Gå til innhold

Dere som har små barn i barnehage 10 timer for dagen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det finnes ikke en fasit på dette her ... og det er forskjell fra familie til familie hvor viktig det er å ha to inntekter!

Jeg blir også overrasket over hvor svart/hvitt det er for mange!

Jeg er en person som gjerne kunne tenkt meg redusert stilling, men pr. dags dato så har vi ikke mulighet til det!

Jeg vil likevel ikke vente med å få barn som noen her mener man burde! Jeg er snart 30 og et barn var virkelig ønsket hos oss! Vi har råd til det, men vi synes ikke det er noe galt i å la henne gå i barnehage mens vi jobber og tjener penger til tak over hodet, regninger, mat og klær!

Vi er også en familie som synes det er greit med litt romslig økonomi slik at vi kan som familie ha muligheten til å gjøre forskjellige aktiviteter eller feks dra på en reise! Noen her inne mener at det er egoistisk å tenke sånn ... Det får de bare synes!

Herregud, det er ikke ofte jeg lar meg provosere her inne på DIB og jeg gidder somregel ikke å bidra i teite diskusjoner, men denne her er svært realistisk for mange og jeg blir helt overrasket over hvor mange bedrevitere og trollkjerringer det finnes her inne avogtil!

Hvis dere har prioritert å være hjemme med barna deres så ikke bruk den dyrbare tiden til å legge inn slike innlegg for å rakke ned på andre mennesker!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man får respektere hverandre uansett om man velger å være hjemme eller jobbe! Det måtte jeg bare få med!

Det er somregel alltid en god grunn for at ting er som de er ...

Skrevet

Jeg mener at man har et valg. personlig hadde jeg aldri klart å ha barnet mitt 9-10 timer i barnehagen, hver dag i uka. jeg har selv jobbet i flere barnehager og sett at ungene savner foreldrene veldig. de har mye gøy i barnehagen, men når klokka passerer 3 virker det som de fleste lengter hjem. greit nok med barn over 3 år, men om en baby som knapt er 1 år er 9 timer i barnehagen, synes jeg rett og slett at det er helt feil. det handler om prioriteringer. hus til 1 million - ungen i barnehagen 3 dager i uka... hus til 2 mill - ungen i barnehagen 5 dager i uka... hvis man virkelig prioriterer ungen/ungene fremfor jobb og penger, så trenger de strengt tatt ikke være døgnet rundt i barnehage. vet at jeg nok provoserer nå, men dette mener jeg, og står for.

Skrevet

Hvis du står for det, så ikke trykk på anonymknappen. Og det er ikke alle som har muligheten til å jobbe redusert. Verken jeg eller mannen min har jobber hvor det er mulig. Da blir det 100% jobb til 80% lønn. Er vel bare omsorgsyrker og timebetalte som har muligheten til det.

Skrevet

Ja, kjære anonym, alle har et valg. Jeg kan jo velge å ikke betale husleia, men det syns jeg er litt verre. Jeg håper det kommer en dag hvor jeg kan jobbe redusert, men akkurat nå går det ikke. Sånn er livet, iallfall for meg. Flott for deg at du kan velge. Leiligheten vi bor i nå er akkurat stor nok for oss tre, før bodde vi på 45 m2. Dessverre måtte vi ut med litt penger for den, for gjett hva? Det koster å bo i en by. Som sagt - flott for deg at du kan velge, men det er idiotisk å tro at alle har det sånn som deg.

Skrevet

Jeg er hjemmeværende med datteren min som er 1.5 år. Jeg vet med meg selv at jeg hadde blitt syk om jeg skulle jobbet fulltid, og hun måtte vært i barnehage hver eneste dag fra tidlig morgen, til sen ettermiddag. All godtiden forsvinner jo, og barnehagepersonalet kjenner barnet bedre enn foreldrene..... JEG HADDE IKKE KLART å sende henne i barnehage enda nei.

Selv om samfunnet har forandret seg, har ikke barnas behov gjort det. Små barn har behov for å være sammen med foreldrene sine i rolige omgivelser.

JEg skjønner at alle ikke har et valg, men det er også ganske mange som vil ha veldig god råd, og heller la barna gå i barnehage, enn å leve litt sparsommelig og være hjemme med barna.

At mange blir så sinte når noen minner på om sånt, er kanskje fordi de innerst inne ønsker de hadde tatt en annet valg? Fordi de vet at små barn har det best hjemme :)

Skrevet

jeg erv heldig og kan jobbe redusert, og ha snuppa hjemme i "skjørtene"mine:) men har full forstelse av at det slett ikke er alle som kan det.. det eneste som irriterer meg i denne debatten er at det finns de som påstår at det ikke er bra for småbarn å bare være hjemme. Mener vi burde innse at barn hører til hos mor, men må man så må man..selv om jeg mistenker enkelte har muligheten til å være mer hjemme, dersom man setter ned litt krav..

Skrevet

Hehehe... Herregud da... :-) Hadde jeg fått valget, hadde jeg ikke jobbet i det hele tatt, men snyltet på staten til jeg ble 100. Helt seriøst, jeg hater å jobbe. Jeg ville gjerne vært hjemme med ungen til hun var minst to år og gjerne lengre. Jeg har lenge ønsket å jobbe hjemmefra, for da kunne jeg vært sammen med ungen hele tiden, hvis jeg ville. Men jeg kan ikke. Dere, derimot, (eller mannen?) tjener tydeligvis såpass bra at dere kan være hjemme om dere vil. Flott for dere, men realiteten er ikke den samme for alle. Kanskje dere burde oppdateres litt? :-)

Skrevet

jobber redusert, og mottar kontant støtte..og har mini selv..kunne jobbet fullt, hatt snuppa i barnehage, og hadde dermed hatt utbetalt det samme som nå..

har 2 mill i lån, pluss studielån, men dette visste jeg jo på forhånd, og har alltid vært klar på at jeg ville oppdra mine egne barn, selv om det betyr at jeg må klare meg med mindre ting..dessuten er det ikke verdens mest spennende liv å trø hjemme heller..men har bestemt meg for at det ikke handler om mitt beste, men det beste for det barnet jeg har valgt å få!

ikke alle som kan jobbe redusert, det vet jo de fleste..jeg har full forståelse for det.

Skrevet

vel....jeg mottar bare barnetrygd og kontantstøtte. Mannen min har vanlig lønn. VI bor i by, men vi har ikke ny bolig, ikke ny bil og lever litt sparsommelig, slik at barnet vårt får en trygg start på livet.

Hvis du synes vi som mottar kontantstøtte snylter på staten, kan jeg opplyse om at barnehagene mottar GANSKE mye fra staten pr barnehageplass!

Skrevet

Kjære alvefrøken, det var ikke det jeg mente. Jeg syns ikke noen av dem som mottar kontantstøtte snylter på staten! Det er meget nødvendige penger. Jeg mente generelt, jeg er helt ærlig når jeg sier at jeg gjerne skulle ha sluppet å jobbe! Men dessverre er ikke verden tilrettelagt for latkjerringer som meg. Så jeg må late som om jeg liker å jobbe, og så krysser jeg fingrene for at jeg vinner gullpotten i Vikinglotto ikveld. ;-)

Skrevet

Jeg skjønner veldig godt at ikke alle har muligheten. Og jeg er veldig glad for at jeg kan være hjemme, og at mannen lar meg gjøre det.

hehe- vi får håpe det :)

Skrevet

De tenker vel på hvordan de skal betale neste regning vil jeg tro, akkurat som de fleste andre. Og jeg skjønner heller ikke hvordan folk klarer det, for ungene blir grusomt slitne (ikke alle, men mange), men må man så må man. Og jeg er så heldig at dette ikke er noe problem for meg, takket være hjelpsomme besteforeldre som heller ikke vil ha ungen i bhg i 10 timer pr dag.

Skrevet

Går det ann å være mer trangsynte enn enkelte her inne?

Det som overrasker meg er at det er fler av dere som uttaler dere om hvor grusomt det er å ha barnet i barnehage som også er 100% imot abort i andre debatter!

Jeg og kjæresten er unge, ikke ferdige med utdannelsen noen av oss. Lillegutt var ikke planlagt, vi brukte prevansjon (men ingenting er 100%sikkert) Så når vi fant ut at jeg var gravid, var jeg alt langt på vei. For oss var ikke abort et alternativ! Og da må vi faktisk bare gjøre alt for å få endene til å møtes! Vi må jobbe og studere, dette for å få betalt regninger og de nødvendigeste tingene! Ikke fordi det er så viktig med så MYE penger, som enkelte av dere uttaler! Ingen tilfeller er like! Så før dere kommer med slike uttalelser bare for å få dere selv til å virke så perfekte, tenk litt på hvordan det kan såre de som faktisk ikke har så mye valg! Jeg og kjæresten tenker mye på hvordan ting kommer til å bli den første tiden når fødselspermisjonen er over og lillegutt må begynne i barnehage og det er slettes ikke med lett hjerte!

Men om dere VET at dere har det så utrolig flott, fint og at barnet deres har det så bra, holder ikke det? Må dere virkelig rakke ned på oss som må ty til litt andre rutiner for å få hjulene til å gå rundt?

Blir ikke sint, bare oppgitt og såret av å lese innleggene deres!

Vi gjør virkelig så godt vi kan! Alle ønsker jo å være mest mulig samme barnet sitt!!!!!

Skrevet

jamen da kan man jo bare ha redusert stilling........flott løsning ja !

MEN det er faktisk ikke alle som har mulighet til det !!!

er alene med ungen og har faktisk ikke RÅD til å jobbe mindre.

SÅ slutt å strø salt i såret til de som ikke har noe valg din selvgode d....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...