Gjest Skrevet 10. august 2007 #26 Skrevet 10. august 2007 Jeg pleier (nesten) aldri å delta i slik diskusjoner... men nå føler jeg meg provosert: men... Jolly Ethel...STFU please!
La Perla Skrevet 10. august 2007 Forfatter #27 Skrevet 10. august 2007 Oj, så mange som har reagert på tråden! Bra med litt engasjement! Men jeg er IKKE enig i at det er ufarliggjørende å kalle dette rasisme. Rasisme er noe av det farligste som fins - rasisme drepte bl.a. 6 millioner jøder for 60 år siden. Og det blir ekstra farlig dersom den ikke bare florerer blant vanlige folk, men også gjennomsyrer de offentlige insitusjonene - slik Ullevåls reaksjon muligens kan tyde på.
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 10. august 2007 #29 Skrevet 10. august 2007 Det har jeg ikke sagt, jeg bare mente hun over her ikke kunne sammenligne dette med folk som var gode og fulle og hadde falt og slått kneet etter en knuff på byen eller whatever og skaden ikke var så ille og de i tilleg hadde sørget for å havne i situasjonen selv. Og hadde det vært en hvit man hadde ikke saken vært hysjet ned etter 2 dager for det hadde sannsynligvis ikke skjedd og hadde det skjedd ville det fått konsekvenser.
ZigZag er 2 barnsmor! Skrevet 10. august 2007 #30 Skrevet 10. august 2007 Altså til pilen over her. La Perla har også et poeng!
Gjest ->>- Skrevet 10. august 2007 #31 Skrevet 10. august 2007 Javisst er det farlig. Men jeg tror man gjør seg selv en bjørnetjeneste i antirasismens navn dersom man fremhever rasisme når man ikke kan bevise at rasisme har funnet sted. Det blir litt som gutten som ropte ulv, ulv. Det er ikke usannsynlig at ambulansepersonalet var rasister. Men vi kan ikke bevise det. Da blir det et spørsmål hvorvidt man bør fokusere på den delen man ikke kan bevise - at motivene var rasistiske, eller den delen man kan bevise - at ambulansepersonalet overfor en skadet person tok en tone som gjør at de aldri mer bør få jobbe med mennesker, og at deres overordnede våget noe så absurd som å forsøke å forsvare dette i media.
La Perla Skrevet 10. august 2007 Forfatter #32 Skrevet 10. august 2007 Okey, da skjønner jeg hva du mente. Det er sant - det kan virke mot sin hensikt å kalle også det som vi ikke vet er rasisme for rasisme. Likevel er det vanskelig å se noen annen årsak her til at man behandler en pasient så foraktfull. Hva hadde han gjort for å få dem så fiendtlig innstilt til seg? Han tisset riktignok på seg, men men hardt skadde mennesker gjør da både det og verre ting - søl i ambulansen er ikke noe ambulansesjåfører bør være veldig redde for. Rasisme kan utøves på vendlig mange andre måter enn ved direkte rasistiske ytringer. Eller, som Holt skriver: " Ren tilfeldighet? Skjellsordene har nemlig ingen spesifikk kulør, det finnes ingen "jævla svartskalle" eller "nigger" i dokumentene på direktørens skrivebord, og han kan derfor fastslå at det var en ren tilfeldighet at offeret for ringeakt og mangel på omsorg og hjelp var en mann av afrikansk opprinnelse. Tro det, den som orker."
ragna Skrevet 10. august 2007 #33 Skrevet 10. august 2007 det jeg mener er at dere reagerer så ufattelig, våkner liksom opp med ett rykk når det blir snakk om en svart mann; RASISME RASISME RASISME RASISME roper dere. herregud, kjenner dere ambulansepersonellet som var innblandet? er dere bombesikre på at en hvit mann ikke hadde fått samme behandlingen? å feile er menneskelig, men å feile så til de grader av helsepersonellet på alle trinn burde være utilgivelig. det man burde reagere på, er vel heller at ambulansepersonellet OG politiet i det hele tatt kunne få seg til å snakke til en pasient på denne måten? ikke at mannen var svart. om hudfargen er det eneste dere setter fokus på i denne sammenhengen vil jeg kalle dere for rasister.
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 10. august 2007 #34 Skrevet 10. august 2007 Så bra at du skreiv mitt syn på saken, pila, så slipper jeg å bruke tid på det! Folk blir jo behandla som dritt av helsevesenet hele tida uansett hvilken hudfarge de har...hvordan hadde f.eks. denne saken blitt framstilt hadde det vært en hvit, etnisk norsk mann som hadde blitt slått ned, og fått samme behandling av ambulansepersonalet? Håper inderlig at media også hadde reagert på uttalelsene til ambulansepersonalet og de på Ullevål.
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 10. august 2007 #35 Skrevet 10. august 2007 "Likevel er det vanskelig å se noen annen årsak her til at man behandler en pasient så foraktfull." Finnes dessverre MANGE i helsevesenet som er foraktfulle, og som dømmer folk med engang de søker hjelp, uansett hva slags hudfarge disse menneskene har. Årsaken til ambulansepersonalets oppførsel i denne saken kan være irritasjon på folk med brun hudfarge, menn i 30-åra, menn som tisser, menn som skal absolutt yppe til slagsmål (ikke at offertet gjorde det, men ambulansepersonalet kan jo tenke slik), menn som blir slått ned når man endelig har litt pause på ambulansejobben osv.
La Perla Skrevet 10. august 2007 Forfatter #36 Skrevet 10. august 2007 Noe av poenget er vel at en hvit etnisk nordmann mest sannsynlig ikke hadde fått den behandlingen av ambulansepersonell på stedet, med mindre han var narkoman eller alkis.
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 10. august 2007 #37 Skrevet 10. august 2007 Ja, slik behandling (eller rettere sagt mangel på behandling) skal ikke forekomme uansett, men dette skjer faktisk, og det uavhengig hudfarge.
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 10. august 2007 #38 Skrevet 10. august 2007 Hvordan vet du det? Hadde jo vært dritbra for kritthvite meg at hudfargen min garanterte at jeg f.eks. får hjelp på legevakta bare fordi jeg er hvit, men skjer det? Nope! Hvordan forklarer du det? Kjønnsdiskriminering?
AnonymeAnine Skrevet 10. august 2007 #39 Skrevet 10. august 2007 Nå har jeg lest innlegget til Anne Holt. Jeg har ikke lest alle innleggene her, så det kan hende jeg gjentar noe som har blitt sagt. Mitt inntrykk at Anne Holts innlegg er at hun legger til grunn at dette var en rasistisk handling av det enkle faktum at pasienten er svart! Dette skriver hun: "Ren tilfeldighet? Skjellsordene har nemlig ingen spesifikk kulør, det finnes ingen "jævla svartskalle" eller "nigger" i dokumentene på direktørens skrivebord, og han kan derfor fastslå at det var en ren tilfeldighet at offeret for ringeakt og mangel på omsorg og hjelp var en mann av afrikansk opprinnelse. Tro det, den som orker. " Altså, fordi pasienten er svart er det rasistisk at han ikke fikk hjelp, noe jeg mener er en rasistisk mening i seg selv. Vet ikke om jeg klarer å forklare hva jeg mener men håper noen forstår. Når en hvit person blir nektet å bli tatt med i en ambulanse, hva skal man da kalle det? Inkompetanse? Hvorfor er det rasisme fordi han er svart.
LizzyG Skrevet 10. august 2007 #40 Skrevet 10. august 2007 Jeg synes ikke vi skal drive å diskutere det her så veldig siden vi faktisk ikke vet hva skjedde. Ambulansefolkene burde ikke kalt denne mannen en gris, men jeg synes det blir for dumt å begynne å blande hudfargen til denne mannen inn i diskusjonen? For alt vi vet så kan ambulansefolkene være de minst rasistiske i hele verden. Hva med heller å konsentrere seg om de som lagde hele den situasjonen, nemlig de mennene som slo han ned.
AnonymeAnine Skrevet 10. august 2007 #41 Skrevet 10. august 2007 Exactly my point. Rasisme burde ikke vært nevnt i det hele tatt, egentlig.
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 10. august 2007 #42 Skrevet 10. august 2007 Jo, rasisme må bli nevnt, for folk spør seg jo hvorfor i all verden han fikk så dårlig behandling, og et av svara er at han blei utsatt for rasisme. Vi vet derimot ikke om det i det hele tatt er det som skjedde, så at det at folk går ut å sier med 100% sikkerhet at ambulansepersonalet (og i så fall også talspersonene på Ullevål) er rasister blir feil. Vi vet derimot med stor sikkerhet (pga vitner og det at det faktisk har kommet offentlig fram at de sa ting som "jævla svin") at ambulansepersonalet oppdrådte helt uakseptabelt, og dette bør det rettes stor fokus mot, for de kunne liksågodt ha sagt dette til en hvit person, og da blir det jo ikke rasisme som er bakgrunnen.
LizzyG Skrevet 10. august 2007 #43 Skrevet 10. august 2007 Jeg er helt enig at ambulansefolkene burde ikke ha sagt det de sa, men jeg stor media blåser dette veldig opp. Aviser er veldig flinke til å vri og vende på det folk sier, men jeg synes det blir feil å snakke om rasisme når man ikke vet om ambulansefolkene faktisk ER rasistiske. Å kalle noen som trenger hjelp et jævla svin er totalt uakseptabelt, men det er ikke rasistisk.
*bolla pinnsvin* Skrevet 10. august 2007 #44 Skrevet 10. august 2007 Jeg er drit, møkk lei av at det skal ropes opp om rasisme hver eneste gang noen begår en urett mot en person som ikke er etnisk norsk.
JuleMette-OverBekkenEtterGrøt Skrevet 10. august 2007 #45 Skrevet 10. august 2007 Er det bare jeg som blir fyskisk kvalm av å lese all rasismen mellom linjene på MANGE av svarene i denne tråden?
*bolla pinnsvin* Skrevet 10. august 2007 #46 Skrevet 10. august 2007 Hvis jeg er med i gruppen du sikter til nå, så kan jeg bare få informere om at jeg overhodet ikke er rasist selv om jeg ikke er enig med HI - eller Anne Holt for den saks skyld.
Gjest ->>- Skrevet 10. august 2007 #47 Skrevet 10. august 2007 Ikke spesielt, men det er vanskelig å uttale seg før man kjenner premissene for spørsmålet. Hvilke svar sikter du til?
nickoline og supermann Skrevet 10. august 2007 #48 Skrevet 10. august 2007 Det har vært en voldsepisode. en somaler slår ned en anne........., ambulanse personellet kommer og finner mannen "frisk nok til å reise hjem på egenhånd" Dette skjer ofte. Jobber selv i helsevesenet og det er ofte de velger å ikke ta pasienten med seg. Kommer de inn med en "frisk" pasient blir det bedt om å ta vedkommende med seg igjen. Jeg tror hans kone og han selv har vært ufine mot ambulansefolka. Da kunne nok enhver sagt noe ufint tilbake!
Gjest Skrevet 10. august 2007 #49 Skrevet 10. august 2007 Så det tror altså du...? Ambulansefolkene er på jobb, og da oppfører man seg profesjonelt. Syns du har skremmende holdninger for å jobbe i helsevesenet!
Gjest ->>- Skrevet 10. august 2007 #50 Skrevet 10. august 2007 Dersom du har opplysninger om gjerningsmannen som tilsier at han var somalisk burde du ta kontakt med politiet, for da vet du noe de ikke vet. Om kona har vært ufin er saken fullstendig irrelevant. INGEN av vitnene har hevdet at den skadede mannen har gjort noe annet enn å svime rundt og å urinere. Heller ikke politiet eller ambulansefolkene. Hvem er da du til å anta at han har vært ufin mot noen som helst, og hvorfor i alle dager antar du dette?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå