mammasgo`jente Skrevet 7. juli 2007 #26 Skrevet 7. juli 2007 Jeg har så lite melk på kvelden at jenta vår gråter masse for hun blir så overtrøtt. Hun vil sove, men er ikke mett nok til det, så det blir bare grining og kaving ved puppen for hun er så trøtt. Hun er bare 3 mnd og 1 uke, men helsesøster anbefalte meg faktisk å prøve med grøt allerede nå for å se om det kunne hjelpe. Dette er ikke for min del, men kun for hennes del. Det er ikke noe særlig for henne å bli så overtrøtt hver kveld og ikke klare å roe seg. Noen kvelder gråter hun i 3 timer, og er da så trøtt at hun hverken vil sove eller drikke så det er et styr å få henne mett og få henne til å sove. Jeg har valgt å drøye det litt og se om jeg heller kan klare å pumpe meg litt på dagen og gi henne flaske for jeg vil helst vente til hun er 4 mnd. Men som sagt så var det helsesøster som anbefalte dette. Hadde jeg kunnet og hadde jeg hatt et fornøyd og mett barn skulle jeg gladelig bare ammet! Tror ikke du er den eneste mammaen i verden som setter barnets behov foran dine egne! Det gjør faktisk de aller fleste mødre, så ikke kom her å tro at du er bedre enn andre mødre. Vi gjør så godt vi kan, og vi kjenner vårt eget barn best og det er ikke alltid alt går etter boka!
=)mamsen=) Skrevet 7. juli 2007 #27 Skrevet 7. juli 2007 jeg sa aldri at ALLE unge mødre var hysteriske. men det er mange av dem....
MorT-3gutter Skrevet 8. juli 2007 #28 Skrevet 8. juli 2007 Fordi gutten ved 3 måneder var 8,3 kilo og trengte mer mat. Jeg ønsker også å få til ammingen, men etter mange tårer og mye vondt var det bare å gi opp. Det var ingen melk til barnet og vi måtte over på mme. Nå har det seg slik at et barn ikke skal ha mer enn en liter mme i løpet av et døgn. Når barnet da allerede har passert 8 kilo ved 3 måneder så blir det for lite. Vi har derfor blitt nødt til å gi litt velling til kvelds. Du sier at det er av latskap. Nå skal det sies at jeg også strevde meg igjennom amminga til førstemann, men da har man mer overskudd. Man har bare det ene barnet og ta hensyn til. Nå som jeg er 3barnsmor kan jeg ikke sitte og skrike meg gjennom alle ammemåltidene. Og ja jeg prøvde å pumpe meg, men når man må pumpe 4ganger for å få til et måltid sier det seg selv at det ikke går. Jeg har 2 unger til jeg også skal ta vare på. Med andre ord, jeg tar ANSVAR for alle mine barn. Så over til at noen mener at tarmene til barna ikke tåler det så tidlig. I følge søliaki-foreningen har man nå i Sverige hatt en oppblomstring i søliakiallergi. Det mener de nå at skyldes at barna ikke ble introdusert for annen mat før etter 6 måneder. Selvsagt kan man få søliaki selv om man har fått før eller etter. Noen er jo mer utsatt enn andre, og man kan aldri med 100% sikkerhet si at det skyldes det ene eller andre. Jeg har ikke noe annet valg enn å gi minsten litt velling da han trenger mer mat, og håper at det ikke medfører noen problemer senere. Vil bare si at det er flott at de fleste ammer, men døm ikke de som gir mme. Det kan være svært gode grunner for det. Som sagt hadde jeg ikke melk, det var så lite at jeg ikke trengte å pumpe meg for å avvikle det engang. Det var rett og slett helt tomt. Da har man ikke så mye valg. Ønsker HI lykke til videre og håper at det går like "smertefritt" ved eventuelle senere barn.
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 8. juli 2007 #29 Skrevet 8. juli 2007 Jeg synes det er latskap det du har drevet med i norsktimene, HI,- greier jo ikke engang starte setningene med stor forbokstav. Og du har vel gått myyye lenger på skolen enn en førstegangsmamma med en 3 mnd gammel baby har vært mamma... Kanskje på tide å ta litt ansvar, eller?
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2007 #30 Skrevet 8. juli 2007 Til dere som vil amme hele tiden og ikke har nok melk om kvelden... Min baby er 11 uker har sovet rundt i 3 uker nå, noen ganger fra 22:30-8:30 eller "bare" fra 00:30-07:30 . jeg begyndte å merke at jeg hadde forlite melk om kvelden, og formye på dagen natten.. så nå står jeg opp 3-4 timer etter siste måltidet hennes, og pumper meg, ca 150ml dette gir jeg henne om kvelden i tillegg til hun får av meg.. så nå er hun kjempefornøyd, i dag sov hun til 9:15 la henne i 01:00 i går kveld.. ellers så får hun mat hver 3-4 time på dagtid.. har jeg formye så pumper jeg.. husk at jo mer du pumper til mer melk får du.. så har jeg formye igjen i kjøleskapet så fryser jeg melka.. greit å ha reserve.. har ikke lyst å begynne med mme så lenge jeg har nok, og vesla er førnøyd.. ny anonym
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2007 #31 Skrevet 8. juli 2007 latskap du jeg har nok mm og hun legger veldig godt på seg men når man må sitte m puppen ute nesten hele tiden så blir det slitsomt.jeg har 3 andre barn oxo somm skal ha sin del..når ammingen går utover andre oxo synes jeg det er greit å feks beg m gtøt på kvelden..jeg ammer 2-4 ganger om natta hun er snart 3 mnd
kvirrevirrevitt Skrevet 8. juli 2007 #32 Skrevet 8. juli 2007 så gi dem mme, da! Tarmsystemet dems er faktisk ikke i stand til å håndtere mat for tidlig. Klarer ikke å ta opp all nødvendig næring fra fast føde. De blir mette, og får ikke nok melk, -som de faktisk får mest næring fra. Avføringen blir hardere, og de får ikke tømt seg så ofte som et spedbarn bør. Husk på at de magene er veldig små, da! Er jo ikke plass til allverden inni der, liksom! -Ikke så rart de vil spise ofte. I alle tider så har babyer trengt mat om natta de første mnd, de en hører om som ikke gjør det, har veldig heldige foreldre, men det er IKKE normalen. Man bør være forberedt ¨på å miste litt nattesøvn før man blir foreldre. -Og jeg trenger ikke signere anonym før å tørre å si dette.
kvirrevirrevitt Skrevet 8. juli 2007 #33 Skrevet 8. juli 2007 ..unnskyld meg, men det er faktisk ikke opptil vær enkelt foreldre å avgøre -her er det jo snakk om fakta!!! At det er faktisk IKKE bra å gi de små fast føde for tidlig. ..og de fleste sliter seg vel ikke gjennom slike ting for å få noe "takk-skal-du-ha" av noen, men fordi de er mer opptatt av å gjøre hva som er best for barnet... -Tror det bryr HI midt bak om hun får seg noen "klapp-på skulder'n" ... sikkert mer viktig hva som er bra for barna.
jippii Skrevet 8. juli 2007 #34 Skrevet 8. juli 2007 Hør her HI: som du sier, de små beibiene har små mager. Noe som er sant, når de er nyfødt rommer faktisk magen deres kun 5ml. (ca 1ts)... Så må jeg spørre om en ting: Hva gjør du hvis beibien din drikker 270ml hvert måltid 5-6 ganger i døgnet ved 2,5måneds alder??!?! Som sagt, beibiens mage er veldig liten...tror du de tåler så mye melk i gangen og iløpet av ett døgn??! I følge deg og dine råd, så skal man da gi mme...HALLOOO????? Enda mere melk i den lille beibimagen?? Nei,da er det ingen annen råd enn å gi litt grøt...Først starte med velling, for å se om det holder, og hvis ikke, gå gradvis over til grøt... dette var tilfellet vårt. Vi fikk en prinsesse på 3560g og 49cm ved fødsel, i dag er hun 4måneder veier 6400g og er 66cm lang. Altså hun var verken stor når hun ble født(gjennomsnittsbarn), eller stor nå(nå er hun lang og slank). men hun har antaglig veldig høy forbrenning, og derfor trenger hun mer enn bare melk...om natten er jeg opp å mater som regel 1 gang, men av og til 2 ganger. Og jeg er faktisk også en ung mor på 20 år!! Forskjellen på meg og deg, er at jeg hvet at jeg ikke kjenner andre sine barn best...noe som du tydeligvis gjør...
2 Hærligheter! Skrevet 8. juli 2007 #35 Skrevet 8. juli 2007 Jeg var oppe hvertfall 4 ganger i løpet av natten frem til minsten var 4 mnd...Nei,jeg begynte ikke med grøt...Og JA,jeg ammet så å si hele tiden,men visste at dette ville avta..Jeg begynte så smått å gi han grøt ved 4 mnd alder,og om det ikke er noe annen grunn enn at foreldrene vil få søvn om natten,synes jeg å gi grøt til 3 mnd babyer er altfor tidlig.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2007 #36 Skrevet 8. juli 2007 herregud..her er det myye rare innlegg!! du starter setningen din med "og"!-det er en like stor feil det som å ikke skrive stor bokstav! så det så...
Madelen0 Skrevet 8. juli 2007 #37 Skrevet 8. juli 2007 Å herregud skjerp deg! Hvor vil du? synes dette her var helt patetisk skrivi! Finn deg en annen hobby enn å gå løs på andre mødre!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå