snuppsi blir storesøster Skrevet 27. juli 2007 #1 Skrevet 27. juli 2007 Fant ut her en dag at jeg skulle telle de ordene veslejenta våres kunne, å tenkte det kunne være morsomt å se hva andre jevngamle kan også. Har telt ca. 20 ord som hun kan godt, vet hva betyr og bruker aktivt. I tillegg kommer jo en del dyre lyder og brum brum til bil o.l. Ellers prøver hun også å herme etter en del av de orden vi sier. Morsomt at hun blir større og lærer seg stadig nye ting=)
*3 prinsesser* Skrevet 27. juli 2007 #2 Skrevet 27. juli 2007 Sarah er 15 mnd. Hun sier mamma, pappa, hadet( og vinker), gir slengkyss, ja, gakk, wrom( bil), dadda( storesøsteren), der. Hun forstår veldig mange ord, henter div hvis vi spør om det og peker i bøkene sine. I det siste er hun begynnt å hente en bok og sette seg på fanget vårt, smelt:-)
Gjest Skrevet 27. juli 2007 #3 Skrevet 27. juli 2007 Gutten min kan: mamma, pappa, borte, bø, vovvov, ly(s), oi, der, og noen til. Ikke så mange, men han gjør seg meget godt forstått:-)
gullpia Skrevet 29. juli 2007 #4 Skrevet 29. juli 2007 jenta mi er ca 14 mnd og ho kan ca 80 ord! Ho er nok litt tidleg ute.
cathrine&emma Skrevet 29. juli 2007 #5 Skrevet 29. juli 2007 jenta mi er snart havlanne og sier: mamma,pappa, emma(ho heter det) se, der , voff, babi(baby),mø, tante,hei,ja,griselyden,mer,med
lifa og Eline Skrevet 29. juli 2007 #6 Skrevet 29. juli 2007 Snuppa er starks 18 mnd. og er absolutt ikke blandt de som kan flest ligger vel midt på treet. Har ikke telt de. MEN det som er morsomt er at det har kommet 2 forskjellige 3 ords setninger og det kommer 2 ord setninger hver dag. ( sier det samme da)
FrøkenSprøken Skrevet 30. juli 2007 #7 Skrevet 30. juli 2007 Mat drikke mamma pappa ned vov vov (hund) Voff! katt gakk gakk øye ha på (når han vil kle på seg e.l.) titt titt bad dusj hurtigrute (tututa) støvsuger (djødjuer) ja nei øre hmmm... tror det var alle. Trodde han var sein, jeg, men er tydeligvis ikke det da. Han forstår veldig mye. Peker i pekebøker, og gjør ting han får beskjed om å gjøre:)
SuperGlad Skrevet 30. juli 2007 #8 Skrevet 30. juli 2007 snuppa på straks 15 mnd er prater som en foss, men uten at det er så mange forståelige ord :-) Mamma Pappa Dada (Andreas, sambo siden jeg sier andreas til han å ikke pappa, så hun veksler mellom pappa og dada ) hei hadet ja nei Pelle (sier elle. Svigermors hund heter Pelle så hun tror alle dyr egentlig heter Pelle) vovva (sier hun til enkelte hunder) oj øye (jjjjjjje sier hun å peker på øyet) nese (æse, sier hun å peker på nesen) Merker hun forstår utrolig mange ord, men akkurat det å si dem er noe annet.
*Miziz* har smilende barn ;-) Skrevet 30. juli 2007 #10 Skrevet 30. juli 2007 ca 80 ord for en uke siden...nå 100 ord. I går lærte hun å telle til 2 så i dag henter hun to og to ting og viser oss. Hun prater hele tiden. Setninger på 3-4 ord. Hun forteller for eksempel når hun vil ut, hva hun ser, og t hun har bæsjet. Alle barn utvikler seg forskjellig så de som ikke prater så mye nå vil allikevel ta igjen de andre etterhvert. Men det er veldig gøy når hun babler i vei.
BettyBoob Skrevet 30. juli 2007 #11 Skrevet 30. juli 2007 gutten min på 16 mnd sier hadet, mamma, der. Han har sitt eget språk som består av : didldadludldali
Gjest Skrevet 30. juli 2007 #12 Skrevet 30. juli 2007 mamma pappa bil der bø borte titt-titt "til-til-til" (kiler på føttene) dusje då ne (gå ned) sitte dæ (sitte der) ja nei pus mø bæ iiiiih (hestelyd) tytelityy (kykeliky) gakk gakk takk takk gutt vov vov løve ditte (drikke) spis (spise) mat bolle sjess (kjeks) kake hadet toget munn navnet på samboeren til mamma navnet på to av guttene i bhg sys (lys) ban/nan (banan) prikke lill (lille) ha to? (har du?) Tilsammen er det 42 ord her. Noen av dem setter hun sammen og lager to ords-"setninger." Synger bæ bæ lille lam også, men kun bruddstykker. Gjenforteller sammen med oss når vi snakker om "hvor er tassen"-boka - vet hva bjørnen som står bak døra sier og hvordan han sier det, hva pingvinene i kista svarer og at han er i kurven til slutt ;o) Veldig gøy med snakking! Hun har skravelt mye alltid, og lager lange "setninger" fulle av bare babbel, men med riktig setningslyd i forhold til om hun mener å fortelle noe eller spørre om noe.
Baluba Skrevet 30. juli 2007 #14 Skrevet 30. juli 2007 Vår gutt er straks 16 mnd, og han kan : Mamma Pappa Ma , Storesøster Bø Hade Ba , det er hunden vår Oj Aaaaa--- betyr jeg vil ha den/ det du har..... He he.... ikke mange ordene, men utrolig hvor forstått han blir.... kommer langt med sjarmerende smil :-)
Bålle84+j06+nooni161010 Skrevet 30. juli 2007 #15 Skrevet 30. juli 2007 jenta mi på 15 mnd parter veldig lite i forhold til alle som har svart her...men skal sies at hun er tospråklig norsk/arabisk og da=) Hun kan et par ord på arabisk og på norsk kan hun takk takk mamma pappa tata(tante) hade fiffi(dukka hennes) ja i dag prøvde jeg å lære henne å si melk..det ble kelk hehe=) Men hun prøver å kile oss på bena, å da hyler hun selv, for å vise at vi må hyle...ååååå lille deilige jenta mi*smask*
Anonym bruker Skrevet 1. august 2007 #16 Skrevet 1. august 2007 Her er gullet akkurat blitt 16 mnd og har noen og 50 ord, talt for en uke siden. Det kommer nye hver dag, og i går var det store å si SPEIL. Sjpæil. Han skjønner hva ordene betyr og bruker de bevisst. Førstemann hadde 15 ord da han var 18 mnd, men kunne alfabetet, telle til 20 og snakke i setninger da han var 21 mnd. Så de lærer i rykk og napp!
mai mammaen til to Skrevet 1. august 2007 #17 Skrevet 1. august 2007 jenten min på snart 15 mnd kan vel en 70 ord eller noe..er blitt veldig flink til å snakke... kjempe morsomt..
Muffinsmamma Skrevet 2. august 2007 #19 Skrevet 2. august 2007 50-60 ord! Sönnen min er 14 mnd og jeg har ikke mött en eneste kollega av ham som kan så mange ord.. Blir spennende å se om ordforrådet vokser i löpet av de neste mnd.
Gjest Skrevet 2. august 2007 #20 Skrevet 2. august 2007 Så mange ord barna deres kan! Min lille er 20 måneder, og han prater masse, men ikke så mye forståelig Se Der Voff voff Gris Hei Hadet Mamma Pappa Oi Katt Ta den Takk Var det jeg kom på i farta, kan hende jeg har glemt ett ord eller to.. Regner med det kommer flere ord ganske snart
nickoline og supermann Skrevet 3. august 2007 #22 Skrevet 3. august 2007 min gutt er visst treg, men kan mamma, pappa og pus, se og der......... har også hørt han si bø og takk. så de kommer nok snart.
m-mamma Skrevet 3. august 2007 #23 Skrevet 3. august 2007 Begynte å skrive ned, og det var visst over 90 ord da vi fikk tenkt oss om.
gærne ko Skrevet 3. august 2007 #24 Skrevet 3. august 2007 Ojoj, så mange ord alle kan! Min er bare 14 mnd og seier for det meste mamma, bab (pappa), app (ja/opp) og ellers blablablabla... Men skjønner jo utrulig masse, så orda kjem vel etter kvart. Trudde egentlig ikkje at det var så vanlig at dei snakka så masse så tidlig?
Anonym bruker Skrevet 3. august 2007 #25 Skrevet 3. august 2007 Gullet er 14 mnd og sier hei se nam æsj goa (skoa) Forstår mange fler da..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå