1kar&1møy&meg™ Skrevet 26. juli 2007 #1 Skrevet 26. juli 2007 Jeg prøver så godt jeg kan å handle mest mulig økologisk. Ser det kommer mer og mer av det etterhvert og jeg tror det er en viktig ting vi som forbrukere kan gjøre for å hjelpe miljøet. Skulle ønske det var litt bedre utvalg av økologiske varer eneste!
Mrs. Bouquet Skrevet 26. juli 2007 #5 Skrevet 26. juli 2007 Stort sett ikke, men om varen mangler av de uøkologiske.
1kar&1møy&meg™ Skrevet 26. juli 2007 Forfatter #7 Skrevet 26. juli 2007 ok da forandrer jeg spørsmålet til hvorfor ikke handle økologisk? er det ikke bedre at råvarene er dyrket på en måte som gjør bra for jorda og som ikke gjør at vi får i oss farlige miljøgifter og kunstgjødsel???
Gjest Skrevet 26. juli 2007 #8 Skrevet 26. juli 2007 Kan gode handle økologisk jeg.. Når prisene ligger på ett akseptabelt nivå!
trøndermamma Skrevet 26. juli 2007 #9 Skrevet 26. juli 2007 Jo! Hvorfor ikke prøve å bidra litt til miljøet? Synes alle bør gjøre en innsats, og økologisk frukt og grønnsaker smaker faktisk bedre enn uøkologiske! De er verdt de ekstra kronene. Er jo endel her inne som er såååå opphengt i sukker og sunn mat, men tenker dere ikke over all giften som blir sprøytet på grønnsakene og frukten? Tror dere at dere får av all giften med bare å vaske frukten i vann under springen?
Blue Lady Skrevet 26. juli 2007 #10 Skrevet 26. juli 2007 Frukt og grønt handler vi i størst mulig grad økologisk! det smaker så utrolig mye bedre. Brukte mye Hipp barnemat til Lucas, men det var egentlig ikke en prinsippsak, han likte det rett og slett best
Gjest Skrevet 26. juli 2007 #13 Skrevet 26. juli 2007 Nei, det gidder jeg ikke. Gidder ikke å betale så mye ekstra for noe som det slett ikke er sikkert at er økologisk en gang. Vet om flere bønder som driver såkalt økologisk, og som f.eks. sprer kunstgjødsel på jordene sine i smug..... Da er det ikke mye troverdighet igjen.....
LINDA*** Skrevet 26. juli 2007 #14 Skrevet 26. juli 2007 ....og hvor levere så denne bonden den "økologiske" maten?
Tline Skrevet 26. juli 2007 #15 Skrevet 26. juli 2007 Det er en dårlig unskyldning, Debio er et kontroll organ som kvalitetsikrer norsk økologisk mat, og de tar bla prøver av gresset, sjekker regnskaper,osv så hvis du vet om flere bønder som fusker synes jeg du skulle gjøre noe med det. Utro tjenere er der over alt så fodi om noen fusker må man jo regne med at de fleste tross alt er ærlige eller ikke klarer å " lure" debio
Gjest ->>- Skrevet 26. juli 2007 #16 Skrevet 26. juli 2007 Ja. Men jeg er ikke sikker på om jeg synes det er etisk riktig å gjøre det.
Gjest ->>- Skrevet 26. juli 2007 #18 Skrevet 26. juli 2007 Å handle økologisk. Det er jo definitivt det sunneste for oss, og antagelig det beste for miljøet. Men samtidig vet man at produksjonen av økomat krever mer ressurser og større jordbruksareal, dermed bruker vi mer av jorden til å produsere vår mat. Vi som allerede forbruker uforholdsmessig store mengder av jordens ressurser. Som et resultat lever vi enda lenger, mens vi overlater enda færre ressurser til den tredje verden o.l, som dermed muligens får en enda lavere levestandard.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 26. juli 2007 #19 Skrevet 26. juli 2007 nei ikke sånn prinsepielt. jeg handler det som smaker best. uavhening av sukker, fett, økologisk eller ikke. pris har en betydning. står det sånn merke på som forteller at bonden i et fatig land får ok lønn så kjøper jeg den fremfor en uten, men mindre den uten smaker betydlig bedre. eller den med innholder kunstig søting. kunstig søtningstoffer holder jeg meg langt uanna uansett hvor digg noen måtte mene det smaker, det er prinsipp. jeg er skeptisk
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 26. juli 2007 #20 Skrevet 26. juli 2007 Har faktisk ikke sett så mange økologiske alternativ til maten jeg kjøper...nå som snulla har begynt å spise middag, så er jo Hipp et alternativ, men disse finnes ikke i nærbutikken. Men kan godt ta en lengre tur engang for å hamstre!:-)
Tline Skrevet 26. juli 2007 #21 Skrevet 26. juli 2007 Ja man bruker nok mere, areal, men samtidig blir jordens egne ressurser bedre utnyttet, dvs at man ikke bruker kunstgjødsel, eller tørrmelk, sprøytemiddler, som også krever ressurser, for å fremstille, og ikke minst transportere.
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 26. juli 2007 #22 Skrevet 26. juli 2007 Fair trade-varer er bra, ja. Men det burde vært enda flere lokaproduserte varer i butikkene...det er jo veldig miljøvennlig!
Gjest ->>- Skrevet 26. juli 2007 #23 Skrevet 26. juli 2007 Ja visst. For miljøet er det nok bedre, skjønt jeg har hørt kompetente bønder argumentere alt med måte også når det gjelder dette. For miljøet er det jo best om vi reduserer verdens befolkning. Men for den fattigste delen av verdens befolkning som allerede lever, er det vel neppe optimalt å befinne seg nederst på rangstigen når verdensbefolkningen reduseres ... Så jeg mener absolutt at det er etiske betenkeligheter ved det, samtidig som jeg gjerne vil fóre ungene mine med den maten jeg mener er sunnest for dem og la dem vokse opp i en verden som er minst mulig fucka miljømessig sett. Dermed gjør jeg mitt beste for å ignorere det faktum at mine gutters økologiske speltmel kanskje brukte den jordlappen som kunne ha dyrka risen som ville redda Ali i Sudan fra å sulte i hjel denne uka.
Tline Skrevet 26. juli 2007 #24 Skrevet 26. juli 2007 Nei er enig i at der er alt for lite øko varer.
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 26. juli 2007 #25 Skrevet 26. juli 2007 Hehe...er vel mer jeg som spiser lite variert...har anti-dilla på MYE i svangerskapet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå