Gå til innhold

Synes du 'neger' er negativt ladet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er oppvokst med dette som et uttrykk som betegner en farget person UTEN at det ligger noe negativt i det. En beskrivelse. På samme linje med hvit, eller lang eller kort. Altså ett verdinøyralt beskrivende uttrykk. Jeg skjønner jo at jeg er "hjermevasket" til å ha feil assosiasjoner til dette uttrykket.

Kan det være at dette gjelder flere fra min generasjon?

Eller er jeg alene om denne feile oppfatningen?

Håper ingen hadde kappet hodet av meg om jeg skulle være så uheldig å glemme meg å bruke et bannlyst uttrykk som for meg er verdinøytalt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg syns ikke det personlig..men samfunnet har gjort det slik at det er ett negativt ladet ord,at når jeg skal si det,må jeg passe på hvem jeg sier det til..

føler ikke jeg kan slenge om meg med ordet liksom..

men jeg syns ikke det er negativt...det omtaler jo hvordan er person er..akkuratt som om vi er nordmenn...(dere skjønner hva jeg mener)

Skrevet

Jeg synes ikke neger er negativt. For meg er det en farget mann med mørkt krøllete hår. En afrikaner.

Skrevet

nei...har ikke noe sånne asosiasjoner med neger.... er en beskrivelse av en mørkhudet person..."nigger" derimot mener jeg er negativt og stygt

Skrevet

Neger er et vanlig ord for meg, ikke negativt!

Skrevet

For meg har dette alltid også vært et ord som ikke har vært negativt i det hele tatt.

Husker jeg skulle skrive en artig historie om en mørkhudet person her inne engang, og skrev "neger" akkurat sånn som jeg pleier. Kan si det sånn at jeg ikke fikk fokus på innlegget mitt, derimot var jeg rasist som brukte ordet "neger".

Nå er jo alt negativt. Man kan jo ikke snakke om en utenlandsk person med mindre man vet hvilket land h*n kommer fra, eller er man jo rasistisk.

Syns det har gått for langt.

"Neger" er jo det samme som "negro" og jeg har ihvertfall aldri sett at det har vært negativt! "Nigger" derimot.

Skrevet

Tja. Det kommer an på sammenhengen.

Men jeg må innrømme at om jeg hører noen under sytti benytte ordet neger vil jeg tenke at de er enten provoserende med vilje, lite samfunnsopplyste eller rett og slett litt korte.

Skrevet

nei, syns ikke neger er negativt ladet. Men kommer selvsagt an på i hvilken situasjon og ordlyd man bruker det i.

Han er neger er jo ikke negativt, men forbanna neger f eks, da blir det jo det....

Men nå er ikke jeg neger ;) Må kanskje spørre de som er mørke hva de mener om saken...

Skrevet

Ja, det syns jeg. Jeg reagerer når jeg hører folk bruke ordet.

Skrevet

nei ikke utlending heller......

Skrevet

Nei, det synes jeg ikke. Men jeg bruker ikke ordet selv i fare for å skulle fornærme noen.

Skrevet

For meg personlig er det ikke det, men jeg bruker det ikke. Vil ikke bli misforstått, verken i den ene eller den andre retningen.

Skrevet

Ja, ville aldri kalt en farget persom neger.... til den personen altså... sier det ikke heller egentlig...

Skrevet

Det handler jo ikke om man synes at ordet er negativt ladet. Ordet ER negativt ladet, det er bare det at noen (mange) ikke forstår det.

En neger er ikke en farget person. Det finnes mange fargede personer som ikke er negre.

Det finnes hvite afrikanere, det finnes "negre" som ikke er afrikanere, det finnes i det hele tatt mennesker i så mange farger og fasonger at ordet neger ikke er egnet til å beskrive noen av dem.

Hva med:

en mørkhudet mann som ser ut til å være afrikaner.

en mørkhudet mann med krøllete hår.

en utlending (hvis de ikke er norske)

men aller helst: Hva med en mann? Og så kan man fortelle om hudfarge i de forsvinnende få tilfeller hvor det faktisk har betydning for historien.

Skrevet

hvordan vet du at en farget mann med krøllete hår er afrikansk? Tenk om han er tysker?

Skrevet

En neger Er en farget person, men en farget person er ikke nødvendigvis neger. Bare for å kverulere litt.

Så en søt historie om fordommer som ikke eksisterer og vi bør alle ta lærdom av den:

Jeg satt med min sønn på da 2 år på fanget, på bussen. I setet rett ovenfor oss (ansikt til ansikt) satt "en farget person som så ut som han hadde sine geners opprinnelse fra Afrika" (ja, en neger).

-Hva er han? sier sønnen min høyt nok til at nærmeste passasjerer hørte det.

-Eh..sier jeg og ser for meg en mulig pinlig situasjon

-han er en mann, sier sønnen min.

Tenk om hele verden hadde vert så fordomsfri!

Skrevet

Jeg føler på samme måte som HI at jeg ikke er vant til at ordet er negativt ladet. MEN synes det er viktig å respektere at folk ikke vil bli omtalt som -neger- :)

Skrevet

Nei for meg er det ikke negativt.

for meg betyr det en av afrikansk opprinnelse.

Skrevet

For meg er det ikke negativt ladet,, det betyr jo svart og man blir jo ikke sett på som rasist hvis man kaller en hvit person hvit?

Skrevet

Jeg syns det viktigste må være at mange ikke ønsker å bli kalt "neger".

Hva vi måtte mene er vel irrelevant? Ut fra respekt for de det gjelder syns jeg at man må kunne bruke de begrepene de selv ønsker...

Selv om ordet i utgangspunktet kanskje er uskyldig, så har det jo fått en negativ ladning for mange.

Skrevet

"yo nigga"....synes negere eller mørkhudete rappere siden det ikke er lov å si neger mer, omtaler seg selv og snakker til hverandre som "nigga" men det er politisk ukorrekt for oss å si neger. merkelig.

Skrevet

nei synes ikke neger er noe skjellsord, men navnet på en rase..

svarting og nigger synes jeg er skjellsord.

Skrevet

neivel hvorfor ikke? Når de omtaler seg selv som negre så er det politisk ukorrekt for oss å si det. forklar logikken?

Skrevet

Nå tør jeg påstå at 100 % av alle mennesker som passer til "definisjonen" deres av neger, vil synes det er svært støtende å bli kategorisert og kalt neger.

Da jeg vokste opp var ikke det en negativt ord, men som voksen vet jeg bedre (med tanke på historien og koloniseringen av afrika) og jeg vet jo også at folk føler seg støtt av det.

Summa sumarum:Når folk synes det er krenkende å bli kalt neger, er de et negativt ladet ord, og man bruker det altså ikke om noen.

Dessuten er det vel neppe det samme å bruke ordet neger om en farget person, som å si at en etnisk nordmann er hvit,

Skal man beskrive noens hudfarge sier man farget/svart, IKKE "neger".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...