2 trollunger :) Skrevet 4. august 2007 #27 Skrevet 4. august 2007 Vi kommer til å vente til snuppa spør selv. Og så vil vi forklare at det gjør vondt og dersom hun fremdeles vil ha da skal hun få om hun er 4 eller 8 når hun spør.
Anonym bruker Skrevet 4. august 2007 #28 Skrevet 4. august 2007 Argument?? Dårlig argument er vel at det er søtt.....?!
Mrs. Bouquet Skrevet 4. august 2007 #29 Skrevet 4. august 2007 Liten forskjell i grunnen. Synes 3 år er alt for tidlig også. De fatter ikke hvilken smerte de vil blir påført selv om en forklarer det. I tillegg er det beste å vente lengst mulig med tanke på allergi. Fikk ikke lov av mamma selv, så gjorde det når jeg var 12 på egenhånd og betalte for det selv.
Taram har gutt&jente Skrevet 4. august 2007 #30 Skrevet 4. august 2007 Hvor skal hun det? Du er klar over hvor fryktelig vondt det gjør? Hvem vil påføre barnet sitt en slik smerte for sine egne ønskers skyld? Jeg blir helt matt..!! Men kos deg med skrikene, håper bare hun slipper allergi.
Anonym bruker Skrevet 4. august 2007 #31 Skrevet 4. august 2007 Min jente var 3 år da hun ville ha hull i ørene...Jeg forklarte at det gjorde vondt og for at hun skulle forstå hvor vondt det var fikk jeg knipe på øreflippen hennes,jeg kneip med neglene!!! Det var ikke så ille syntes hun,så da fikk hun..da vi var for å få hulla sa hun bare au,og det var før de tok hull:) Nå er hun 5 år og har ikke hatt noen plager..angrer ikke på at vi gjorde det:)
flashdancepants Skrevet 4. august 2007 #32 Skrevet 4. august 2007 Hm, husker jeg fikk hull i ørene når jeg ble sju år, gave fra bestemor og fjonge øredobber inkludert. Gledet meg veldig og var veldig stolt etterpå. Jeg synes det var topp, selv om jeg husker jeg synes det var litt vondt. Kanskje greit å vente til man kan spørre om de vil ha det selv, og de forstår hva det dreier seg om? Så har de kanskje litt mer forståelse for at det kan være ubehagelig også.
Spring79 Skrevet 4. august 2007 #33 Skrevet 4. august 2007 Synes det er forferdelig! Ta hull i ørene på babyen din og utsette henne for smerter ved å ta de, risiko for allergi og fare for infeksjoner fordi DU synes det er søtt, er ikke det i overkant egoistisk tenkt?? Hun har i hvertfall ingen glede av det selv!
Tinky82 Skrevet 5. august 2007 #34 Skrevet 5. august 2007 Mamma tok hull i ørene på meg når jeg var 1 1/2 år, jeg har aldri hatt plager og husker iallefall ikke om det gjorde vondt! Jeg fikk noe å leke med så lenge, og sa ikke så mye. Hullene mine er jeg så glad for, og jeg kan gå månedsvis uten noe i, de gror aldri:) Jeg har litt lyst til å gjøre det på vesla, men har ikke helt bestemt meg enda. Hun blir ett år om to uker.
Thesunshines Skrevet 5. august 2007 #35 Skrevet 5. august 2007 FOR EN TULLETE DISKUSJON!!! Jeg har ei jente på 4 mnd, tok hull i ørene hennes for en måneds tid siden da vi var i Spania. Hun er halvt spansk, og der nede tar de hull i ørene rett etter at de har blitt født --nettopp av den grunn at øreflippene er mykere, og det ikke gjør så vondt da!! Nikkelallergi er heller ikke mer utbredt i Spania enn i Norge på tross av at så godt som ALLE jenter der nede har hull i ørene!!! (viktig at øredobben er i gull, og at de har en mutter som beskytter den spisse delen, så de ikke stikker seg når de f.eks ligger på sida) En annen ting er at i Spania vet de hvordan man skal gjøre det--de skyter ikke med pistol--som her i Norge--de bruker et tynt plastrør som de tar gjennom før de trer gjennom øredobben..(Og det er en sykepleier som gjør det--ikke en frisør som her......) Vesla tok ikke etter øredobbene i det hele tatt--ingen fare for at de river dem ut, og det gjorde vondt kun i det øyeblikket de ble stukket i øreflippen--etterpå var hun helt rolig.. En annen ting er at man IKKE skal bruke bedøvelseskrem på ørene til små babyer, for det kan "brenne" den sarte huden på øreflippene deres!! Mye fordommer ute og går, altså... Hvis du vil ta hull i ørene på DIN datter, gjør du det, men gå for guds skyld til noen som kan det!!
Anonym bruker Skrevet 5. august 2007 #36 Skrevet 5. august 2007 Hva med det faktum at nervebanene ikke er utviklet før barnet er ca 10 år da? Og at det å hulle ørene kan føre til store muskel- og nervespenninger når barnet blir eldre? Kjenner dessverre MANGE som sliter med dette pga hull i ørene..! Og HVA ER POENGET?? En baby har ikke ytret noe ønske om hull i ørene!! Du tatoverer da ikke en unge (ja, kanskje teit eksempel) bare for at ikke det skal gjøre vondt om hun en gang i fremtiden har lyst på tatovering?? Er det mulig å være så egoistisk?!? Vi bor i NORGE, ikke i Afrika! Og at det ses på som et statussymbol i enkelte land sier mer om moralen i det landet enn om oss nordmenn som er så "pripne" og "hysteriske"!!
Thesunshines Skrevet 5. august 2007 #37 Skrevet 5. august 2007 Dette er tydeligvis et tema som engasjerer og provoserer!! De som har problemer m nakke osv pga hull i ørene er i et mindretall.. Du kjenner tydeligvis mange--jeg kjenner ingen . Norge er et av få land hvor det ikke er normalt å ta hull i ørene når barna er små. Du nevner Afrika.. Hva med blant annet Spania, Italia og Ungarn?? Spania f.eks er ikke et u-land, men et høyst velfungerende land som på mange områder ligger lenge fremme i utviklingen enn Norge.. Og DE TAR HULL I ØRENE PÅ NYFØDTE BABYER!! Noe så horribelt!!! Leste et innlegg her hvor noen sammenlignet det med omskjæring!! Kom ned på jorda!
Anonym bruker Skrevet 5. august 2007 #38 Skrevet 5. august 2007 Men igjen - HVA ER POENGET??? Hva om ungen vokser opp og ikke vil ha hullene der? Hva om hun får allergi? HVORFOR må hun ha hull i ørene?? Bare fordi du synes det er praktisk?? Det høres i mine øyne VELDIG egoistisk ut!!!
Thesunshines Skrevet 5. august 2007 #39 Skrevet 5. august 2007 Hvis hun ikke vil bruke øredobber når hun blir eldre, er det da bare å ta dem ut!! Ikke noe verre enn det.. Og mht allergi--det er sjelden de får det når de bruker ekte gull.. Og i så fall tar jeg dem ut.. Foreløpig går det strålende!! Ikke noe puss, og hun har aldri hatt vondt når jeg har renset dem.. Best å rense etter bad. Jeg tok hull i ørene fordi det er tradisjon i Spania, hvor mannen min kommer fra, (og jeg synes det er en fin tradisjon..) men hvis noen vil ta hull i ørene på sine babyer "bare fordi det er fint", så er vel de i sin fulle rett!!?
Anonym bruker Skrevet 5. august 2007 #40 Skrevet 5. august 2007 Hvor fryktelig vondt det gjør??? Syntes ikke det var vondt i d hele tatt å ta hull i ørene!! Det er selve lyden som er skremmende. Jeg har bodd en del år i spania, og der er det vanlige at barna har hull i ørene etter 2-3 mnd. Synes det er nydelig, og skal vurdere det om jeg får jente!! Har den formeningen om at hvis man tar det i tidlig alder så er det ikke noe fikling borte i ørene slik at det får grodd en skorpe. Og at det blir mindre fare for infeksjoner enn om man tar det i barnehage alder der barna fikler hele tiden med hendene fulle av forskjellige bakterier!! Det med nikkelallergi, må jo være like nikkelfremkallende å ha smykke, og armbånd på seg å??? Mitt syn har vel mye med at jeg har bodd i et land der det er en vane å gjøre slikt. Og man ser det jo overalt rundt seg!
Anonym bruker Skrevet 5. august 2007 #41 Skrevet 5. august 2007 Er helt enig med deg:) Har selv bodd noen år i spania og synes det er nydelig å se de så barna med øredobber:) Får jeg en jente så vil jeg også ta det tidlig Har aldri hatt noen problemer med mine, og jeg har vært en aktiv jente som har spilt fotball siden jeg var 6 år.
Sept-06 venter på jan-09. Skrevet 5. august 2007 #42 Skrevet 5. august 2007 Min datter fikk hull i ørene da hun var 8 mnd. Har vært helt problemfritt! Det var gjennomtenkt fra vår side, og det er, og blir, det viktigste for oss.
Anonym bruker Skrevet 5. august 2007 #43 Skrevet 5. august 2007 Jeg ser du skriver at en baby har ikke ytret noe ønske om hull i ørene... Hva med de millioner av andre valg vi tar for barnet vårt fra tiden inne i magen til de er 18 år. Både mindre viktige og viktige valg. De som vil gjøre dette må få gjøre dette uten at de som er motstandere prøver å si at de er dårlige foreldre, egoistiske og har dårlig moral!! Dette er en smaksak, og selv om vi ikke er afrika så har vi lik så stor rett til å gjøre dette!! Synes de som vil gjøre dette må få gjøre det uten at de føler seg som dårlige foreldre! Og de som ikke vil må for all del la være!!! Det er deres valg!!!
minahs Skrevet 4. september 2007 #44 Skrevet 4. september 2007 Helt enig med deg jeg.. Hehe..Kommer selv fra en spansk preget kultur, og jentene i familien min får hull i øret rundt den første uka dem er født... bortsett fra min mor, som fikk det samme dagen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå