Gå til innhold

Denne ketolysekuren de jabber om på skravle...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er anonym 10.33. Det finnes mengder av dokumentasjon på at proteinrik kost øker faren for mage-/tarmkreft. Dette gjelder særlig proteinrike kilder som rødt kjøtt, men også andre proetinbomber. Spør legen din, han bør ha fått det med seg hvis han er normalt oppdatert.

Forøvrig var ikke innlegget mitt ment som et angrep på den veien du har valgt, heller om du hadde noen synspunkter rundt dette. Synes det er flott at du er på god vei mot målet ditt :-) Kan jeg spørre om du var vedlig overvektig i utgangspunktet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja siden de måler keton ineholdet i urin så sjekker man det med disse stixene. Men det er en veldig stor forskjell på ketose årsaket av insulin og kostindusert ketose

Skrevet

Kan du i korte trekk forklare meg forskjellen? Er det ikke samme prosessen i kroppen som skiller ut stoffet, bare at i det ene tilfellet fremprovoserer man det og i det andre tilfellet er det ufrivillig?

Hilsen uvitende og ingen fysiologiekspert :)

Skrevet

Jeg tenker da litt at kommer en i ketose som det kalles, så er vel ikke dette bra? Uansett om det skyldes insulin (pga sukkersyke?) eller om det skyldes kur?

Jeg bare spør jeg altså. Kanskje mere en du har svar på Cat.68. Men jeg er jo litt nyskjerrig.

Jeg har BMI på 22.7 fant jeg ut. Men skulle gjerne gått ned 5 kg. Men denne kuren passet bare for de med BMI over 30? Var det slik?

Skrevet

Ja, jeg var/er det..Overvektig altså. For å være helt ærlig veide jeg 92 kilo rundt jultid og da sa jeg stopp. Er kun 163 cm lang. Idag veier jeg 80 kilo og målet mitt er å komme meg ned på 70 kilo før jeg blir operert. Om jeg klarer det er jeg ikke sikker på, men hvert kilo nærmere 70 tallet vil gjøre en oeprasjon bedre.

Jeg kan skjønne at hvis man KUN spiser proteiner vil det være ille for kroppen, men nå er det jo ikke slik med denne kuren, men man spiser lite karbohydrater. Uansett har jeg fortsatt til gode å se noen negativ dokumenasjon om ketosekuren. Hvilket altså min lege er enig med meg om da tydligvis ,siden han fortsatt oppmuntrer meg til å bruke denne for å gå ned i vekt.

Skrevet

Dette er ikke enkelt å forklare, men dette er ikke ketose på samme måte.

Det ene er ketose årsaket av insulinresistens, (om jeg har skjønt det riktig) ,altså at den delen av kroppen som skal produsere jevn insulin til kroppen ikke fungerer eller er ødelagt, og ved feilernæring kan en person med diabetes havne i insulinsjokk.

Den ketose vi som fulger slankekuren havner i er en ketose fremprovosert av kostholdet hos mennesker som er friske og som produserer det vi trenger likevel. Fordelen her derimot er at kroppen begynner å forbrenne fett isteden for muskler som ved vanlige dietter.

Dette er veldig enkelt forklart

Skrevet

Kostindusert ketose er det samme som du opplever hvis du sulter på ordentlig, slik som f.eks. i fatttige deler av afrika.

Når det dannes ketoner ved diabetes kalles det ketoacidose og skyldes mangel på insulin og er potensielt dødelig uten behandlig. Det handler om mangel på insulin ikke insulinresistens og oppstår når diabetikere har et meget høyt blodsukker. Insulinsjokk er lavt blodsukker og har ingenting med ketoner å gjøre.

Men jeg vet at det finnes dokumentasjon på kurer som baserer seg på høyt protein og fettinnhold øker risikoen for bla. kreft, nyresvikt, hjerte-karsykdommer - men jeg gidder ikke prøve å finne det på nettet da det ikke er her jeg har lest dokumentasjonen selv.

Hilsen også sykepleier.

Skrevet

Takk for oppklaringenm jeg er tross alt bar en lekman her.

men forøvrid mister du mye av din truverdighet når du ikke "Gidder" hnte frem dokumetasjon som sier at ketolysekuren er farlig.

Jeg personlig trur ikek du "Gidder" mest av det at den ikke eksisterer.

Skrevet

Er ikke alt som står i faglitteratur som blir publisert på nettet, derfor gidder jeg ikke lete etter det.

Skrevet

Altså det absolutt aller meste av faglitteratur står på nettet, Så den må du lenger ut på landet med. Og hvis du selv ikke har sett dokumetasjon på at dette er farlig , hvordan kan du da vite at den er det?? Hvem kan jeg snakke med som har medisinsk tyngde som kan fortelle meg at du har rett?.Du må jo i så fall vite hvem som sitter inne med den type informasjon?. Hvis den personen vet noe jeg ikke vet ,vil jeg jo selvfølgelig gjerne vite det!!!

Skrevet

Den anonyme med magen her ;)

Forskning finnes jo også på at lavkarbo/høyproteinkost er farlig, det samme med motsatt.

Et kjapt søk ga meg nå på morgenkvisten følgende:

Farleg å vere for sporty

Den norske ut på tur-kulturen kan vere med på å vedlikehalde spiseforstyrringar, meiner psykolog Stine Laberg.

Ny forskning taler for GI-dietten

Hvordan slanke seg med mest mulig uttelling for minst mulig kostholdsmessig pine? Dagens tips er GI-dietten.(LAVKARB)

Nytt argument for proteindietten

Fysiske lover tilsier at en kalori slett ikke trenger å være en kalori, mener amerikanske forskere. Dermed skal det i teorien være mulig å gå ned i vekt, bare ved å endre sammensetningen av kostholdet.

Økt kreftfare med proteinrik mat?

At overvekt øker kreftfaren, er ikke noe nytt. Men kan vinninga gå opp i spinninga dersom man slanker seg ved å følge proteindietter? (Denne artikkelen går jo helt på at man egentlig nesten ikke bør spise animalske produkter i det hele tatt, altså kun veggiskost).

Så mye for den enorme forskningen om at proteinrikkost er kjempefarlig.

Og forresten, sjampingjong er også kreftfremkallende sto det å lese i avisen for en del år siden. Når man leste hele artikkelen kom det frem at da skulle du spise 4 kilo hver dag i 20 år ;)

Skrevet

Det er jo nettopp derfor du ikke bør lese om medisinsk forskning i tabloider som feks vg og dagbladet! Kildekritikk, ikke sant? :-) Du bør nok spa opp litt tyngre kilder enn det der hvis du først skal komme med noe , enten det er for eller mot.

Forresten kan jeg ikke se at det du har kommet med motbeviser at proteinkurer er kreftfremkallende? Hvis det søket ditt skulle være en analyse av forskningsmateriell rundt proetinrik kost, så tror jeg du bør jobbe litt mer. Litt tynt grunnlag for å trekke konklusjoner, ikke sant?

Skrevet

Nå var det siste avsnittet mitt tatt fra tabloidpressen ja.

Men om du som du har påpekt flere ganger er så utrolig smart. Så burde du også kunne vite hvor de andre er tatt fra. De er tatt fra en offisiell side om forskning ;) Men den har du vel aldri sett...

Skrevet

Venter fortsatt på en dokumentasjon om at ketolysekuren er farlig!!!!

Det som er lagt frem til nå beviser ingenting som helst.

Proteinrik kost står det. man faen å , jeg spiser jo for pokker karbohydrater også, bare ikke i den mengden som før, og velger å få karbohydratene gjennom grønnsaker i steden for pasta, potet,ris og brød!!!!

Skrevet

Jøje meg, stått opp på feil ben, eller? Jeg er ny i debatten, og kan forøvrig ikke se at noen underveis har satt seg opp på sin høye hest og påpekt at man er veldig smart. Det måtte vært hi i så fall, og det er ikke meg. Tell til ti før du skriver, så er sjansen for at du blir tatt seriøst litt større!

En annen ting er at jeg tror ikke noen vil kunne vite hvor på nettet du har funnet akkurat de få linjene du har lagt frem her, da tror jeg man må være "rainman" eller noe i den duren. Og hvis de er tatt fra en "seriøs side om forskning" - hvorfor ikke gi meg link el.l så jeg kan lese hele forskningsrapporten selv? Dette interesserer meg, skjønner du, så hvis du kunne være så vennlig?

Skrevet

dette var selvfølgelig til hissige anonym over cat sitt innlegg

Skrevet

Ok, her kommer noen steder hvor det er publisert forskning om sammenhengen mellom proteiner og kreft:

American Journal of Clinical Nutrition (anerkjent am tidsskrift)

http://www.abcnyheter.no/node/47764 (link videre til bbc)

http://www.legeforeningen.no/index.gan?id=10591&subid=0

Vil bare påpeke at jeg er en annen anonym enn de(n) du har diskuteret med tidligere. Har lest om ketolysekuren på legeforeningens sider, og ser ikke noe skummelt ved den. Tror mange ser for seg at du stapper proteiner så det tyter av ørene dine ;) At mye proteiner i kosten kan være farlig er ikke nytt, det har særlig vært påpekt ved blant annet atkinsdietten, men ketolysekuren er vel utviklet av en lege og bygger på naturlige prosesser i kroppen?

Skrevet

Ja , og jeg har heller aldrig ment at kosthold KUN basert på proteiner er særlig gunstig. Du har nok rett i at det trur jeg har et kosthold kun basert på proteiner og at jeg er i fare siden jeg er kommet i kostholdsindusert ketose. Folk snakker for de i hele tatt vet hva de snakkker om.

Ketolysekuren er som du sier utviklet av en lege, og legen min har selv godt i god for denne kuren til meg. Den finnes ikke farlig hvis du er frisk ifra før. Man bør uansett konsultere en lege før man begynner på hvilken som helst diett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...