Anonym bruker Skrevet 19. juli 2007 #1 Skrevet 19. juli 2007 hva synes dere egentlig om dette? skal vi ha muligheten til å velge bort barn som er annerledes og hvorfor skal vi gjøre det? er det ikke plass til "unormale" barn i vårt samfunn? er vi så opptatt av perfeksjonisme ? før i tiden ble disse barna gjemt bort i samfunnet, de skulle ikke vises.nå skal de kunne velges bort, avlives som en annen hund.. jeg synes dette er forkastelig og umoralsk. ville du tatt en sånn screening?
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2007 #2 Skrevet 19. juli 2007 Enig med deg, det er forkastelig og umoralskt. Jeg er ikke imot abort generelt, men synes det blir ganske noe annet dersom man velger det bare fordi barnet ikke er "bra nok". Jeg kunne tatt en screening, bare for å fått vite og kunne kanskje forberede meg litt, men jeg hadde ikke tatt abort uansett resultat.. for barnet mitt vil jeg elske uansett om det er friskt eller ei. Er tross alt mitt eget kjøtt og blod.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2007 #3 Skrevet 19. juli 2007 Ja, vi skal faktisk kunne velge om man vil beholde et barn eller ikke. I Norge er det selvbestemt abort , og man kan søke om abort ppå medisinsk grunnlag senere i svangerskapet. Jeg hadde valgt å ta abort, hvis jeg viste jeg fikk et barn med downs syndrom, og det har jeg min fulle rett til. Kall meg gjerne dårlig menneske, men det er faktisk mitt valg.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2007 #4 Skrevet 19. juli 2007 Siste anonym 16:10. Så hvis barnet ditt skulle være så uheldig å f.eks bli multihandikapped etter fødsel så ville du bare stuet h*n vekk på et barnehjem, for da er h*n ikke bra nok for deg lengre??
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2007 #5 Skrevet 19. juli 2007 Jeg er ny anonym, men jeg svarer på innlegget ditt. Jeg synes du skyter langt over mål når du sammenligner det å ta en relativt tidlig abort med det å stue bort et handikappet barn. Hvorfor drar du slike urimelige sammenligninger? Prøver du å gi de som ikke har så "edle" motiver som deg dårlig samvittighet? Det er klart jeg hadde blitt lei meg om jeg hadde fått et multihandikappet barn, for vi ønsker oss vel alle et friskt barn, gjør vi ikke, men jeg hadde selvsagt gjort det jeg kunne for at barnet hadde fått et så verdig liv som mulig. Men ja, jeg hadde tatt abort om jeg hadde fått vite at barnet jeg ventet hadde Downs. Tror jeg da, for helt sikker kan man vel ikke være før man må ta et konkret valg, men jeg føler meg ganske sikker. Jeg synes det er respektløst å refse de som har et annet synspunkt enn deg på et tema som helt sikkert er svært vanskelig for de som står midt oppi det. Jeg respekterer de som beholder Downs-barn, og jeg respekterer de som ikke gjør det, for de har nok alle sine veloverveide begrunnelser for sine valg.
Gjest Skrevet 19. juli 2007 #6 Skrevet 19. juli 2007 Kan ikke vi som takker ja til disse undersøkelsene, tar ultralyd osv FÅ LOV til å begrunne det med at vi ønsker oss friske barn? Uten å måtte forklare dette nærmere?? Jeg er en hard, kald, kynisk faen.. .Jeg har tatt maange ultralyder. Til og med 3D for å vite ENDA mer.. Jeg burde vel vært tatt ved fødselen selv, tilfelle dette er arvelig å ønske seg friske barn!
Lukkelukken og bebibror Skrevet 19. juli 2007 #7 Skrevet 19. juli 2007 Jeg synes ikke det er umoralsk... Hvis foreldrene ikke har mulighet eller kapasitet til å ta seg av et barn med hjerneskade eller downs, så synes jeg de skal få lov til å velge det bort!
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2007 #8 Skrevet 19. juli 2007 Mannen min og jeg diskuterte dette før vi begynte å begtnte å prøve, og ble enige om å ta abort om fosteret hadde downs eller store misdannelser. Jeg synes verker det er umoralsk eller gjør oss til dårlige mennesker. Dette velger vi selv.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2007 #9 Skrevet 20. juli 2007 Er det bedre at folk velger bort friske barn bare fordi det passer litt dårlig med barn akkurat da? Eller fordi de glemte at det er noe som heter prevensjon? Jobber sammen med ei som har en multihandikappet sønn på 19 år. For tre år siden måtte hun kaste inn håndklet og "sette ham bort". Det vil si han fikk leilighet i et bofellesskap. Han trenger hjelp 24/7, og hun som er 157 høy, og veier snaut 50 kilo, hun klarte bare ikke løfte på ham lenger, 16-årige gutter er ganske store og tunge. Han snakker ikke, kan ikke kommunisere på andre måter, må mates, skiftes bleier på, og sitter selvfølgelig i rullestol. Hadde jeg fått beskjed på ultralyd om at jeg kunne få et slikt barn, da hadde jeg tatt abort, det hadde jeg ikke vært i tvil om et øyeblikk!
Lotta med novembergutt Skrevet 20. juli 2007 #10 Skrevet 20. juli 2007 Aller først må jeg si at anonym 18.11 skrev det veldig bra!! Og ja, jeg ville tatt abort om jeg hadde fått vite at barnet mitt hadde downs. Nå finnes det jo forskjellige grader av downs, hvorav noen av dem rett og slett ikke har noe verdig liv - synes jeg! Om noen velger å ta abort så synes jeg det skal respekteres uten å sammenlikne med å stue bort et barn som allerede er født! Det er jo rett og slett makabert! Ofte kan det ligge grunner bak, foreldre har rett og slett ikke tid og kapasitet, økonomi, ressurser, etc til å ta seg av et handikappet barn. Ja, de burde kanskje tenkt på det før man ble gravid, men nå er det jo sånn at man kan velge det bort om det viser seg å ha misdannelser. Jeg ønsker et friskt barn, og jeg er ikke redd for å si det høyt. Jeg vet at med en handikappet barn hadde det vært avhengig av meg resten av livet. Livet mitt ville bestå i å ta seg av, bekymre seg, av dette barnet. Det kan ødelegge meg, forholdet mitt, andre barn får ikke den oppmerkosmheten de trenger, jeg sliter meg ut - rett og slett. Jeg ser ikke for meg en slik fremtid, og jeg er glad for at jeg har et valg. Men jeg må legge til; hadde jeg fått et barn med downs, uten å vite det på forhånd, så hadde jeg selvfølgelig elsket dette barnet på lik linje med et friskt barn. Men som sag; det er for mye som spiller inn!
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2007 #11 Skrevet 20. juli 2007 Jeg synes det bør være rom for alle mennesker. Det at noen velger abort av ulike årsaker må også rekspekteres. Grunnen til at mange ser det umulig å kunne gi et menneske med spesielle behov et verdig liv er nok fordi samfunnet ikke er lett å samerbeide med i alle sammenhenger. Klart alle er like glad i sine egne barn, men det betyr ikke at alle ønsker å utsette sine egne barn for det de måtte ha i vente ved en sterk utviklingshemning som ofte har flere tilleggs diagnoser. Selv hadde det vært vansklig for meg å ta screening for å vurdere om jeg ønsket barnet jeg bar, men jeg ser ikke et friskt barn som en selvfølge, men håper at jeg får det! Abort i seg selv er nok ikke en lett løsning for noen.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2007 #12 Skrevet 20. juli 2007 Og her beviser jo bare fakta at det var 8 av 10, og ikke omvendt!
helt på tampen? Skrevet 20. juli 2007 #13 Skrevet 20. juli 2007 Jeg venter på å ta en slik prøve. Vi er enige om det begge to og har snakket med flere om det. Har snakket med ei som har ei søster med Downs og hun sa at valget var enkelt: Vil du ha et lite barn resten av livet da?. Synes det er et vanskelig valg når man har sett at hjertet slår og at alt ser bra ut. Men,,,, det er ikke det samme som at vi ikke kan ta imot et handikappet barn. Det er mye som ikke vises på en slik prøve. Vi har i fellesskap bestemt abort hvis det er Downs, men det er med tungt hjerte. Alderen tilsier da at vi ikke prøver flere ganger... Men, har full forståelse for de som mener at dette skaper et perfekt samfunn. Vi gjør dette og er enige, men forventer ikke forståelse fra "alle". Som mye annet i livet må vi være trygge på egne valg og ikke forvente at alle andre skal være enige. Var nettopp inne på 2.trimester siden der de gråter over at de venter en gutt og ikke en jente... huttetu..
*1+1=2 små* Skrevet 20. juli 2007 #14 Skrevet 20. juli 2007 Hvorfor er det mer umoralsk å ta abort i uke 12 hvis man vet at barnet er syk, enn når man bare ikke gidder å få ungen??? Synes alle må få velge selv, jeg er student og det samme er min kjære, så vi har faktisk ikke kapasitet til å ta vare på et sykt barn. Downs er IKKE det værste en ungen kan ha, men det er også forskjellige grader av Downs og de FLESTE er født med hjertefeil. Folk må få velge selv, og ikke dømmes mener nå jeg.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2007 #15 Skrevet 20. juli 2007 sjelden jeg er anonym men her vil jeg gjerne være det.. jeg å sambo har sammen blitt enig om at vi kommer til å ta abort om barnet hadde downs eller annen sykdom.. dette er noe man velger selv og det er dumt at man må "gjemme" seg bak anonymknappen for å kunne si sin mening uten å bli halshugget..
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2007 #16 Skrevet 20. juli 2007 Min søster er funksjonshemmet, og uansett hvor glad jeg er i henne, kunne jeg aldri ha orket å føde et slikt barn selv, om jeg hadde valgmuligheten! Ikke bare for min egen del, men for barnet!Min søster er såpass "oppegående" ar hun får med seg at hun ikke er som alle andre.Alle de gangene hun har grått sine modige tårer, fordi hun ikke FÅR være med, eller ikke KLARER å være med andre!Og redselen mine foreldre har for hvordan det skal gå med henne, den dagen de selv er borte.. Jeg har hele mitt liv, måtte tatt hensyn til henne, og tatt vare på henne selv om vi begge er voksne. Jeg skjønner tanken bak at vi trenger forskjellige mennesker her i verden, men slik verden er nå, er det ikke tilrettelagt for de som trenger litt ekstra!
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2007 #17 Skrevet 20. juli 2007 Jeg synes det er kjempebra at vi endelig kommer oss ut av neandertaltiden! Ja til å velge selv! Og, ja jeg ville tatt en screening. Ja til ultralyd i uke 12, bare vi i Norge som henger etter!
twoboys & a girl Skrevet 20. juli 2007 #18 Skrevet 20. juli 2007 Abort er ingen lett løsning. Jeg har jobbet med barn som har downs og cp, men hadde jeg vist at barnet mitt hadde hatt det ville jeg valgt abort. For det er mye jobb med et handikappet barn. Synes det er tøft av de som vet det å velge å beholde det.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2007 #19 Skrevet 20. juli 2007 ja- jeg syns det, man lager seg jo et liv med stell av sykt barn.... ja til frivillig abort av barn med downs
babygullz <3 vilde Skrevet 20. juli 2007 #20 Skrevet 20. juli 2007 Jeg tror nok jeg ville tatt abort dersom jeg fikk vite at barnet hadde downs. men ser det er skrevet om hjertefeil herover, jeg ville ikke tatt abort om jeg fikk et barn med hjertefeil( eller, spørs vel hvor stor hjertefeil, hvis ungen antakelig dø ett par dager etter fødselen og bare pines frem til det, så ville jeg tatt abort da også. For barnets skyld!) Når det gjelder Downs så ville jeg valgt det bort mest for min egen del. Hadde aldri i livet hatt tålmodighet til å ta meg av et barn som ikke kan ta vare på seg selv i noen som helst sammenheng. Ikke gå til skolen alene, ikke knyte skoene sine, ikke klare å spise selv, ikke klare gå på toa alene...osv. Jeg blir nødt til å være "mamma" til en baby hele det barnets liv! Selv når det blir 30 år... Men jeg ville og valgt det bort for barnets del. Jeg har jobbet med multihandikappede som har hatt så stor hjerneskade at de ikke engang kan snakke, men bare sitter som demente 90 åringer og tvinner tomler og sikler...Jeg ville ikke gitt noen et slikt liv..
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2007 #21 Skrevet 20. juli 2007 jeg hadde valgt å behode barnet selv om d var sykt,alle har hver sin mening men jeg er oppegående å vet hva d innebærer å ha et barn me downs...far til eldste jenta mi har en bror me downs så vi forberedte oss på d når vi skulle ha hun for d kunne ramme oss..men vi fikk ei frisk herlig jente:) alle vil vel ha et friskt barn å i følge fødsels legn så er d ikke alltid di får rett på prøvene som blir tatt..d har visst vist seg...lykke til:)
Sommer/høstbarn-08? Skrevet 20. juli 2007 #22 Skrevet 20. juli 2007 Bare for å si det først, jeg ville ikke tatt abort uansett, det hadde jeg faktisk ikke greid å gjennomføre, det er rett og slett helt imot min moralske overbevisning. Jeg er kristen og mener at det ikke er opp til meg å bestemme hvem som skal få leve her i verden. Men jeg vil allikevel si at det er veldig stor forskjell på et multihandikappet barn og et barn med downs syndrom, det er faktisk mange med downs som greier seg helt selv når de blir voksne og som skjønner det meste, også at det er mange som ville tatt abort om de hadde fått vite at de skulle få et barn med downs. Jeg kan skjønne de som tar abort hvis de får et mulitihandikappet barn, men ikke downs siden det faktisk er ganske mange av de som greier seg selv. Dessuten tror jeg de faktisk beriker vårt samfunn i stor grad, humørspredere med en litt enklere tankegang. Selvfølgelig ønsker man seg friske barn, det er jo det som er det enkleste, det er vel slitsomt nok som det er, men jeg skal ærlig innrømme at jeg nok hadde blitt lei meg med en gang jeg hadde fått vite at barnet i magen hadde fått downs, men jeg hadde kommet til å bli like glad i den ungen som en frisk.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2007 #23 Skrevet 20. juli 2007 Vil vel heller si at vi kommer tilbake til neandertalertiden, da satte de jo ut sånne barn....bare så det er sagt. Det virker bare mindre brutalt å fjerne det i magen.
*1+1=2 små* Skrevet 20. juli 2007 #24 Skrevet 20. juli 2007 Nei "bare" pga hjertefeil ville jeg heller ikke tatt abort..men samtidig så er det jo STOR sjangse for at ungen dør før deg..noe jeg personlig synes er ILLE...foreldre skal ikke dø etter barna sine!!! MEn mange med Downs HAR hjertefeil i tillegg til lærevansker osv osv
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2007 #25 Skrevet 20. juli 2007 Jeg lurer på en ting.. Er det noen kvinner her inne som har Downssyndrom? Som dere sikkert vet kan noen mennesker med downs kjøre bil, ha et yrke, få barn selv. Hvis det skulle være en kvinne med downs som leser dette hvordan føles det at folk ikke vil ha sånne som har din sykdom i familien sin. Hvis du får barn er det 50% sansynelig at du får en baby med downs og 50% sikkert at du får et barn uten syndromet. Hva vil du foretrekke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå