Gå til innhold

Sjekk dette!! Om mme og dårlig samvittighet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ENIG...

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Enig.. men ble ikke overassket over at Nylander ikke var det...

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ja.. husker vi så en film hun hadde laga på sv.skapskurset med førstemann... Unger som gikk, prata, og drakk fint kumelk av glass på egenhånd, fikk gå bort til mor og finne frem "maten" selv, for så og drikke et glass melk etterpå......?!?! Dette var unger på nærmere 4 år... det blir litt radikalt for min del, men hver sin lyst :o)

Skrevet

Dette er bare egen erfaring men jeg, bror min minste søs fikk kun flaske med mme fra dag 1. mellomste søs fikk kun mm i 7mnd....den eneste med allergi og eksem er mellomsøs. Så av den grunn var det med litt skepsis jeg ammet førstemann gitt.

Skrevet

Vel, jeg har to barn og har ikke opplevd noe "ammemafia"... Har inntrykk av at enkelte er veldig hårsåre på dette emnet.

Plager ikke meg at andre ikke ammer, men jeg har selv stor tro på at morsmelk er best.

Hvorfor er det et problem for deg og andre? Det skjønner jeg ikke...

Skrevet

Signerer Spetakkel igjen,:) og venter med spenning på resultatet av mor og barn undersøkelsen. Når det kommer om noen år vedr. dette emnet.

Gjest irismor
Skrevet

Amming er bra, men det skal ikke gå på helsa løs og for enhver pris. Jeg fikk ikke melk i brystene så derfor er snuppa flaska opp på mme. Fikk det slengt rett i fleisen på barsel av en jordmor at jeg var en dårlig mamma og mitt barn fortjente bedre.

Så ammemafian kan du få gratis av meg ja :-(

Skrevet

Har jeg sagt det er ett problem?

Synes bare vi som gir mme blir satt på sidelinjen. Les spedbarnsbøker.. Hvor mye står det om flaskemelk? Hvor mye om amming?

Like mye? Ikke akkurat....

Skrevet

Ja ammehjelpen finnes men hvor er flaskehjelpen????

Skrevet

Det aller viktisgte er vel strengt tatt at barnet får i seg mat og den næringen det har behov for så får det vær opp til hver enkelt hva de vil gjør. Er drittlei hele ammedebatten egentlig.

Kan vi ikke bare være enige om å være uenige????

Gjest Sekretøsa
Skrevet

jeg har ingen problemer med at folk ammer, men min erfaring (med første) er at amminga var et pur pes, så jeg ga opp. Men har sagt nå at jeg skal prøve med lillebror, og om jeg synes det fungerer, så gjør jeg jo selvfølgelig det! Ingenting som er enklere!! Men funker det ikke, så funker det ikke...

Man er nok hårsåre fordi man føler at man får litt regler presset nedover hodet, og man blir gjerne litt opprørske når noen skal fortelle deg hva du skal og ikke skal... .

Alle gjør som de vil, man er da voksne her er man ikke?

Skrevet

jeg har også veldig stor tro på amming, men det jeg ikke har tro på er at amming er den enseste løsningen som er bra:)

la oss se det slik..hvis mor ikke har matlyst og ikke får i seg nok næring for 2 hva er da best???

når mor blir så sliten at hun møter veggen fordi hun sliter med ammingen..hva er best??

har babyen godt av å være med en mor som ikke greier noe fordi hun er så sliten at hun har møtt veggen? bare fordi hun ammer? eller er det da bedre at babyen får mme og en mor som er glad, frisk og har mere energi til babyen??

vi lever i 2007 og må begynne å innse at å gi babyen mme ikke er et nederlag, man skal IKKE ha dårlig samvittighet for at man av en elelr annen grunn slutter å amme.

den mme som vi har så og si alt det barnet trenger bortsett fra de antistoffene som de får via me:)

jeg mistet selv melka da emilie var 1,5 mnd gammel og jeg var knust.

jeg følte meg helt forderdelig men etter en prat med verdens beste hs så ble alt mye bedre.

hun hjalp meg til å innse at å gi mme ikke var så ille som folk skulle ha det til og i et land som norge så er amming litt oppskrytt.

det er noe annet i et land som afrika osv

åå jeg greier aøldrig å la være å svare på slike tråder jeg bare MÅ:)

det er ikke rart at så mange må kutte ut ammingen når det er et slikt press og hysteri på det, jeg tror det er grunnen for at jeg mistet melka, det samt at jeg ikke hadde matlyst i 3 mnd etter fødsel.

Gjest Odyssey&Mikrovampyren
Skrevet

Selvsagt er ikke Nylander enig i dette, hun er jo ammedronningen.

Jeg er litto ppgitt, fordi i alle bøker står det om amming, amming og amming.

Jeg har EN bok hvor det står 1,5side om flaskemelk. Det hadde vært fint å føle seg litt mer som en mamma enn det.

Skrevet

Da man har fått baby og ligger på barsel får man et skriv om ammestillinger og ammehjelpen. MEN ikke ett ord om at faktisk finnes flaske og mme. Tenk hvor mange unger som går mye ned i vekt de første mnd pga ammemas.

Datra til kusina mi var 3650gr født, da hu var 4 uker var hu 2990gr fordi hu ble peppret i hue og ræva om amming ditt og amming datt.

Skrevet

Enig i hva?

Jeg er enig i at mm har sterk infeksjonshemmende effekt, og er veldig bra næring (dette står det jo i artikkelen), og er enig i at mødre som ikke ammer av forskjellige årsaker ikke skal ha dårlig samvittighet. Er oxo enig i at det er veldig viktig at barn i u-land ammes pga infeksjonsfaren.

MEN jeg er ikke enig i at det ikke er grunnlag for å hevde at amming beskytter mot allergi eller gir barna høyere intelligens. Dette er jo også bevist;)

Jeg synes faktisk at de som VELGER å ikke amme barnet sitt godt kan ha litt dårlig samvittighet. Det hører liksom til det med å få barn:)

Gjest irismor
Skrevet

Jeg skulle så gjerne ha ammet snuppa, det var det jeg var innstilt på. men når morsmelka ikke kom uansett hva vi prøvde så ble det mme. Det jeg mener er at man skal ikke settes i en "dårlig mor" kategori og bli uglesett fordi man ikke ammer. Kan være at mamman til flaskebarnet sliter enormt fordi hun ikke klarer å amme. Da trenger ikke andre å gni salt i såret.

Derfor dere som får til ammingen gled dere og kos dere =)))

Og dere som ikke ammer, det blir folk av våre unger også =)))

Skrevet

tenke selv..men da man er førstegangs da....ammer døgnet rundt for det står slik i boka..singer ammehjelpen får samme svar der og ammehjelpen kommer legger ungen til puppen og drar igjen. Kanskje ikke lett å vite da?????? Og i tillegg var ikke første veiekontrollen før ungen var 4 uker pga mangel på folk på hs.

Skrevet

Jeg synes mange gir opp for lett ammingen.... ( ikke de som slutter å amme av helemessige årsaker)..men de som rett og slett ikke orker i slite litt en periode...

Jeg sleit med første...og amet ham i nesten 8mnd (han nekta puppen selv plutselig)...jeg sleit med nr 2....( sårhet og brystbetenelse) men ammet alikevel til hu var 9 mnd. Og jeg sleit denne tredje gangen...men ammer fortsatt og skal amme i minst et halvår til.

Jeg synes ikke det har våært noen "ammemafia"...fått kjempetøtte og gode råd av både de på arsel, helesøster, lege og ammehjelpen.

Og hsuk..det er noe som heter DELAMMING!

Og der kan nok Nylan der og "ammemafian" som mange kaller dem bli mye flinkere å informere om. Det går fint ann å amme og gi mme.. Dette kunne reddet ammingen til mange i det lange løp. Jeg har praktisert delamming til en viss grad med alle mine 3. ( Gitt litt mme periodevis som tillegg).

Skrevet

Hva har vi pupper til???

De er til for å amme ungene våres.... bare så dere er klar over det.

Jeg er helt enig med stargate over her, at de som VELGER å ikke amme barnet sitt kan ha dårlig samvittighet, mens de som er nødt til å ta valget kan trøste seg med at mme ikke er så ille.

Tenk hva barnet får i tillegget til innholdet av melka. Får han flaske får han 80% mindre hudkontakt og kos enn han får hvis han blir ammet. De som blir ammet blir "nødt til" å gi han den nærkontakten, mens et flaskebarn fort lærer seg å holde flasken selv, så det kan være "praktisk" å gi han flaske i vogna ute på tur ol. Jeg er for kos og kjærelighet, så mye som det er mulig å gi ungene sine! Ikke at jeg vet om det er forsket på, men jeg har selv lagt merke til hvor mye mer kosete ammebarn er i forhold til flaskebarn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...