RundLurt? Skrevet 19. august 2007 Forfatter #27 Skrevet 19. august 2007 Du har ikke kompetanse på barn under skolepliktig alder uansett! Du er vel mest opptatt av skrivefeil og fine formuleringer på setningene, så konsentrer deg om det du, så får jeg konsentrere meg om det jeg kan best, og det er ikke norsk grammatikk!
lilja70 Skrevet 19. august 2007 #28 Skrevet 19. august 2007 Har jeg ikke??? Hva skjedde med den da? Har du vært og klisset med blanco i cv-en min? Fint om du konsentrerer deg om det du kan best, ja, hva nå det måtte være. Og jeg innrømmer glatt at det ble litt ensformig å diskutere med løsrevne avsnitt av læreboka di.
RundLurt? Skrevet 19. august 2007 Forfatter #29 Skrevet 19. august 2007 Har ikke sett i noe lærebok, det er du som kommer med lite begrunnet informasjon om dine påstander, og hvem som helst kan vel egentlig se at småbarns utvikling ikke er en del av ditt pensum på den skolen du har gått, det er stor forskjell på barn før og etter skolen nemlig.
lilja70 Skrevet 19. august 2007 #30 Skrevet 19. august 2007 Jeg har gått på flere skoler. Bare sånn til info. Barn "etter skolen"? Tenker du på noe spesielt?
RundLurt? Skrevet 19. august 2007 Forfatter #31 Skrevet 19. august 2007 Det har jeg og nemlig, maaaaaaaaaaaaange, men ettersom du tydeligvis mangeler evnen til å koble her: Før og etter SKOLESTART, Forstår du da eller? Må jeg dele det opp i mindre mer lettfordøyelige biter?
lilja70 Skrevet 19. august 2007 #32 Skrevet 19. august 2007 Ja takk. Det hadde vært fint. Snilt av deg!
RundLurt? Skrevet 19. august 2007 Forfatter #33 Skrevet 19. august 2007 Les fra begynnelsen igjen. ( Det er helt greit å ikke ha peiling på alt!)
overkill Skrevet 19. august 2007 #34 Skrevet 19. august 2007 Vel å uttale meg sjølv om eg berre er ei skarve førstegongsmor. Det er heilt naturleg å vere stolt over bornas utvikling. Dei som har born som går tidleg er stolte, dei som har born som snakkar tidleg fortel villig vekk om dette, dei som har ungar som ikkje er så tidlege finn alltids ut at bornet deira har fleire tenner enn naboungen osv. Sjølv ringte eg nesten heile telefonlista mi då bornet mitt gjekk (lenge før fylte året). Men eg var merkabart taus når det vart snakk om hårprakt. No veit eg knapt opp ned på ein unge, men mi personlege erfaring er at born som er mykje saman med litt større born, eller som får mykje stimuli, gjerne går tidlegare enn andre.
Gjest Skrevet 19. august 2007 #35 Skrevet 19. august 2007 Essensen i diskusjonen var vel ikke stolte foreldre, men om det de er stolte av nødvendigvis er positivt for barnet!
overkill Skrevet 19. august 2007 #36 Skrevet 19. august 2007 Mogleg det, men poenget mitt er at vi som foreldre som regel alltid er stolte av borna våre. Om bornet mitt går når han er ni mnd er det då betre at eg viser at eg er stolt av han, heller enn å tenke "Å, nei, her har vi nok eit dysleksiborn". Gå gjer han jo uansett, eg kan ikkje hindre han i det.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2007 #37 Skrevet 19. august 2007 Både jeg og datteren min gikk da vi var 9 mnd, ingen av oss har dysleksi, jeg leste før jeg var 4 og begge hadde godt språk da vi var små. Har hørt teori om at krabbing er bra for mye, også dysleksi, men min erfaring etter å ha arbeidet 15 år i grunnskolen, er at de fleste dyslektikere har en mor eller far som også er det, altså arvelig.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2007 #38 Skrevet 19. august 2007 Den som gikk senest av alle mine (og jeg har ende flere enn HI) er den aller flinkeste på skolen av dem alle sammen. Hun gikk da hun var langt over året.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2007 #39 Skrevet 19. august 2007 Dere er virkelig en gjeng idioter om dere tror tidlig gåing har noe med det intelektuelle å gjøre. Tåpelig diskusjon.
RundLurt? Skrevet 19. august 2007 Forfatter #40 Skrevet 19. august 2007 Vi snakker ikke om Piagets teori her lilja, hvis det er den du prøver å forstå deg på!
RundLurt? Skrevet 19. august 2007 Forfatter #42 Skrevet 19. august 2007 Selvfølgelig har det det, hørt om begreper som assimilasjon, akkomodasjon, adapsjon og kognitive skjema? Forklar hvordan gåing (læring av ny kunnskap) Ikke har noe med det å gjøre????????
Anonym bruker Skrevet 19. august 2007 #43 Skrevet 19. august 2007 Rundlurt: Setningen om "myelinisering rundt nervesystemet" (!!!!) avslørte i grunnen at påstandene dine er oppgulp fra en meget overfladisk pensumbok (jeg tipper førskolelærer eller noe i nærheten). At du ramser opp en haug med fremmedord (som du tydeligvis ikke har stålkontroll på) er et dårlig forsøk på hersketeknikk, og er vel egentlig ganske avslørende... Hilsen barnefysioterapeut
Anonym bruker Skrevet 19. august 2007 #44 Skrevet 19. august 2007 Har alltid vært sånn. Intellekt og det å lære tidlig å gå har null sammenheng. Fjås og vås å påstå noe som helst annet, samme hvilkne fremmedord du lirer av deg.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2007 #45 Skrevet 19. august 2007 Tenkte det samme som deg der;) Jeg har lært det samme som lilja skriver. Har studert utviklingspsykologi og spesped.
RundLurt? Skrevet 19. august 2007 Forfatter #46 Skrevet 19. august 2007 Fagspråk heter kjære, fagspråk, ikke fremmedord. Ikke i fremmedordboka mi i hvertfall. I den pedagogiske ordboka mi derimot, står det nok om de meste av ordene som nevnt over. Pedagogikk og sykepleie er to forskjellige ting, og jeg går ut i fra at hverken sykepleiere eller leger og heller ikke går så dypt inn i de pedagogiske grunnleggende heller, hvis de da gjør det overhodet. Vi pedagoger derimot, er bare sånn vidt innom i fys fos, for å forstå viktigheten av motrisk utvikling og stimuli. En førskolelærer uten tilleggsutdanning, har pedagogikk tilsvarende grunnfag i pedagogikk, så jeg har da en hvis peiling på hva jeg snakker om!
Anonym bruker Skrevet 19. august 2007 #47 Skrevet 19. august 2007 Nei,dette har du ikke peiling på,for da hadde du skjønt bedre. Barn som lærer å gå seinere enn dine barn er ikke dummere enn dine barn. Så enkelt kan det sies,kjære deg
RundLurt? Skrevet 19. august 2007 Forfatter #48 Skrevet 19. august 2007 Les tråden skikkelig først! Det var da ikke det jeg skrev heller, jeg skrev jeg var stolt for at lilletupp har begynt å gå, og får pepper for det, fordi at lilja sier et eller annet u dokumentert svada om at det ikke er bra, fordi at ungen da kan utvikle dysleksi, og at ungen kan få forstyrrelser i signalsendingen mellom høyre og venstre hjernehalvdel! Noe jeg mener ut i fra mitt ståsted og min utdanning ikke stemmer!
RundLurt? Skrevet 19. august 2007 Forfatter #49 Skrevet 19. august 2007 Det jeg poengterte var at et barn (ikke mitt) som går er litt mer modent enn ett som kryper.
RundLurt? Skrevet 19. august 2007 Forfatter #50 Skrevet 19. august 2007 Modent, betyr nødvendigvis ikke glupere hvis NN tolket det slik.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå