RundLurt? Skrevet 19. august 2007 #1 Skrevet 19. august 2007 Og alle har gått før de var året *stolt ja* *S*
Gjest Skrevet 19. august 2007 #2 Skrevet 19. august 2007 He he eldste min gikk 9 mnd og kan ikke si det var så greit, han gikk bare på kanter hele tiden. Var slitsomt det..... og blå i hode hele tiden=)
RundLurt? Skrevet 19. august 2007 Forfatter #3 Skrevet 19. august 2007 Hehe, kjenner til det ja=0) Men de blir flinke motorisk etter hvert da, enorm kroppskontroll får de av det, og det er jo positivt, de består jo stort sett av brusk til de er to, så de kommer jo igjennom det da=0)
lilja70 Skrevet 19. august 2007 #6 Skrevet 19. august 2007 Har også tre unger, minsta gikk på ett-årsdagen, fordi mormora gikk forran henne og lokka og lurte. De to første gikk når de var 13 mnd. Det var helt perfekt, da var de klare til å gå, de hadde fått øvt seg, og datt omtrent ikke. Gutten til en venninne av meg gikk når han var 9 mnd. Sikker på han fikk seg en kakk for mye av alle de stygge fallene, han kan fremdeles ikke snakke rent, han er fire. -Og du, RundLurt? -Dette er sånn som førstegangsmødre skryter av, vi som har flere, vi vet at dette ikke har noe med motorisk utvikling for øvrig å gjøre. Faktisk er det sunneste for ungene å krype lengst og mest mulig, for å få maksimal trening og utvikling av koblingene mellom venstre og høyre hjernehalvdel. Man ser nemlig at barn som kryper lite, enten fordi de er ake-barn, passive eller går for tidlig (da snakker jeg ikke om 11 mnd, altså), har en overrepresentasjon blant dyslektikere.
lilja70 Skrevet 19. august 2007 #7 Skrevet 19. august 2007 -Og det er helt uriktig at de blir flinke motorisk av å gå tidlig. Faktisk spiller det ingen rolle for den motoriske utviklingen i det hele tatt, bortsett fra muligens de ukene det er snakk om. Man stopper ikke å utvikle seg mens man venter på å finne ballansen.
RundLurt? Skrevet 19. august 2007 Forfatter #9 Skrevet 19. august 2007 Lilja 70, ut fra hvilken teori kan du begrunne de (gale) påstandene dine? Og jo jeg vet at ingen barn går før de er klare for det, det hadde jo blitt litt vanskelig eller?
lilja70 Skrevet 19. august 2007 #10 Skrevet 19. august 2007 He he he, du mener jeg tar feil? Jeg skal lete fram til deg, men ikke nu. Glemmer jeg det, har du min velsignelse til å minne meg på det, siden jeg fremdeles ammer, og har ammetåke så det holder. -Men bare sånn for å understreke at jeg mener det jeg sier, dette er forskningsbasert viten, det er ikke snakk om en enkelt teori. Barn går stadig før de er klare for det. Trenger du virkelig forklaring på akkurat det?
RundLurt? Skrevet 19. august 2007 Forfatter #12 Skrevet 19. august 2007 Forøvrig vil jeg tilføye at man i disse år legger grunnlag for videre læring i skolen, og at riktig holdning og stimuli på dette område fører til kognitivt godt rustede barn. Når en snakker om at barn har lærevansker, språkproblemer og andre dysfunksjoner, ligger det gjerne andre årsaker bak dette som er ganske så kompliserte og trenger spesialkompetanse for å utrede.
Lilly 79 Skrevet 19. august 2007 #13 Skrevet 19. august 2007 Blir ikke barn som går tidlig hjulbente? :-P
lilja70 Skrevet 19. august 2007 #14 Skrevet 19. august 2007 Den siste setningen din henger ikke helt sammen. Som du sikkert vet, har jeg spesialkompetanse på området, og jeg fastholder at en del forskningsresultater viser sammenheng mellom spesifikke lærevansker og dårlig trening av koblinger mellom hjernehalvdelene. Selvsagt har lærevansker flere og sammensatte årsakssammenhenger. En overrepresentasjon i seg selv er nettopp dét, og det gjenstår å avklare årsak-og-virkningsforhold. -Men dette betyr ikke at man skal se bort fra problematikken!
RundLurt? Skrevet 19. august 2007 Forfatter #15 Skrevet 19. august 2007 )Og hvordan får hjernen trening i å koble sammen ting? Sende signaler mellom hverandre?
lilja70 Skrevet 19. august 2007 #16 Skrevet 19. august 2007 He he! Hva var spørsmålet? Koblinger mellom hjernehalvdelene!!! Ikke at hjernen får trening i å koble sammen "ting". He he he. Jeg forstår at jeg snakker for døve ører. Jaja, humøret steg i allefall noen hakk.
RundLurt? Skrevet 19. august 2007 Forfatter #17 Skrevet 19. august 2007 Hvis hjernen ikke forstår de signalene den mottar fra kroppen, mener du det kommer av?
RundLurt? Skrevet 19. august 2007 Forfatter #19 Skrevet 19. august 2007 Hvordan får hjernen trening i å tolke signaler var kansje mer forståelig?
RundLurt? Skrevet 19. august 2007 Forfatter #20 Skrevet 19. august 2007 forøvrig vil jeg forbeholde meg retten til å være like stolt av å se nummer tre utrette og mestre nye ting, som da nummer en greide det! Om jeg så hadde vært mor til 12, hadde jeg vært like stolt! Jeg tar den gleden like høytidelig hver gang, og tre ganger er jo slettes ikke mye!
lilja70 Skrevet 19. august 2007 #21 Skrevet 19. august 2007 Du misforstår. Det er ikke snakk om signaler FRA kroppen til hjernen. Det er snakk om signaler mellom venstre og høyre hjernehalvdel. Jeg skal prøve å forklare enkelt, men jeg er ganske trøtt... Hver gang hjernen vil ha høyre del av kroppen til å utføre noe, er det venstre hjernehalvdel som sender ut signalene, skal venstre del av kroppen utføre noe, er det høyre hjernehalvdel som styrer. Kryping er en kompleks øvelse, siden armene og bena gjør ulike ting, man kryper ikke i passgang, når venstre hånd går fram, gjør høyre fot det, og vice versa. Dette krever mer sammarbeid mellom hjernehalvdelene enn når man går, da er det føttene som gjør jobben, armene bare følger på. Som du sikkert vet, kan ikke hjerneceller regenereres, men koblinger mellom de ulike delene av hjernen skapes og forsterkes stadig, slik at hjernen utvikler seg. De forskjellige hjernehalvdelene har "hovedansvar" for ulike egenskaper, man snakker for eksempel om at venstrehendte er mer kreative, mens høyrehendte er mer logiske. Det beste er om man har maksimalt utbytte av begge hjernehalvdeler, man trenger dem for eksempel for å lese og skrive, da dette er svært komplekse oppgaver. Det er mange måter å trene forbindelser mellom hjernehalvdelene på, kryssordøvelser, dans og andre korreograferte aktiviteter (stavgang var jo så populært for noen år siden, da er det viktig at man går som man kryper, heller enn passgang, altså omvendt arm og fot fram samtidig) m.m. Men selvsagt, som jeg sa, er dette ikke en klar og tydelig årsak-virkning-diagnose, kanskje kryper man dårlig fordi man har annlegg for dysleksi heller enn omvendt? Det finnes også utallige dyslektikere som krøp til de var to, som er profesjonelle dansere osv. Statistikk er tross alt bare tall.
RundLurt? Skrevet 19. august 2007 Forfatter #22 Skrevet 19. august 2007 Riktig, derfor har det mye å si at barn får trenes motorisk, de bruker kroppen og når den brukes, trenes sansene ( auditiv, visuell, vestibulær, kinestetisk og den taktile), når sansene trenes, utvikles myeliniseringen rundt nervesystemet fortere og signaler fra kroppen og til hjernen og mellom hjernehalvdelene utvikles og perfeksjoneres. Sansene og motorikken og den kognitive utviklingen styrkes og blir bedre. Derfor er det godt gjort og gå tidlig, det er et tegn på at kroppen er moden, men her som ellers i utviklingen er det forskjellig hvor fort dette går, men det er et godt tegn, og sier mye om et barn. Ergo- jeg har lov å være stolt=0)
lilja70 Skrevet 19. august 2007 #23 Skrevet 19. august 2007 Du må være så stolt du bare vil, jeg mener fortsatt å ha belegg for at det er mer fornuftig trening for et barn å krype. At de kan gå handler mer om ballanse, og det sier ikke noe særlig om barnets senso-motoriske utvikling. Fint at du kan ramse opp sansetyper. Bra for deg. Er litt undrende til at du velger å nevne auditiv sans først når vi snakker om å krype eller å gå. Kanskje du kan forklare det?
RundLurt? Skrevet 19. august 2007 Forfatter #24 Skrevet 19. august 2007 Hørselen er viktig bla for å kunne orientere seg i omgivelsene.
RundLurt? Skrevet 19. august 2007 Forfatter #25 Skrevet 19. august 2007 Krype er jo også sansemotorisk trening og er med på å utvikle kroppen og nervesystemet, men et barn som kryper er jo allikevel ikke like modent som et som går.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå