det var liksom ingen spes grunn til at jeg MÅTTE bytte men hun sa jeg måtte gjøre det for at hun ikke skulle legge på seg noe mer på en stund, men det hun sa var at jeg skulle bruke fet olje i middagen hennes da kan jeg jo likså godt bruke smør da det de fleste bruker liksom, synes helsestasjonen går litt langt når de sier babyen min er for tykk ,de har vell glemt at snart blir hun veldig aktiv og da trenger hun det kanskje, er så irritert på helsestasjon. en hver baby må vel kunne ha litt valker?
Gjest Skrevet 23. august 2007 #27 Skrevet 23. august 2007 Slanking av babyer skal ikke forekomme, det er helsefarlig for de små. "oppfetingskur" med smør er også høl i huet, som man sier der jeg er fra. Smør inneholder masse salt, dersom man skal fete opp barnet med slikt så er det sunne oljer som skal benyttes, ikke smør. Når det kommer til endring i kosholdet, så er ikke det å slanke barnet, og det er dessverre sant som LOTP sier, barn som ikke ammes har lettere for å bli overvektige i voksen alder dersom de er "store" som barn. (så vålrenga, tror kanskje ikke du sitter med fastiten helt ennå, vent ca 29 år til, så kan vi prates om det...) Men jeg tror HS har formulert seg veldig dårlig ovenfor deg, og ikke helt klart å formidle det hun ønsket. For dersom det er et veldig stort avvik fra kurven, og hun ber deg endre litt på kostholdet hennes, jo så er nok det til hennes beste. Selv om det er langt fra noen hovedregel at HS har rett. Mange av dem er gammeldagse...
Gjest Skrevet 23. august 2007 #28 Skrevet 23. august 2007 hva skal jeg da bruke for og liksom få poteten og gullerota hennes litt sammen og ikke så tørrt? annet en smør? HUFF...... SÅÅÅÅÅÅÅ oppgitt
Gjest Skrevet 23. august 2007 #30 Skrevet 23. august 2007 er det ikke masse fett og dritt i den og da?hehe
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 23. august 2007 #31 Skrevet 23. august 2007 dukkemamma: Jeg sa ikke at jeg hadde fasiten. Jeg ser bare på MIN EGEN sønn, som er så tynn at ribbena stikker ut.
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 23. august 2007 #32 Skrevet 23. august 2007 Og når jeg sier "stikker ut", så mener jeg det. Folk som ser han sier de får vondt av å se det, for de stikker skikkelig ut. Barn forandrer seg. Jeg var tjukk som liten, ble tynn som et barn, ble litt overvektig i begynnelsen av tenårene og ble kjempetynn igjen. Holdt på med idrett fra jeg var barn også. Alle forandrer seg og sånn er det. Man kan ikke si at som barn og tjukk er man tjukk for resten av livet.
Ladybug~N&E Skrevet 23. august 2007 #33 Skrevet 23. august 2007 olje er sunnere enn smør. smør er jo fullt av salt. finn en nøytral olje som er rik på flerumettede fettsyrer. vis det ikke passer ganen til frøkna di så kan du prøve å finne et litt "sunnere" smør. uten så mye fett og salt. eller så får du bare fortsette som du gjør, blir nok folk av jenta di uansett med en mor som deg som bryr seg og søker råd i stedet for å gi faen;) men et tips: min mor pleide å blande leverpostei inn i potet og gulrot da jeg var baby for å få det i meg;) jeg likte det veldig godt selv om det ikke høres spesielt deilig ut.....
Babyfacepsycho Skrevet 23. august 2007 #34 Skrevet 23. august 2007 hva skal jeg da bruke for og liksom få poteten og gullerota hennes litt sammen og ikke så tørrt? annet en smør? Du kan mose poteten og gulleroten og blande med litt vann og litt olje. Det er mye bedre enn og bruke smør når hun allerede veier såpass mye og ikke burde gå like mye opp i vekt. Og du kan like gjerne bruke bare vann og ingen olje også. Man måååå ikke ha verken olje eller smør i babymaten.
Northernlights Skrevet 24. august 2007 #35 Skrevet 24. august 2007 Jeg pleide aldri blande med annet enn vann,jeg. Kokt vann. En baby på 4 mnd trenger ikke både middag OG grøt....magen kan få for mye å styre med. Tarmene er ikke så utviklet enda. Men nå er jeg veldig konservativ på det området, og fullammet i henholdsvis 5,6 og 7 mnd med de 3 yngste. Den første fikk middagsglass da han var 4 mnd, men da var det om å gjøre å nå neste skritt,liksom...om du skjønner. HS mener ikke noe vondt med å si sånne ting, men avogtil kan vi mødre ta ting litt mere ille opp enn nødvendig. Vet det av erfaring ;o)
Gjest Skrevet 24. august 2007 #36 Skrevet 24. august 2007 De har ikke lov å si sånt!! Jenta mi har også vært stor hele veien (10 mnd nå) og helsesøster her har sagt at når hun begynner å gå jevner det seg ut. Hun har også sagt at en ikke slanker babyer! Når hun var 3 mnd var hun 63 cm og 7500 gram, 5 mnd 69 cm og 9850 gram.
Gjest mammaen til Odin og Tiril Skrevet 24. august 2007 #37 Skrevet 24. august 2007 Da vi lagde middag til eldste gutten selv,så brukte vi faktisk litt mme i,eller kokt vann. Mener selvf at det er galt å slanke en baby,men det går ann å gjøre forandringer. En 4mnd gammel baby trenger ikke middag!
Mamma til verdens beste barn Skrevet 24. august 2007 #38 Skrevet 24. august 2007 Men kjære deg! Det var vel litt lite sensetivt av hs å si rett ut at datteren din er for tykk. Men som du selv påpeker har hun kommet langt utenfor sin egen kurve og er disponert for diabetes, da syntes det er helt riktig av hs å oppfordre deg til å endre kostholdet hennes litt. Overvekt er ett stadig økende problem og de har fått flere nye retningslinjer å følge på helsestasjonen. Hun burde ha lagt dette frem på en annen måte for deg, men å høre på andre her inne som erfarer at sine barn mister overvekten når de begynner å bevege seg og at du ut i fra dette konkluderer med fuck hs.. det er rett og slett skremmende!! Og det er da i hennes beste interesse å få det kostholdet som er tilpasset hennes utvikling og disposisjoner, da spiller det ingen rolle om du er interessert i å slanke henne eller ikke, det er jo forsåvidt ikke slanking det er snakk om, men å tilrettelegge kostholdet for at hun skal få best mulige forutsetninger siden i livet. Kjære deg, du er verdens beste mamma for dine små og hs vil jo bare hjelpe dere, helt enig i at mange hs ikke holder mål, men når det gjelder overvekt og barn har de ganske klare retningslinjer å følge. Men hun burde vært litt mer hensynsfull når det gjelder ett så følsomt tema!! Lykke til da, det går helt sikkert bra! Og litt olje i maten er mye sunnere enn smør, trenger ikke pøse på, bare blande litt med vann, de trenger det sunne fettet som er i feks oliven og rapsoljer:)
Bøggly Skrevet 24. august 2007 #39 Skrevet 24. august 2007 Ja, ja, siden du legger inn et slik innlegg her, så regnet du vel med å få svar som spriker i alle rettninger, men tanken som slo meg er: Hvorfor i all verden må du gi en 4 mnd gammel baby både grøt og middag??? Og når hun i tillegg ligger laaangt over kurven, så tyder vel kanskje det på at hun får i seg vel så nok? Vi mødre er veldig hårsåre når det gjelder babyene våre, men jeg er jammen enig med noen over her; få en annen helsesøsters oppfatning. Ikke ta for god fisk alle oss "eksperter" her inne. Og skaff deg basiskunnskalper i kosthold (f.eks forskjell på sundt og usundt fett...(smør kontra olje)). Dette er kunnskaper som er veeeeldig viktig at vi foreldre har slik at vi ikke forer barna våre til å bli syke (overvekt, diabetes, karsykdommer)
lenej :o) Skrevet 24. august 2007 #40 Skrevet 24. august 2007 sorry mac, men vekta hennes i forhold til elngda, da høres det ut som ei riktig god å "ikke-tynn" jente du har... om HS sier hun har litt for mye på seg, og ligger nå over sin vekskurve, så hadde jeg hørt på dem. de vil oss bare godt da.. 200ml melk til en 4 mnd???? er ikke det litt mye?? hun må være skikkelig sulten da, når hun får over anbefalt døgndose i melk, til en 4mnd baby, og i TILLEGG grøt?? oj... hadde ikke turt å gitt så mye mat til babyer eg... du sprenge jo magesekken dems. en nyfødt sin magesek ker på størrelse med en valnøtt, og den vokser etter så mye vi stapper i dem.. det er vi mødre som bestemmer hvor sultne de skal være, for det er vi som legger matrutinene til dem. seff, noen er mer "sultne" enn andre, for dem er vant med å bli proppa i mer mat enn andre... men for all del, gjør du hva som føles rett for ditt barn da. ps. mini er 9 mnd nå, å veier 8400g....
Gjest Skrevet 24. august 2007 #41 Skrevet 24. august 2007 Min yngste var over 8,5 kg da han var 4 mnd, men han var da 68 cm og har vært stor siden han ble født. Han fikk kun morsmelk til han var over 5 mnd. Hvis datteren din har lagt mye på seg brått så er det nok det HS mener. En ting jeg ikke skjønner er hvorfor du gir en så liten baby så mye fast føde? De har jo hverken godt av det eller behov for det...
Gjest Skrevet 24. august 2007 #42 Skrevet 24. august 2007 He he, vålerenga vet alt om alt, skjønner du... Trodde forresten hun hadde tatt et dramatisk farvel.
Lillefy Skrevet 24. august 2007 #43 Skrevet 24. august 2007 heisann:o) Jeg har desverre ikke lest ALLE svarene du har fått (mange), så unnskyld hvis jeg sier noe som har vært sagt før:o) Jeg ville være forsiktig med å avfeie helsestasjonens råd og bytte de med de du får her sånn uten vidre. Jeg vet ikke hva slags kvalifikasjoner folk her inne har, men en helsesøster har da noe utdanning innenfor småbarn og ernæring. Jeg syns det høres merkelig ut at du skulle få et slikt råd uten at det var grunn til det. Jeg opfatter ikke det du sier som at du har blitt fortalt at du skal slanke babyen i det hele tatt, nærmere være obs på hva hun spiser og at det skal være riktig. Det betyr jo ikke at du har gjort noe galt, kun at din lille pike muligens ikke har hatt så godt av det som "alle andre babyer". Mitt råd til deg ville være å lese noe literatur omkring emnet for å være bedre rustet til å forstå problematikken, deretter vil jeg råde deg til å gå til helsestasjonen med din bekymring og spørre om utfyllende forklaring på de tingene du ikke forstår. Som f.eks det med smøret. Likeledes kan det være en ide å søke råd hos tredjemann, f.eks lege eller en ernærings-spesialist, for å være sikker på at du gjør det rette. Alle tilfeller er forskjellige, så jeg skal ikke uttale meg om din datter i det hele tatt. Men jeg syns det vil være synd å gi F i det helsestasjonen sier på bakrunn av meninger fra oss her inne (sorry damer). De har en bedre evne enn oss til å vurdere din datters "tilstand" og komme med det riktige råd. Men som sagt: hvis du ikke stoler på deres kompetanse, få en "second opinion" Lykke til:o) PS: min sønn veide 8 kg til 3 mnd kontroll, jeg fullammet, men fikk beskjed om at hadde jeg IKKE "bare" ammet så hadde de vært bekymret:o)
Sjefsmegga Skrevet 24. august 2007 #44 Skrevet 24. august 2007 Jeg hadde ikke hørt så mye på det tullet... Men følg med nøye. Stimuler til aktivitet så kan nok det hjelpe på. Men hvorfor gir du grøt så tidlig? Jeg har venta til de var 5-6mnd alle 3...
ツツPhunk har 2 herligeツツ Skrevet 24. august 2007 #45 Skrevet 24. august 2007 Synes du skal fortsette å gi det du gir jeg. Ei venninne av meg har en gutt på 4 mnd og han er hele 11 kg. Aldri hørt noe fra helsestasjonen for han følger sin egen kurve og det er de fornøyd med.
Gjest Skrevet 24. august 2007 #46 Skrevet 24. august 2007 Det at barnet har gått så brått opp i vekt og langt over kurven sin kan jo tyde på at det får mer næring enn nødvendig. Du trenger ikke gi grøt og middag til en 4 mnd gammel baby. De har nok mde melk. Å putte smør i middagen hennes bare for å irritere hs er jo en fantastisk lur ide og tyder på stor modenhet hos deg. Barn trenger en del fett, så det er ikke feil å gi dem ekstra smør eller olje i maten, men å gjøre det å¨trass synes jeg er unødvendig.
Diva Muffin Skrevet 24. august 2007 #47 Skrevet 24. august 2007 Det er krise for helsestasjonen hvis alt ikke er etter boka! Jenta mi var 7300 gram på 3 måneders-kontrollen, og det var jo selvfølgelig litt i overkant. Hun var da 63 cm. Så presterer helsesøster å si at hun risikerer å være tjukk hele livet.. tror hun vi har tenkt å gi henne mme hele tiden?! Neida, hun så på det jeg har lagt på meg under svangerskapet, og tok det for gitt at vi sitter i sofaen og spiser snop hver dag. Vi prøver hele tiden å drøye tiden mellom måltidene, og det er virkelig slitsomt. Begynte tidlig med grøt, både med skje og på flaske, men får ikke i henne særlig mye. Grøt på flaske vil hun ikke ha lenger, og med skje får jeg kanskje i henne en mengde som tilsvarer 3-4 ss. Derfor har vi begynt å gi litt tynn eplesaft (sånn fra Hipp-glass) Jeg regner med å få høre at det er feil det og, vi gjør jo alt feil i følge helsesøster... Men det har gjort at hun spiser mindre, saft fungerer bra når hun bare er litt tørst, eller har litt mer plass etter å ha fått mme I tillegg gir vi vann til grøt. Spent på hvordan hun ligger an på kurven på 4 måneders kontroll, men regner med at alt er bare elendighet da også. Det er ikke akkurat hyggelig å dra innom helsestasjonen :/
-Hengebuksvinet- Skrevet 24. august 2007 #48 Skrevet 24. august 2007 og jeg fikk også en lignende beskjed. Men da det kom frem at jeg fullammet ennå, var det tydeligvis greit... Etter dette har jeg bestemt meg for å ta alt helsestasjonen sier med en klype salt. Enkelte tror tydeligvis at alle barn oppfører seg etter en fasit, og at alle skal følge de samme kurvene hva angår størrelse. Hadde det vært i dag, hadde jeg nok meldt fra om dette. Tviler på at Norges samlede helsepersonell stiller seg bak en oppfordring om å slanke babyer.
-Hengebuksvinet- Skrevet 24. august 2007 #49 Skrevet 24. august 2007 så på eldstemann var nesten det galt motsatt vei ;-) Nå vet ikke jeg hvorfor du gir grøt da, men det har ikke jeg startet med før året.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå