Rosenrød Skrevet 3. august 2007 #1 Skrevet 3. august 2007 Jeg har ikke vært mye her inne i det siste nettopp pga tråder hvor det kommer fram at det ikke er lov å ha egne meninger eller å diskutere uten å komme med usakligheter. Jeg håper derfor å lage en ny tråd hvor folk kan komme med sine meninger- og JA det er lov å mene noe annet enn meg. Jeg er i denne diskusjonene uenig med det store flertall her. Jeg mener ikke at en baby på under ett år har særlig godt av å sove borte hos andre enn den primære omsorgspersonen. Gjennom menneskehetens historie har det ikke alltid vært sånn som i dagens samfunn hvor små barn blir beskyttet og dermed er trygge overalt. Tvert imot så var det tryggeste å bli båret med av mor eller far hele tiden, og sove inntil dem om natten for å få best beskyttelse mot rovdyr og andre farer. Nå vet jo vi voksne mennesker at det ikke er noe farlig for et spedbarn å sove hos farmor eller mormor en natt. Men et spedbarn vet ikke det, instinktet vil fortelle spedbarnet at det må være nær mor. Et spedbarn trenger den tryggheten og den forutsigbarheten det er å være tett inntil sin mor eller far hele tiden. Når barn har kommet over spedbarnsstadiet og begynner å skille seg selv fra omgivelsene (få et jeg) vil separasjonsangsten begynne. De skjønner at mor eller far kan forlate dem og dermed skriker de hvis mor går ut av rommet. Dette er en helt naturlig og sunn reaksjon og har ingenting med at de har "gått i skjørtene på mor" eller at mor "ikke har noe eget liv". Jeg er ikke enig med "mamma til en stor og en liten" i mye av det hun har skrevet her inne på dib, og ofte blir hun usaklig. Men akkurat her mener jeg faktisk at hun har et poeng. Et spedbarn som før fire måneders alder har overnattet hos to- tre forskjellige personer blir frarøvet den tryggheten og forutsigbarheten som er så veldig viktig i denne sårbare fasen. Dette var min mening!
AneB Skrevet 3. august 2007 #2 Skrevet 3. august 2007 Du Rosenrød, det er jeg for det meste enig i. Men når man sier at barn opp til 18 mndr må behandles på samme varsomme måte som et lite spedbarn, da syns jeg noen har dratt det litt langt... Vi er forskjellige og mener forskjellige ting, vi er blitt oppdratt forskjellig og noen av oss har sikkert sovet mer borte enn andre. Noen er sikre på seg selv og sin foreldrerolle, andre er det ikke. Noen velger å følge "eksperter", noen velger å lytt til sin egen magefølelse (i dag leste jeg forresten om en "ekspert" som sa at vi ikke skulle lytte til eksperter, men til oss sjøl -kriiise) Alt dette kan man vel trygt si at debattene våre er farget av!!
