Anonym bruker Skrevet 22. juli 2007 #1 Skrevet 22. juli 2007 Jeg har født på to forskjellige sykehus. Og ved begge barselavdelingene har det vært fullstendig kaos. Greit at det er lite penger å rutte med.....men jeg må si at jeg er sjokkert. Alt for lite folk til å hjelpe. Jeg har måtte stått 2 dager i kø for å vaske mitt barn etter fødsel. Fikk ikke lov til å bade alene fordi det var andre nyfødte som sov på baderommet. Har også fått beskjed om å ikke trekke i snoren fordi de ikke har tid til å hjelpe - de må skrive journaler. Har opplevd å ikke fått medisner jeg skulle hatt. Og ammepresset er bare grusomt. Jeg var helt utslitt etter barseloppholdet. Min mann fikk faktisk bekjed om å komme på "besøk" mer, slik at han kunne hjelpe til med vår kolikkunge. Jordmødrene hadde ikke tid til å ta ham slik at jeg fikk sove. Hvordan opplevde dere barseloppholdet? Er det bare jeg som er kresen? Skal det være slik?
Løvemor79 Skrevet 22. juli 2007 #2 Skrevet 22. juli 2007 Det der hørtes jo helt tragisk og uproffesjonellt ut! Et barselopphold skal gi hvile og hjelp til mor etter fødsel, men det hadde du jo fått mye mer av hjemme. Det er jo fælt å føle at man er mer til bry enn velkommen. Jeg må si meg middels fornøyd med mine opphold. Jeg fikk god hjelp og oppfølging. Et par negative opplevelser på begge steder, men totalt sett ok. Personlig liker jeg ikke sykehus. Greide ikke slappe av der, så andre gangen reiste jeg hjem kvelden etter jeg hadde født, dvs 1 1/2 døgn etter. Det angret jeg ikke et sekund på. Sov mye bedre hjemme begge to. )
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 22. juli 2007 #3 Skrevet 22. juli 2007 Barseloppholdet var helt forferdelig. Først ble jeg glemt på venterommet etter igangsetting, så jeg måtte igjennom alt av rier alene, gubben ble sendt hjem. Hadde fått sovetablett og beskjed om at riene ville gi seg...det var jo feil. Måtte be om hjelp 25 minutter før jeg fødte, da skjønte jeg at det var mer alvorlig enn jeg trodde. Nå skal det sies at ammingen ikke funket, og dette er et mor-barnvennlig sykehus, så alt handlet om amming - eller mangel på sådan. Vi fikk ingen opplæring i noe annet enn amming, hørte andre si at de hadde fått tips om alt fra bleieskift til bading, men det gjorde ikke vi. De ville ikke lære oss om pumping eller låne bort pumpen på avdelingen, så vi måtte hente den uten lov for å få i vesla melk. Hun ville bare ikke ha puppen, uansett hva jordmødrene og jeg prøvde. Synes ikke damene der var noe hyggelige, men de er vel stresset. Men det er ikke riktig at jeg skal sitte oppløst i tårer etter hver gang det har vært en jordmor på rommet. Et hyggelig ord hadde gjort underverker. Noe som burde ha vært en fantastisk opplevelse ble helt ødelagt, og jeg ble deprimert i flere uker etterpå. Synes ikke det skal være slik, og jeg synes virkelig ikke jeg er kresen. Det VAR forferdelig. En evt. neste gang skal jeg ikke finne meg i slik behandling.
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2007 #4 Skrevet 22. juli 2007 jeg hadde et utrolig fint opphold på barsel etter en meget tøff fødsel. Fikk familierom så mannen min også kunne være der. Møtte bare snille på personalet men tror vi var heldige for andre som fødte i samme periode har hatt helt andre opplevelser. Jeg fikk til ammingen fordi jeg trakk i snoren og fikk hjelp hver gang jeg skulle amme. Slik lærte jeg jo hvordan det skulle gjøres, synes det var helt fremmed og vanskelig å få til. Vi hadde barnet hos oss mesteparten av tiden men fikk hjelp noen netter. Utrolig leit å høre at du hadde en sånn opplevelse, man er jo utrolig sårbar rett etter en fødsel
Mamman til M&E Skrevet 22. juli 2007 #5 Skrevet 22. juli 2007 Kjempefornøyd! Bodde på barselhotellet på SUS. Sleit med amminga og fikk veldig god hjelp med det bl.a.
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2007 #6 Skrevet 22. juli 2007 Det du opplevde skal vel virkelig ikke være nødvendig! Blir litt irritert ja.. Vi (samboer og jeg) er veldig fornøyde med oppholdet. Vi hadde bestilt familierom. Der får man jo bare bli i 2 dager, om det ikke er noe galt selvfølgelig. Jeg er førstegangsfødende, men syns det var greit med 2 dager. Der skulle vi komme å be om hjelp om vi følte vi trengte det. De skulle ikke komme inn å mase. Vi fikk en fin gjennomgang med bad av babyen. Hadde en del samtaler med jordmor (nå vet ikke jeg hvordan det er på vanlig barsel med samtaler osv.). Var veldig greit i forhold til amming. De passa også babyen når vi skulle spise osv. Det var ikke mange på familierom, så de hadde god tid=) Å jeg er kjempeglad for at jeg fikk ha samboeren der, sånn at han fik samme info. som meg, han fikk bli godt kjent med babyen med en gang og vi hadde hverandres selskap. Vi kommer til å velge familierom igjen!
Løvemor79 Skrevet 22. juli 2007 #7 Skrevet 22. juli 2007 Jeg syns godt de kunne vært mer informative og vist større interesse til tross for at jeg var andregangsfødende. Følte meg litt ensom og tilsidesatt der jeg lå. De andre ble dullet med hele tiden, men de ringte vel på mere også. Men EN ting eller en person rettere sagt, er jeg veldig takknemlig overfor. Hun som kom på vakt den kvelden jeg fikk litt hetta. En blanding av barseltårer, hjemlengsel, frustrasjon og alt mulig. Hun snakket lenge med meg, og skjønte at jeg kunne ha godt av å komme meg hjem, selv om det ikke var vanlig prosedyre på kveldstid. Hun fikk ordnet med legekontroll og tok utskrivningssamtalen med meg, undersøkte stingene mine og var så hyggelig og støttende at jeg ble helt rørt. Godt det finnes sånne! )
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2007 #8 Skrevet 22. juli 2007 Jeg lå første natta på barselhotell, og det syns jeg var fælt. Førstegangsfødende så alt var jo helt nytt for meg. Ble først tvunget med til fots rundt i avd fordi jordmor skulle vise meg rundt. Det var noen få timer etter fødsel, og jeg var svimmel og kvalm. Følte at det ble betraktet som pysete å ligge til sengs. Pappan måtte dra hjem kl 23, selv om vi lå på et 4 mannsrom og det ikke var andre enn meg der. Så fra da var jeg helt overlatt til meg selv med den lille. Han lå i min seng fordi det virket som de syns han skulle det. Fikk faktisk ikke egen seng til han før jeg ba om det. Kl 2 på natta hadde jeg fortsatt ikke sovet et sekund, var jo livredd for å legge meg på babyen, at han skulle bli for varm el.l. Og så våknet han jo ganske ofte. Jeg fikk ikke til amming (han tok ikke tak) så jeg stresset med det også. Jeg ringte til slutt på, og ba dem om de kunne ha han litt så jeg fikk sove. Da tok de han i 2 timer. Jeg ble nesten irritert da de vekte meg kl 4 fordi de syns jeg skulle gi han mat. De la han i senga mi og så måtte jeg styre resten av natta med å få han til å spise (noe han fortsatt ikke fikk til) Pleierne kom ikke innom i det hele tatt etter det. Natta etter flyttet vi på barselhotell, og der kunne mannen også være. Det var myyyye bedre enn avdelingen.
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2007 #9 Skrevet 22. juli 2007 Opplevde det både positivt og negativt. Noen av de som var der var direkte sure og fikk så å si kjeft fordi jeg ikke gjorde ting "riktig". Lot han suge på puppen for lite, gikk på lite på do selv, lot han sove for mye og slike ting. Så kom det noen hyggelige jordmødre/barneleger og sa akkurat motsatt. La han suge i maks en halvtime, gå på do når du selv vil, bare pass på å tømme blæra, han skal sove så mye som han selv vil. Følte jeg fikk den hjelpen jeg ville ha, men måtte be om den selv. Dro hjem etter to netter, og det var veldig deilig.
¤ my precious ¤ Skrevet 22. juli 2007 #10 Skrevet 22. juli 2007 Jeg fødte på Ullevål, nesten 7 uker før termin... Junior ble lagt inn på intensivavdelingen, så jeg fikk ikke ha han hos meg...Jeg ble heldigvis liggende på rom med en dame som heller ikke hadde babyen sin hos seg... Etter 2 dager ble junior og jeg flyttet til et annet sykehus, han ble overført med ambulanse, jeg måtte ta taxi som jeg måtte betale selv. På det andre sykehuset ble jeg ligende i 12 etg og junior i 10 etg :-( Etter 1 uke fikk jeg flytte ned til 10 etg, på et rom som jeg også fikk ha junior på, sammen med meg - i forbindelse med intensivavdelingen. Der var jeg 1 uke til før jeg fikk ta med meg junior hjem på permisjon. Jeg fikk ikke noen samtale med lege, jordmor eller barnepleier på noen av sykehusene - så er veldig skuffet over det. Men jeg fikk veldig god oppfølging hjemme, fra de som kom på hjemmebesøk fra sykehuset :-)
ormeynglet Skrevet 22. juli 2007 #11 Skrevet 22. juli 2007 Huffameg, flere som har opplevd unødvendig slitsomme og stressende opphold her. Ved begge mine fødsler ved St.Olav i Trondheim så har jeg faktisk gått litt å savnet de i tiden etterpå. Jeg syns de er så fantastiske de som jobber der! Nå har jeg havnet opp på barselavdelingen begge gangene siden jeg tydeligvis ikke er en urkvinne som klarer å føde på egen hånd uten komplikasjoner:) Derfor kan jeg ikke uttale meg om hotellet, men guuud så varme, snille, forståelsesfulle og hjelpsomme sjeler som jobber på barselavdelingen. Siste fødsel ble både lang og litt dramatisk, men jeg følte meg trygg og ivaretatt fra første stund. Hadde eget rom etterpå men de stakk innom i ny og ne for å se hvordan jeg hadde det, og jeg hadde samtale med jordmor på barsel, fødselsjordmor, lege og fødselslege før jeg ble skrevet ut, og alt uten at jeg hadde spurt om det! Jordmor jeg hadde under fødsel begynte litt før på jobb en kveld for å kunne stikke innom meg for å snakke med meg om fødselen og for å se hvordan jeg hadde det! Helt overveldet, nesten så jeg har lyst på flere barn bare for å få være der igjen noen dager....hehe...eller..tja!? Uansett, de som jobber på barselavdelingen ved St.Olav i Trondheim er helt fantastiske og de har all min respekt! Syns det er så synd at enkelte skal få denne tiden nærmest ødelagt av rot, kaos og mennesker som ikke skulle hatt slike jobber!
Tonje og Litjklompen <3 Skrevet 22. juli 2007 #12 Skrevet 22. juli 2007 Signerer på den Pikemor til Mini & Micro! St. Olavs Hospital er paradiset altså. Aldri følt meg så oppvartet noen gang i hele mitt liv. Følte jeg ble behandlet som en gudinne!
Gjest Skrevet 22. juli 2007 #13 Skrevet 22. juli 2007 Da det snødde som værst på sørlandet i vinter, En kunne nesten ikke kjøre på veiene så fødte jeg min førstfødte datter. Hun fikk en infeksjon og måtte ha antibiotika å ble derfor sendt til Nyfødtposten(som ligger rett ved sia barsel) Jeg fikk enerom på Barsel og måtte ligge der i en uke . Jeg ble veldig godt vartet opp på barsel kan være fordi jeg var så ung? Jeg var på Nyf. posten så mye jeg kunne med jenta mi, og jeg trillet rundt på henne i sengen, hadde henne stadig vekk med meg inn på barsel. Om nettene ble jeg vekket av pleier ifra Nyfødt posten som kom inn med elskede jenta mi så hun kunne få pupp. Det var deeeeeeeeeeeeeeilig og ble vekket av dette. På Nyfødt posten så er det ofte folk som legger igjen klær, til di små og dette hadde di da kledd opp min datter i, hun var så nydelig, der hun lå og strevde med puppen, med det svarte håret til alle kanter, og skikkelig fint kledd;) Det var så mye snø at den ene helgen lå jeg helt alene på sykehuset uten noe som helst besøk, men jeg koste meg med min datter og surret rundt i min egen verden fram og tilbake fra barsel til nyfødt.p. Utenfor falt snøen, mens jeg satt inne og hadde laaange gode samtaler med personen som hadde ansvaret for min lille mens hun var på posten. Fikk spesielt god kontakt med hun ene som jobbet der, og uten henne hadde jeg ikke klart ammingen. Da jeg skulle reise så klemte hun meg og hadde nesten tårer i øyene, jeg også Jeg husker tilbake fra barsel-nyfødtposten med glede, spenning:) Av og til når jeg er på sykehuset for og besøke noen, så har jeg så lyst til og gå innom Nyfødt,posten og hilse på, men jeg kan jo ikke gjøre det da:) Ser opp på rommet jeg og jenta mi lå(hun kunne ligge på mitt rom di siste nettene) Og smiler! Det var en spessiell uke, men jegvar glad for og være hjemme medmin kjære mann, og mest av alt- jeg fikk med meg hjem en frisk datter, og ser tilbake på oppholdet som en kjeeeempe god opplevelse:)
❤ mamma til 2 ❤ Skrevet 22. juli 2007 #14 Skrevet 22. juli 2007 hei hei. jeg må bare få skryte av begge mine barsel opphold, helt topp begge to på to forskjellige sykehus. først levanger i 2003 helt topp 1 4mans rom for meg selv første natt, så ble vi 2 resten av tida der. betjeningen helt topp og hjelpsom. Nå sist var jeg på st.olav både sykehuset og hotellet. topp begge steder men jeg er glad jeg var på barsel jeg da. må jo passe på tiden på hotellet slik at man får seg mat. har bare positive erfaringer med personalet, takk til jm som ga snuppa tillegg slik at vi kun reise hjem, hadde feber pga tørste, da kom det ei dame på vakt som lurt på hvorfor ingen har gidd jenta tillegg rett etter at hun har sugd,, hun var jo tørst og hadde derfor feber. takk Marit tror jeg det var.
♂ 06+sept.pie = Ferdig! Skrevet 23. juli 2007 #15 Skrevet 23. juli 2007 Hadde et fantastisk barselsopphold. Ansvarlig barnepleier for oss kom inn ved hver vakt for å si at det var hun som hadde ansvaret for oss nå og at det bare var å ringe. De kom springende med middag på rommet dersom de trodde at jeg ikke hadde fått spist før trallene skulle tilbake igjen sov. Personalet tok et skritt tilbake og lot meg styre selv da jeg selv ønsket det, men var på pletten med en gang jeg bad om råd. Nå hadde jeg ungen hos meg hele tiden, amminga gikk problemfritt osv. Så jeg fikk vel ikke helt "prøvd" ut avdelinga. Men flere av mine venninner fødte og der og er like fornøyde selv om vi alle hadde ulike utfordringer. Men nå har denne barsel avd et godt rykte og flere damer fra byen drar heller hit enn til sykehuset i byen. Eneste jeg skal endre på til neste gang er antall besøkende. Jeg hadde konstant besøk fra ungen kom ut til vi dro hjem og da fortsatte det. Var jo så gira og ønsket så veldig å vise frem. Men jeg ble unødvendig sliten og føler i ettertid at det ødela for kontakten mellom meg og sjarmøren. Han lå jo konstant i armene til noen andre.....
Tjorven:-) Skrevet 23. juli 2007 #16 Skrevet 23. juli 2007 Hei Nonstopp-Baby! Klar du kan gå på besøk på Nyfødtposten! -de som hadde med deg å gjøre vil sette stor pris på å høre fra deg og se hvordan det går med veslejenta di! Dette bygger jeg på egen erfaring da :-) Jeg lå lenge på fødeavdelingen, en måned før fødsel, og ble derfor godt kjent med de ansatte. Fikk tilogmed velge jordmor under fødselen selv! Hadde selvsagt samtale etter fødsel med henne, og da jeg fikk problemer i etterkant, fikk jeg komme inn på ny samtale! -og enda en samtale etter det igjen! For ikke så lenge siden ble jeg lagt inn på sykehuset med et helt annet problem, men var i ganske så god form, så da gikk jeg opp på føden på besøk. -der drakk jeg kaffe og skravla. Min jordmor var ikke på jobb, men ikke mange dagene etterpå ringte hun meg! Bare for å skravle, og selvsagt høre hvordan det går med lille vennen. Vi avtalte at jeg skulle komme på besøk på føden etter ferien, bare for å hilse på og prate om hva som helst. For de på sykehuset blir vi ofte bare et nr i rekken, men om de føler de fikk ekstra kontakt med noen av pasientene, setter de stor pris på å høre hvordan det går etter at men er utskreven! -i en kort periode er vi prisgitt og avhengig av jordmor/barnepleier, og så forsvinner vi ut av deres liv, i mange tilfeller lurer de nok på hvordan gikk det med hun som... eller den babyen som... Så om du har lyst til å besøke barselavdelingen din: gjør det! Klem fra
Mrs. Bouquet Skrevet 23. juli 2007 #17 Skrevet 23. juli 2007 Grusomt kunne likegodt sittet i fengsel.
En liten mamma Skrevet 23. juli 2007 #18 Skrevet 23. juli 2007 Jeg hadde kjempeflotte dager på sykehuset i Arendal! Fantastiske barnepleiere med godt humør og med god tid til spørsmål og råd. Jeg hadde nesten ikke lyst å reise hjem! Anbefaler Arendal!
suseduse Skrevet 23. juli 2007 #19 Skrevet 23. juli 2007 jeg blei nesten deprimert av å være der, den siste kvelden satt jeg med gråten i halsen hele tida.. mannen min var syk og var nekta inngang den dagen og.. og folk var så sure og grinete og ikke forståelsesfulle i det hele tatt... fikk først beskjed om å gi litt vann fra springen til han hvis han gråt mye rett etter amming(tørr pga overtid), og så fikk jeg kjeft av ei for å ha gjort det og var skikkelig sur på meg, og sa at jeg måtte gi beskjed så skulle de koke vann til meg, og når jeg spurte ei 3 om å koke vann og gi litt til han fikk jeg kjeft for det, for var bare å amme( jeg amma ca hver halvtime).. var så deilig å komme hjem til mannen min og gjøre ting slik jeg trodde var riktig etter råd fra familie og sånt... han merka nok at jeg var stressa og lei meg og, for blei en helt annen unge når vi kom hjem!!! lå inne på fødeavd for var fullt, og blei ikke att vare på i det hele tatt.. lå på enerom.. vi valgte ikke familierom for hadde hørt at man blei fulgt opp mere av å være der aleine, men neste gang skal vi ha familierom, og hjem tidligere! jeg slet med å sitte så lå mest å amme og det fikk jeg kjeft for og(ekstreme hemorider og smerter i bekkent)... var ikke slik jeg hadde trodd det skulle være... kjenner en del andre som har vært på barsel der, og ingen er spesielt fornøyd med det sykehuset!! men fødeavdelingen var SUPER!!
suseduse Skrevet 23. juli 2007 #20 Skrevet 23. juli 2007 må bare legge til at mamma`n min var en utrolig støtte den siste dagen, og har vært det siden, super dame! vil føde hos amma`n min neste gang jeg, hehe
MammaiLarvik Skrevet 23. juli 2007 #21 Skrevet 23. juli 2007 Jeg fødte på Tønsberg og har bare positive ting å si om oppholdet. Det var veldig rolig der, så jeg lå på 2-mannsrom alene, og pappan fikk være der masse (måtte hjem for å sove bare). Vi fikk velge hvor lenge vi ville bli før vi dro hjem. Jeg fødte på en onsdag og fikk bli helt til mandag. De aller fleste pleierne var helt topp! (Kan jo ikke regne med å komme godt overens med alle.....) Fikk GOD hjelp til amming og alt annet jeg lurte på. Forstår ikke helt at folk fra Vestfold velger å føde på Skien, for det var flott på Tønsberg!!!!!!! Kommer til å velge det neste gang også...
manonym Skrevet 23. juli 2007 #22 Skrevet 23. juli 2007 Leit å høre om opplevelsen din... Jeg fødte på Stord sykehus, og hadde det kjempe flott!!! Var lite fødende så de hadde godt tid til å snakke med oss og hjelpe. Hadde familierom så mannen min bodde der med oss. Kom inn på mandagen, hjem igjen på torsdagen, men kunne vert lengre om vi hadde villet det siden det var så lite folk.=) De viste oss bading og bleiebytting, diverse teknikker. Ammingen fikk jeg til selv, så det var ikke noe pes ang. det. Flott opplevelse!!!
Arb.ledig husmor Skrevet 23. juli 2007 #23 Skrevet 23. juli 2007 Eg har bare født en gang da, men oppholdet var først koselig så ble det ikkje koselig på slutten. Det var bare eg som fødte den kvelden Serina ville ut, så det var rolig på sjukehuset... Men 2 dager etterpå var det fullt kaos, og vi måtte da flytte over på familierom, selv om vi egentlig ikkje skulle gjort det... For Serina var innlagt på nyfødtposten, så det var jo bare eg og sambo som låg på familierommet :/ og de hadde ikkje rom til oss på nyfødtposten... Og når vi hadde lagt 2 netter på familierommet, måtte vi flytte over til nyfødtposten.. Vi pakka og gjorde oss klare, og så ble vi spurt om vi ikkje heller ville reise heim, for Serina var i såpass god form.. Og dette skjedde midt i et vaktskifte.. Så da kom den ene etter den andre inn til oss, og alle ga oss forskjellige beskjeder! Så da reiste vi hjem uten utreisesamtale... Heldigvis slapp sambo å betale for oppholdet ) Skal aldri mer tilbake til det sykehuset!!
Gjest Skrevet 23. juli 2007 #24 Skrevet 23. juli 2007 Fødselen var bra. jeg var den eneste som fødte akkurat da...men senere på dagen kom de fødene i full fart...så barsel tiden husker jeg som STREE,MAS,LITEN PLASS,FOLK PÅ GANGEN OG mange forsj barnepleiere som ikke hadde tid til noen ting! ingen hjlep å få.... føder ikke på SUS neste gang...med mindre jeg ligger på hotelet da....
Lille søtnos Skrevet 23. juli 2007 #25 Skrevet 23. juli 2007 For å gjøre en lang historie kort : Tilbragte barseldagene på ABC klinikken på Ullevål, og det var helt fantastisk! All ære til både sykehuset og personalet =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå