Gå til innhold

Sjekk dette!! Om mme og dårlig samvittighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

må bare legge til at jeg sleit de to første mnd med ammingen pga sopp, sår og brystbetennelse, men amming overgår å gi flaske så jeg kjempet til jeg vant =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ammet eldstejenta, og hun er syk gjennom hele høsten, halve vinteren, og hele våren. Hun har astma og et immunforsvar som ikke ligner grisen.

Gutta mine er fullammet i tre uker, og siden fått mme. ene gutten er like mye fårlig som jenta, og har muligens melkeallergi. Mens andre gutten har litt bedre immunforsvar. De er tvillinger så de har blitt ammet likt.

Jeg, søsteren og broren min har vært flasket opp. Jeg var aldri syk gjennom barndommen. Har hatt melkeallergi, men det fikk jeg først når jeg var tolv, og det samme med pollenallergi. De andre allergiene mine har kommet etter graviditetene mine. Søsteren min har astma, men er bortsett fra det aldri syk, og lillebroren min har bare melkeallergi.

Mine andre tre søstre er også flasket opp, og de har ingen allergier i det hele tatt. De er ikke i familie med oss på morssiden, og det er der hele cluet ligger. For på amma sin side er det masse astma og allergi. Amming har lite å si tror jeg

Skrevet

Vet ikke om jeg har lyst til å amme andremann jeg. Jeg skal selfølgelig gi det ett forsøk, men nå i disse dager er ikke lysten der akkurat.

LIVREDD for at det samme skal skje neste gang...

Problemer hele veien.Blødde fra brystvortene, 3 brystbetennelser etterhverandre, gikk med en kul på str.,med en tennisball i ei mnd..(fikk ikke komme til sykehuset å fjerne den fordi jeg ikke fikk feber)

Begret rant over da jeg gråt i 4 dager i strekk pga smertene i kulen. Jeg sto i dusjen de dagene til jeg fikk svømmehud og strømregning fra helvette. Maserte og maserte.. Ble ikke ett gram mindre heller. Gråt og maserte om hverandre fordi det var så vondt. Bestemte meg for at NÅ skulle jeg på legevakta.. Skulle binde meg fast der om de sendte meg hjem. Målte infeksjonsverdien i kroppen min, den var på max! Ble innlagt morgenen etterpå. Full narkose og abscessen ble fjernet. Lå på sykehuset i ei uke etterpå, med ett dren innlagt. I løpet av den uken ble det fjernet 530 ml puss.. I tillegg til det de tok ut da jeg ble operert.

Kunne ikke amme da fordi jeg fikk morfin og sterke tabletter.. Så pumpa og kasta i ett par uker. Da fikk jeg IGJEN tette melkeganger og en kul. Men den klarte jeg å fjerne selv etter mye slit i dusjen og suging fra lillemann..

Så forsvant melka...

Skrevet

Nå er det jo ikke alle som kan velge da:(

Noen har rett og slett ikke melk

noen mister melka

noen har ikke bryster (brystkreft f.esk)

noen bruker medisiner som ikke er forenelig med amming

noen har melk uten næring

noen får brystbetennelse

noen barn er allergiske og tåler faktisk ikke mm!!!!

osv osv osv osv

Noen "velger" å ikke amme pga fysiske påkjenninger (f.eks seksuelt misbruk) eller psykiske påkjenninger (f.eks depresjoner)

Helsepersonell har altfor lite kunnskap om flaskemating og mme. Man får INGEN infromasjon om dette på føden eller på barsel. Helsesøstre og JM er også veldig opptatt av amming etc. Vi får skriv om ammestillinger og ammehjelpere, men det er ingen som forteller deg hva du skal gjøre når ungen hyler av sult eller går ned i vekt. En helsesøster presterte å si til med at jeg bare kunne "tørr-amme" - altså la ungen suge selv om jeg ikke hadde melk! På den måten ville iallefall barnet få litt kos!!!!! Noen som kan forestille seg hvor vondt det er når ungen suger for harde livet og alt er like tørt!!!!??? dessuten får faktisk ungen kos selv om vi flaskemater:)

Sønnen til veninna mi ble dehydrert frodi hun ikke fikk melk. Det var rett og slett ingenting der uansett hvor mye hun ammet. Og på barsel nektet de å gi ungen vann eller mme. Først når de kom på barneavdelingen ble det gitt væske til barnet. Hadde det gått lenger kunne det fått fatal utgang:(

Slike episoder sier litt om at amme-hysteriet har nådd store høyder. det skal da vel ikke være sånn at barnet liter av mangel på mat og væske firdi vi på død og liv ikke skal gi noe annet enn mm!!

Skrevet

Vil legge til at i de første tre ukene jeg ammet gutta mine fullt, var de syke nesten hele tiden. De ble forkjølet på sykehuset, og har fortsatt å være det gjennom vinteren. Ble bedre utover våren. De fikk også vannkopper når de var tre måneder. Og da ammet jeg tre fire ganger om dagen+ natta

Skrevet

tror jeg signerer kamomille jeg, hun fikk sagt det jeg ville på en kjempe bra måte:)

Gjest irismor
Skrevet

Så når man ikke får i gang melkeproduksjonen uansett hva man prøver å gjøre, så er det meningen at man skal amme uansett da???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...