Dotten Skrevet 31. juli 2007 #1 Skrevet 31. juli 2007 Leser i VG i dag et ei mor donerte bort organene til den ene tvillingjenta si som døde av vannhode 15 mnd. gammel. Dermed reddet hun 3 liv. Kunne du gjort det samme? Ikke nødvendigvis barnet ditt, men et nærmt familiemedlem, om du fikk spørsmålet? Jeg sliter veldig, og for øyeblikket ville jeg sagt nei. Vet det er egoistisk på en måte, men huff for et vanskelig standpunkt. Håper jeg aldri må ta en sånn avgjørelse.!!!
Gjest Skrevet 31. juli 2007 #2 Skrevet 31. juli 2007 Ja, det tror jeg at jeg ville gjort. Vil selv donere bort mine organer, men glemmer hele tiden å skaffe meg et sånt kort...
Stratos med 3 barn Skrevet 31. juli 2007 #3 Skrevet 31. juli 2007 Ja! Jeg ar fylt ut kort for meg selv og fått go for noe slik med mine foreldre og ene bror. Mannen min er det værre med for han vil ikke prate om slikt..... dermed vet jeg ikke hva som skjer om vi skulle mister et barn en gang heller, men jeg hadde øsnket å kunne donere ja!
Gjest Skrevet 31. juli 2007 #4 Skrevet 31. juli 2007 vet ikke hva jeg ville gjort om jeg skulle tatt avgjørelsen ang noen andre da..ikke hvis jeg ikke hadde visst hva deres mening om saken var.Barnet mitt tror jeg hadde blitt nei.Meg selv-ja,har donorkort:-) uff,nei-er vanskelig å si,vet vel ikke det før man er oppi det!
krabbetrollet Skrevet 31. juli 2007 #5 Skrevet 31. juli 2007 Jeg ville donert bort mine egne organer, og min samboers (ja - vi går rundt med donor-kort i lommeboken). Barnas organer er jeg litt usikker på, men tror svaret er ja også der...
nick39 Skrevet 31. juli 2007 #6 Skrevet 31. juli 2007 JA..........og alle i fam. at både min mann og jeg vil donere viss det er mulig
Korse76♥ Skrevet 31. juli 2007 #7 Skrevet 31. juli 2007 Ja - om man kan bruke noe av meg eller datteren om det går den veien så håper jeg vi kan hjelpe de som trenger det.
☆Monkey Business☆ Skrevet 31. juli 2007 #8 Skrevet 31. juli 2007 Ja, jeg hadde gjort det.....tenk om du kom i den situasjonen at ditt barn trengte et nytt organ men det var ingen som ville gi fra seg, selv om de kunne......ingen vil vel tenke sånn, men...... Tenk å kunne redde livet til noen da?
Nyseryllikberta Skrevet 31. juli 2007 #9 Skrevet 31. juli 2007 Helt klart donere! Men, dersom jeg var i en situasjon og fikk spørsmål om å donere organer fra barna mine kan det jo hende at jeg hadde svart anderledes.. I en slik situasjon vet en jo ikke hvordan en reagerer...
Meg + 2 prinsesser Skrevet 31. juli 2007 #10 Skrevet 31. juli 2007 Hvorfor er det verre å donere bort barnas organer enn sine egne? Skjønner ikke det jeg. Jeg skal donere bort mine, og skulle jeg bestemt for datteren min, så hadde ho også gjort det.
Stjerne37 Skrevet 31. juli 2007 #12 Skrevet 31. juli 2007 Jepp,det kunne jeg.Går med sånt bevis i lommeboka og har sagt ifra til alle mine nærmeste om at hvis noe plutselig skjer meg så bruk di organer som kan brukes.Helt flott hvis det hjelper andre mennesker,ikke bare nærmeste familie,men dem som trenger det.Skjønner godt hvis noe er skeptiske til å donere bort også,en får velge selv.
Gjest Skrevet 31. juli 2007 #13 Skrevet 31. juli 2007 Ja. Jeg står som donor selv. Men det er etter sykdom i familien der en av mine sto i donor-kø i over tre år. Jeg så hvor syk personen var og hvordan dette gikk utover familien. Hadde ikke hatt noen betenkeligheter med dette, om kroppen min kunne reddet noen andre etter min død så værsågod.. Har ikke bruk for den lenger jeg da. Forhåpentligvis er jeg og hopper rundt på sjokoladeskyer etter min død, så...
meg & to små vampyrer Skrevet 31. juli 2007 #14 Skrevet 31. juli 2007 ja. helt klart! går med donorkort.
Dotten Skrevet 31. juli 2007 Forfatter #15 Skrevet 31. juli 2007 Ser at omtrent alle her sier klart ja Det er jo kjempebra at dere har klart å tatt et sånt valg. Som jeg skrev, sliter jeg veldig, og klart jeg tenker jo sånn at om mine hadde trengt og alle hadde sagt nei, ville jeg blitt veldig lei meg, sint og fortvilet, men enda synes jeg i bunn og grunn det er et vanskelig valg jeg. For meg altså.....!
FrøkenSprøken Skrevet 31. juli 2007 #16 Skrevet 31. juli 2007 Ja, det vil jeg tro at jeg hadde gjort. Man vet selvfølgelig ikke før man plutselig er i den situasjonen, men i utgangspunktet, JA!!! Men, en ting jeg lurer på. Er det er slags register for folk som vil være donorer? Har ordnet meg et slik kort for lenge siden, men bruker ikke lommerbok, så da er vitsen liksom borte. Mine nærmeste vet jo godt hva jeg mener om saken, men innen legene får tak i de ved f.eks. en trafikkulykke, kan det jo være forseint...
06,07 og spire nr 3 i 2010 Skrevet 31. juli 2007 #17 Skrevet 31. juli 2007 Jeg har donor kort, det samme har min mann.Men jeg vet ikke hva jeg hadde gjort hvis min datter døde nå. Det valget måtte jeg tatt da sammen med min mann. Min mor var den perfekte donor da hun døde, men i sorgen så nektet min far. Så det spørst jo om en klarer å ta det valget når en først er midt oppi situasjonen. Så er nok lurt å prate om det sammen med dine nærmeste.
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 31. juli 2007 #18 Skrevet 31. juli 2007 Ja, 100% sikkert. Skjønner ikke dere som sier dere ikke vil eller vet ang barna deres.
ippemo får augustbaby Skrevet 31. juli 2007 #19 Skrevet 31. juli 2007 Jeg har donorkort i lommeboka mi, så hvis jeg skulle daue i en bilulykke eller noe,s å får de ta det de har bruk for. Å donere vekk mine barns organer er en ganske vond tanke, men tror jeg hadde gjort det. Skal jo donere vekk mine, så... Håper jeg aldri må ta et standpunkt angående det.
Fru HottenTott♥♥ Skrevet 31. juli 2007 #21 Skrevet 31. juli 2007 JA det ville jeg.. Jeg og sambo har snakket om dette, og både han og jeg går med donor kort i lommeboka, og vi har sagt at hvis noe skjer med vårt/våre barn og dem passer som donor så skal vi gjøre det. Men jeg sier det her og nå, er sikkert tøft når man står midt oppe i det - men..
selfangerkjerringa Skrevet 31. juli 2007 #22 Skrevet 31. juli 2007 Jeg har prøvd å spørre mine nærmeste om hva DE vil, siden jeg gjerne vil ta avgjørelsen basert på hva de hadde villet. Men rent umiddelbart svarer jeg JA. Både mine egne og andres organer gjør mer nytte for seg i en levende kropp enn nedspadd på kirkegården. Jeg syns også det er en fin tanke at noe av en jeg er glad i kan leve videre og være med på å holde noen andre i live.
Attpåklatten :-)™ Skrevet 31. juli 2007 #23 Skrevet 31. juli 2007 Ja det tror jeg ganske så sikkert:-) Jeg har gitt beskjed om at om noe av meg kan brukes så vil jeg det:-)
Salsa Skrevet 31. juli 2007 #24 Skrevet 31. juli 2007 Nettopp derfor er det så viktig at man forteller familien sin hva man ønsker å gjøre med sin egen kropp hvis man skulle dø. Da slipper de å ta stilling til det, men bare gjøre det som var avdødes ønske. Jeg ville ikke hatt problemer med å donere egne organer, og jeg har også gitt beskjed til de nærmeste at det er et ønske. Jeg ville nok også ha gitt samtykke hvis noen av de nærmeste skulle dø på en slik måte at dette spm ble aktuelt (Gud forby). Men jeg har store problemer med å se for meg at de fjerner organer fra mine søte, små barn - selv om jeg vet at dette ville reddet livet til noen andre søte, små barn. Til syvende og sist ville nok det vært tungen på vektskåla - å vite at man har gitt et annet lite menneske mulighet til et langt liv. Så ja, jeg ville ha gjort det uansett - med mindre den som døde spesifikt hadde gitt beskjed om at han/hun ikke ønsket det selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå