Gå til innhold

Bra sagt ang. ambulanse-episoden i Sofienbergparken...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, hele saken er helt grusom!! De ambulansefolka burde fått sparken og fengselstraff!! Det er jo straffbart og ikke hjelpe folk som er livstruende skadet! Det er jo jobben deres å frakte folk til sykehus og prøve så godt de kan å hjelpe dem!

Jeg er sjokkert!!

Skrevet

Utrolig godt skrevet. Signerer den!

Skrevet

Tullete sak som har blitt hausa opp i dimensjoner. Jeg er enig i at de burde holdt kommentarene sine for seg selv. Dritkjeften kunne de spart seg for. Den er grei.

Men hallo folkens. Jeg bor i ei bygd som normalt har 1900 innbyggere og 2 ambulanser. I vinterhalvåret er antall mennesker gjerne opp i 20 000. I tillegg så er 10 000 av dem drit fulle og blir banka, faller ned kutta opp osv. Det er 2,5 time å kjøre til nærmeste sykeghus. Gjør matteoppgaven: Hvordan får du 2 ambulanser til å rekke til 20 000 personer. Hvis den ene reiser til sykehuset blir den borte i 5 timer minimum. Den andre kan ha opp til 6 mil å kjøre til nærmeste legevakt hvis den er i nabokommunen. Svaret på oppgaven: TAXI! At mennesker som burde hatt ambulanse blir fraktet i taxi er da ikke noe nytt! Jeg har selv fraktet pasienter som har hylt i 5 mil pga smerter. Har tørka blod, lappa sammen folk til vi kommer til legevakta, meldt inn pasienter til legevakta fordi de er bevistløse osv.

Skrevet

Kunne ikke vært mer enig med jolly ethel. Dessuten så irriterer det meg så grenseløst at det blir snakk om rasisme med EN gang! Herregud.

Og så er det så ufattelig dårlig å true disse menneskene i etterkant! Snakk om å synke like dypt...

Kjenner jeg blir mer og mer provosert av den saken.

ps orka ikke lese linken..

Skrevet

og du føler det kan sammenlignes med denne saken på hvordan måte? Ambulansen sto der og dette var ikke ei lita "bygd" med 5 timers kjøretur til nærmeste sykehus (tur-retur) med mindre de kjørte en helsikkas lang omvei.

Skrevet

Det som var poenget var at dette er Oslo, med kort vei til sykehuset. Den medisinske delen av det vet ikke jeg. Men jeg antar de vurderte situasjonen som trygg nok til at vedkommende kunne ta taxi.

Hvorfor var det så ille for han å ta taxi? Han hadde jo reist seg opp for å tisse. Altså virket det vel safe å sende han i taxi.

Ingen har hylt om dette før. Og jeg kan garantere deg at folk har vært i værre forfatning og blitt sendt i taxi. Her i dalen finnes det til og med en taxi der sete kan fjernes og det kan erstates med båre! Ikke noe annet personel i bilen en sjåføren.

At han hadde hjerneblødning kunne ikke ambulansefolkene se uansett, men mindre en av de hadde røngtensyn han ikke gadd bruke da?

Skrevet

Men hva i alle dager har deres tilgang på ambulanser oppe i dalen deres med denne situasjonen å gjøre da, Jolly Ethel? Dere får kanskje ikke så raskt hjelp, men her snakker vi om helsepersonell som ikke gjør jobben sin. Syns du skal være veldig forsiktig med å uttale deg om skadeomfang av en pasient uansett om han står oppreist eller ligger, og som tisser på seg. Det med ufrivillig urinavgang kan faktisk være et tegn på at pasienten har fått en hjerneskade eller ryggskade.

Når man slår bakhodet er sjangsen for hjerneblødning tilstedet og det burde ambulansepersonellet visst. Da er tidsaspektet alfa omega og det sier seg selv at en tur i taxi til legevakta er bortkastet tid når en ambulanse er på stedet. Dessuten trenger man ikke ha røntgen syn for å oppdage en hjerneblødning. Det kan man se på utvidede pupiller, bevistthetsnivå osv. Du er på meget tynn is her, Jolly og jeg blir provosert av folk som uttaler seg uten å ha greie på sakene sine!!!!

Skrevet

Om de medisinsk har vurdert situasjoen slik at han ikke var egnet til å ta taxi men likevel sendte han i taxi har de ikke gjort jobben sin og da blir jo saken en annen. Men siden han ble sendt på legevakta og ikke på akuttmottak vil jeg kanskje tro de ikke vurderte det til å være så ille?

Poenget mitt her var: Ingen har til nå ropt om dette før. At pasienter sendes i taxi etter en medisink vurdering fra ambulansearbeidere er ikke noe nytt! I Oslo er det kanskje 10-15 min og kjøre til nærmeste legevakt. Her oppe er det snakk om kanskje 1 times kjøring. Det er vel værre å frakte pasienter 14-17 mil i taxi til sykehus enn 1-2 mil som er faktum i Oslo. Det er sikkert ambulanseprioriteringer der også som det er andre steder i landet! Det skjer medisinske feilvurderiner hver eneste dag! Hvor er klagekoret da?

Skrevet

Du er vel enig i at denne saken er noe spesiell, med tanke på alle de stygge kommentarene fra personalet ol.? Denne gangen ble det en stor sak pga der var mange vitner til stede som kunne fortelle om spydige kommentarer og at ambulanseperonell ikke gjorde jobben sin..

Skrevet

Og synes du virkelig at det er en tullete sak?? Det ligger en man i respirator med mulig hjerneskade!! Ikke noe tullete ved det??

Skrevet

Det er så typisk nordmenn å nekte for at det er rasisme. Jeg ville nok også gjort det før, for jeg trodde ikke ting var sånn i Norge. Jeg er nå gift med en mørk mann, og denne saken overasker ikke. Bra det var vitner tilstede. Flere mørke jeg kjenner har blitt hentet og holdt på politistasjon flere timer, pga at de trodde det var en annen, tatt for tyveri de ikke har gjort, osv osv. Det kan skje "feil" med nordmenn også, men det skjer OFTE med mørke (eller "negere" som mange vil si..)

Skrevet

fyyy faen jolly Ethel!!!!!! hører du selv hva du sitter å sier eller????

du er sannelig ikke god i hodet ditt!!!! og det sier jeg mildt!!!!

syke menneske!

Skrevet

Signerer denne ZigZag.... Og som det også står i denne artikkelen. En ting er at de to ambulansepersonalet i en stresset situasjon gjorde helt feil vurderinger og i tillegg kom med svært upassende (!!) kommentarer. Det er i seg selv ille nok. Enda værre er det dog at de ansvarlige ved Ullevål Sykehus, etter å ha kunnet tenke gjennom saken i to dager, ikke er i stand til faktisk å se alvoret i det som har skjedd og komme med en uforbeholden(!!) unnskyldning ovenfor de berørte i denne saken.

Flaut synes jeg!

Og... det har da virkelig ingenting med skaen å gjøre at det er få ambulanser i utkantdistriktene.... ærlig talt, ambulansen var der og de gjorde ikke jobben sin....

Skrevet

Mannen ligger i respirator, jeg vil anta at han var kvalifisert til å bli fraktet de få minuttene til sykehus.. Det tar ikke lang tid og det er mer en 2 ambulanser i Oslo.. Skjønner ikke hvordan det skulle kunne sammenlignes.

Skrevet

Jeg er sjokkert over denne saken, uansett hva andre måtte mene om den.. Trodde rett og slett det ikke gikk an! Å kalle en såret mann som ligger blødende for "din gris" er en god grunn til å gi ambulansepersonellet fyken.

Det er jo godt mulig denne familiefaren er skadet for livet, kanskje fordi amulansefolka ikke tok affære, og fordi han måtte vente på legevakten i 45 minutter.

Jeg trodde ikke dette var mulig her i Norge! Det ER rasisme i høyeste grad!!

Skrevet

Det er jo nettopp det vi sier: de har ikke gjort jobben sin og det er mange vitner tilstede med kompetanse nok til å påstå dette. Hadde de vurdert han rett så ville de tatt han med. Ved hodeskader så bør de ta pasienten med uansett og i tillegg var han desorientert og hadde ufrivillig vannlatning. I tillegg slenger de med leppen på den måten der.

Klart det blir gjort feilvurderinger i helsevesenet hver dag, men det er ikke ofte det kommer like åpenlyst frem som dette i en akuttsituasjon på offentlig plass med så mange vitner tilstede. Det er fritt frem for folk å klage og jeg kunne ønske flere gjorde det. Da ville vi fått et enda bedre helsevesen fordi feilvurderinger ofte henger sammen med liten bemanning og dårlig tid. Hvis ingen klager så kommer ikke feilene fram i lyset og det blir heller ikke gjort noe med.

De ambulanse sjåførene har driti på draget!

Skrevet

Denne her er skrevet til Jolly Ethel sitt innlegg over her. Bare så det ikke blir noen misforståelser.

Skrevet

Les hva jeg skriver da! Jeg er 100% enig i at den slags språkbruk og oppførsel ikke hører hjemme noe sted. Jeg mener at om dette er pga rasisme bør ikke disse menneskene få lov å drive i yrket sitt. Det eneste jeg prøvde å poengtere er at dette med å sende til tider hardt skadde i taxi ikke er noe nytt! Det har skjed mange ganger! Om de vurderte skaden feil eller nektet og ta han med i ambulansen fordi han var farget vet ikke jeg. Men det regner jeg med de finner ut av når de gransker hva som skjedde.

Ikke rart pressen klarer og lage en stor sak om dette når dere klarer å fortelle meg at jeg ikke er klok i hue bare fordi jeg nevner at dette ikke er noe nytt!

Skrevet

Jolly Ethel ... det at det skjer medisinke feilvurderinger hver dag rundt om i landet rettferdiggjør vel ikke denne saken?

Føler at det blir litt sånn "mange andre plyndrer og dreper så da gjør det ikke noe at disse to også gjør det".

En småbarnspappa svever mellom liv og død her fordi han (om jeg har forstått det rett) spurte om noen som sparket ball kunne gjøre det litt lenger bort så ikke de små barna ble skadet.

Det er tross alt ikke snakk om en pøbel på byen her.

Hadde han vært hvit hadde det garantert ikke vært håndtert på den måten.

Skrevet

Jeg har tatt poenget ditt Jolly Ethel og signerer under deg...

Skrevet

..okey..så om det var snakk om en pøbel så hadde oppførselen på ambulansepersonellet vært helt grei?

var vel mer en krangel mellom offer og gjerningsmann det var snakk om? iallefall utifra det som står å lese av de mange forskjellige artiklene (ja, det står mye forskjellig, derfor vanskelig å uttale seg konkret for alle som diskuterer saken og ikke har tilgang til håndfaste bevis)

men igjen, tror neppe saken hadde fått samme oppmerksomhet om det hadde dreid seg om en hvit mann jeg..da hadde den vært hysja ned og glemt etter 2 dager.

nope, ikke er jeg rasist heller.

Skrevet

Jeg er enig i Holts konklusjon; disse talsmennene (/kvinnene) for Ullevål Sykehus bør ta sin hatt og gå. Fordi de bedriver åpenbart inkompetent mediehåndtering.

Men jeg er ikke overbevist om at det er taktisk fornuftig å mase om rasisme. Ja, det kan godt tenkes at motivene ambulansepersonalet hadde for å oppføre seg som drittsekker var rasistiske. Men det vet man ikke, og det kan på ingen måte bevises da de ikke på noe tidspunkt fremhevet mannens hudfarge i sin beskrivelse av ham.

Dermed blir det litt ufarliggjørende. Her har ambulansepersonalet driti fullstendig på draget, antagelig utvist medisinsk inkompetanse og så helt definitivt utvist holdninger som er uforenlige med den jobben de er satt til å gjøre. Det holder. De bør settes til å gjøre noe helt annet.

Ved å fremheve at dette kan være rasisme uten å kunne dokumentere det ufarliggjør vi det hele. "Å ja, det var fordi han var svart. Jeg er jo hvit. Da kan det ikke hende meg. Da er nok systemet greit, likevel," liksom. Når folk burde være rasende fordi helsepersonell kan få seg til å kalle en pasient svin og tulling i det hele tatt. Det er systemsvikt, det beviser at etikkopplæringen i ambulanseutdanningen har sviktet eller at disse ansattes overordnede har sviktet i sin vurdering av dem.

Det at Ullevål tar dem i forsvar på den måten de har gjort, viser ytterligere systemsvikt.

... and heads shall roll.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...