Yara Skrevet 3. august 2007 #3 Skrevet 3. august 2007 Jeg er enig med deg. Godt flere tør å si dette. Følte meg ganske alene da jeg prøvde å holde en saklig debatt om dette sist. Det må være lov å være uenig uten at man nødvendigvis mener at de med andre meninger er dårlige foreldre av den grunn.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 3. august 2007 #4 Skrevet 3. august 2007 Ja,jeg kan ikke si meg mer enig i deg. I tilegg så reagerer jeg på at folk kaller andre som f.eks besteforeldre for omsorgpersoner.De skal ikke være en omsorgperson,men en reursperson,som både foreldre og barn skal føle seg trygge på.At en har noen få resurspersoner i nettverket sitt er positivt,men det er dermed ikke sagt at de kan ta over rollen som omsorgperson. Barnevernet har i mange år nå, advart mot at der skal være mange omsorgpersoner i livet til små barn.Dette fordi de da får vanskliheter til å knytte seg til personer,kan få adferdsvansker osv. Dette vet jeg veldig godt at barnevernet gjør,som jeg fortale i den andre tråden,hadde jeg en eks som ville laget et helvete for meg når forholdet tok slutt og dermed gikk til barnvernet.Det at min datter skulle ha for mange omsorgperson i livet,var en av de tingen han hadde lagt inn bekymring på og de derfor måtte undersøke.De fant ut at det var jeg som var omsorgpersonen hennes,mens mine foreldre var en resursperson som jeg av og til brukte. Det å ha en liten baby på overnatting,5-6 ganger når den ikke er mer enn 4 mnd,og hos to forskjellige personer,synes jeg er helt forferdelig.Da vitner det om at de er umodne,egoistiske og ansvarsløse.Jeg fikk virkelig vondt i hjerte mitt av det stakkars barnet og jeg må si at jeg håper ikke det barnet får søsken før foreldrene er mer modne og sitt ansvar bevist. Du sier at jeg til tider er usakelig.Det vil jeg si at kan hende,når noen slenger med leppa og er virkelig fjorttis.Føler at jeg stort sett over ser det,men klarer det ikke alltid,er det andre ganger du mener jeg er usakelig,så hadde det vært kjekt å få vite hva du mener.F.eks gi meg noen eksempler på dette.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 3. august 2007 #5 Skrevet 3. august 2007 AneB. Jeg har enda ikke sett en sjel er her inne som mener at en nyfødt og en å 18 mnd skal behandles likt.Det hadde vært kjekt å fått en link til der det står.
Yara Skrevet 3. august 2007 #6 Skrevet 3. august 2007 Mamma til en stor og liten: Jeg synes du kan være usaklig. Eks når du sier: "slik fjortis snakk vil jeg ikke høre på". Da fremstår du usaklig. Hvis du syns din meddebattant er usaklig så får du heller is akkurat det: "nå syns jeg du var usaklig" istede for å kalle de fjortis.
Jeg vil hete anonym!!! Skrevet 3. august 2007 #7 Skrevet 3. august 2007 Toppen var ei som fortalte i forrige tråd, at babyen hennes fra nyfødt av sov opp til 4 netter i mnd hos de ulike besteforeldrene. Ved et tilfelle hadde den lille babyen under 4 mnd sovet 2 mnd hos mormor/morfar, 2 netter hjemme for så de neste 2 nettene hos farmor og farfar. Moren sa "vi savnet babyen hele" tiden...men hva med babyen? Tror man ikke at denne babyen savnet dem enda mer????? Og det beste setningen var: "vi ringte og snakket med henne....(babyen altså, på noen få mnd). Ja, ja.....men jeg er fortsatt av den mening at folk får gjøre hva de vil med babyene sine - men jeg mistenker mange at de kun ser på babyene sine som "små og søte vesner", men glemmer at de faktisk er små individer som vi IKKE må undervurdere slik mange gjør.
Anonym bruker Skrevet 3. august 2007 #8 Skrevet 3. august 2007 Ja, akkurat slik reagerer jeg å på. Mor savner babyen, men tenker ikke på at babyen savner henne. Antakeligvis har babyen det verre fordi babyen ikke forstår hva som skjer...
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 3. august 2007 #9 Skrevet 3. august 2007 Vel,det skal du få lov til å mene,men når jeg sier at en må beskytte barna for de farene en kan og da en de jeg debattere med kommer med noe så usaklig og barnslig som,da tar du vel ikke gutten med i bilen heller.Det er slik en fjorttis vil svare og jeg begynner å bli meget lei av slike bemerkninger,derfor svarte jeg på det. Hadde det vært en voksen uttalelse,som jeg alikvell synes var usaklig,hadde jeg sagt at jeg synes vedkommende var usaklig. Selv skrev jeg også i det innlegget over her at jeg kan bli usaklig når folk kommer med fjorttis prat,men prøver som regel å holde meg.I den debatten der,som du sikter til,var jeg så opprørt,hadde så vondt av den lille babyen,a jeg nok hadde vanskeligheter med å holde roen.Jeg har aldri før gått til angrep på et nick som jeg gjorder der,men jeg håper virkelig at det menneske tenker seg om og tar vare på barnet sitt etter dette.
Yara Skrevet 3. august 2007 #10 Skrevet 3. august 2007 Eksperter er uenige. Personlig mener jeg det med instinkter er det viktigste. Vi må lytte til instinktene våre, det er en grunn for at de er der. Hvis det føles feil, så er det gjerne det. Selv om andre vil ha oss til å tro noe annet..
Jeg vil hete anonym!!! Skrevet 3. august 2007 #11 Skrevet 3. august 2007 Skal mye til for at jeg reagerer på hva folk gjør i forhold til dette teamet, men hun som skrev om 6 netter på rad hos ulike personer for en liten baby....ja, da reagerte til og med jeg!! Snakket om at hun trengte avlasting...og i samme innlegg fortalte personen at hun planla nr. 2 (babyen hennes var nå noen mnd gammel)....
Yara Skrevet 3. august 2007 #12 Skrevet 3. august 2007 Jeg syns også riga sin sammenlikning var rar. Men da sa jeg det, jeg sa ikke til henne at hun var fjortis fordi... Riga mente sammenlikningen var legitim, og det må hun få lov å mene, selv om vi syns det var en rar sammenlikning.
AneB Skrevet 3. august 2007 #13 Skrevet 3. august 2007 Sorry altså, men jeg er så drit lei denne debatten at jeg gidder rett og slett ikke grave i de andre med tusen svar i for å finne det igjen. Kanskje vi skal prøve å holde denne tråden på et saklig og voksent nivå.
AneB Skrevet 3. august 2007 #14 Skrevet 3. august 2007 kan vel tenkes at det innlegget bare var tull? og lagt inn nettopp for å provosere, sikkert av en anonym? Jeg vet ikke, for jeg datt av de trådene etterhvert, men jeg tviler på at et menneske som har tilsynelatende så liten interesse av sin egen baby gidder å bruke fritiden sin på dib...?
Rosenrød Skrevet 3. august 2007 Forfatter #15 Skrevet 3. august 2007 Til AneB, jeg er helt enig i at et barn på 18 mnd ikke trenger å behandles like beskyttende som et spedbarn. Og det er nettopp det som er poenget mitt; et spedbarn må få lov til å være et spedbarn- det må få lov til å være nær mor eller far (den primære omsorgspersonen). Det må få lov til å slippe og bli behandlet som et større barn som godt kan sove borte fordi det vet at mamma og pappa kommer tilbake. Til mamma til en stor og en liten: det er flere ganger du selv kommer med usakligheter i diskusjoner, men jeg har ikke lyst til å trekke de fram. Det kan vi bare la ligge, det er ikke viktig for denne diskusjonen.
Jeg vil hete anonym!!! Skrevet 3. august 2007 #16 Skrevet 3. august 2007 Personen hadde både nick, profil og bilder av seg selv og baby. Men egentlig burde jeg slutte å engasjere meg. Jobber til daglig (sv.perm nå) i barneskolen med barn som sliter av ulike årsaker...så uten den gruppen har ikke jeg jobb ) Så ja til uvettig bruk av barnevakt og andre ting som påvirker et lite barnesinn...
AneB Skrevet 3. august 2007 #18 Skrevet 3. august 2007 De ungene du jobber med har vel havnet der mer pga generell livssitusjon enn fordi de hadde barnevakt mens de var baby...
Jeg vil hete anonym!!! Skrevet 3. august 2007 #19 Skrevet 3. august 2007 Ja, setter bare dette litt på spissen....egentlig utrolig lei hele temaet. Men ellers jobber jeg i "normal" skole, altså....de havner der fordi de må..hihi..
AneB Skrevet 3. august 2007 #20 Skrevet 3. august 2007 Ja, skjønte det, hehe... Eller man kan jo aldri vite her inne. Er forøvrig drit lei jeg også...
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 3. august 2007 #21 Skrevet 3. august 2007 Det visr jo at dette er noe som engasjerer folk. Er enig i at en ikke kan gå inn å ta over foreldrerollen for noen,de må jo gjøre det de gjør med barna sine,men jeg føler også at vi som medmennesker har en plikt til å opplyse om hva vi vet,i sær hvis vi mener at noen handler feil med barnet sitt.Selv om vi mener det er feil,er det jo ikke sikkert det er det,det er greit nok,men da er det motparten som må fortelle oss,hva de mener og står for. De fleste prøver nok å gjøre det beste for barne,men så har vi de som ikke ønsker å høre på råd,fordi dette kan gjøre at de får litt mindre frihet.De er mer redd for å bli kalt for kjedelige og usosiale,enn at de tenker på hva som er barnets beste.
Rosenrød Skrevet 3. august 2007 Forfatter #22 Skrevet 3. august 2007 Egentlig tror jeg at de fleste mødre instinktivt skjønner dette selv. Det er jo derfor de spør her inne om det er "greit" at de sover hos farmor osv. Man kan ikke skjemme bort et barn med for mye trygghet og omsorg. Syns det er trist at folk mener at små babyer må "lære seg" å forholde seg til mange mennesker. Det som er sunt og naturlig er at de har en primær omsorgsperson som de stoler på og vet at alltid er der, også kan de møte verden og bli kjent med andre personer på det grunnlaget. Det er et kaldt samfunn vi lever i hvor mødre som ønsker å gi spedbarna sine denne tryggheten blir beskyldt for å overbeskytte og "nekte" barna "tryggheten" de får med besteforeldre osv. Og da snakker jeg om spedbarn- ikke barn.
Rosenrød Skrevet 3. august 2007 Forfatter #23 Skrevet 3. august 2007 SITAT: Er det barn som blir nervøse...så er det de som opplever en overbeskyttende mor...en som skjermer dem for det meste. Tror mamma til stor og liten er en av dem...alt skal skjermes for....virker slik. Hadde nesten vært moro å starte en debatt på andre ting...hun har vel lest ekspertråd om ALT...hihihi anonym SITAT SLUTT For de som lurte på hvor noen hadde sagt det jeg snakket om over. Her ert et eksempel hentet fra den andre tråden. Hvorfor skulle et barn på under ett år bli nervøse fordi mor beskytter dem? Det er for meg en sann gåte.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 3. august 2007 #24 Skrevet 3. august 2007 Helt enig med deg Rosenrød. Det folk må huske på er at jeg tross alt har oppdratt en jente som nå er 18 år,helt alene.Ja,jeg sier helt alene,for i den tidne jeg bodde sammen med far,så han ikke på henne og etter vi flyttet fra hverandre,var han ikke så veldig stabil at det gjorde noe. Jeg tror jeg vet om jeg overbeskytter et barn eller ei og er helt enig med Rosenrød.at hvis folk sier at en ikke vil la barn under et år sove borte,betyr dette at en er overbeskyttende mot barnet.Dette tror jeg også ofte blir sagt,for å overskygge seg selv,at de har litt dårlig samvittighet fordi de kanskje har sendt sitt barn bort ganske mye og dermed sier slik.Angrep er det beste forsvar er det noe som heter.
AneB Skrevet 3. august 2007 #25 Skrevet 3. august 2007 Jeg syns det er litt usaklig at du alltid må begrunne andre sin uenighet med at de har dårlig samvittighet for at de ikke handler utifra det som du ser på som bra for ungene. Jeg syns du er "too much" mange ganger, og er dundrende uenig, men ikke fordi jeg har dårlig samvittighet ovenfor ungen, eller er redd for å miste friheten min som du har nevnt utallige ganger i disse diskusjonene. Jeg har bare en annen oppfatning av hva som er rett. At angrep er det beste forsvar kan så være, men jeg føler virkelig ikke at jeg trenger å forsvare noe som helst, det er ikke angrep eller forsvar å fortelle at man er uenig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå