Gå til innhold

Har tre onger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Modenhet og det å tørre å slippe seg er faktisk fremdeles to vidt forskjellige ting.

Modne barn kan være redd for å slippe seg når de står, og sette seg ned for å krype isteden.

Et annet barn kan være så uredd at han eller hun bare går avgårde,uten at det barnet nødvendigvis er modnere (dine ord for smartere).

Men stolt må du selvsagt være :-) det har du all rett til som mamma!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

fant debatten svært interresant helt til debatantene følte trang til nedlatenhet mot hverandre.

setter spørsmålstegn ved trangen til å diagnotisere barn i 9 mnd alder.

og skriver opp i notisboken min; husk å binde føttene på sondre i morgen slik at han ikke klarer å trippe stegene han så flirfullt klarer. (han er tross alt bare 11 mnd) dessuten må jeg bestille tid hos en talepedagog siden han bare sier 2 (3 om jeg legger godviljen til) ord. men på den annen side, han har jo tross alt krøpet siden han var snaut 6 mnd gammel, så kanskje han har reddet seg inn?

heldigvis er jeg ikke førstegangsmor.

Skrevet

modningsteorien vs dynamisk systemteori. Modningsteorien forklarer seg selv: Barnet må være klar for det før det kan gå videre i utviklingen. Dynamisk systemteori: Kort fortalt, øvelse gjør mester. Man kan trene opp egenskaper innen rimelighetens grenser. Begge teoriene har noe for seg. En 5 mnd baby kan ikke trenes til å gå, men en 2-åring kan trene seg til å gå på skøyter. Skjønner?

Skrevet

Det lilja skriver er ikke udokumentert svada.

Krabbing er en ypperlig måte å trene som du sier signalene mellom hjernehalvdelene, det er også sykling.

Det at det kan sees som positivt mtp å forebygge spesifike lærevansker betyr selvsagt ikke at et barn som går tidlig vil få det. Men for et barn som pga arv kan stå i faresonen for å få det er det positivt å krabbe før de kan gå. Om de går før eller rett etter at de begynnte å krabbe kan det være lurt å oppmuntre til å sykle.

Men det er langt andre ting som og kan gjøres, enkle oppgaver som feks at barnet har en samtale med en voksen mens det hopper på trampoline kan hjelpe å forebygge dyskalkuli. Dette fordi de trener mentale oppgaver i kombinasjon med motoriske.

Mulig dette ikke er i din utdanning, men det er i min. Jeg studerer forøvrig spesped.

Skrevet

Det var ikke lilja70 sine påstander som var svada.Det var alt det tullet til Rundlurt.

Skrevet

Jeg hadde ikke tenkt å blande meg i diskusjonen, men klarer ikke å la være kjenner jeg.

Jeg mener at det er naturlig at foreldre er stolte av det barna klarer og at de "skryter" litt av det. Om det er særlig fornuftig, kan vel ikke diskuteres. Det er jo liksom ikke jeg som er flink når minstemann gikk før han var året, like lite som det var jeg som var uflink eller dum da storebror ventet til han var 14 måneder før han gikk.

Når det gjelder sammenheng mellom tidlig motorisk utvikling og senere kognitivt utvikling, så er vel den korrelasjonen heller lav. Det er en sammenheng mellom det å være betydelig forsinket (altså ikke gå før etter 20 mnd) og svak til moderat psykisk utviklingshemming. Ganske logisk, dette er et hode som ikke "virker" optimalt og det viser seg tidlig. Ellers viser vel forskning at det er ingen signifikante forskjeller i motoriske ferdigheter ved skolestart mellom de som gikk tidlig og de som gikk sent, så lenge begge gruppene befant seg innenfor normalområdet.

Når det gjelder motorisk utvikling og spesifikke lærevansker, så har man vel gått bort fra koblingen mellom ikke-krabbing og dysleksi. Det var så vidt jeg husker Senter for leseforskning som kom frem til denne sammenhengen og de har i etterkant innrømmet at det dreier seg om en spuriøs korrelasjon. Det er sånn at det er en overhyppighet blant de som ikke krabber blant senere dyslektikere, men dette sier ingenting om årsaksforhold. Igjen er det snarere snakk om en hjerne som ikke "virker" optimalt og dette gir seg utslag både i manglende kryssende bevegelser OG i lese- og skrivevansker. Så det med å trene dyslektiske barn i krabbing eller andre kryssende bevegelser gir ikke utslag verken i lesehastighet eller -nøyaktighet.

Det å bruke enkelteksempler for å argumentere for at det ene eller andre er riktig "Jeg gikk da jeg var 9 mnd og hadde bare 6'ere på skolen" blir en nivåslutningsfeil. Det er ikke slik at noen slike sammenhenger gjelder for absolutt alle. Det er like lite logisk som å si at farfaren min røykte 40 om dagen og han levde til han var 101 og at det dermed ikke er farlig å røyke. Korrelasjoner sier noe om sammenhenger på gruppenivå, man snakker altså ikke om Kari og Per enkeltvis, men sammenligninger mellom mange barn. Korrelasjoner sier heller ikke noe om årsaksforhold (ikke-krabbe og dysleksi for eksempel), men sier noe om en sammenheng som kan være årsak-virkning eller like gjerne flere virkninger av samme årsaksfaktor.

Skrevet

Takk Maud, der lærte jeg noe nytt.

Hadde det på forelesning på uio for bare et år siden,med at man kan til en viss grad forebygge spesifikke lærevansker ved å trene med visse oppgaver tidlig.

det er egentlig ganske dårlig....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...