hostogharkheledagenlang Skrevet 10. august 2007 #51 Skrevet 10. august 2007 nei jeg synes ikke det er negativt,( ei heller hottentotter som man heller ikke får si lenger heller). Hottentott sangen som er så morsom.
Stratos med 3 barn Skrevet 10. august 2007 #52 Skrevet 10. august 2007 Hva skal vi da kalle en sort mann/dame? Før sa jeg neger, nå tør jeg ikke i noe, for jeg synes ikke en mørkhudet høres pent heller. Og jeg har faktisk ikke så god greie på det at jeg kan si hvilket land/område alle kommer fra heller, på samme måte som de sikkert sliter med nordmenn, svensker, tyskere, hvite amerikanere osv osv. Hva kaller de oss? Og da tenker jeg ikke nordmenn, men oss hvite som de kanskje ikke kan se forskjell på.
Gjest ->>- Skrevet 10. august 2007 #53 Skrevet 10. august 2007 Vel, du kalte dem jo nettopp sort mann eller sort dame. Svart, som vi gjerne sier her litt østpå. De fleste synes dette er greit. Ellers skjønner nok de fleste hva du mener om du sier afrikanskutseende også, selv om dette spenner over et temmelig stort antall folkegrupper (men det gjør jo negerbegrepet også).
meg & to små vampyrer Skrevet 10. august 2007 #54 Skrevet 10. august 2007 Jeg syns ordet er negativt ladet ja. Og så ville jeg aldri sagt "rase" heller, dette er en meget negativt ladet betegnelse. Greit at folk vi klassifisere andre folk, men man trenger ikke gjøre det med begep som er skapt for å klassifisere andre som mindre verdt.
Tokatter_USA Skrevet 10. august 2007 #55 Skrevet 10. august 2007 "Negro" er minst like negativt ladet i USA som "neger" er i Norge. Siden det betyr det samme, kan jeg tenke meg at det er derfra følelsene overfor det kommer. Det er gammeldags og minner om dengang slaver ble betegnet som Negroes, hvis man ikke ville bruke ordet "slaves" (primitiv politisk korrekthet!).
Stratos med 3 barn Skrevet 10. august 2007 #56 Skrevet 10. august 2007 Synes ikke det høres pent ut! Det er bare det.... Vil liksom heller bomme på geografi/nasjonalitet enn å fokusere på hudfargen til folk. Det er mitt poeng! Således synes jeg neger/afrikaner etc høres bedre ut enn svart/sort mann/dame! Men det er meg! Foretrekker de det, så for all del, men da er vi vel snart tilbake til svarting begrepet og det er vel heller ikke ønskelig. Jeg håper neste generasjon kan vokse opp uten svarting begrepet i hverfall og det var da vi lærte neger av våre foreldre der jeg vokste opp...... Men greit nok, da blir det afrikaner her i gården, så håper jeg ikke en eller annen blir fornærmet for det også fordi det viser seg de kommer fra et helt annet sted....
ApriIbaby Skrevet 10. august 2007 Forfatter #57 Skrevet 10. august 2007 engasjementet er i orden i sommervarmen ser jeg ;-))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå