Gå til innhold

VEKT!!


arena

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvor mye man max skal gå opp hver uke? Er i uke 20, gått opp 5 kg, men synes det er vanskelig å vite om det er magen eller meg selv som øker! Har ikke lyst å gå opp mer enn jeg må! Noen som har fått vite vektgangen av jordmor/lege, eller har lest det noen steder?? Takker for tips! (",)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alt er individuelt.

Jeg er i uke 17, og har gått opp 6-7 kg. Men det vises ikke på meg at jeg er gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Denne tabellen for gjennomsnittsvekt sirkulerer her paa forumet:

Vektgjennomsnitt for gravide:

Uke 5 - 2,3 kg

Uke 7 - 2,6 kg

Uke 10 - 3 kg

Uke 13 - 3,5 kg

Uke 15 - 4 kg

Uke 17 - 5,6 kg

Uke 20 - 6,2 kg

Uke 23 - 7,2 kg

Uke 25 - 8,2 kg

Uke 27 - 9,3 kg

Uke 30 - 10,3 kg

Uke 33 - 11,3 kg

Uke 35 - 12,2 kg

Uke 37 - 13 kg

Uke 40 - 14 kg

 

Som du ser er du litt unde gjennomsnittet, saa det bor ikke vaere noe aa stresse med. Ellers er man jo bygd forskjellig. Er selv i uke 20, og jeg har en kul paa magen. Men jeg har alltid vaert veldig slank akkurat rundt midjen saa jeg tror det er derfor jeg ser det saa godt.

 

Ellers tenker jeg at det aller viktigste er aa spise godt og variert i tilstrekkelige mengder slik at babyen faar all den naering den trenger for aa bli frisk og sunn. Skulle jeg legge paa meg et par kilo ekstra saa gaar de nok lett av etter fodsel naar man begynner med en mer normal livsforsel igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg e i uke 20 og har godt opp 2 kg. I heile mitt liv har eg veid unner 48 kg, men veide meg hos legen og går og da veide eg 49 kg:D

Håpe eg går opp litt mer i vekt egentlig:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i uke 22 og gått opp 6-7kg. Trodde det var mye, men tabellen viste hyggelige tall:-) Mottoet mitt er spis og vær glad - likevel skal jeg forsøke å trappe ned på potetgull og cheese doodels som har vært beste kvalme medisin første 3 mnd - og en vane etter dette:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er d ikke i slutten av svangerskape man legger på seg da... har ikke lagt på meg mer enn 2kg jeg. uke 19+2 nå...

men men... så lenge alt går bra å ungen får nok næring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har lite tro på at så mange går opp så lite. Har en haug med venninner og bekjente som har gått gravid og de fleste har gått opp i løpet av hele svangerskapet ca 20 kilo og noen mer enn det. At så mange her bare går opp 7kilo i løpet av svangerskapet må være feil. Noen gjør nok det, men tror ikke at så mange her går opp så lite.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!!

Jeg og er overrasket over at mange går opp så lite. Jeg er 22+1 og har gått opp 10,5 kg. Veide 54 før jeg ble gravid og 164 høy... Nesten alt er kommer på mage og pupper (litt på rompa og ;), men trodde dette var en grei vekt ved ca 5 måneder. Nesten alle jeg kjenner har lagt på seg ca 20+ kg i løpet av svangerskapet. Dumt å måtte tenke så masse på vekt når en er gravid - det er da så mye annet som er viktigere. Var på fest i går og fikk masse skryt for mine gravide former :) he he....

 

 

Vib -73

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt på meg ca 6 kg, og er 21 uker på vei idag..

 

Er 158 cm, og veide snaut 50 kg før jeg ble gravid, så trenger å legge på meg litt!! Hehe gikk ned litt for mye med førstemann, da havna jeg under 50-tallet...... Hakke veid så lite siden 10 år tilbake!!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Vib-78

Flott å se at andre er enige med meg. Det er en kalkulert vektøkning med 12-15 kilo i løpet av hele svangerskapet. Det er ikke mindre eller mer unormalt med mange kilo mer enn det. Har selv gått opp 25 kilo og er i uke 38 nå. Og ja, det er kjempetrist å tenke så mye på vekten når en er gravid. Jeg har tenkt på vekt i alle år og har ikke anstrengt meg like mye nå som gravid. Alle sier jeg er kjempe flott som gravid og tror jeg ikke har gått opp noe særlig. Vekten har kommet i pupper og mage,men også overalt ellers og. Vann i kroppen gjør at vekten fort går oppover, men dette forsvinner også fort igjen! 10,5 kilo i uke 20 er ikke mye:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er akkurat i uke 21 og ikke lagt på meg noe jeg. spiser og alt det der, men det legger ikke på seg noe. men er mye trøtt og mye sliten, så tror nok babyen tar mye energi. har også hund og jobber hver dag, så jeg er hele tiden i bevegelse,

 

den vektgreia hadde ikke jeg tenkt noe på..... spise sunt og variert så legger du på deg det du og babyen trenger:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 22 uker og har gått opp ca. 3 kilo....fornøyd med det....:) må innrømme at det er kjipt når man føler at alle klær strammer og noen jeg ikke får på en gang...blir litt frustrert av det...syntes ikke det er så mange fine gravid bukser heller...:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojjjjj no blei eg nesten litt skremt eg! Er i uke 24 og har bare gått opp 1 kg........Men skal til første time hos jordmor i morgen så da får jeg vel vite om babyen har vokst slik som den skal. Kjenner masse liv der inne så er vel egentlig ikke så veldig bekymret ; )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg er i uke 24 og har gått opp 1kg :))

er kjempe fornøyd med det for førstemann gikk jeg opp hele 20kg !

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i uke 23 og den første tiden gikk jeg ned fra 50 kg til 46 kg på grunn av kvalme, men har nå gått opp igjen til 50kg=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forige gang gikk jeg opp 23 kg, nå er jeg 23 uker å 2 dager og har ikke gått opp noe enda...så det er stoor forsjell på disse to svangerskapene ja:) hehe...jeg tenker ikke noe særlig over hvor mye jeg spiser,jeg spiser til jeg er mett og når jeg er sulten, det gjode jeg forige gang også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på kontroll idag og legen sa hun synes jeg hadde lagt på meg litt mye. Er i uke 24 og har gått opp ca 7 kg. Jeg veide 49 kg før jeg ble gravid, og altså 56 kg nå (er 163 cm høy). Er ikke det helt normalt da? Jeg ble litt irritert etterpå. "Kanskje du skal tenke over når du tar et kakestykke om dette er noe du trenger", sa legen. Jeg har alltid vært ganske tynn, trent mye og passet meg. Nå spiser jeg veldig sunt, trener fortsatt, men spiser nok litt mer og slapper mer av enn før. Var det virkelig nødvendig av legen å påpeke dette? Og kanskje det ikke er så farlig for meg å komme tilbake under 50 tallet etter graviditeten. Tror jeg bare går til jordmor fra nå. Orker ikke den belærende og anklagende tonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FYYY!! Åh, jeg hadde blitt sint om legen sa noe slikt til meg!! Du har jo ikke lagt på deg mye i det hele tatt!! Lurer på hva legen min sier på mandag på neste sjekk... Vurderer å nekte å veie meg. Er pluss 11 kg og 25 uker.... Men synes selv dette er helt greit!! De fleste jeg kjenner har lagt like mye på seg når de var like langt som meg, og kiloene rant av etter fødselen..... Satser på det!! Spiser absolutt passelig synes jeg.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i uke 22+4 og har lagt på meg ca 6 kg. Så lang har jeg fulgt samme vektkurve som ved forrige svangerskap, og da ble det + 10 kg i uke 35. Jeg spiser som normalt og trener som normalt, bare litt lavere intensitet. Jeg har lagt på meg stort sett siden starten av svangerskapet, men vekten øker litt raskere etter uke 20. Jeg syns også det er overraskende mange her som legger på seg lite, men alle på BIM er jo ikke like aktive med å skrive innlegg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var paa kontroll i dag og oppdaget at jeg hadde lagt paa meg 5 kg paa litt over en mnd, dvs jeg er i uke 26 naa og har i alt lagt paa meg 10 kg. Jordmoren mente det var altfor mye og at jeg virkelig maatte passe meg, men heldigvis uten aa fokusere for mye paa det. Jeg forstaar at man blir advart, pga blodtrykk og slike ting, men jeg syns det har vaert saa stor fokus paa det, spesielt blant legene.

Jeg kusker at jeg jeg hadde lagt paa meg 3 kg i 14/15 uke, da fikk jeg en skikkelig moralpreken av gynekologen min om at det ikke var i begynnelsen men i slutten av svangerskapet at man skulle legge paa seg.

Jeg ble skikkelig irritert, for jeg er enig i at de aller fleste graivde kvinner jeg kjenner og har kjente har lagt paa seg runt 20 kg under svangerskapet. I tillegg foeler jeg meg fin, frodig og attraktiv med de nye formene mine. Kjaeresten min har blitt helt gal, han ELSKER former;-) og vil gjerne at jeg beholder disse formene for bestandig.

 

Det er godt aa se at flere deler de samme tankene som meg.

Forresten, har noen av dere vondt oeverst i magen naar dere er sultne? En slags stikking paa en maate?

 

-Tshitokk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er 23+6 og er på normalvekten min enda,men det hører med til historien at jeg gikk ned noen kg før og 2 første mnd av svangerskapet så nå har jeg lagt på meg igjen og veier det jeg har veid i mange år. Så skal man se på startvekt så er det ca 6 kg jeg har lagt på meg. Rotete forklart men men..............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i uke 26 og har lagt på meg 2 kg. Spiser det jeg har lyst på når jeg er sulten og tenker ikke stort på det. Men kiloene strømmer nok på mot slutten kan jeg tenke meg. Og det er jo bare sånn det skal være :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk opp 25 kilo forrige svangerskap, og kiloene raste av etterpå. Kom nesten ned i normalen før jeg ble gravid igjen med nr to. 25 kg er mye, men fødte i august 06 og mesteparten av vekta var vann i kroppen. Tidenes varmeste sommer husker du sikkert... Kos deg med graviditeten uansett vekt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...