Gå til innhold

Ville deres barn spist dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

- nystekt hvitløksbrød

- brød med rød pesto og jarlsberg

- fetaost

- stekt makrell

- laks med potet og agurk

- grillspyd med marinert fårestek

- pinnekjøtt

- nyrevet parmesan på pasta

3-åringen min har et par søskenbarn som aldri ville spist dette - og de slipper det også, siden foreldrene hadde kokt spaghetti til dem istedet.

Hadde deres unger spist slik mat? Er det bare jenta mi som er sær, eller er det vanlig for unger å spise slikt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

poenget mitt er selvsagt at jenta mi ELSKER sånn mat. Hun tigger om å få "kylling og orangsje ris" til middag - dvs kylling tikka med nanbrød til.

Skrevet

Snuppa her er ikke 2 år enda, men hun måtte ha smakt på det ja. Men ville aldri tvunget henne til å spise mat hun ikke liker. Smaken forander seg jo som oftes fort på de små, så plutselig liker de noe de ikke likte før og omvent.

Vil ikke gi snuppa "matskrekk" ved bruk av f.eks. tvang. Jeg har aldri blitt tvunget til noe, og jeg har alltid vært "håpløs" i kosten, men jeg har da alltid smakt og spist opp maten min :)

Skrevet

Noe av det, men ikke alt. Men de er alltid villig å smake. Jeg trur unger spiser den maten de er vandt å få servert hjemme. Ikke slikt som han har på bordet innimellom.

Skrevet

Har ikke prøvd rød pesto, men grønn og det digger hun (og mannen på den italienske restauranten digger henne for det, hehe), go heller ikke fårestek og pinnekjøtt (enda), men sånn generelt sett elsker hun mat med fart i (dvs hot). Glad i røkelaks også, men først nå etter fylte 2 hun har fått det. Og sterk sennep!! Selv pappaen hennes liker ikke det (hun slekter på moren sin tydeligvis). Og spiser vi pizza med parmaskinke ute er det hun som peller av all skinka for å spise den selv ;o)

Skrevet

Lille hadde garantert spist det. *ler* Hun elsker reker, sitron og majones. Spiser sylteagurk rett fra glasset, elsker stekt fisk (helst som vi har fiska selv da) Taco går ned på høykant til og med med sterk saus og jalapenos. Pizza med hvitløkskjøttboller, tikkamasala, eggerøre og røkelaks.

Vet ikke om jeg har en rar unge, men får helt hetta av unger som er sære i matveien. Hehe. Hun var ikke kresen på puppen heller da, og de sier at barn som får morsmelk blir lettere vant med nye smaker fordi smaken setter seg jo i melka av det vi har spist. Iallefall av sterk mat osv.

Skrevet

Ja det tror jeg absolutt hun hadde spist.

Er altetende hun her

Skrevet

glemte sterk sennep, pinnekjøtt og kålrabistappe. Hun er forøvrig 3 år.

Tea drikker hun i helgene til frokosten sin. Med melk i da. :)

Skrevet

noe av det hadde hun nok spist, men mye kommer jo an på hva de er vant til å få servert hjemme. vi praktiserer at vesla iallefall må smake før hun sier noe er æsj, men vet om mange som lar ungene slippe helt.

Skrevet

Snuppa mi er ikke så stor enda da, at eg lar henne smake på dette... Men når den tid kommer, skal vi la ho få smake... Eg e selv litt kresen i matveien, og spiser ingenting av ost(utenom på pizza, lasagne, og ostesmørbrød).

Men x'en min(som da var 24) spiste ikke pinnekjøtt, så på julaften stekte mor hans biff til han... Han likte ikke salt mat sa han, men elska chips! :/

Skrevet

er akkurat det som skjer hos nevnte søskenbarn... ungene slipper unna å smake, de får rett og slett det de vil ha. Og klart de ikke gidder å smake, de vet jo at mamma koker spaghetti uansett... det mest "fancy" de har til middag er løvbiff med pommes frites.

Skrevet

vet ikke..... han er kun 15 mnd og veldig kresen. noe av det er ikke vår favoritt heller så sikkert ikke. Men jeg var hos noen som fikk grandiosa på nyttårsaften. hvis ungen min ikke vil spise kalkun eller julemat da må vi gjøre noe med oppdragelsen.

Skrevet

Er usikker på fårekjøttet og pinnekjøttet og den røde pestoen, men resten hadde gått ned.

Skrevet

Mine barn spiser det meste, men det er en ting de er vanskelige på og. Men minsten her i huset elsker; rogn, thaimat, reker, røyke markrell osv. Jeg tar alltid på tallarken deres, men tvinger dem ikke til å spise noe de ikke liker. Men vil alltid at de skal smake.

Skrevet

mine er nå 5 og 8 nå da..men har igrunn alltid vært flink å smake på iallefall..

De kan si de ikke liker..spesielt ho minste..men jeg serverer henne å sier ho må smake på før ho kan si om ho liker det eller ei..og veldig ofte så er det..å dette var jo godt..så spiser hoopp alt sammen :)

Men smaker de på og ikke liker..ja da får de slippe..

jegliker ikke selv å spise noe jeg ikke liker..så da skal de få slippe..så lenge de smaker på først :)

Skrevet

hehe ;o) alle mine unger elsker slik mat :o) de er10.6 & 2 !

Vi elsker slik mat - og har aldri lagd noe annet til dem heller - så de er like glad i slik mat som oss !!

Skrevet

som nevnt over: det er jo det som er saken hos nevnte søskenbarn... ungene slipper unna å smake, de får rett og slett det de vil ha. Og klart de ikke gidder å smake, de vet jo at mamma koker spaghetti uansett... og foreldrene unngår problemstillinga fullstendig, de tekkes ungene... det mest "fancy" de har til middag er løvbiff med pommes frites. Kan bli skikkelig gøy det etterhvert når de blir større og bare spiser spaghetti. De er forøvrig 7 og 9 år nå.

Skrevet

Jeg var sákalt kresen da jeg var lita, spiste hverken grónnsaker eller poteter, og slapp oxo á próve nye ting hvis jeg ikke ville. Til oss har det vaert pinnekjótt hver jul, og jeg HATER den dag i dag smaken av pinnekjótt. Ble aldri tvunget til á spise det pá julaften heller. Fremdeles nár jeg kommer hjem for á feire jul sá blir det stekt en biff til meg.

Hvorfor skal de absolutt bli "tvunget" til á spise ting de hverken har lyst pá á smake eller spise?

Og de kommer jo ikke til á spise kun spaghetti nár de blir stórre heller da - det er jo á dra den litt langt...?

Og hvem definere det som er "fancy" - jeg for min del synes det kan vaere like sá "fancy" med lóvebiff som med sushi......

Má tilfóye at jeg i dag spiser báde grónnsaker og poteter, men at hverken blodpudding eller pinnekjótt kommer inn i min munn, og fár jeg det servert sá spiser jeg det heller ikke. Men ellers spiser jeg opp det jeg fár ja - selv om jeg var ganske sá "umulig" i matveien nár jeg var lita.

Skjónner heller ikke hvorfor det irriterer deg at mora gjerne lager det ungene vil ha til middag? En dag vokser de opp og spiser det de fár de oxo :o)

Skrevet

Min ville nok ha spist det meste på den lista der unntatt pinnekjøttet, men det behøver han ikke spise heller siden hverken faren hans eller jeg liker det. *utlendinger* ;o)

Skrevet

Ja, det hadde hun, bortsett fra parmesanost. Hun syns det lukter vondt, så da slipper hun det. :)

Skrevet

Mesteparten av dette er sånn mat vi har til vanlig, og hun ville elsket det! :o) Favoritten her er ting med hvitløk, fetaost, pasta og fisk i alle varianter! Fylte nettopp 2 år forresten!

Hun spiser ikke noe særlig med grønnsaker, men vi legger det på asjetten hver eneste dag, så får hun heller bare spise det andre. Får den samme maten vi spiser, så får hun velge selv om hun spiser eller ikke.

Helt uaktuelt å lage pølser og spaghetti hver dag!

Forresten var jeg veldig vanskelig i matveien som liten og mine foreldre gjorde nesten som vi gjør. Fortsatt mye jeg ikke liker, men jeg jobber med saken og smaker stort sett, så det kommer seg ;)

Skrevet

Hihi, min er bare 8 mnd, men han hadde sikkert spist alt det, matvrak som han er. :)

Jeg er bortskjemt fra barnsben av, måtte ikke smake på nye ting, mamma sa ofte at "det tror jeg ikke du liker", og så fikk jeg kjøttkaker og pølser istedet. Litt synd, for i dag er det ting jeg ikke VIL smake på, hvis det lukter ekkelt(stinkeoster) eller er "motbydelig"(skjell, innmat, blodmat) på noen måter er det ikke vits å smake for jeg kommer ikke til å kjenne etter uansett, bare grine på nesa.. :) Men jeg liker mange ting nå som jeg ikke spiste før, og har oppdaget mange ting selv som jeg ikke fikk servert hjemme. Klarer meg godt uten disse sortene som gjenstår, og det er bare reker jeg skulle ønske jeg kunne like, men der klarer jeg ikke smaken, og jeg HAR PRØVD. Skal så klart la tassen smake på alt mulig rart når han vokser opp.

Skrevet

Min unge spiser også alt av mat.

Så her er hun ikke vanskelig.Jeg har alltid måtte smake på det som er på bordet,og det gjør hun også.Jeg har ikke vært noe kresen så håper snuppa blir like "flink".

Så langt ser det lovende ut;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...