nickoline og supermann Skrevet 10. august 2007 Forfatter #26 Skrevet 10. august 2007 hjerneblødning oppdages ikke alltid med en gang......kan ta mellom 8 timer til 3 døgn.
Nitte Skrevet 10. august 2007 #27 Skrevet 10. august 2007 Hvid en hvit mann hadde ligget nede på denne måten tror jeg nok han hadde blitt kjørt til sykehus, som man ofte sier "bare for en sjekk".... Når noen tisser på seg tror jeg det er ganske alvorlig, det er såpass nedverdigende at det gjør man ikke om man har full kontroll. Han slo bakhodet, og blødde i fra nese og munn. Hvis en hvit mann hadde ligget nede hadde heller ikke politiet stårr å kavet og mast om ID! Hele saken er hårreisende etter min mening!
stripete ullsokk Skrevet 10. august 2007 #28 Skrevet 10. august 2007 Det har jo akkurat kommet fram at det er foretatt grov feilvurdering fra ambulansepersonellets side.. Ullevåll har akkurat innrømmet dette
~sjiraff~ Skrevet 10. august 2007 #29 Skrevet 10. august 2007 Hvis du tror politiet ikke spør etter ID på en hvit mann aner du jammen ikke mye om politiets rolle og jobb i slike tilfeller. Hva mener du politet skulle gjøre da? Dems jobb er å samle informasjon om den skadde, vitner og finne ut av hendelsesforløpet. Og politet hadde andre biler ute på jakt etter den mistenkte mens noen patruljer stod på stedet.
~sjiraff~ Skrevet 10. august 2007 #30 Skrevet 10. august 2007 Det er godt at det er kommet frem, men det endrer ikke det faktum at det er tåpelig at vi sitter her å dømmer uten å vite.
Milletrille Skrevet 10. august 2007 #31 Skrevet 10. august 2007 Når en person har blitt slått ned og fått hodeskader skal de alltid inn og undersøkes fordi man ikke vet om personen kan ha indre skader. og dette vet ambulansepersonel!
Nitte Skrevet 10. august 2007 #32 Skrevet 10. august 2007 Da gjorde ikke politiet jobben sin da kompisen min lå nede å ble kjørt til sykehus. Han ble sporenstreks send med ambulansen. ID ble avkrevd etterpå, på sykehuset, etter at undersøkelsen var ferdig. Mulig dette er feil på rutinene.
~sjiraff~ Skrevet 10. august 2007 #33 Skrevet 10. august 2007 Hvis politiet ikke har mulighet til å få ID før personen blir kjørt bort gjør de det i ettertid. I dette tilfellet hadde de mulighet til å få ID før han ble kjørt bort i og med at ambulansepersonellet ikke tok han med seg.
OsloMor Skrevet 10. august 2007 #34 Skrevet 10. august 2007 EH, "sitter og dømmer uten å vite", VEL vi vet iallefall at mannen hadde hjerneblødning og ble nektet hjelp. De tok ikke puls eller gjorde andre nødvendige undersøkelser for å foreta en vurdering av skadene. Når sjikanerende ord faller som :"Der mistet du sjansen, din Gris", er det så utrolig graverende at jeg ikke kan fatte at dere sitter her og "diskuterer" dette engang! Dette er en sak alle normale mennesker burde bli rystet over, og hva kona hans angår; Forestill dere at dere er på tur med mann og barn, og at mannen deres blir utsatt for så grov vold at han havner i respirator. Når han i tillegg blir nektet hjelp OG sjikanert på det groveste forstår jeg så inderlig godt hvor desperat kona hans ble. Stakkars folk.
ejiec++ Skrevet 10. august 2007 #35 Skrevet 10. august 2007 Henvender meg først til HI: du sier at kona står og skriker til politiet - er det så merkelig synes du??? sett deg selv i hennes situasjon. For det første drar ambulansen fra en hardt skadet mann, og politet er mer interessert i å finne mannens ID kort enn å: 1.kjøre han til legevakta 2. ta opp jakten på gjerningsmannen. Politet er vel heller ikke helt uskyldige når det gjelder rasistiske uttrykk. En sykepleier som var tilstede ble oppringt etterpå fordi hun var vitne i saken. I den samtalen ble både offer og gjerningsmann referert til som "negre" et uttrykk som i alle fall er rasistisk! Samme som om å kalle en pakistaner for pakkis... To av sykepleierne som var vitner til episoden sier de kan skrive under på at ambulansearbeiderne ikke sjekket blodtrykk, puls, pupiller osv. Jeg har tidligere hospitert hos ambulansetjenesen i Oslo i flere uker, og kan heldigvis si at holdningen og språkbruken til disse to ikke er representativ for alle som jobber der. Og jeg kan også fortelle at vi tok med MANGE pasienter som var langt mindre skadet enn denne mannen. Ved alle trafikkuhell for eksempel er de forpliktet til å tilby transport til legevakten, fordi alvorlig skade kan oppstå senere - og da får amulansetjenesten sak på seg hvis de ikke har tilbudt transport. Så folk med ikke synlig skade blir også kjørt til legevakt... nickoline 150406 : Du sier at det kan hende at offeret og familien kan ha vært ufine selv at det er derfor ambulansepersonellet kan ha sagt noe tilbake. Hva slags duste uttalelse er det??? Uansett hvordan man snakker til personer i helsevesenet, så har de faktisk ikke LOV til å drive med muntlig trakassering tilbake. De er lært opp til å ikke ta ting personlig. Hallo...mannnen ligger og blør fra munn og nese og er ukontaktbar - hvor ufin kan han egentlig ha vært???? Han tisset jo for f.... ikke på seg med vilje!!! Du skriver også: "de hadde jo rota seg opp i noe som fikk en annen somalier til å slå han ned. men er det ambulansen og politiets sin feil........." For det første: han andre er mest sannsynlig fra Ghana-ikke somalia. Og rota seg opp i noe...: han ba dem om å være så snill å slutte å sparke fotballen mot deres 7uker gamle baby. Beklager , men for meg så lyser dine egne holdninger igjennom her... Blir så provosert av enkelte her inne... Gidder vanligvis ikke å svare på denne typen innlegg, men nå MÅTTE jeg.
Tøysetipp Skrevet 10. august 2007 #36 Skrevet 10. august 2007 Ja, det er jeg enig i .. Ikke riktig formulert av meg. Men, du forstod vel sikkert hva jeg mente :-)
Twintipp og himmelblå Skrevet 10. august 2007 #37 Skrevet 10. august 2007 En mann som har blitt slått ned så hodet dundret i asfalten, en mann hvor blodet rant ut av nese\munn, en mann som tisset på seg og ikke kunne gjøre rede for seg??? Selvfølgelig er mannen blitt nektet den hjelpen han hadde behov for... Det er en grov svikt fra helsepersonelle på stedet, og det er vel ganske opplagt??? En ambulanse var blitt rekvidert til stedet, og de burde vite såpass at hjerneskader ikke er noe en skimser med! Håpe de får fyken begge to!!!
Mamma´n til A og F Skrevet 10. august 2007 #38 Skrevet 10. august 2007 Så utrolig bra skrevet goldie28! Det er jo ingen tvil om at helsepersonell som kaller en pasient jævla gris bør miste jobben sin!
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 10. august 2007 #39 Skrevet 10. august 2007 At norske kvinner som dere sitter og sier slik dere gjør for å forsvare både purk og ambulanse er jo tafatt av dere. Litt mer empati burde dere ha. Når ambulansen kommer.. Hva gjør de? De sjikanerer han, og drar. *juble* Helt rett av de! Når purken kommer.. De vil vite hvem han er, og de MÅ vite det før de hjelper han uansett. Hva har denne familien gjort galt? Jeg tviler på at Ali har sagt noen ord til ambulansefolkene og purken i den forfatningen han var i. Kona var nok sjokkert, redd og lei seg. Det hadde jeg å vært! Hvem, utifra dette, har opptrådt feil? Hvis dere ikke ser det, håper jeg noe slikt skjer med dere. Sorry, men.. Man må forstå bedre i dette landet!
Bollefjert:OD Skrevet 10. august 2007 #40 Skrevet 10. august 2007 Støtter fullt og helt argumentasjonen til Goldie 28 og Oslo mor!
Cat.68 Skrevet 10. august 2007 #41 Skrevet 10. august 2007 Er så enig med deg goldie28, så bra skrevet. Vil legge til en ting til. Nikkoline; Du skriver at en hjerneblødning kan opptre 3-8 tim etter på. Jada, men de opptrer oftest omgående ved slag, problemet er at det ikke nødvendigvis merkes på noen før lang tid etterpå. Men en mann som etter et slag ligger nede og blør fra nese og munn hat etter min mening slått seg så mye at de burde ha tatt han med for undersøkelse med en gang. Hva er vitsen å kjøre ambulansen dit før så å forlate en skadet person til seg selv. Dette er uprofft av amulansefolka og politiet og det vet de. Jeg håper de finner seg mer passende yrke en i helsesektorn.
~sjiraff~ Skrevet 10. august 2007 #42 Skrevet 10. august 2007 Før du kritiserer politet goldie 28 så bør du vite hva du snakker om? Politet var ute å jaktet på gjerningsmannen, det finnes nemlig mer enn 2 polititjenestemenn i Oslo... Og hvis du visste litt om politiarbeid hadde du visst at å få opplysninger om offer og innhente opplysninger/personalia til vitner er minst like viktig. Politiet skal ikke kjøre vedk. på legevakta, det kom faktisk en ambulanse og dermed har ikke politiet noe med den biten å gjøre. Og da ambulansen dro rekviderte politet en bil som skulle komme å hente vedk. for å få ham på legevakta. Å få legitimasjon av offer er viktig og HELT VANLIG, uansett om han er hvit svart, grønn eller blå. Man kan sette spørsmålstegn ved ambulansepersonellets oppførsel her men ikke politiets. Så vit hva du snakker om før du kritiserer de som faktisk gjør jobben sin korrekt!
OsloMor Skrevet 10. august 2007 #43 Skrevet 10. august 2007 Så rart at jeg og de jeg var sammen med ikke ble spurt om å legitimere meg da jeg ble slått ned på gaten for noen år siden da... Det har kanskje ikke like stor nytteverdi når offeret er etnisk norsk.
~sjiraff~ Skrevet 10. august 2007 #44 Skrevet 10. august 2007 Jeg kjenner ikke din historie, men det er helt normalt å måtte legitimere seg hvis det skal bli en sak. Hvis det du snakke rom er et tilfelle hvor dere selv eventuelt må anmelde fremfor at påtalemyndighetene anlegger sak så kan det sikkert ha betydnig. Og forøvrig er neger et stuerent ord å bruke for politet. Det har tidligere vært debatert i media og funnet at politiet ikke bruker dette ordet i negativ forstand. Er så dritt lei at oslopolitiet får masse urettferdig kritikk!
tine29 Skrevet 10. august 2007 #45 Skrevet 10. august 2007 Signerer Goldie28! Litt vel drøye påstander fra enkelte her!
Cat.68 Skrevet 10. august 2007 #46 Skrevet 10. august 2007 Jobber du i politiet kanskje?? Det er vel ikke akkurat hele Oslo politikorps som får kritikk her, men de aktuelle politimenn som var på platsen. Begynner man å jobbe som politi og ikke tåler å bli kritisert, har man nok valgt feil yrke vil jeg tru!!!
~sjiraff~ Skrevet 10. august 2007 #47 Skrevet 10. august 2007 Jeg er ikke politi nei, men vet at dette er slik de gjør jobben sin. Og jeg klarer ikke se at de har gjort noe som er kritikkverdig. Men det vil jo selvfølgelig en SEFO etterfoskning finne svar på. Oslo politidistrikt får nesten daglig kritikk i media, og det er mye urettferdig kritikk der.
Sabii2 Skrevet 10. august 2007 #48 Skrevet 10. august 2007 Gi dem fyken! makan til toskete oppførsel mot en skadd person, skal man lete lenge etter!
OsloMor Skrevet 10. august 2007 #49 Skrevet 10. august 2007 Nå må du rulle inn "sjiraff - the one and only )"! Det er ikke mye vanlig å bli bedt om å vise legitimasjon når man opplagt er offer for en voldshandling og politiet er tilkalt til stedet. Det er vel heller ikke der en tar avgjørelsen om det blir rettsak ut av det. Og når det kommer til din påstand om at neger er et stuerent ord av politiet å bruke fordi det har blitt debattert i media!!! Jeg tror neppe at det er debattene i media som er normgivende for hva som er akseptabelt av politiet å kalle folk. Dessuten vet du sikkert at ordet "neger" er et ord de samme mediene besluttet å ikke bruke, pga. dets rasistiske betydning.
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 10. august 2007 #50 Skrevet 10. august 2007 For å sette det på spissen: Skal et barn på to år som har blitt påkjørt etter at han kom seg ut av huset måtte oppgi leg? Skal en bevisstløs mann vekkes opp for å si hvem han er? Skal en kvinne som er blitt slått ned og voldtatt måtte lete byen rundt etter leg? Hvis purken kommer først til stedet? Nei. Feil håndtering.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå