Miss Misantrop Skrevet 20. juli 2007 #26 Skrevet 20. juli 2007 Før man tar abort i forbindelse med Downs syntes jeg man skylder sin egen samvittighet å sette seg godt inn i det å ha et barn med Downs. Her er en start. http://downsnett.komsa.no/DN_Publikasjoner/I000A6B04'>http://downsnett.komsa.no/DN_Publikasjoner/I000A6B04 http://downsnett.komsa.no/ Personlig vil jeg bli mamma. Og tar i mot det Gud sender meg.
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2007 #28 Skrevet 21. juli 2007 Jeg sjønner på en måte godt at noen ønsker å ta bort fosteret hvis det viser seg at det har down`s, men ble litt overrasket da jeg leste at 8 av 10 velger abort!! Jeg personlig hadde aldri tatt abort. Jobber i bolig for personer med down`s syndrom, og de er nesten like resurssterke de som alle oss andre. De har egne jobber, egne leiligheter og egne hobbyer. Down`s syndrom er ingen multihandikapping! Mange av dem hadde vært mye mer selvstendige i dag, hadde det ikke vært for at de ble behandlet på den måten som de ble for 30-40 år siden!
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2007 #29 Skrevet 21. juli 2007 Er det bedre å føde barnet og se det dø rett etter fødselen? Da synes jeg det faktisk er bedre for mor og barn at det skjer når det er i magen. Det er mange forskjellige grader av Downs. En tidligere venninne valgte å ta abort sent fordi hun fikk beskjed om at det var sterke hjertefeil (som ikke kunne opereres) pluss at fosteret hadde Downs. De hadde det hardt etterpå, men tror det var lettere å gjøre det på den måten enn å se det dø etter fødsel...evt dø i magen før det blir født. Det må jo skape enda større traumer. Så jeg står fast ved det jeg sa!! Ja til å komme ut av neandertalertiden!
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2007 #30 Skrevet 21. juli 2007 Survival of the fittest! Det klinger kanskje ikke godt i ørene, men det er harde fakta! Se på resten av dyreverden......bare vi som skiller oss ut!
rosa og en blå Skrevet 21. juli 2007 #31 Skrevet 21. juli 2007 syns det er rarere at samfunnet "vill" at vi skal velge de bort. for det er jo derfor de tar slike prøver... og nå vil de at man skal ta slike prøver tidligere ogso.. altså selv om man ikke er 38..
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2007 #32 Skrevet 22. juli 2007 Jeg kunne aldri valgt å drepe mitt eget foster.
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2007 #33 Skrevet 23. juli 2007 Barnet kan føle smerte når man får den muligheten..så jada hvorfor skal man velge å ta imot et barn som er sykt(selvom di ikke kan se graden av syk,og til og med har tatt feil noen ganger,ja her inorge) fordi man ikke vil ha en syk ungeog ta seg av hele livet,så jada ta abort, enten med utskrapning der man kutter fostret ibiter,neida sikkert ikke så vondt for den lille som ligger der og føler seg trygg og kan høre lyd også.. eller ta gift inn sånn at den får kramper før den blir forgiftet ..eller vakumstøvsug den ut så den blir revet i filler i enorm kraft..jada... syyyyyyyyyyyyke syyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyke mennesker! det er flertall av di med down syndrom som får en fint liv og gleder seg over livet og som foreldre så elsker man di vel! såååååå jeg vil ikke kaste bort livet mitt på å ta meg av et annet..nei la oss drepe di!
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2007 #34 Skrevet 23. juli 2007 Jøss, jeg visste ikke at Ludvig Nessa frekventerte disse sidene.
Ikkelektuell Skrevet 24. juli 2007 #36 Skrevet 24. juli 2007 Tror du bør lære deg mer om hva en abort kan innebære rent fysisk. Tror også du bør lete etter info på helt andre steder enn du har gjort til nå. Lykke til.
*1+1=2 små* Skrevet 24. juli 2007 #37 Skrevet 24. juli 2007 LIte fakta feil her: Et par som har downs får ikke lov å få barn, det er det JEG har hørt.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2007 #38 Skrevet 24. juli 2007 I de fleste tilfeller fungerer ikke mannens reproduksjonsorganer, de kan ikke gjøre en kvinne gravid. Det har skjedd i få tilfeller at mannen har klart det, men veldig det er ekstremt sjeldent.
Miss Misantrop Skrevet 24. juli 2007 #39 Skrevet 24. juli 2007 Syntes denne debatten var ganske interessant. Var inne å leste på forskjellige Downs sider. Ser at menn med downs praktisk talt er ufruktbare, men at det har skjedd og at det er vist med dna at en mann med downs kan få barn. Det sto at en kvinne med Downs hadde nedsatt fruktbarhet, men at hun kan få barn. Og hvis hun kan få barn har hun 50% sjans for å få et barn som har Downs. Det er ingen lov som sier at mennesker med dette syndromet ikke skal fullføre sitt svangerskap eller må adoptere vekk babyen sin. Men Kvinner som har Downs vil ofte gå fra en situasjon med god mestringsevne, til en situsjon med dårlig mestringsevne. Det må være en grusom situasjon for en familie å komme opp i en slik valgsituasjon. Håper alle par finner en løsning de kan leve godt med.
Impulsiw Skrevet 24. juli 2007 #40 Skrevet 24. juli 2007 HI Jeg synes det er helt i orden å ta abort hvis man vet man får et barn med downs syndrom. Hvorfor sette et barn til verden du må ha ansvar for hele livet i væste fall? Dette er jo værst for foreldrene som må ta den jobben. Særlig i dag hvor man må jobbe begge to og tidsklemma er tøff å håndtere. Skilsmissestatistikken er høy og jeg tror ikke det hjelper på å ha et barn med et handikalp. Når barnet ikke er født er det da heller ikke et barn, men et foster. Jeg ser helt klinisk på dette og ser det som nødvendig for mange at de tar abort. Ville selv tatt en screening hvis jeg hadde fått muligheten. Men jeg kan ikke svare på om JEG ville ha tatt abort. Tror ingen er i stand til å svare på det spørsmålet før man står i en situasjon hvor det er aktuelt. Og ære være de som velger å beholde det uansett handikap.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2007 #41 Skrevet 24. juli 2007 Grøss, ikke særlig omsorgsfullt å skrive slik Nessa skriver her. Mange damer som kan slite psykisk etter å ha sett seg nødt til å fjerne sitt barn med downs.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2007 #42 Skrevet 24. juli 2007 Man vet jo best hva man har mulighet til å klare her i livet. Det er ikke bare bare å få et barn med et psykisk eller fysisk handicap. Håper ikke foreldre som har valgt å beholde føler at de har gjort noe galt i forhold til samfunnet. Tror at samfunnet har veldig behov for variasjon. Hvis man ikke har ork eller mulighet til å ta vare på et barn med Downs er det kanskje like bra og ikke føde...
Miss Foster Skrevet 25. juli 2007 #43 Skrevet 25. juli 2007 Jeg har 2 gutter, og tok fostervannspróve begge gangene jeg var gravid. Fordi jeg ville vite og ha muligheten til á velge om jeg evt. ville beholde et syndrom-barn. Er jeg forkastlig og umoralsk? Vel hvis du mener det sá er det ditt problem - ikke mitt. Men mine vurderinger gikk ikke pá om det var plass i samfunnet for "unormale" barn eller at jeg er perfeksjonist. Det gikk pá ókonomi, tid, nettverk og alder. Og ja, hadde jeg fátt vite at det var et syndrom-barn sá hadde jeg faktisk tatt abort. Det hadde vaert mitt valg, og jeg hadde heller ikke hatt noe problem med á gá videre i livet med en slik avgjórelse. Man tar ikke abort etter á fá vite slik pá et sá lett grunnlag som om at det ikke er plass til dem i samfunnet eller at de ikke er pene nok. Det er en overveid og grundig gjennomtenkt avgjórelse de fleste her gjór. Og er det sá mye verre á ta abort vitende at barnet har et syndrom, enn á ta abort kun fordi du hadde et one-night-stand eller har ligget med noen uten prevensjon og ikke vil ha en unge?
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2007 #44 Skrevet 25. juli 2007 Det er kanskje tøffere for foreldrene å ta abort pga syndrom? Barnet er jo da i utganspunktet sterkt ønsket..... Tror ikke folk tar abort pga utseende på et barn osv. Det er pga kreftene de kanskje ikke har til å følge opp et sykt barn i dag hvor det er SÅ vanskelig å få støtte og hjelp fra det offentlige.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2007 #45 Skrevet 26. juli 2007 Kvinner over 38 tilbys automaitsk fostervannsprøve. Dette fordi de har forhøyet sjangse for kromosomavvik. Det tilbys ikke bare fordi det sikkert er greit å vite, men for å gi foreldrene et valg. Myndighetene synes da på en måte at det er greit at det taes abort på dette grunnlaget. Det jeg imidlertid synes er rart er at når det snakkes om å tilby UL i uke 12 til alle, er det ikke vilje til å gjenomføre dette. For å unngå er sorteringssamfunn. Er det mere moralsk riktig at en kvinne over 38 aborterer pga kromosomavvik enn en kvinne under 38? Hvem er det som skal få råde over en families liv? Slik der er nå er det i praksis bare folk som er villig til å betale for en slik test enten i utlandet eller i Norge som får dette. I tillegg er det veldig mange som ikke vet at dette kan avdekkes med en ufarlig UL+ blodprøve,men at det er alt for sent på den ordinære. Da blir det en test for de resurssterke, og det kaller jeg i allefall et sorterningssamfunn. Om det er moralsk riktig eller ikke blir opp til hver enkelt å finne ut av. Vi har iallefall bestillt time i Køben for duo-test. Og det er ikke bare fordi vi er nyskjerrige....Det er en grunn til at dette kan testes.
Happy31 Skrevet 26. juli 2007 #47 Skrevet 26. juli 2007 Ser at det er mange forskjelligen tanker og meninger rundt dette høyst aktuelle temaet. Det jeg lurer på er om noen av dere er interessert i å delta i en spørreundersøkelse? Jeg skal skrive bacheloroppgave neste år om dette temaet og ønsker svar og tanker fra de som både er for og i mot. Alle opplysninger blir behandlet konfidensiellt og anonymt. Jeg ønsker å utvide debatten rundt dette tema, og da er det viktig å få frem flest mulig synspunkt. Jeg er ikke ute etter politisk korrekte svar, men ærlige svar som kan gi et lite bilde om hvordan vanlige folk tenker:) Ta kontakt på e-mail: [email protected] om du ønsker å delta.
Fabelaktiv Skrevet 26. juli 2007 #48 Skrevet 26. juli 2007 Bra skrevet anonym 03:41 Mye å ta tak i der egentlig.. men jeg er også enig med deg i at det litt blir opp til den enkelte å vurdere hvorvidt det moralsk riktig eller forkastelig å ta abort dersom man venter et barn med Downs syndrom
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2007 #49 Skrevet 26. juli 2007 Det er ikke bare kvinner over 38 som får tilbudet. Også kvinner som har forhøyet risiko får tilbudet. Jeg syntes det er hysterisk at flere nå drar til utlandet for å teste seg bare for å være på sikre siden! Anonym 03.41 sier at det er en grunn til at dette kan testes, kan like godt snu flisa og si at det er en grunn for at slike barn blir født!
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2007 #50 Skrevet 26. juli 2007 Man skulle ikke behøve å sette handikappede barn til verden i dag så flinke som legestanden er. Jeg er veldig glad for at jeg foreløpig har hatt friske barn, men man vet jo aldri. Sortering eller ei, samme hva man kaller det. Jeg kaller det fornuftig sortering. Sortering har liksom blitt et negativt ladet begrep. Men vi sorterer jo hele tiden. Både klær, inntrykk osv. Er veldig glad for at det finnes muligheter for å ta et valg for jeg ønsker meg i utganspunktet ikke et barn med handikap.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå