Mayken Skrevet 25. juli 2007 #1 Skrevet 25. juli 2007 Har ei lita på snart 8 1/2 mnd. Helsesøster var veldig nøye på å understreke på 6 mnd kontrollen at vi nå burde nattavvende. Dette var fredag før pinse, og hun mente det ville være perfekt da pappaen hadde langfri og kunne hjelpe til. Vi flyttet snuppa inn på eget rom og nattavvendingen gikk bedre enn forventet ( i ca 3 dager) helt til snuppa og jeg reiste på besøk til foreldrene mine, og vi sov på samme rom igjen. Da ville hun ha pupp på natten igjen. Da vi kom hjem, ble hun syk og hadde feber, fikk ikke i henne mat og da var puppen god å ha, fikk så mye pupp hun ville, var så varmt ute og hun hadde nærmere 40 i feber, så det ble pupp for å få i henne væske. Etter det flyttet vi, og hun har opplevd mye nytt. Har ikke følt at det har vært riktig å introdusere enda mer nytt ennå. Hun sover sammen med oss på natten, etter at hun våkner første gang for mat, og jeg synes det blir litt mye å skulle få henne til å sove i sin egent seng pluss ikke få mm lenger, alt på en gang. Hun leter ikke like ofte etter puppen når vi sover sammen nå som det hun gjorde tidligere, bruker meg ikke som smukk. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre, synes det er veldig kos å ha henne inne hos oss, men virker som om det er bestemt at barn ikke skal ammes på natten når de er over 6 mnd. Hun har ikke fått tenner ennå, men det er nok noen på vei nå. vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget. Lurer vel på om det er flere som er i samme situasjon, eller om det jeg gjør er mot alle regler?
ScaryMama Skrevet 25. juli 2007 #2 Skrevet 25. juli 2007 Inntil nylig ammet jeg Nikolai flere ganger på natten. Nå har vi vært på ferie sammen med svigers, og svigermor syns det var på tide å nattavvenne. Ja vel, tenkte jeg. Vi har jo alle sammen fri så vi kan prøve. Første natten sov han i sengen vår, og hver gang han våknet så fikk han vann eller smokk. Han våknet ganske ofte og begynte å krabbe rundt i sengen. Det ble lite søvn mao... Neste natt lå han inne hos svigers. Han våknet et par ganger, fikk smokk, og sovnet fort igjen. Han holdt seg i sengen i nesten 7 timer uten mat. Så var det tilbake i vår seng neste natt. Han våknet et par ganger, fikk smokk, og sov videre. Holdt seg i sengen i ca. 7 timer. Natten etter var det over i egen seng. Han sov i ca. 6 timer, men da ville han til oss. Nå sover han i egen seng i ca. 5-6 timer, også våkner han. Da kommer han opp i vår seng og får pupp så vi får forlenget morgenen litt. Funker fint! Men jeg skjønner ikke disse som har unger som sover 12 timer i strekk uten mat! Vi er laaaaangt fra det fremdeles!
pusejenta Skrevet 25. juli 2007 #3 Skrevet 25. juli 2007 Hei du! Jeg har en datter på ca 8,5mnd som jeg fortsatt ammer om natta jeg også. Hun sover på eget rom, men våkner en gang om natta og vil ha mat. Må nevne at hun ikke tar puppen noe på dagtid, så hun får bare pupp på kvelden, natta og tidlig morgen. HS sa til meg også at når hun var 6mnd kunne man begynne å avvenne fra nattamming, men det var opp til meg hva jeg ville gjøre.. Og jeg har som sagt ikke vent henne av... Synes det er ok at hun får i seg så mye som mulig mm når hun ikke ammer noe på dagtid. Og så tror jeg de kutter det ut selv når de er klare for det Det er mye mulig jeg tar feil altså, men jeg velger å gjøre det sånn hvertfall. Synes det er veldig kos å amme henne da, selv om jeg er fryktelig trøtt når jeg blir vekt om natte. he he.. hilsen
Gjest Skrevet 25. juli 2007 #4 Skrevet 25. juli 2007 Embla har fått nattmat etter ønske og får det fremdeles. Stort sett sover hun hele natten men når hun en sjelden gang våkner så får hun puppen om hun ikke roer seg. Så det er langt fra bare du:) Kommer du på treff på fredag snuppa? *håpe håpe*
Maisie Skrevet 25. juli 2007 #5 Skrevet 25. juli 2007 Jeg nattammer enda, og gutten vår er 6.5 måneder. Hs sa at så lenge jeg ikke så nattammingen som et ork, så kunne jeg trygt fortsette med det. Lillegutt koser seg med det, så hvorfor skal man på død og liv slutte tvert når de runder 6 måneder? Nei, ta det når det passer for dere alle, og det føles riktig. Da slipper dere stress og skriking også.
Stratos med 3 barn Skrevet 25. juli 2007 #6 Skrevet 25. juli 2007 Ja og nå må du gi deg med det! )))) Sorry, begynner å bli trøtt og har dårlig humor...
Mayken Skrevet 25. juli 2007 Forfatter #7 Skrevet 25. juli 2007 Takk for svar alle sammen:) Ina får heller ikke noe pupp på dagen, så sant det ikke er noe spesielt. Har vel et lite håp om at hun kanskje vil venne seg av med nattammingen selv. Får gi det litt mer tid, begynner ikke å jobbe igjen riktig ennå, men bør vel få henne til å slutte innen den tid. Er bare det at jeg synes det er kos å fortsatt amme litt. Men det er vel pga tennene at helsesøster vil at vi skal slutte når de er rundt 6 mnd, er vel gjerne da de begynner å få dem Tilla: kommer kanskje, sambo har ferie denne uken og neste, så det kan vær vi drar på tur, tar ting litt på sparket,venter på passet til Ina, jeg fikk mitt i dag.
Gjest Skrevet 25. juli 2007 #8 Skrevet 25. juli 2007 Oooo, tur! Heldiggriser;) Hvor har dere lyst til å snike dere hen da? Og drit i hs, amming er da virkelig en "privatsak" også når det kommer til nattamming. Jeg liker det, Embla liker det, du liker det, Ina liker det... Kjør på
ScaryMama Skrevet 25. juli 2007 #9 Skrevet 25. juli 2007 Godt sagt Tillab! Det ER en privatsak, og det skal jeg si til henne når hun setter i gang med maset sitt på 9mnd. kontrollen!
Gjest Skrevet 25. juli 2007 #10 Skrevet 25. juli 2007 My boobs are okay;) Det kan du si! Eller enda bedre, lære N den sangen før dere skal dit neste gang! (kanskje jeg skal legge meg før jeg sporer helt av, utrolig hva mangel på søvn og en flaske Baileys kan gjøre med folk:p)
ScaryMama Skrevet 25. juli 2007 #11 Skrevet 25. juli 2007 Apropos baileys... Jeg kjøpte den med mint sjokolade i spania. DIGG!!! Har du smakt den med karamell enda?
Gjest Skrevet 25. juli 2007 #12 Skrevet 25. juli 2007 Den er straks tom... *smatte* Den med Mint har de fått på polet også så da får jeg vel kjøpe meg en flaske og prøve. Jeg elsker jo mintsjokkis!
Mayken Skrevet 25. juli 2007 Forfatter #13 Skrevet 25. juli 2007 Tilla, vi vet ikke helt ennå. T har lyst en tur til Nice, vi får se. Se om vi finner noen billige flybiletter en plass.
Gjest Skrevet 25. juli 2007 #14 Skrevet 25. juli 2007 Får håpe dere finner det da, men jeg vil heller ha dere på treff;) Anbefaler deg å titte på på Finn og Restplass.no!
Mayken Skrevet 25. juli 2007 Forfatter #15 Skrevet 25. juli 2007 jepp, er litt innpå og sjekker, men må som sagt vente på passet til Ina først.
Gjest Skrevet 25. juli 2007 #16 Skrevet 25. juli 2007 Vi fikk alle passene samtidig vi... Merkelig dere ikke har fått det dersom dere bestilte samtidig... Fikk våre forrige uke.
Mayken Skrevet 25. juli 2007 Forfatter #17 Skrevet 25. juli 2007 T var ikke med da jeg bestilte dem, så han måtte fakse over godkjenning på pass til Ina, ble derfor ikke sendt inn samtidig, men regner med at vi får det i morgen.
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 25. juli 2007 #18 Skrevet 25. juli 2007 Man MÅ faktisk ikke nattavvenne, noe helsesøstre ikke alltid synes å vite ;o) Man må ta hensyn til tennene, det er viktig. Se her: http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=71 Altså RENE tenner og ikke ligge med puppen i munnen lenge - da skulle det være trygt å nattamme! Tør nesten ikke si det, men jeg nattammer to nå. Snuppemor på 2 1/2 har alltid vært vanskelig å få til å sove, og hun sover sjelden mer enn fire timer i strekk. Men med samsoving og nattamming merker vi nesten ikke oppvåkningene lenger, så vi har bare fortsatt. Så lenge vi alle er komfortable med det, da ser jeg ingen grunn til å endre på det... Regner med litt pepper her nå, men det får bare være. Er vant til det etter hvert ;o) Jeg ville bare svare deg slik at du kan se at det GÅR AN å gjøre ting annerledes enn man vanligvis anser som "vanlig"
ScaryMama Skrevet 25. juli 2007 #19 Skrevet 25. juli 2007 Dette er hyggelig å høre! Jeg kommer ikke til å plages nevneverdig hvis Nikolai forsetter med å ville ha pupp på natten og jeg syns det er så kos med samsoving! Men man føler mye press fra andre, og det er slitsomt! Nikolai må fremdeles puppes i søvn, og det er visst høyst unormalt. Jeg har nemlig ikke lært han å finne søvnen selv! Siden jeg er lidenskapelig i mot alle former for skrikekur, så kommer jeg nok til å måtte fortsette med å puppe han i søvn...
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 25. juli 2007 #20 Skrevet 25. juli 2007 Han vil sikkert ikke ha pupp for å sove når han begynner på skolen ;o) Hehe, forhåpentligvis slutter de llitt før det, da :oD
ScaryMama Skrevet 25. juli 2007 #21 Skrevet 25. juli 2007 Eller som jeg prøver å forsikre svigers og hs- han kommer sikkert til å ha lyst til å sove i egen seng når han får seg kjæreste!
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 25. juli 2007 #22 Skrevet 25. juli 2007 Det er det jeg pleier å argumentere med også ;o) Men du - det finnes en nettverden der ute hvor det er høyst normalt å nattamme utover 6 mnd (og to år for den saks skyld) og skrikekurer er mislikt. Deilig å føle seg "normal" om man er litt utenom normalen - you see?
ScaryMama Skrevet 25. juli 2007 #23 Skrevet 25. juli 2007 Ja, jeg vet at det finns. Men utenom min mamma så er det ikke mange jeg møter til daglig som syns at dette er normalt. Jeg føler at jeg må forsvare og forsvare, og at det er mye snakk bak ryggen min ang. dette. Slitsomt!
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 25. juli 2007 #24 Skrevet 25. juli 2007 Prøv toogto.com, da vel. Der er du normal som bare det! Det hjelper en del, altså!
selfangerkjerringa Skrevet 26. juli 2007 #25 Skrevet 26. juli 2007 Jeg nattammer, og kommer til å fortsette til Minimais er 8-9mnd. Syns egentlig ikke det er så mye pes. Hs understreket dette også - fra 6mnd er det greit å begynne natt-avvenning, utover 6mnd har ikke ungene behov for mat om natta. Men om mor ikke blir sliten av det, kan man gjerne fortsette
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå