Gå til innhold

Til Martha ...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår vandring gir spørsmål om livet;

man trenger en indre ro.

Vi nekter å være naive,

vil vite, vil finne. Vil tro.

Du leser, funderer og leter

om engler og ånder og sinn,

Astarte og ’falske profeter’,

- vil finne balansen din.

"MIN styrke, MIN visshet, MITT vesen",

balanse og indre ro.

Vi tenker vi har hypotesen

på den ultimate tro.

Du prøver å skape kontakter

med engler og hedningers gud.

Du leker med ånder og makter.

Her svarer Gud selv med hans bud:

"Kun gjennom Jesus er livet,

kun gjennom han får du ro!"

Han spør, ja han tar initiativet;

”Vil DU ta imot denne tro?”

Ikke tenk hva som føles så riktig,

glem fokus på kropp og på sjel.

Det er ånden som her er så viktig,

Det er der du må finne deg selv.

----

Dom 2, 13-14

1.Sam 7, 3-4 + 12, 10

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hu må vel få lov til å tro det hun vil!

På samme måte som at ingen skal legge seg oppi hva du tror på!!!!!

Skjønn det da!

Skrevet

Jeg synes du skal slutte å tro på det du tror på, og begynne å tro på det jeg tror på. Ikke tenk på hva som kjennes riktig for deg, men hør på meg.

Og så slike fantastiske argumenter, da.

Skrevet

Artig at en som er kristen kritiserer andres valg av tro. Dere tror jo begge på noe som ikke kan bevises på noen som helst måte. Ser ikke helt forskjellen på å tro på gud og det å tro på engler.

Skrevet

dette brevet signerer eg gjerne, og synes det bør sendes

ikke for å "bestemme " at Martha skal tro, ikke for å kjefte på henne eller tvinge på henne noe, men for å vise hun at det finnes en aen vei, gi henne et valg.

gi henne muligheten til å finne det hun leter så etter men ikke klarer å oppdage.

eg ber for Martha, for kongehuset og for regjeringa.

det står tydelig i bibelen at en ikke skal kontakte engler, eller overnaturlige vesen. styggemannen og har en sverm med engler. en tredjedel av alle englene. og dem vill i alle fall ikke eg søke kontakt med

eg håper at vår kjære prinsesse kan være et godt rollebilde for unge i dag, men ikke gjennom å lære dem å oppsøke demoner og andre skadelige ting.

eg tviler sterkt på at Marta gjør det i Jesu navn.

eg trur og mer på helbredelse gjennom bønn enn "varme hender"

men dette er mi tro.

eg trur enkelte hadde reagert om hun hadde blitt jehovas vitne eller smiths venn og

da trur eg di fleste ikke kristne hadde ropt og skreket.

hun har lov til å tro hva hun vill, nå har hun fortalt oss hva hun tror på, da er det på tide at vi forteller hun hva vi tror på.

rett skal vere rett

hilsen anonym 2

Skrevet

Anonym2

Jeg skal "be" for deg, så du kan se at det finnes en annen vei- så du kan få tatt et nytt valg!

anonym3

Skrevet

Ja, Märthaberta har selvsagt vokst opp uten å få med seg at det finnes andre trossystemer enn den hun har per i dag. Det er viktig at vi informerer henne om denne bibelens eksistens, så hun ikke gjør noe vi ikke ville ha gjort.

*simultantolkfenomen*

Skrevet

Martha må få tro hva hun vil, men jeg trodde hun egentlig var kristen?

Jeg mente ikke å støte noen med mitt dikt. Dette er egentlig ikke bare til henne, men til alle som er søkende og tror at veien til himmelen er gjennom andre ting en Gud og Jesus.

Der er bibelen veldig klar, det var bare det jeg ville få frem.

Beklager om jeg støtet noen med min kristne tro.

Mvh HI

Skrevet

Som kristen tror jeg også at det finnes engler, og at de er rundt meg hele tiden :) Men - bibelen advarer mot å kontakte englene, "for selv Satan skaper seg om til en lysets engel". Han var jo opprinnelig en engel som ville bli større enn Gud.

Bibelen advarer sterkt mot Astarte.

Det var egentlig hele poenget mitt.

Mvh HI

Skrevet

Hei HI

Dette var veldig pent diktet og jeg skjønner godt poenget ditt.

Du har jo bare informert om den Kristne tro på en mild og god måte.Ja det er sant som du sier at man kunne tro Martha var en Kristen ut i fra kongehusets rolle i samarbeid med statskirken.Nå kan det jo hende hun forsatt har sin Kristne tro selv om det er blandet sammen med sterkt fokus på engler og healing.Det er jo fortsatt litt uklart hva hun egentlig tror siden dette blir blåst sånn opp i media, vi har enda ikke hørt hennes egne ord i saken.

Jeg er enig i at engledyrking er feil ut i fra bibelen .

Det som er positivt med at dette blir kjent er at man får en klarhet i hva prinsessen vår EGENTLIG tror.Det er jo bra å stå fram ærlig dersom man vil stå fram med sitt livssyn, noe som kongehuset har tradisjon for å gjøre( de har jo profilert seg som kristne i 1000 år).

En annen positiv ting med dette uansett hva prinsessen tror på er at hun ufarliggjør det Å HA EN TRO.Kansje hun kan være med på å bane en vei for større toleranse i dette landet for det å ha en tro på NOE MER?

Ola Nordmann generelt ler seg jo skakk av folk som tror på noe mer enn seg selv....

Skrevet

Men for folk som ikke tror at bibelen er sannheten, som du antagelig gjør, er det da revnende likegyldig hva som måtte stå i den.

For meg som ikke-kristen fremstår det som underlig når bibeltroende mener at "bibelen sier det er slik og slik" benyttes som argument nettopp for at man bør tro på bibelen. Det blir litt som om jeg skulle si at "I notatboka mi står det at man skal tro på alt jeg har skrevet i notatboka mi, så da må du jo skjønne at du skal tro på det."

Skrevet

Herregud, la nå folk få tro på hva de vil!!!!

Skrevet

Selvfølgelig må hun få tro, si og mene hva hun vil, men støtter HI.

Skrevet

Dobbeltmoral!!!

"Hun må få tro hva hun vil, men noen må fortelle at bibelen er det eneste rette!!"

Huff så sneversynt...

Skrevet

Hei igjen!

Det jeg mener, jeg uttrykker meg kanskje litt klønete, er at hun selvfølgelig må få tro hva hun vil, men HVIS hun har misforstått og tror at dette er kristendom, er det jo greit at noen veileder henne :) Valget er helt og holdent hennes uansett.

Hvis hun velger å være holist, må hun få være det :-)

Jeg hadde ikke tenkt å skape en diskusjon her. Beklager det.

Det jeg har sett er at mange kristne ikke skjønner helt hvorfor mange prester har reagert, derfor ønsket jeg å påpeke hva Martha tror på som ikke er kristendom. Kristendom er "ikke i egen kraft, men i Guds kraft", og dessuten er Astarte en avgud bibelen advarer kraftig mot.

Ser mange leserinnlegg i lokalavisen her som sier "hva er forskjellen med å tro på Gud og å tro på engler...?" Derfor ble jeg inspirert til å skrive ned mine tanker på det.

Mvh HI (som forøvrig synes Martha er en utrolig flott dame som Norge trenger flere av!!)

Skrevet

Da har faktisk Martha bekreftet at hun er kristen... Jeg synes det er trist at man gjør ting i kristendommens navn som bibelen advarer SÅ sterkt imot. Men det er Gud som skal dømme, og hun kunne gjort verre ting ;)

Jeg tror nok hun egentlig ikke er klar over at hun gjør noe som er i strid med kristendommen... Hun er jo en så skjønn og oppriktig jente! Tror hun bare mener å gjøre gode ting ...

Pst: Internett, oss selv, TV, klær ... det finnes mange "astarte"-avguder der ute...

Mvh HI

Skrevet

Jepp , da har Martha uttalt seg om sin tro og englene.

Jeg syns alle som gikk ut og slang med leppa og dømte prinsessen på forhånd burde holdt kjeft!

Martha er en kjempeherlig jente som det står respekt av , hun er ærlig , oppriktig og veldig ydmyk.Hva mer kan man forlange?Dessuten så sa hun klart i fra at det KUN er Gud man skal tillbe og ikke englene OG hun er faktisk en kristen hun også.Jeg syns bare hun uttalte seg fantastik flott jeg.

Jeeees, STÅ PÅ Martha, DU ER TØFF!!

Skrevet

Anonym: Du sier over her at du syns det er trist kristne gjør ting som Bibelen advarer så sterkt imot. Men gjøres ikke dette daglig av kirken? det står i Bibelen at HVER DEN som tror på ham ikke skal gå fortapt men ha avig liv. Allikevel sier prestene "Hver den - utenom de som er homofile, har syndet, har gjort ditten og datten"

det står i Bibelen at vi alle er skapt i Guds bilde, og Jesus sa at himmelriket hører barna til. Allikevel avviser vi dødfødte barn og prester forteller foreldrene at barna ikke kommer til himmelen fordi de døde før de fikk vann på hodet av presten.

Bibelen advarer mot gjerrighet, mot misunnelse og mot å dømme andre. Allikevel gjør vi mennesker dette hver dag.

og jeg syns faktisk at disse diskrimineringene og "syndene" er verre enn å kontakte engler.

hva er verst - å kontakte engler, gode skapninger, eller å fortelle foreldre som nettopp har mistet sitt barn at barnet ikke er velkommen i Guds rike, selv om Bibelen er veldig klar på at VI ALLE er skapt i hans bilde, at hver den som tror på han ikke skal gå fortapt og at himmelriket hører de små til?

Skrevet

Jeg synes det er trist at kirken gjør stikk i strid med bibelen også, jeg. Selv har jeg meldt meg ut av statskirken nettopp pga dette. Jeg tror på voksendåp, barnedåp har jeg aldri skjønt hvorfor praktiseres.

Igjen: Martha er en herlig jente!! Da jeg sa til min mann at Martha skulle starte engleskole, svaret han bare: Hu er jo ei engel hu!

Så vi har et godt bilde av Martha her i heimen. :o) Har vært på julekonsert med henne, og makan til vinnende vesen! Nydelig!! :)

Jeg tror bare mange kristne misforstår hva kristendom egentlig er. Opplever stadig vekk at folk synes det er "bla bla bla", så det gjør meg egentlig ikke så mye ;)

Og bare så det er sagt: jeg tror også på engler!! :)

HI

Skrevet

og jeg tror på nissen!

så vi er egentlig ganske like du og jeg=)

Skrevet

Ifølge kristendommen er det Martha gjør dette:

Hun trenger penger fra Røkke men går til butleren hans i stedet. Litt billdelig forklart :) hihi. HUn må jo bare tro på det for min del liksom men tror hun har misforstått litt jeg da.

Skrevet

Astarte er en avgud iføle Bibelen og Satans demoner er engler. Guds engler er sendebud for gud, men de adlyder kun gud og en skal ikke ta kontakt med dem. Det er litt tåpelig synes jeg da og si at jeg tror på den Gud som det står om i bibelen men jeg tror ikke på det som står i bibelen og så gjør jeg om på det. Det er ikke noe snakkk om at en skal tolke bibelen for den er klar den på hva en skal gjøre og ikke gjøre. Så det at Guds engeler kan hjelpe Marata er tull ifølge bibelen, og da er det en annen Gud hun tror på.

Skrevet

Er det ikke det vi kaller Jesus-hallik? Forkastelig av Martha, og vitner om stormannsgalskap

Skrevet

jaja så har vi det med religionsfriheten da..DET vil vi vel ha her i landet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...