Gå til innhold

Kan staten? bare ta bort kontantstøtta til høsten??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt dette nå,og lurer på om jeg da må søke bhg plass...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har ikke hørt det,men ingen ting forundrer meg når det gjelder politikerene lenger

Skrevet

Klart de kan!!

De kan dessverre gjøre akkurat som de vil.

Men må jo innrømme at jeg selv er mot kontantstøtten. Jeg mener det er feil og betale noen for IKKE å jobbe.

Men meg om det...

Skrevet

Hvor har du hørt det?

Håper ikke det da!

Har hørt forslag om å halvere k.støtta fra januar.

Skrevet

Men har de lov til det? Eller de gjør vel som de vil.. idiotene!

Tenkte å bare jobbe noe på kvelden utover fra høsten, men spørs om jeg ikke må søke en fast 50%stilling da allikevel, men da må jeg få bhg plass.. Er vel for sent det nå også.. Æsj.. Skal jo ikke ta sorgene på forskudd.. men med forskrudde politikere burde jeg jo tenke på dette..

Skrevet

Betale folk for IKKE å jobbe? Noen har faktisk ikke noe valg siden det ikke er full bhg dekning, som er lovt... Da skulle det bare mangle om vi ikke fikk de få kronene for å gå hjemme, siden de tydligvis ikke klarer å oppfylle kravene om full bhg dekning!

Skrevet

Er det neste høst du mener? Det blir vel bestemt i statsbudsjettet for neste år. I år er det ingen fare, skulle jeg mene. Tror forresten ikke det blir helt avviklet, heller en nedtrapping.

Skrevet

har ikke fått med meg den saken annet en det jeg har hørt fra andre om at den er vist med stor enighet vedtatt at den skal bort ... grunnen bla for at de som jobber og har dagmamma ikke skal fåutnytte systemet sån...

hørte noe snak om at aleneforeldre som bla absolutt ikke jobbet skulle få en liten mistepansjon i stede iså de går opp til 129 tusen i året... men ikke lest saken så vet ikke hvor myye som stemmer

Skrevet

da ble jeg litt klokere...http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=151059... til dere som lurer kan dere jo gå inn å lese

Skrevet

Blir straks verre for oss som nylig har kjøpt oss hus hvis den forsvinner.. Dvs at min kjære må jobbe mer overtid og kjøre fler langturer og være mer borte fra oss. :-(

Synes ærlig talt at den helvetes møkkaregjeringa bør holde hva de lover før de fjerner godene. Men sånn er det med disse såkalte sosialistene her i landet.. Snakker om usosialt opplegg. Skal ikke unne folk noen få lusne tuselapper for å gå hjemme med de små noen ekstra måneder.

Skrevet

Tror det var i avisen at de skrev de ville fjerne den fra høsten.. ja, denne høsten.. Jeg trodde også at dette var neste høst etter statsbudjettet, men tror ikke det.. Men håper jo og tror at de ikke bare kan ta den i løpet av 1 mnd liksom..

Skrevet

Hørt de skal ta den vekk bare i oslo og gi fri kjernetid i bhg for innvandrere slik at innvandrerkonene får kommet seg i arb livet og div..

Men da burde fri kjernetid gis til andre og synes jeg

Skrevet

....og kall meg gjerne dum, men hvordan skal de pengene som ellers ville bli utbetalt i KS kunne spares (eller som nevnt her, bli brukt til arb.ledige mødre....Gud så (!!) snille de skal være...) dersom barna i steden gikk i barnehage?? Koster det ikke staten noe pr barn i barnehage også.....hmmm..... Greit for politikere å argumentere når de bare kommer med halve sannheter.....

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Henviser til artikkelen linka til ovenfor: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=151059

Hvordan har de kommet fram til dette?

"Kontantstøtten utgjør 182000 kroner per arbeidsløs kvinne, viser utregninger Finansdepartementet har gjort for VG"

Mine utregninger viser at maks kontantstøtte en kan motta er 75 969 kr!

Og hva i alle verden har kontantstøtten med arbeidsløse kvinner å gjøre...den skal jo gå til familier som ikke har unger i barnehage. For en teit artikkel altså...tror de har blanda sammen talla litt, så kan jo godt hende at de har blanda sammen uttalelser og "fakta" også.

Skrevet

Slik jeg forsto tallene så har de nok sett på antall kvinner som mottok engangstønad når de fødte. De har så fordelt den totale summen som utbetales i KS pr år på disse kvinnene.... Slik forsto jeg tallene i alle fall... Ikke sikkert jeg oppfattet riktig heller, for de er jo mestre på å komme med infløkte forklaringer for å kamuflere ellers dårlige argumenter... ;o)

Uansett.... Når de ønsker barna inn i barnehager som et alternativ til å være hjemme med KS så må vi vel regne med at denne barnehageplassen også koster litt..... eller faktisk mer enn den summen de utbet. i KS hver mnd.... Blir fryktelig dumt å skulle bruke disse pengene på noe annet da liksom... for de vil jo uansett ikke bli "frigjort" De går jo i minus :o)

Skrevet

Haha, det er jo sant! Vi får jo 3303,- i KS. og bhg får ca 8000,- pr barn i bhg av staten.. Da må de ut med 5000,- ekstra da!!

Hvor er logikken i dette da? De får jo ikke spart dette til mødre uten jobb da? Jeg er uten jobb fra høsten, og er avhengig av KS. Får jeg da KS enda da?? Eller er det de "unge" uten jobb som skal ha de?? Hmm.. skjønner ikke så mye av dette jeg..

Burde jeg søke bhg-plass?? Og jobbe?

Skrevet

Logikken er nok grei den. En mor i full jobb "betaler" skatt. Og i de fleste tilfeller mer enn 30000 ekstra i året som du sier en barnehageplass koster ekstra. Og som gift forsørger må også partneren skatte i skatteklasse 1 igjen, som også utgjør 12000 ca i året. en mor som går hjemme og mottar kontantstøtte, bidrar mao ikke til statskassa på samme måte.

Skrevet

Vel.... Det er jo aldri lett å være sikker på hva de kan finne på... Når det er sagt så er det jo egentlig blitt sagt at de ikke skal røre ordningen før tidligst 2008 eller når de har oppnådd full bhdekning. Det ser jo ikke ut som de er helt der ennå....

Om det er lurest for deg å søke bhg eller ikke er derfor vanskelig å svare på. Det er jo uansett utenfor hovedopptak til barnehage nå, og er derfor sikkert ikke så lett å få plass. Kanskje er det like greti "å ta sjansen" og være hjemme med KS og event. heller søke bhgplass og mer jobb når/hvis det skulle bli slik at ks forsvinner....

Huff... kjenner jeg er glad for at jeg ikke hadde disse "truslene" om fjerning av KS hengende over meg når jeg bestemte meg for å gå hjemme for et par år siden. Nå har jenta vår blitt så gammel at hun absolutt bør komme seg i barnehage (les: begynner å bli bortskjemt enebarn...hihi) og vi har heller ikke KS lenger (hun blir straks 3 år).

Lykke til med valget :o)

Skrevet

Ok. Men er det slik de skal regne på det så faller vel hele systemet med å betale skatt på sin egen urimlighet. Skal man jobbe og betale skatt for at man skal ha rett på å motta en gode i samfunnet... Det høres jo ut til å være helt i den sosialdemokratiske ånd......

Forstår ikke problemet med å beholde kontantstøtten. Det dreier seg om en periode på maks 3 år (!!) pr barn. Det er ikke mye, og det gir folk en valgmulighet.

Det skinner jo tydelig gjennom at deres hovedproblem er at de ser på endel folk som uegnet til å ta vare på sine egne barn. De mener barnehager gjør en bedre jobb. Det provoserer meg.

Jeg forstår selvfølgelig at de ser at endel innvandrerbarn hadde hatt behov for kontakten med andre barn og kanskje har godt av tid i barnehage. Når de ikke klarer å få med innvandrerne selv på å se dette så mener jeg dette grunner mer i dårlig innvandringspolitikk enn i dårlig barne og familiepoliktikk......

Skrevet

Jeg hadde tenkt at hun skulle få vente til hun ble 2-3 år.. Hun blir 2 år i april neste år.. og da tenkte jeg å søke bhg til neste høst.. Hun har vært sammen med barn hele tida, men fra høsten blir det jo litt mindre kanskje da, så en halv bhg plass hadde jo gjort henne godt det også.. Jeg får tenke litt på det uansett hvordan man vrir på dette, så lønner det seg jo å jobbe, vil jo snart ha nr 2 også.. Hehe...

Skrevet

Hørte/Leste igår at en kar i AP ville fjerne kontantstøtten i Oslo fra i år av, slik at det skulle virke mot tvangsekteskap og omkjæring....

Har bare en ting å si til han, hvor dum og naiv går det an å bli???

Nå har verken omkjæring og tvangsekteskap noe med KS å gjøre, så hvor han har fått den ville ideen om at hvis de ikke får KS så vil det få en stopper på omkjæring og tvangsekteskap lurer jeg virkelig på.

Skrevet

da blir det mer attraktivt å ha barna i bhg kanskje? og det kan være behjelpelig når det gjelder tvangsekteskap og omskjæring for barna og foreldrene har en ekstra støtte utenom hjemmet. Og mor og barn kommer ut i samfunnet på en naturlig måte.

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Er jo ikke snakk om 3 år engang, men maks 23 måneder!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...