Anonym bruker Skrevet 29. juli 2007 #1 Skrevet 29. juli 2007 var på besøk av ei venninne av ei jeg kjenner (sammen med hun jeg kjenner så klart).. Å plutselig så sier hennes 2 (!!!!) åring at han vil ha pupp!!! å det fikk han!!!! rett foran trynet på meg!! fy, noe så sært.... altså, når ungen finner frem sjæl, da er det serriøst på tide å ta hintet!! kunne jo spart seg til vi dro da!! går an...... dette kan da vel ikke være normalt??
Helene <3 Sarah Skrevet 29. juli 2007 #2 Skrevet 29. juli 2007 Har vært kjent å kunne skje det ja.. Det er jo kos for barnet, og så lenge mor gidder så må hun vel få lov til det? Personlig synes jeg det er alt for lenge å holde på, men det får da være måte på hvor opprørt man kan bli av noe slikt.. Hadde jeg vært din venninne ville jeg gitt deg et par alvorsord..
Mrs. Bouquet Skrevet 29. juli 2007 #3 Skrevet 29. juli 2007 Nei, det er ikke veldig vanlig i Norge. Men det er anbefalt å amme barna til de 2.5 år av WHO. Ser ikke det store problemet, men selv hadde jeg nok prøvd å lært barnet mitt at det bare ble gjort i spesielle kosestunder hjemme når barnet er så stort, om jeg hadde ammet så lenge.
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2007 #4 Skrevet 29. juli 2007 jaja, det er jo sunt å sånn.... men, hun kunne jo gjort det litt mer skjult om ikke annet da, ble jo totalt sjokkert der jeg satt, rødmet sikkerT! synes sånt er litt rart jeg, men det er jo min mening... snakket med venninna mi om det etterpå, og hun viste ikke at hun fortsatt ammet, synes det var rart hun også! spør etter pupp lissom...... men, der er vel folk som gjør det enda lengre, skulle ikke forundre meg.... HI
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2007 #5 Skrevet 29. juli 2007 WHO anbefaler amming opptil 2,5 år... Men WHO er en verdensorganisasjon som anbefaler på verdensbasis. I norge hvor vi har andre gode kilder til vitaminer og mineraler er det helt unødvendig å amme utover 1 år.
Sessa ruger igjen... Skrevet 29. juli 2007 #6 Skrevet 29. juli 2007 Svigerinnen min ammet lenge pga mye allergi i familien. Niesen min var vel 2,5 ca da de slutta. De la dette til private stunder hjemme, fordi de vet at det er mange som reagerer negativt på dette. Jeg tror også jeg ville syntes det så litt rart ut, men ikke unaturlig eller no.... Frøkna mi vil ikke ha pupp mer (blir ett år til fredagen), men jeg skulle gjerne ammet lenger, mtp WHOs anbefalinger.
Bibi m/2 nå (",) Skrevet 29. juli 2007 #7 Skrevet 29. juli 2007 Hvorfor dømmer du henne ? Det er anbefalt å amme i 2 år faktisk!! Amma selv i to år datteren min, og det er det jeg vil denne gangen oxo, synes det er flott så lenge man kan! Mange får refs for de IKKE ammer, SÅ er det de som refser for de ammer FOR lenge.....tåpeligt!
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2007 #8 Skrevet 29. juli 2007 er ikke refs jeg driver på med nå, slapp av.. ble bare så utrolig sjokkert, og synes hun burde tatt litt hensyn, og tenkt over at folk faktisk kan reagere... men who`s anbefalning er vel kanskje mer rettet til u-land o.l.? der de ikke har så mye næringsrikt alternativ til amming? eller til spesielle familier med allergier? ser ikke poenget utover ett år, her til lands.... menmen.. glad mamma ikke amma meg lengre enn i 9 mnd for å si d sånn, hadde vært rart å tenkt på men, jeg skal gi meg, alle gjør jo som de vil såklart! måtte bare få " luftet " meg.... =) HI
somm@r Skrevet 29. juli 2007 #9 Skrevet 29. juli 2007 De anbefaler det faktisk i u-land også. Den lille skvetten de får, inneholder faktisk like mye gode stoffer som når en fullammer. Det er veldig bra for barna å få dette til de er rundt 2 år. Sånn som jeg forsto dette, så skjedde det i hennes egen stue. Synes folk må få gjøre det de vil i sitt eget hjem uten at folk skal reagere slik du gjør. Selv ammer jeg barna mine lenge, men etter at de er ett år, ammer jeg kun hjemme fordi folk ser så stygt på meg. Men hjemme gjør jeg akkurat som jeg vil!!!
somm@r Skrevet 29. juli 2007 #10 Skrevet 29. juli 2007 Mente selvfølgeli at de anbefaler å amme så lenge i I-land også.
Storebror & Lillesøster Skrevet 29. juli 2007 #11 Skrevet 29. juli 2007 Tror nok det hun reagerte mest på var at hun ammet et så stort barn forran henne,det var jo også ikke ei hun kjente godt,men venninna ytil venninna,syntes også at hun kunne ventet til besøket hadde gått eller ammet i et anna rom. For meg kan de amme så lenge de vil,men selv sa jeg at jeg ville amme 7 mnd ca og max et år om jeg ikke hadde klart og vennene av barnet,syntes ikke det er noe særig når store barn går og drar opp genseren og vil ha pupp,når de er 2 år,syntes det er ekkelt rett og slett,vet det er bra men likevel.
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2007 #12 Skrevet 29. juli 2007 thank u! =) du skjønner hva jeg mener...... men jeg undervurderer ikke ammingen altså! det er vel og bra, men når de passerer 2 år, så blir det litt ekkelt ja.... jeg ammer ikke selv, kanskje det har noe med saken å gjør! skulle gjerne gjort d, men der har aldri kommet noe melk liksom =) HI
Gjest Skrevet 29. juli 2007 #13 Skrevet 29. juli 2007 Jeg vokste opp i et land hvor det er vanlig å amme til i hvertfall to år, så jeg kunne nok kanskje begått den blunderen å ikke tenke over hvem jeg ammer foran...men det er meg da
Gjest Skrevet 29. juli 2007 #14 Skrevet 29. juli 2007 Personlig synes jeg det er litt små ekkelt...en 2 åringen som finner puppen selv...asj!!!
Gjest Skrevet 29. juli 2007 #15 Skrevet 29. juli 2007 Jeg vet det er anbefalt å amme til 2,5 år av WHO, men for meg personlig tror jeg det blir litt sært.. Tror grensen går når ungen begynner å pakke ut puppen selv, da får det være nok for min del iallfall.. Nå er gutten min bare 11 uker, så er heldigvis lenge til jeg må ta stilling til "problemet" personlig.. Men ære være de som ammer lenge og er komfortable med det, er jo bare bra for barnet.
Gjest Skrevet 29. juli 2007 #16 Skrevet 29. juli 2007 Hva? Hun bryr seg med hva damen gjør HJEMME HOS SEG SELV?! Synes faktisk det er mer "ekkelt" enn amming av en toåring!
Murmeline Skrevet 29. juli 2007 #17 Skrevet 29. juli 2007 Mitt ønske er å amme hvertfall gjennom den første vinteren i bhg, men tviler på at det går, er lite igjen nå, og sikkert begrenset hvor lenge jeg klarer å opprettholde. Synes det er trist at man "skal slutte" hvertfall innen barnet er 1 år, det anbefales jo å amme til 2 eller 2,5 år. Og dette gjelder faktisk ikke bare i u-land (som flere nevner). Antistoffene konsentreres veldig etter hvert som melkemengden minsker. Ja, det er kanskje uvant å se en 2-åring få pupp, men ekkelt synes jeg ikke det er. Egentlig er det jo bare flott:)
Gjest Skrevet 29. juli 2007 #19 Skrevet 29. juli 2007 Folk får gjøre som de vil. Men utrolig kvalmt syns jeg det er. Ikke det å at man ammer.. men når jeg ser en 2 åring komme å dra opp genseren til mora for å få pupp.. det syns JEG er kvalmt.. men hadde nok ikke syns det selv hvis mathias hadde kommet for å ville ha pupp.. ... Mitt mål er 1 år.. Men men.. man vet jo aldri;) Syns det er veldig kos.. så.. får se hvor lenge han vil ha puppen også.. er jo ikke alle som vil ha den så lenge..
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2007 #20 Skrevet 29. juli 2007 Leste om ei som ammet sin 7 år gamle datter....men så ble det barnevernsak også da...hihi
Milletrille Skrevet 29. juli 2007 #21 Skrevet 29. juli 2007 Personlig kommer jeg ikke ti å amme så mye lenger enn 1 år, men hva andre gjør, bryr jeg meg fint lite om. Hvis hun ønsker å amme en 2-åring, så vær så god!
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2007 #22 Skrevet 29. juli 2007 hvis jeg sitter og fiser i stua når jeg har besøk så er det greit fordi jeg er hjemme liksom??? Da vil jo besøkende føle seg litt ubekvem,og det samme med amminga av et så stort barn forran andre -litt ekkelt.
Helene <3 Sarah Skrevet 29. juli 2007 #23 Skrevet 29. juli 2007 Jeg lurer på om HI kan fortelle meg hvor den magiske grensen går.. På hvilket tidspunkt går amming av sitt eget barn i sitt eget hjem fra å være kosestund til det å kunne sammenlignes med en FIS? Jeg kan forstå det at du ble overrasket siden det er ganske uvanlig, men for den mammaen var det sikkert det naturligste i verden. Jeg synes det er uforskammet å si at hun burde ta hensyn til deg når barnet ville ha "kosen" sin..
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2007 #24 Skrevet 29. juli 2007 Den magiske grensen er vel forskjellig men i og med at mange syntes det er rart/ekkelt når barn er så store at de går og drar opp genseren og finner puppen selv,så kan man jo skjule det litt fordi om man er i eget hjem så tar man hensyn til besøkende.
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2007 #25 Skrevet 29. juli 2007 Jeg ammet min sønn til han var 2 år. Han har fått verdens beste ernæring fra meg i 2 år-jeg er stolt :-) og vet gutten min er nå mindre utsatt for sykdommer, "mer intellignet" osv. osv. osv. Kun det BESTE er godt nok for mitt barn! Etter fyllte året ammet jeg han sjelden foran andre. Satt meg vekk, eller snudde stolen. Mange synes faktisk at å se på amming ikke er noe særlig, og særlig ikke store barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå