Anonym bruker Skrevet 7. juli 2007 #1 Skrevet 7. juli 2007 Hvorfor gjorde dere det? var det for å slippe natt amming??? hmm.. 3 mnd er tidlig.. veldig få barn trenger grøt å klarer seg fint på melk og mme til de er 4 mnd hvertfall! syns det er latskap jeg..er selv bare 20 år å førstegangsmamma,amming er noe forb slit..har slitt med den lenge nå siden dag en men gir ikke opp!byner med grøt når minsten er klar,driter i meg selv nå altså! lite søvn osv,men er man mamma må man ta ansvar! eller?
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2007 #4 Skrevet 7. juli 2007 Det skal vel ikke du bry nesa di med, HI!!!
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2007 #5 Skrevet 7. juli 2007 Hvor jeg vil med dette? hmm..er som sagt førstegangsmamma, kan og vet ikke så veldig mye! har vært fristende å dytte i ungen min grøt ved 2 mnd alder pga skriking og hyling ved puppen hver gang barnet skulle spise.. men det er jo fortidlig, barnet er ikke klar for mat før 6mnd med tanke på tarmsystemet og allergi. de som gir mme kan gi grøt ved 4 mnd.. men 3 mnd er jo kjempetidlig, når jeg leser og hører det at foreldre gir grøt ved 12 ukers alder tenker jeg latskap! jeg føler meg helt tappa å utslitt av amminga,har mange ganger grini på sengekanten av dette men begynte jeg med grøt? nei, har fortsatt problemer..ungen er snart 5mnd men venter til hun har mer mat behov, virker som noen nesten ikke klarer på vente med å få i ungen grøt så de slipper å amme om natta osv, å da lurer jeg bare på om jeg har misforstått hele greia.. for jeg tror nemlig det er en grunn til de å det er at mange mødre rett å slett ikke gidder amme.. eller er det sånn at det ligger ett prøblem bak?? om barnet trenger mat hvorfor ikke gi mme i tillegg fram til 4-5mnd isteden for å ty til grøten med engang?? vil bare vite.. beklager om noen føler seg støtt, er ikke meninga det bare lurer litt hva dere tenker med..12 uker og grøt!! huff.. men er det et problem og barnet har et enormt matbehov så såklart må barnet ha grøt men ikke ved 12 uker..
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2007 #6 Skrevet 7. juli 2007 så vi tar ikke ansvar vi som begynte med grøt ved 3mnd? Noen barn trenger mere mat enn andre.
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2007 #7 Skrevet 7. juli 2007 har dere ikke nok melk til en 12 uker gammel baby?? ingen vil svare meg..jaja..
Kondis som en murstein Skrevet 7. juli 2007 #8 Skrevet 7. juli 2007 Det er helt greit å lure på dette, men da synes jeg du skulle lagt det fram på en litt mer ydmyk måte!! Her halshugger du jo de som har gitt barna sine grøt ved 3 mnd-alder... Hvorfor det?
*ønsker nr 2* Skrevet 7. juli 2007 #9 Skrevet 7. juli 2007 vet du hva?jeg trukke du skal bry deg så mye om hva andre gjør jeg.. for dte er vel ikke du som kjenner deres barn best?? eller??? nei, slutt nå å bry deg om det... barne r forskjellinge visste du ikke det? om min sønn begynner å kreve mer nattmat nå, så kommer jge til å gi velling om kvelden fordi han begynner å bli så stor.. og da anbefales det heller velling, som en begynnelse til grøt, enn mme... han dier 3-4 ganger om natten, blir det mer er det velling til kvelds.. enkelt å greit.. man skal ha overskudd til å være mamma og hva du velger er ikke mitt bord, heller ikke mitt barn.
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2007 #10 Skrevet 7. juli 2007 ja gikk nok litt hardt til verks her..men blir oppgitt altså!!
*ønsker nr 2* Skrevet 7. juli 2007 #11 Skrevet 7. juli 2007 det har vel ikke noe med å ha nok melk ll ikke... vil barnet die konstant hele døgnet, har man ike oevrskudd til å være den rollen man faktisk er, mamma!
Kondis som en murstein Skrevet 7. juli 2007 #12 Skrevet 7. juli 2007 Til HI: Oppgitt eller ikke, du får nok ikke noe særlig svar her etter slik du la fram spørsmålet ditt... Flere hadde nok vært villige til å svare deg ordentlig om du ikke hadde vært så krass!
Gjest MammaTil3 Skrevet 7. juli 2007 #14 Skrevet 7. juli 2007 Forskjellige unger krever forskjellige ting HI c",) Dersom du tror alle som begynner tidlig med grøt, gjør det av latskap, sier det ikke mer om deg enn at du jo da er 20 og førstegangsmamma - tenker at du sikkert ikke vet bedre Tror nr1 og nr2 her var 5 og 4 mnder da vi begynte med velling/grøt, ikke av latskap, men av nødvendighet. Nr2 sluttet forresten å ta brystet da H*n var 9 mnder, til tross for at jeg gjerne ville fortsatt. Du lærer vel og etterhvert, du og, at det ikke er alle anbefalinger som kan følges like godt, selv om du gjerne vil.
LINDA*** Skrevet 7. juli 2007 #15 Skrevet 7. juli 2007 hehe... Jeg lurer på om pappaene til de små babyene er like bekymret som (bl.a) HI jeg (på forumet generelt)... Personlig så syns jeg det får være opp til hver enkelt forelder å avgjøre hva som er best for sine barn. Uansett hva det gjelder. Om du vil bli Årets Mamma for å ha sliti deg gjennom amming, så er det vel ingen som sier det til deg? Et eksempel: jeg gikk HELE fu**ings svangerskapet UTEN sykmelding! Tenk på dét! Men fikk jeg takk-skal-du-ha av noen? Niks. Så, uansett hvor mye man "ofrer" eller gir av seg selv til babyen eller andre så er det sjelden noen som bryr seg. DESSVERRE! Så, jeg får vel gi deg et *klapp-på-skulder'n* for ammeprosjektet ditt, HI:)
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2007 #16 Skrevet 7. juli 2007 Kjenner jeg blir provosert av måten du la dette frem på ja.. Hørtes ut som om du skjelte ut alle som gir grøt tidlig og at da er dårlige foreldre. Men kan ikke hver enkelt her inne få gjøre som de selv vil med sine egne barn? Hvorfor skal DU kommer her og si at det du gjør er riktig for alle? Du hadde ikke trengt og skrive at du var ung mor, for det skjønte jeg på måten du skrev dette på.. Men så skal jeg svare på det du spør om.. Gutten min var lite sugevillig fra han kom til verden. Han fikk i seg lite mat (jeg hadde også lite melk), og gikk mye ned i vekt. Vi prøvde amming en stund, med pumping etterpå. Men han måtte ha mme tillegg etter hvert måltid, og når han da skjønte at det fantes lettere måter og få mat på, så ville han ikke lenger suge på puppen (litt mer jobb det vet du..). Vi måtte da begynne med mme fast til alle måltider. Og det og begynne med flaske er ikke bare bare det heller.. Det er mye styr det! Men når han hadde blitt litt over 3 mnd. så drakk han så mye mme, over 1000 ml. i døgnet. Virket ikke som han tålte det så bra, og han gulpet opp en god del etter hvert måltid (opptil 3 ganger etter hvert måltid). Så derfor beynte vi med grøt. Begynte først med velling, men gikk fort over til grøt. Da kuttet han ut det ene nattmåltidet. Og nå får han i seg akkurat passe med mme. Og han har sluttet og gulpe så masse. Han skal fortsatt ha mat om natta, og det gjør meg ingenting og stå opp og lage den flaska til han! Jeg synsfaktisk det er litt sårt og lese det du skriver også, du kan amme babyen din, og du gjør det trass i problemer. Bra for deg! Men jeg vill eogså amme babyen min, men jeg kunne ikke.. Og det er litt sårt og tenke på.. Så neste gang så tenkt litt før du skriver!
Stolt Mamma™-1jente og 1gutt!! Skrevet 7. juli 2007 #17 Skrevet 7. juli 2007 signerer deg Sara27. Skal vi ikke alle klappe HI på skulderen for den fantastiske ammeinnsatsen hennes kanskje?! ;P PS:Anonym over her: Fint innlegg, signerer deg og. Ha en fin helg alle sammen!! Med eller uten amming ;o)
Bea80 & Gullgutten Skrevet 7. juli 2007 #18 Skrevet 7. juli 2007 Jeg begynte med grøt pga gutten er veeeldig stor og trenger mye mat. + at jeg hadde lyst å begynne tidlig med introduksjon slik at han var klar til 4 mnd med full porsjon. Og nattamme gjør jeg enda, selv om han har fått grøt i 2 mnd. Hos meg har ammingen gått som en drøm, så det har ingen ting med d å gjøre........og egentlig syns jeg det er mer stress å gi grøt enn pupp, så vet ikke helt med det der latskapen din......vent å se lille venn, du finner nok utav livet etterhvert. Det er ikke alt som står skrevet som er rett.
=)mamsen=) Skrevet 7. juli 2007 #19 Skrevet 7. juli 2007 Å herregud HI! Skaff deg en hobby istedet! Faen så lei av hysteriske, unge førstegangsmødre!
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2007 #20 Skrevet 7. juli 2007 Vår datter er 6 uker. HS ba oss prøve å gi litt velling siden hun spiser 1,5 liter mme per dag. Hun får det en sjelden gang på dagen. Hun er ikke våken om natten og har ikke vært det heller.
Stolt Mamma™-1jente og 1gutt!! Skrevet 7. juli 2007 #21 Skrevet 7. juli 2007 Lilledrue... Hvorfor er det så galt å være ung og førstegangsmor..? Jeg er selv 22 år, og mor for aller første gang. Stolt som en hane, helt sikkert litt hysterisk iblandt, men jeg og min samboer takler dette like bra som enhver mor og far på over 30... =)
=)mamsen=) Skrevet 7. juli 2007 #22 Skrevet 7. juli 2007 jeg sa "hysteriske, unge førstegangsmødre" unge mødre er sikkert fint det, men har ikke truffet så mange "hysteriske, eldre førstegangsmødre! Lei av hysteriske førstegangsmødre som leser alle brosjyrer og bøker de får tak i og svelger alt rått! HS sa ditt og HS sa datt. Det er mødrene som kjenner sitt barn best og ikke en brosjyre eller HS eller ei bok!
Fiskestang Skrevet 7. juli 2007 #23 Skrevet 7. juli 2007 Jeg selv ammet til mitt barn var 6 mnd. Og jeg oppfordrer andre til å gjøre det samme. Men jeg har en venninne som har en liten en som hun begynte å gi grøt når hun var 3 mnd. Noen skjeer om kvelden, ble ANNBEFALT av helsesøster. Dette var en STOR baby som trengte mye melk. Det finnes sikkert tusenvis av slike eksempel, og andre eksempel på at å begynne med grøt tidligere enn vanlig er det beste. Jeg også er førstegangsmor, 21 år. Er ikke noe spesielt å være førstegangs egentlig, alle er jo det en gang!
Stolt Mamma™-1jente og 1gutt!! Skrevet 7. juli 2007 #24 Skrevet 7. juli 2007 jeg har møtt nok av hysteriske mødre over 30!!! her hos oss følger vi ikke råd og brosjyrer fra HS slavisk slik du skriver at så mange unge førstegangsforeldre gjør.. snuppa har begynt med litt smaksprøver på grøt i dag foreksempel.. hun er snart 4mnd.. hun få også bare mme, noe HS heller ikke digger for å si det sånn.. Vi har fått mye "ikke gjør ditt, ikke gjør datt," fra både HS og andre "bedrevitere", spesiellt fordi vi er så unge.. Poenget mitt er altså ; (hehe) Det er ikke alle unge førstegangs mødre som er hysteriske, og følger HS slavisk... Dumt å dra alle under en kam.. hysteriske mødre finner man i alle aldersgrupper.. =)
Nr-3-i-Magen Skrevet 7. juli 2007 #25 Skrevet 7. juli 2007 Du skriver at man heller skal gi ekstra mme ved 4-5 mnd alder istedenfor grøt til babyer som trenger mer mat, men helsesøster anbefaler faktisk det motsatte. Så vet du det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå