Gå til innhold

Synes du 'neger' er negativt ladet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sammen med en "neger", og de bruker jo ordet "blacks" om hverandre.. Så det går jo an å bare oversette det til norsk, og rett å slett si at de er svarte...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis de velger å kalle seg selv det, så er det ok.

Hvis du og noen venninner kalte hverandre "bitch" på tull dere i mellom ville jo det være greit, men ikke så festlig hvis noen utenforstående gjorde det...?

Sånn tenker i hvertfall jeg.

Skrevet

jeg bruker neger selv! mener ikke noe negativt med det!! Vi har en barnesang i bilen der ei lita ei synger om en negergutt.. Er vel forbudt den sangen nå da!

Skrevet

Det spørs jo selfølgelig hvordan det brukes da,jeg personlig bruker det da jeg snakker med de jeg kjenner godt... Sånn som bestevenninna mi som har halvt gambiske barn...Og hun synes det er helt greit... Men jeg sier ikke det til alle,men til de nærmeste da... så for meg så er det ikke et negativt ord å bruke!!!

Skrevet

"nei synes ikke neger er noe skjellsord, men navnet på en rase..

svarting og nigger synes jeg er skjellsord.

Glitterpusen "

Rase?????

Hvor er den rasen fra da? Er det et folkeslag fra Negerland?

"Neger-rase", "Neger-mat", "Neger-klær", Neger-mat", "Neger-hår" , nei det er helt klart veldig rasistisk ord.

Herregud, neger er et skjellsord da folk av afrikansk opprinnelse synes det er ydmykende og nedverdigende å få den betegnelsen.

Hvorfor ikke bare akseptere det?

Skrevet

Interessant hvor mange her som ikke synes at "neger" er negativt. Jeg synes heller ikke det... Men jeg har sluttet å bruke ordet, sier heller "farget"...for å være på den sikre siden.

Skrevet

Er ikke negroide et folkeslag/rase? Eller tar jeg feil?

Skrevet

Du tar feil.

Det er en betegnelse på en hel haug folkeslag med opprinnelse i sørlige og sentrale Afrika.

Ordet neger anses forøvrig som støtende av mange, og er dermed på vei ut av språket. Hvorfor insisterer du på å bruke et ord som mange tar anstøt av, 'a?

Skrevet

Nei, var ikke klar over at det blir oppfattet som et skjells-ord før jeg så nyhetene om den mannen i Oslo som ble forlat av ambulansen.. Tenkte liksom at neger og mørkhudet var litt det samme.

Godt jeg fikk en tankevekker!

Skrevet

."et bannlyst uttrykk som for meg er verdinøytralt"

Jeg mener..det har ingen betydning om det for deg er verdinøytralt. Ordet er oppe og vedtatt som et negativt ord.

Hadde du satt pris på om noen kalte deg for ei fitte(unnskyld ordbruken:-)), fordi det er det ordet de bruker om damer?

Om du til nå har brukt ordet og syntes det var ok..ja så vet du nå at det er det ikke:-) Enkelt og greit.

Skrevet

Da er negroide en rase...las det nettopp på Wikipedia.

Jeg insisterer da ikke på å bruke ordet neger?! Hvor har du det ifra?

Om jeg vet at folk ikke liker å bli kalt det, kaller jeg dem ikke det!!

Spurte bare om et fakta spørsmål.....

Skrevet

Du ignorerte glatt biten som påpekte at "dette er arkaisk terminologi"?

Skrevet

Ja, den ignorerte jeg, helt med vilje!!! Skikkelig sur du? Har ikke sagt et negativt ord om deg eller "negere".

Skrevet

ja, ikke sant? Det er jo mulig at betydningen av ordet arkaisk ikke var innlysende? Eventuelt terminologi?

Sorry, prøver vanligvis å holde meg for god til spydige, sarkastiske kommentarer som søker å sette spørsmålstegn ved andres intellegens.

Skrevet

Nei reagerer ikke på det.

Men når de sier niger ol da reagerer jeg. Det er rasistiskt.

Skrevet

Jeg er ikke spesielt sur. Jeg bare påpeker at "rasebetegnelsen" neger - i likhet med det Wikipedia (som forøvrig er en heller dårlig kilde) sier - er et arkaisk begrep. Det benyttes ikke av fagfolk lenger. De fleste, sosialantropologer som genetikere, har også gått bort fra rasebetegnelsen i den forstand folk ser ut til å benytte i fleng i denne debatten.

Skrevet

Ordet neger _kan_ virke NEGRATIVT ladet, men det kommer heeeeeelt an på hvilken sammenheng og hvem som sier det.

Nigresse derimot.... Om det er positivt eller negativt ladet er vel ikke akkurat riktig betegnelse , men det er jo ikke et negativt ord spør du meg.(men så var det vel ikke dét du spurte om heller da;)

Men dere veit vel at Norge har tatt bort ordet "neger" i alle barnesanger? Hva het han der negergutten i den der barnesangen da... *tenke-tenke*. Ja, hva skulle de kalle han i steden? jo, SYDHAVSGUTT!

sprøtt

Skrevet

Ja, men herregud da!!! For det første spurte jeg kun om et faktaspørsmål, for det andre har jeg aldri ved noen anledning uttrykt meg rasistisk på noen slags måte!!

Har heller aldri fornærmet noen her inne, har faktisk respekt for folk her inne....

Men for all del...ønsker du å fornærme min intelligens..værsågod.

Skrevet

"Det dreier seg om en terminologi som er arkaisk, og dens fortsatte bruk er blitt omstridt (jf. menneskerase). Gruppen omfatter et mangfold så stort at de fleste antropologer etter 1970 ikke finner nok fellestrekk til å finne en slik avgrensning tjenlig."

Dersom du trekker konklusjonen at negroide er en rase, ETTER å ha lest dette, er jeg redd du ikke akkurat har nøytrale briller på når du leser. Siden du har konkludert med omtrent det stikk motsatte av hva det stod.

Ja, ja, nok flisespikkeri fra meg.

MEN jeg synes det vitner om at man er lite opplyst når man bruker ordet neger, det er rasistisk og harry.

Skrevet

Det er helt uviktig hva "vi" legger i ordet neger. Så lenge mottakeren finner det støtende må det respekteres.

Skrevet

Synes ikke det er negativt ladet nei, men tør ikke bruke det for skjønner at det finnes mange som synes det...

Mener absolutt ikke noe vondt ved å si neger, men nå bruker jeg helst å si sort da om jeg skal si noe - høres litt bedre ut for de fleste.

Skulle skrive oppgave i sosiologi, blant annet om ulike raser i en by (i USA). Da fikk jeg beskjed om at jeg ikke kunne skrive sort heller, det kunne såre/provosere/stigmatisere noen, det politisk korrekte var å bruke afroamerikansk... Så skal jammen ikke mye til for å bli oppfattet som rasist dessverre.

Skrevet

Det er bare det at i den artikkelen fra wikipeda var det faktisk lagt stor vekt på det faktum at uttrykket ikke blir brukt lenger. Og da er det kanskje litt teit å støtte seg til den for nettopp å forsvare bruken?

Og jeg vet ingenting om din intelligens og hvorvidt du er rasistisk. Jeg bare setter ting litt på spissen!

Skrevet

Neger, nigger, pakkis++

Det er ikke pene ord.

Skrevet

Ja, synes ordet er negativt ladet...

Vi lever i en ny tid, og ordet på vei ut.

Nesten alle afrikanere jeg kjenner syns ordet er negativt ladet. Og blir skikkelig provosert når de blir kalt det. De er ganske rasister de også til andre land, og hater å bli sammenlignet med andre ved at de "alle" blir kalt negere...

Husker jeg hadde ei jente på skole som så afrikansk ut. Alle spurte hvor hun kom fra, og hun svarte Frankrike gang på gang. Ingen som trodde henne, fordi de mente hun var "neger". Dermed var hun i en bås!

Hvor kommer "negere" fra, egentlig?Bare fra afrikanske land?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...