Anonym bruker Skrevet 17. juli 2007 #1 Skrevet 17. juli 2007 Hvordan kan dem mene at han skal inn for en bot på 5000 kroner når polakkene slipper unna helt? http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=151247 Saken er at han hadde en bot på 5000 kroner til statensinnkrevingssentral. Meningen var at han skulle betale 1000 kroner hver mnd til det var betalt. Men han har vært til samtaler hos gjeldsrådgiver i kommunen på grunn av at han har endel gjeld som han vil ordne opp i. Gjeldsrådgiveren sendte da brev til statensinnkrevingssentral og bad dem om og senke mnds beløpet litt for og få deet til og gå runt. Men nei da mente statensinnkrevingssentral istedan at dem skulle stoppe trekket. Så har han fått brev at han skal inn og sone 7 dager. Skal inn i september. Synes det er helt på tryne at han skal måtte inn på grunn av dette. Må vel være bedre og sette inn dem som virkelig har gjort en kriminell handling!? (les linken til vg). Hvis det blir til at han skal inn, så mister han jobben. Da har vi ingen inntekt og da må vi flytte. Med tanke på at vi sliter endel i forholdet og strever for og få ting til og gå runt, så tror jeg at hvis han må inn så kommer det bli dråpen som får det til og renne over.Er rimlig lei meg her nå.
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2007 #2 Skrevet 17. juli 2007 Kan noen legge det på skravle forresten? HI
Gjest -<<- Skrevet 17. juli 2007 #3 Skrevet 17. juli 2007 Hæ? Fordi polakker ikke gjør opp for seg ifølge vg-artikkel skal heller ikke mannen din gjøre opp for seg når han utfører kriminell handling? Fantastisk resonnert. Dersom statens innkrevningssentral har gjort en feil og stoppet trekket fordi de har forstått gjeldsrådgiveren som at han heller ville sone enn betale, så er det da vel bare å kontakte dem og få ordnet opp i det.
Girly *snuppa og snuppen* Skrevet 17. juli 2007 #4 Skrevet 17. juli 2007 Tviler på at det bare er 5000 kr det er snakk om her...
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2007 #5 Skrevet 17. juli 2007 Det er jo det som er problemet. Han har ringt dem og prøvd og snakke med dem. Men dem nekter og gå med på at han skal betale ned på det. Det er jo "bare" 5000 kroner, så det er jo ikke mange mnd før det er betalt hvis han nedbetaler. Men det nektet dem, så derfor må han inn. Jeg synes hvertfall det er utrolig at dem setter fri folk som egentlig skal sitte 2 mnd når folk som skal sitte 7 dager på grunn av en bot MÅ inn og ikke får lov til og nedbetale boten.
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2007 #6 Skrevet 17. juli 2007 Tvil så mye du vil. Men det er 5000 kroner (eller 4995 eller noe sånt) Ja han har mye annen gjeld også, men det er ikke det han skal inn for. det han skal inn for er en bot som han har betalt ned endel på men som det gjennstår 5000 kroner på. Det han har av annen gjeld holder han på og nedbetaler.
Gjest -<<- Skrevet 17. juli 2007 #7 Skrevet 17. juli 2007 OK, så får han ikke nedbetalingsordning men må betale boten i sin helhet. Kan han ikke det, må han sone. Det er nå en gang lovverket. Han står jo fritt til å ta opp et lån som kan nedbetales og dermed få betalt boten, eller å selge en eiendel for å kunne betale. En uke ferie burde han jo uansett kunne ta fra jobb, med mindre jobben også har grunner til ikke å gi ham no' slack.
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2007 #8 Skrevet 17. juli 2007 Ja han kan sikkert ta en uke ferie. Men i den jobben han har så må han ha plettfrie papirer, hvilket han ikke lengre da har hvis han må sone. Ergo, han mister jobben. Ja han kunne sikkert ha betalt boten hvis vi hadde hatt mulighet til det. Men nå er det engang sånn at vi har en inntekt bare og har virkelig ikke 5000 kroner og betale det med. Han har som sagt annan gjeld som han også betaler ned på, og får derfor ikke lån. Jeg har som sagt ikke jobb. (er hjemme med baby, og hadde dessverre ikke jobb når jeg ble gravid så jeg får ingenting i innkomst) så jeg får heller ikke lån. Hadde han fått tatt nedbetaling på det så hadde vi jo greit det.
Gjest -<<- Skrevet 17. juli 2007 #10 Skrevet 17. juli 2007 OK, kjipt nok. Da er alternativene deres å selge noe/ta opp lån for å fremskaffe 5000, eller miste jobben. Et fleksibelt sosialkontor kan muligens være behjelpelig, men da har dere flaks. At statens innkrevingssentral ikke er særlig fleksible må jeg innrømme at jeg har forståelse for - hele poenget med sanksjoner er jo at de skal svi.
Girly *snuppa og snuppen* Skrevet 17. juli 2007 #11 Skrevet 17. juli 2007 Er det overhodet ingen han kan låne av da? Blir nesten irritert om dette er sant - det koster staten mer enn 5000 kr at han soner i 7 dager! Hvordan er det å være sammen med en som har opparbeidet seg så mye gjeld at han må inn og sone? Det hadde jeg seriøst ikke taklet!
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2007 #12 Skrevet 17. juli 2007 Både hans mor og hans søster sa at dem skulle låne han det. Men nå har dem plutselig ikke penger. Så det er ingen som bryr seg. Han er helt grei og være sammen med. Greit nok at han har endel gjeld, men det er jo ingenting som er så ille egentlig. Eneste vi sliter med er de 5000 kronene.
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2007 #13 Skrevet 17. juli 2007 Kan noen skrive på skravle at Han må ha plettfrie papirer i jobben sin. Derfor hjelper det ikke stort at han kan ta ut ferie. Hjelper heller ikke og snakke med sjefen.
Gjest -<<- Skrevet 17. juli 2007 #14 Skrevet 17. juli 2007 https://www.sismo.no/dinsak.jsp søk om oppdeling igjen. Går ikke det, søk om utsettelse. Går ikke det, søk per brevs form til dem. De forholder seg til forvaltningslovens frister, og saken løper ikke mens den er under behandling, ergo bør han kunne få i hvert fall et par lønninger i løpet av den tiden og dermed spare til bot. Stopp alt forbruk som ikke er absolutt nødvendig. Selg PC'n. Det er liksom enten det eller at dere tar opp et nytt lån et annet sted for å betale boten eller at han går i fengsel som er alternativene (evt at han får forskudd på lønn, men om "hjelper ikke å snakke med sjefen" er representativt funker vel neppe det).
Girly *snuppa og snuppen* Skrevet 17. juli 2007 #15 Skrevet 17. juli 2007 Hva med å pantsette noe? Smykker? Klokker? Hadde jeg manglet 5000 kr og alternativet var at jeg måtte i fengsel så vet jeg at flere av vennene mine hadde stilt opp for meg, men han har kanskje lånt av de også?
rødblåoggrønn Skrevet 17. juli 2007 #16 Skrevet 17. juli 2007 Unnskyld meg, men er det mulig å være så tafatt????!! Ta 5000,- av neste lønning da vel! Og lev på vann og brød en mnd.. Be om betalingsutsettels på andre regninger, evt spør om å dele opp.. Du kan få det en liten jobb f eks..? Sommerjobb? Hva med feriepenger? TENK løsninger! 5000,- er ikke mye penger mtp hva dere kan miste.. Herregud.. dette var irriterende lesning...
mamma-til-2-jenter Skrevet 17. juli 2007 #17 Skrevet 17. juli 2007 Det må jo være mye bedre å ta de 5000kr fra neste lønning ... så blir dere litt blakke den måneden - kanskje det er ei annen regning dere må utsette. Konsekvensene blir uansett myye større om han må inn å sone. Da mister dere inntektskilden deres.
___ Skrevet 17. juli 2007 #18 Skrevet 17. juli 2007 Enig med deg. 5000,- burde være mulig å skrape sammen. Har dere ingen ting dere kan selge? Bil? Smykker? TV? Sportsutstyr? Møbler? Instrumenter? Klær? Eier dere virkelig ingen ting av vedi? Kan dere øke lånet på bolig? Leie ut et rom? Kan ikke en av dere eller begge ta dere en ekstrajobb en stund? Om du får deg en avisrute om morgenen og om søndagene for eksempel burde det gi utbetaling nok.
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2007 #19 Skrevet 17. juli 2007 Veldig enig Fru Blåm!!!! Utrolig tafatt!
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2007 #21 Skrevet 17. juli 2007 Fy faan for noen tapere dere er som tror at allt er så jævelig enkelt!!! 5000 kroner er MYE penger for noen! Vi er en familie på 2 voksne og et barn + 2 barn annenhver helg. Har en innkomst. Omtrent 15000 kroner. Har nå klart og fått det til og akkuratt gå runt. Har ikke bil, har ingenting som vi ikke trenger. Bare det aller nødvendigste. Greit nok at vi har data og internet. Men det er bare fordi min familie bor jævelig langt unna. Hadde vi ikke hatt internet/data så hadde jeg hatt null kontakt med dem, og det hadde jeg ikke taklet. Boten er fra mange år siden. Husker ikke akkuratt hva det var, men det var noe som og kjøre bil uten førerkort eller noe. Greit nok at han var ung og dum, men han har jo for faan betalt på det. Helt til gjeldsrådgiveren sendte brev til SI for og be dem senke beløpet hver mnd litt bare sånn at vi skulle overleve. Da bestemmte SI seg for at vi han hadde for dårlig økonomi for og betale noe nå og saken ble stoppet inntil videre. Han har snakket med dem i telefon flere ganger og saken har vært pauset. Så helt plutselig fikk han brev om soning. Har nå snakket med dem på nytt idag, og han er villig og betale litt hver mnd, men det nekter dem. Han må betale hele summen på en gang eller sone. Vi har ingen runt oss som kan låne han de pengene. Og NEI han har ikke lånt penger av noen av sine venner/familie, så det er ikke noen sånn grunn til hvorfor han ikke får låne. Hans søster har tidligere sagt seg villig til og låne han pengene, men idag når han snakket med henne så mente hun at vi disponerte penger på fel måte så derfor ville hun ikke hjelpe han. Herregud! Vi kan da ikke disponere pengene fel når vi har 15000 i mnd og klarer og få det til og gå runt? Eneste vi kunne ha kuttet ned på er data (hun mener vi kan selge den, for da får han råd til og betale boten). Men skal jeg da ikke få lov til og ha mulighet og ha kontakt med familien min? Har jo ingen andre muligheter til o gha kontakt med dem, så jeg ser ikke hva som er fel med at jeg skal få lov til og beholde data/internet! Selger jeg datan så har han råd og betale boten, men da kommer vi veldigt snart til og måtte bryte med hverandre, for da blir jeg til og flytte til familien min. Synes det er dårlig at dere skal rakke sånn ned på oss bare på grunn av det jeg har skrevet her. Er faktiskt ikke alle som har det like lett som dere som bare kan ringe en venn eller noen i familien når dere trenger hjelp! Tenk dere om, for det finnes faktiskt folk som sliter!
rødblåoggrønn Skrevet 18. juli 2007 #22 Skrevet 18. juli 2007 Men da tenker jeg; Hva skal man med unger dersom man ikke har råd til det?? Hvorfor sette seg inn i slikt uføre..? Jaja.. gjort er gjort, da er det bare å gjøre det beste ut av det. Selv om du har en baby, så ville jeg faktisk anbefalt deg å få en jobb.. kveldsjobb, helgejobb, ett eller annet.. ..15.000,- netto i mnd? Da hadde det klikket for meg!
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2007 #23 Skrevet 18. juli 2007 Bare som en innskytelse. Hvis mannen din må ha plettfri vandel i jobben, kan jeg ikke se at det er noen forskjell på å få en bot og å måtte sitte i fengsel pga samme bota. Forholdet er jo det samme uansett mener jeg.... Altså mister mannen din jobben uansett. Eneste forskjellen jeg kan se er at nå oppdager sjefen det med en gang, mens det kanskje hadde tatt lengre tid om boten ble betalt, men hva da når det oppdages? Han har vel forøvrig litt tid på seg til å søke nye jobber nå som han ser det kanskje ikke går lengre?
Gjest Skrevet 18. juli 2007 #24 Skrevet 18. juli 2007 Skulle akkurat si "selg pc'n da, for svarte", men ser jo at det merkelig nok ikke er et alternativ. Du får rett og slett prioritere, så vidt jeg vet funker postverket noenlunde greit her i landet ennå, så du får sende brev til familie på gamlemåten for en stund til dere har muligheten til å kjøpe ny maskin. Kan forresten vedde på at dersom du kikker deg rundt i leiligheten kan det være mye annet dere eier som kan selges, folk betaler de utroligste summer for andres "søppel".
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2007 #25 Skrevet 18. juli 2007 hei Hi. Jeg vet hvordan du har det. min bror måtte nemlig inn å sone 1 mnd for noe tull han hadde greid å fått til. i tilegg hadde ikke samboern jobb og var gravid hjemme med bare 1 gangs stønad. de har gjeld til over ørene, men fikk akkurat slettet litt ved at de solgte huset sitt å flyttet i leilighet. men fortsatt har de for lite til å få ting til å gå rundt. å 5000 kr er mye. vi fikk restskatt på 5000 kr nå, å jeg har ikke mye å betale det med, så det blir vel stipulert opp på en måte. men poenge er at noen sjønner ikke at 5000 kr er mye penger for mange. for oss er det ca summen vi sitter igjenn med etter alt av lån å regninger er betalt! så jeg vet hva 5000 kr er verd. men er det ikke mulig å få hjelp noen plass? evt snakke med sjefen om saken? det kan hende at han har forståelse, han er tross alt bare menneske han også. skulle ønske jeg hadde bedre råd, for jeg vet åssen det er å slite økonomisk! men vil bare medele min forståelse! lykke til=) er anonym me tanke på at det er en del kjent folk her, beklager!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå