Gå til innhold

Advokathjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger sårt å finne en advokat som kan omsorgstvister med en forelder i utlandet.

Barnet mitt er 5 1/2 mnd gammelt, og er født i USA. Nå er vi i Norge, og faren hennes har bestemt seg for at han skal gå til rettsak for å få omsorgen.

Han er istand til det meste, og jeg er livredd han! Det var kun flaks som tilsa at vi kom oss til Norge.

(eneste som kan stoppe han i å gå til sak er om jeg skriver under på at han skal få reise på ferie med henne til Hellas neste sommer. Noe jeg ikke kan gjøre. Da kommer hun garantert ikke tilbake og den risikoen er jeg ikke villig til å ta)

Er det noen som vet noe om dette og som kan hjelpe meg? Jeg er forferdelig redd nå, og vet ikke hvor jeg skal begynne å hente inn info. KAN han overhode vinne en slik sak? Vil saken gå i Norge da vi befinner oss her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Det høres ut som en utrolig kjedelig situasjon du er i. Du gir mange opplysninger, men føler at en del mangler.

Hvilket statsborgerskap har barnet? Reiste du og barnet lovlig til Norge, eller står du i fare for å bli tiltalt for kidnapping i USA? Er faren amerikansk statsborger? Slike ting har avgjørelse for om hva som skjer.

Men du skal ikke skrive under på noen avtale med faren. Ta alt gjennom advokater. Ikke svar ham på telefon eller brev (eller annet). Slus ham til din advokat.

Når det kommer til advokater så har jeg selv heldigvis sluppet unna. Men ta et raskt søk på kvasir.no Her er link til en del som driver med familierett. Det er bare å sette seg ned med telefonen og ringe rundt. Fremlegg problemet og hør hva de sier. Etter ringerunden tar du et møte med 2-3 av dem personlig for å se hvem du har best kjemi med (det er viktig, vet det fra andre typer saker). Så velger du ut den du kommer best ut av med.

Har du minimalt med inntekt har du krav på fri rettshjelp.

Føler virkelig med deg, og ønsker deg all lykke til.

Et lite tips til: Nothernlights som frekventerer krangle og skravle bor i USA. Hun vet jeg har vært i rettssak om sin ene sønn i USA. Og ettersom jeg forstår så kan alt skje i rettsystemet der.

Men jeg tror nok at en rettssak vil gå her. Det er her dere bor.

Skrevet

Hei, og tusen takk for svar!!

Barnet er født i USA, så hun har amerikansk statsborgerskap. Men også norsk. Har meldt innflytting til Norge, og hun har norsk personnumer. Faren skrev under på passet, og fulgte oss til flyplassen. Han var også klar over at vi flyttet, han skrek ved flere tilfeller til meg at han aldri ville se meg igjen og kun skulle hente datteren når han kom til Norge for å treffe henne.

Han er amerikansk starsborger, men kom som 18-åring til USA fra et afrikansk land og står derfor med en annen type startsborgerskap enn om han ble meldt inn før han fyllte 18.

Han er i The Marine Corps, og har tilbragt syv mnd i Irak...han mener det får han til å stille sterkere...?

Jeg er student, og lever kun på os, dobbel barnetrygd og stipend/ lån fra lånekassen. Han betaler ikke farsbidrag. Men jeg har vært redd for dette ganske lenge, og har spart endel penger på konto.

Igjen; tusen takk for at du tok deg tid til å svare - jeg føler meg enormt liten og hjelpesløs nå!

Skrevet

P.s

Vi er ikke gift.

Skrevet

Jeg tror ikke han kommer til å vinne. Få deg en god advokat så fort du kan så blir du nok roligere.

Skrevet

Du får sikkert fri rettshjelp også. Da betaler du bar 850 kroner i egenandel.

Skrevet

Tusen takk for oppmuntrende ord, MissTigerlily! Det betyr alt nå:-)

Forsøker å ringe litt rundt, men det er vanskelig å få tak i noen på en lørdag. Skal ta ringerunden igjen på mandag.

Skrevet

Når de nye opplysningene kom nå vil jeg ganske sikkert si at du nok ikke har noen ting å frykte.

Du og jenta har kommet til Norge på lovlig vis. Han lot dere dra med vissheten om at du skulle flytte. Ergo er det heller ikke snakk om kidnapping (som jo er et hett tema i USA).

Jenta er norsk statsborger. Og da vil saken bli ført her :)

At han har tjenestegjort 7 måneder i Irak og er i militæret vil vel heller tale mot at han får eneomsorg for datteren. Hvordan skal han kunne være der for henne om han blir kalt ut på nytt oppdrag?

Ta kontakt med advokat på mandag du og nyt resten av helgen. Og husk hva jeg skrev om å ikke ha personlig kontakt med ham. Det kan lønne seg når situasjonen er slik den er.

Ha en fortsatt trivelig helg :)

Skrevet

Tusen takk!! Du har virkelig gjort at helgen min kommer til å bli litt lettere!

Godt råd å ikke ha noe kontakt med han, som jeg også har fått av en venninne jeg har snakket med!

Hva hadde du gjort med hensyn til barnet? Han pleier nemlig å ringe for å snakke med henne...jeg er paradoksalt nok livredd han, men samtidig vet jeg at han ikke ville gjort henne noe galt og vil jo at hun skal ha kontakt med faren...Men så lenge harn kommer med trusler, tenker jeg at jeg ønsker å kutte den kontakten til saken er avklart? Blir det feil av meg?

Huff, jeg vil så gjerne gjøre dette riktig slik at jeg kan se henne i øynene når hun en gang begynner å spørre om alt dette!

Skrevet

Det kommer sikkert til å gå kjempefint! Finn en god advokat og bare ro deg ned og kos deg med ungen og ikke la dette sluke deg.

:-)

God helg!

Skrevet

Med hensyn til telefonsamtaler, hvilken glede har en baby på 5,5 måneder av det? Kan ikke se at du gjør noe galt når det gjelder å kutte denne kontakten.

Når du får advokat så spør du h*n om hvordan du bør forholde deg.

Selv har jeg heller ingen personlig kontakt med barnas far. Han skjeller meg ut hver gang vi ses, også overfor barna. Så jeg har kuttet all personlig kontakt. Når han ringer så får ungene røret med en gang. All kommunikasjon går gjennom tredjepart (ikke barna).

Skrevet

De tlfsamtalene er vel mest for hans del.

Utskjelt er noe jeg også blir etter noter hver gang jeg snakker med han, også foran datteren vår. Ikke at hun skjønner så mye av det heller ennå, men det er jo bare snakk om tid.

God helg til deg også:-)

Skrevet

God helg til deg også:-) Håper du har litt mer sol enn meg, for her jeg sitter er det ikke mye sommer!

Skrevet

Da har barnefaren allikevel bestemt seg for å anklage meg for kidnapping basert på en mail som min mor sendte til hans mor om at hun (hans mor) skulle snakke med barnefaren og få han til å ombestemme seg til å la oss dra på besøk til Norge. Dette var under perioden han nektet å la oss dra.

Han påstår at mailen er sendt på mine vegne.

Det var etter dette ting virkelig "got out of hand" og det ble bestemt at vi (min datter og meg) skulle flytte til Norge. Det var han som gjorde det slutt. Jeg har vitner, men vet ikke ennå hvor solide, som overhørte enigheten om at vi skulle flytte. Det han sier er løgn, så jeg skal klare på en eller annen måte å finne fram til den rette måten å motbevise det på. Men jeg vil være forberedt på alt! Jeg har andre mailer hvor han motsier seg selv.

Er det noen som vet noe om slike saker?? Anonym som svarte meg tidligere, du spurte om han anklaget meg for nettopp dette. Vet du noe om det?

Trenger jeg en advokat i begge land?

Anyone?

For å gjøre det litt lettere å holde styr på, signerer jeg med nicket (vet ikke helt hvorfor jeg ikke gjorde det først)

Skrevet

Nå kan jeg ikke mye om slikt, men jeg regner med at det må redegjøres for hvor stor kidnappingsfaren er, og det kan jo ta en stund. I alle fall må ikke du komme med trusler og div. lignende, om han gjør det, så ta vare på det som er i skriftlig form, så har du i alle fall noe. Å ta opp telefonsamtaler veit jeg ikke om du har lov til, vil tro at det blir regner som ugyldig bevis. Men som andre sier her, så er det nok best å la all kommunikasjon gå gjennom en tredjepart. Om han vil snakke med jenta på tlf, så må det ordnes til avtalte tidspunkter under kontrollerte omstendigheter, veit ikke om det er mulig å få ordnet.

Håper det løser seg og at dere blir enige, det er tross alt til det beste for barnet.:)

Skrevet

Og ja, en ting til, ingen vits i at din mor snakker med hans mor osv, som du sier så blei det bare tull etter at det skjedde. Det er dere to som er foreldrene som skal forhandle, ikke andre familiemedlemmer. :)

Skrevet

Hei du

Jeg bor selv i USA og har vaert her naa over ti aar, vet ikke hvor mye jeg kan hjelpe da...

Faa tak i advokat hjemme i Norge naa med en gang. Gi han kopier av pass, og annet dokumasjon (e-mailer du nevnte han hadde vaert truende), og liste over vitner som vet han gjorde det slutt + lot dere flytte tilbake til Norge.

Du nevnte han er i US Marine Corps og at han derfor ville stille sterkere ovenfor aa faa omsorgsretten til datteren deres. Det tviler jeg sterkt paa at han har... Dersom han fortsatt er i militaeret saa er det vel store sjangser for at han fortsatt maa til Irak igjen?

Hvor er han stasjonert? Hvem jobber han for (infaneri etc...), vet du hvem sjefen hans er?

US Marine Corps er stort sett veldig strenge paa aa passe paa at marinene maa betale barnebidrag... Gjoer han det? (Ikke at det utgjoer store slumpen da=))

Kontakt ogsaa den norske ambassaden etter at du har faatt tak i advokat og forklar situasjonen. Det kan hende de kan hjelpe med noe ogsaa.

Lykke til og rop paa meg paa skravlesiden dersom det er noe du trenger hjelp med.

Klemmer fra

Skrevet

Hei!

Jeg kan ikke så veldig mye om dette, men......

Utfra det du skriver kan det virke som om dere ikke hadde noen klar avtale på at dere skulle flytte. En mail fra din mor til hans mor om å tillate besøk er vel ikke det samme som å gi tillatelse til at barnet kan tas med ut av landet fro godt. Ei heller det at han skrev under på pass er det samme som å gi tillatelse til at barnet kan tas med ut av opprinnelseslandet for godt.

Barnet er opprinnelig amerikansk statsborger, og dermed må vel kanskje han føre saken sin via det amerikanske rettsvesenet, eller???

Du må snarest få tak i en advokat som kan slike saker og som kan veilede seg med hensyn til hva slags infor som må samles etc.

Lykke til:)

Skrevet

Ikke la han få være alene med barnet. Det er mitt 1.råd!

Du kan satse på at han går til sak, for sier han det,gjør han det helt sikkert. Men om han kommer noen vei dersom du bor i Norge, se det er en annen sak.

Jeg tror ikke du har noe å frykte, men mitt andre råd er:Skaff deg advokat STRAKS!

Finn advokater i de gule sidene, og begynn å ringe dem.

Jeg har vært igjennom rettsystemet i USA, og iallefall staten jeg bor i er grusomt lite forutsigbart i sånne ting-

Barnet ditt er så lite, at jeg tror en amerikansk rett hadde gitt deg full omsorg. Men etter det jeg har vært igjennom,så vet jeg jammen ikke om jeg kan si det med 100% sikkerhet heller, siden barnet er født i USA.

Hvis han går til sak, og en amerikansk rett gir han full omsorg mens du bor i Norge, så kan du aldri besøke USA.For da kommer du på FBI`s liste over kidnappere.

Var du aldri gift med han, tror jeg du kan ta det enda mere med ro.

Men skaff deg advokat før han starter noe tull. Så har du ditt på det tørre.

Du sier ikke hvorfor du er redd han. Men er det pga ting som du har vært igjennom med han, så dra på et krisesenter og vær der ei stund. Da får du dokumentert at du er redd han, og at han er truende.

Det er ENORMT viktig!!

Lykke til =)

Skrevet

Jeg var så dum at jeg svarte deg før jeg leste hele tråden.

Tror du har lite å frykte =)

Men skaff advokat likevel. Tror du kvalifiserer fint til fri rettshjelp! (egenandel på noen hundre kroner)

Skrevet

Hei jenter,

og kjempestor takk for at dere har svart!

Da har jeg skaffet meg en advokat, hadde møte med han idag. Han har sendt en mail til barnets far og opplyst om at han fra nå av representerer meg i all kommunikasjon mellom barnefar og meg. Det var en helt fantastisk lettelse å fra nå av slippe å deale med han.

I mailen avviste min advokat alle påstander om kidnapping, og opplyste om at jeg ønsker en avtale satt før han har samvær med barnet.

Min advokat sier at rettsaken ang, kidnapping vil gå i Norge. En evt. rettsak ang. omsorgsrett kan bli satt til USA, men høyst sannsynlig vil retten mene at barnet er for ungt til å reise imellom, og at det er i hennes beste interesse at den går her.

Iflg norsk lov er det jeg som har foreldreretten, og advokaten mente også at en amerikansk rett vil mene at barnet har det best hos sin mor. Men han sa også, som Northernlights sier, at en amerikansk rettsal er SVÆRT uforutsigbar!

Jeg kommer ikke til å la han være alene med henne, jeg skjønner ikke hvordan jeg noen gang skal tørre det...? Vil jo gjerne at hun skal ha kontakt med pappaen sin, men jeg vil ikke være dum...

Northernlights; hvordan gikk det i din sak? Hva gjaldt den?

Han har truet meg veldig, og er ekstremt uberegnelig. Han har blant annet sagt ting som at han skal kaste syre på meg om han finner meg, og at han kommer til å ta vår datter fra meg uansett...jeg er derfor redd for at han plutselig skal stå på døren...eller sende noen. Det høres ille ut, men han har forvandlet seg til noen jeg ikke overhodet kjenner igjen i det sist! Det eneste han tenker på er å ta meg. Det ironiske er at jeg tror han er oppriktig glad i sin datter...det er bare meg han hater så intenst!

Han er kun med i USMC reserves nå, og jeg tror at han valgte å ikke signere ny kontrakt etter Irak-oppholdet. Han betaler ikke barnebidrag, og han mener at han ikke er pålagt det når jeg bor i Norge...? Glemte å spørre advokaten min om det...

Oi, ble litt langt, dette her:-)

Takk igjen til dere som svarte meg, det hjalp veldig å lese innleggene her når det var som verst igår! Jeg er fremdeles sliten, men etter møte med advokaten har jeg fått litt mer "bring-it-on" attitude;-)

Så nå er det bare å vente på hans neste utspill...

Skrevet

Denne saken skal jeg følge med på, det er sikkert og visst! Er superintr i å høre hvordan dette utarter seg!

Skrevet

Jeg så akkurat dette innlegget nå. herregud så stressende du må ha det. ville bare si at det er kjempebra at du har fått deg advokat og lykke til! Er litt i samme situasjon jeg men for øyeblikket går alt bra men forbereder meg på det verste jeg..

men håper at barnefaren tar til vettet og roer seg ned snart... masse klemmer!!!!

Skrevet

Ja, dette er mildt sagt stressende! Forsøker å holde meg rolig, saker som dette kan jo også ta veldig lang tid. Og det hjelper ikke at jeg er i full "brace for impact" konstant, spesiellt er jeg bekymret for at datteren min skal sense det.

Advokaten min videresendte mail fra barnefaren igår hvor han skrev (til min advokat) at jeg lyver og det aldri har vært engang snakket om at vi skulle flytte. Det er helt ABSURD at han gjør dette, for det er ikke sant! Jeg tror til og med han var lettet da vi dro.

Han skrev iallefall at US State Department tar saken hans, så advokaten min sier at vi avventer til det ligger noe reelt på bordet. (enten fra UDI eller politiet).

Er det noen som vet om han for noen form for fri rettshjelp i USA? Vet at man kan få såkalte ProBono, men har de noe som er likt vårt fri rettshelp-system? Evt benefits han kan få siden han er Marine Veteran?

• 2 uker senere...
Skrevet

Tror neppe han får noe gratis gjennom marinen.

Mannen min kjempet lenge for jenta si (hun er 23 nå) kun for besøksrett, men han måtte betale ALT selv.

Har han jobb,må han betale.

Dreper han noen,eller begår kriminelle handlinger,og ikke har penger,så får han fri advokat (legal aid), men det er ikke noen sjanse for at han får det i en sånn sak.

Håper vi får høre hvordan det går med dere =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...