Gå til innhold

er det for tidlig å reise bort en helg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

når baby er 7 mnd? Mamma og pappa da asså. Vi snakka om å kansje ta en helgetur en plass, men kom til å tenke på om hun kanskje er litt liten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hun er ikke stor nok til å forstå at dere kommer tilbake når dere forsvinner, så svaret er ja, det er for tidlig.

Skrevet

mitt svar er nei,.reis og kos dere!!

Skrevet

Her er kopi av noe jeg har skrevet tidligere.Har fått mye pepper for det,men husk det er ikke jeg som har satt opp denne listen,eller sagt noe av det som jeg når kopier over.Så får du tenker over selv,hva du vil gjøre.

Jeg la ut en tabell,som jeg har referter til tidligere,inne på småtroll,her er kopi:

Du skal regne månder på barnet på hvor langt tid du kan være borte fra det.Når det er fire månder kan du dobble tiden.Altså

1 mnd = 1time

2 mnd =2timer

3mnd= 3 timer

4mnd= 8 timer

5mnd= 10 timer

6mnd= (12 time) altså barnet kan ha en liten overnatting,levers på kvelden og hentes på morgene,dette vil nok overstige 12 timer,men på å ikke la det bli så mye mer.Barnet skal ikke ha vært våken i mange timer før det blir hentet

12 mnd= en helgeovernatting.

Dette fordi babyer har ikke evnen til å forstå at omsorgpersonen kommer tilbake og kan gå i i depresjon.Dette kan fungere slik at babye blir ekstra glad og fonøyd,for å holde på den omsorgpersonen de midlirtidig har,eller de kan skrike og hyle i sorg over omsorgspersonne de pleier å ha er borte,eller de kan trekke seg inn i seg selv.Denne depresjonen kan også dras videre med i livet og en kan bli deprimert uten at en helt forstår samenhengen i eldre aldra.

Dette er jo ikke 100% sikkerhet at barnet får en depresjon,men en har jo ingen garanti for dette.

og så la jeg til dette,for folk lurte veldig på hvem som hadde sagt dette da

som har sagt dette i BAM er psykolog Elisabeth Gerhardesen hun er spesialist i barne og ungdomspykologi og er sjefspykolog ved Baren og undomspsykriatisk poliklinikk i Karasjokk.

Hun har bakrgrunn fra helsstasjoner og er fortatter av boka " gode knep for småbarnsforeldre"

Hun er klar over at hennes advarsel om å være for lenge borte fra babyen skaper reaksjoner i disse "bevare-gnidten-i-forhold-tider" og hun ønsker på ingen måte å bagatellisere behovet or barnefri,men når egentid diskuteres må må ikke barnets behov overses.

Videre sier hun:Det er all grunn til å tro at små babyer ikke tåler lange adskillers særlig godt.Studier som er foretatt på litt eldre barn har avdekket at barn reagerer på at omsogspersonene forlater dem.

Helt små barn forstår ikke at du bare forlater det for en kort tid,det blir på samme måte som at kjærrsten din,som du er hodstups forelsket i,plutselig og uten forvarsel forsvinner i flere dager uten at du vet hvor vedkommende er.Så dukker hmed ett din elskede opp igjen med et stort og overstrømmende smil-som om alt var i skjønneste orden-tenk deg følelsen.sier hun.

Tidligere mente man at babyer ikke klarer å skille foreldrene fra fremmede,dette stemmer ikke.

De aller fleste mødre føler ubehag ved å forlate babyen sin,er et naturlig insting som må tas på alvor sier hun ( dette tolke jeg dit henn at det våset om at jeg har det verre enn babyen når jeg er borte fra den ikke stemmer) Hun sier videre at hun er overbevist om at også små babyer,akkurat som eldre barn,føler samme ubehaget og den samme uroen som mor føler ved adskillelse.

hun ser ikke bort fra at lange fravær og mange fravær fra babyen kan ha innvirkning på barnets selvfølelse senere.

Fravær kan skpe uttrygghet,usikkerhet,og uforutsigbarhet.Mye kan reperes etter hvert,men hun synes dette er en riskiko man ikke bør utfordre for mye.

Derfor er det så viktig med stunder alene.Ta en dusj i ro og fred.Far må ikke alltid være nummer to,advarer hun.

Jeg synes bare det er verdt å tenke over det og ikke la babyer som er nyfødte være på overnatting hos andre,uten at det er helt nødvendig og ta seg en fest,ser jeg ikke på som nødvendig.

Skrevet

Jeg hadde ikke gjort det, men kun fordi jeg hadde savnet han altfor mye! Jeg tror ikke at Nikolai hadde hatt spesielt vondt av det, ikke hvis han var hos noen han kjenner veldig godt som f.eks. besteforeldrene. Dette må nesten dere kjenne litt på selv, for unger er så forskjellige!

Skrevet

Det vet dere best selv:) Føles et trygt og greit synes jeg dere skal gjøre det. Stiller meg meget skeptisk til tallene over her. Besteforeldre er også omsorgspersoner er de ikke?

Skrevet

jeg hadde ikke klart det, men hvis dere syntes det er greit hvorfor ikke.

Men er du i tvil synes jeg at du skal la være egentlig...

Skrevet

Vi skal (etter planen) på tur med jobben til mannen min når lillegutt her er nesten 6 måneder... Men, nå ble jeg litt skremt. Klart jeg har tenkt på at det kommer til å bli litt rart og at jeg kommer til å savne han masse, men er det virkelig SÅ farlig? Han skal være hos besteforeldrene sine.

Skrevet

Det jeg lurer på, mamma til stor og liten, ut fra skjemaet du refererer til. 5 måndeder - 10 timer, 6 måneder - en liten overnatting. Da er det vel ganske mye for en 5 mnd med 10 timer hvis det er på dagtid? Når de er så mye som 10 timer, kan vel det være en liten overnatting? Eller? Høres bare s så mye ut for en 5 mnd gamme baby med 10 timer uten mamma og pappa, mens 6 mnd sover om natten, men foreldene må komme å hente tidlige som mulig.

PS. Hvor lenge har du hatt mormor e.l som barnvakt av gangen forresten. Vet ikke helt hvor gammelt barnet ditt er, men mener å huske du ikke hadde nyfødt? Har du hatt babyen din på overnatting ennå?? Eller flere timer hos andre omsorgspersoner du er trygg på?

Skrevet

Jeg forstår ikke helt den tankegangen. Pappaen er jo somregel på jobb mange timer hver dag fra babyen er nyfødt.... Han er jo også omsorgsperson......

Skrevet

Jo, men mor er fortsatt hjemme...altså er en av de nærmeste omsorgspersonene der...ikke begge er borte.

Skrevet

Det du sier om 5 og 6 mnd babyer,bør du helst ta opp med psykriateren som har satt opp dette og få et fornuftig svar på.Jeg gjengir bare hva hun sa.

Jeg har på det lengste hatt barnevakt i 5 timer og han er 8 mnd nå.VI var borte fra ham da han var 6 mnd i 5 timer,dette på kvelden.Barnevakten var med å gav kveldsmat og stelte ham for natten,før vi gikk.Så han sov mesteparten av tiden vi var borte.Så nei,jeg har ikke hatt babyen min på overnatting enda,selv om jeg har omsorgpersoner som er veldig gode som ønsker å ha ham.

En annen ting,som en også bør ha i bakhode når en tenker over om dette er noe å bry seg om.Mange barnepsykologer anbefaler ikke overnatting hos den part som ikke har den daglige omsorg,hvis noen går i fra hverandre.De anbefaler ikke dette før barnet er minst 18 mnd og helst ikke før det er 2 år.Bare hyppige små besøk igjenom uka.

Da tenker jeg som så,at er ikke den andre forelderen god nok til å ha barnet på overnatting før det er 18-24 mnd,hvordan kan andre være det da?

Skrevet

men hvis du har en trygg og fin baby som er trygg med sine besteforeldre....tør du ikke la babyen din på 8 mnd sove en natt hos moren din f.eks, hente tidlige dagen etter?? Hvis moren din kjenner barnet ditt godt vel og merke og barnet kjenner henne og er trygg med henne...?

Min er 9 mnd..snart 10 mnd. Sov hos foreldrene mine første gang ved 8 mnd alder. Vi leverte på ettermiddag/kvleld og hentet tidlig dagen etter. Gikk fint det. Nå ser gutten vår sine besteforeldre flere ganger i uken da...så det er kanskje en stor forskjell.

Skrevet

når lillejenta var 5 mnd var bestemor barnevakt fra 16 på lørdagen. Vi sov hjemme så jeg sto opp kl 6, men fra den tid hadde hun altså ikke sett oss. Vi var i bryllup. Når gutten vår var 8-9 mndr (tror jeg, mulig at han var litt eldre) var han hos bestemor og bestefar et døgn. Tror neppe det skader i det små, alt har jo med mengden å gjøre, som så mye aent.

Skrevet

Vel omsorgpersone for små barn regnes på de som barna ser daglig og som daglig tar del i det daglige stelle av babyen.

Nå er ikke min mor aktuell som barnepasser pga av sykdom,men hun ser gutten mye,men har andre slektninger som ser ham mye og jeg kan ikke la dem ha gullgutten på overnatting enda,synes det er alt for tidlig.Har sagt til dem at de får vente til han er minst et år før de får lov til det,noe de faktisk skjønner.

Sitter og føler at jeg har et dillema,fordi jeg kanskje skal bort med min datter en helg i desember og da er planen at gullgutten ikke skal være med,da må han jo ha vært på overnatting før,i alle fall en natt to ganger,der han skal være,men jeg føler at det blir for tidlig,så det blir vel til at jeg tar ham med,selv om det da ikke blir helt slik vi har planlagt,men må jo ta meg av min store datter også.

Skrevet

Kjære mamma til stor og liten. Jeg synes du skal unne deg en tur med den eldste datteren din og være trygg på at din yngste som sikkert da er 1 år..har det bra hos en person du som både du og babyen din kjenner godt. Det kommer til å gå så fint!! Og ikke minst for din eldste datter kan det være godt å ha mamman sin helt for seg selv, hun fortjener jo det hun også :o)

Når det gjelder psykologs anbefalinger at baby skal sove hos en omsorgsperson, så skjønner jeg det - men jeg tolker det dithen at babyen ikke skal veksle mellom mor og far annen hver uke eller no før den er gammel nok. Tror og mener og tør påstå at en baby på 6 mnd eller eldre ikke lider noen nød av å sove hos en trygg omsorgsperson, hvis man leverer nogenlunde normalt og henter tidlig. Tror du skjønner hva jeg mener.

Skrevet

Forstår veldig godt hva du mener og jeg kan til dels være enig med deg.Om en liten baby,som ikke har blitt et år enda sover en natt en annen plass og trygge og kjente personer,tror jeg ikke det tar skade for resten av livet,men en bør ikke bare overlevere barnet,bare fordi en ønker seg en liten fest,synes jeg,men som sagt en natt en gang,tror jeg ikke gjør noe.

Skal et barn på et år ha to overnattinger(f.eks en helg) tror jeg det er viktig at en må ta et par små overnattinger før det.

Skrevet

Ja, det med fest og nyfødte og greier hadde jeg ikke klart selv. Hadde selv et dilemma da min gutt var 4-5 mnd. Skulle i bryllup og vuderte dithen at lillegutt hadde det bedre hos moren min hvor det var stille og hvor han var kjent, kontra på et hotellrom med en barnevakt.

Men, enig med deg - la gutten din sove en liten natt eller to hos den du ønsker å bruke som barnevakt. Reis så på tur med datteren din. TEnk så glad hun blir for å ha deg HELT for seg selv, uten babyskrik og bleier (hehe...skjønner hva jeg mener håper jeg). Men hvis barnet ditt nå er 8-9 mnd så synes jeg du bør tenke dit hen.

Nei, må ærlig innrømme at jeg hadde aldri satt bort en nyfødt. Aldri...Hadde barnevakt for gutten min da han var 2 uker i 2 timer pga en trist begravelse, da...men alt med skjønn. Men å sette bort en liten baby for å feste fletta av seg...nei, det nivået er jeg heldigvis over... Men jeg ser listen du refererer til, har den i bakhodet - men tror det er viktig å bruke skjønn i hvert enkelt tilfelle.

Skrevet

Jeg forstår at en prøver å prioritere både brylupp og begravelse.Etter det jeg forstår var det en natt da du var i brylupp og 2 timer pga begravelse,det har jeg full forståelse for.

Skrevet

Nei,jeg må nok krype til køys.Gullgutten våkner klokken syv så da må jeg være uthvilt.Ville bare si at jeg synes det er kjekt at vi endelig kunne diskutere dette uten fult av fjortis utsagn,at det gikk for seg på en rolig og saklig måte.

Håper alle får en fin natt,så får jeg se om det er kommet mer svar når jeg logger meg på igjen.

Skrevet

Men min gutt er nå snart 10 mnd. Han er mormors lille perle. Har ikke problemer med å la han sove hos dem en natt eller to i mnd. Men det blir sjelden det, for det vi koser oss så med han;o) Men skal han sove borte er det kun mine foreldre som duger...dvs. han ser dem flere ganger i uken. Sambo's foreldre bor 18 mil unna og han ser dem sjelden...så det blir ikke aktuelt. Men skal han sove hos mine foreldre så er det fordi vi virkelig skal bort, ikke fordi vi trenger "voksentid"...det får vi når han sover....

Men helt ærlig, synes virkelig du skal tenke på dette i god tid før desember....la gutten din sove hos en kjent omsorgsperson et par tre netter før desember...så prioritere datteren din. Du har sikkert godt av det selv også...kommer jo til å savne lillegutten din...men han er "stor gutt" nå og kommer til å få det så fint. Og datteren din: verdens lykkeligste for å ha deg helt for seg selv. He he....mener det.

Skrevet

Vi kan jo "snakkes" mer i morgen.

Skrevet

Hm,jeg blir skeptisk til å la en så liten gutt sove bore en natt eller to i måndene,da blir det jo som om den som ikke har omsorgen for barnet skal ha overnatting med det,noe mange psykologer ikke anbefaler.

Ja,jeg vet at jeg må la ham sove borte en gang eller to før det,han kan ikke plutselig være borte fra oss en hel helg,når det lengste han har vært borte fra oss er en kveld.

Nå er det ikke sikkert at det blir noe i desember,men da blir det jo ut på nyåret.Jeg har lovet min datter dette og det kommer jeg til å være med henne på,spørsmålet er bare om lillebror skal være med eller ei,vel tiden vil vise.

Vet hun trenger meg alene og,så vi får bare se,hvordan ting blir.

Skrevet

Det gjør vi og hvis du vil,kan du sende meg en pm.

Ha en kjempegod natt

Skrevet

Vi dro bort da hun var 3,5 mnd. Det gikk fint. Hun hadde ligget borte en gang tidligere, på prøve:-).

Hun tok ikke skade, gråt ikke hele helgen, og sov likt som hjemme.

Jeg tenker at man må følge sitt eget hjerte og hode. Da handler man til det beste for SITT barn:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...