SandraSalamander Skrevet 6. juli 2007 #1 Skrevet 6. juli 2007 Dette spørsmålet er veldig aktuelt, det er det jo alltid, men hva legger kristne i Norge i 2007 i å være en god kristen? Hvordan preger dette måten kristne forholder seg til et flerkulturelt samfunn? Man vektlegger kanskje enkelte aspekter? Hehe..Innser at man kan skrive et 12-binds verk om dette temaet, men hva er deres synspunkter? Håper dette spørsmålet ikke blir for dumt, etter min mening er det en interessant debatt:) Det kunne også være interessant å høre ikke-kristne svare på dette.. Jeg kunne jo like godt bytta ut "kristen" med muslim, hindu, buddhist osv. i spørsmålet:)
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2007 #2 Skrevet 6. juli 2007 En god kristen for meg er en person som: - lever etter di ti bud - tror på gud som en inde veileder - godtar at verden forandrer seg og viser aksept for andre samlivsformer - ikke belærer andre om sin religion - går i kirken ved behov og høytider - lever livet slik at di kommer til himmelen Hilsen en ikke-kristen
Gjest Skrevet 7. juli 2007 #3 Skrevet 7. juli 2007 til anonym over her: hvordan leve livet slik at man kommer til himmelen?
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2007 #4 Skrevet 7. juli 2007 Er ikke målet med kristendommen å komme til himmelen? Isåfall mener jeg ut ifra bibelen å tolke, at man kommer til himmelen hvis en følger di andre punktene jeg nevnte. Og da er man en god kristen. Det er selvfølgelig hvis man tror på det som står i bibelen. Hilsen anonym over (en ikke kristen)
SandraSalamander Skrevet 8. juli 2007 Forfatter #5 Skrevet 8. juli 2007 Men er livet og handlinger i seg selv et mål? Altså, frelse og måten man lever livet på henger vel tett sammen, men mellom livet og frelsen finner man vel også noen momenter?
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2007 #6 Skrevet 8. juli 2007 Jeg har ei venninne som kaller seg kristen, men alt hun gjør er å dømme andre og stå med pekefingeren og si at ditt og datt er galt. Derfor mener jeg at en god kristen er en som ikke dømmer andre. Jeg har sett meg så lei på dette i årenes løp at jeg har kuttet kontakten med henne, for jeg kunne ikke gjøre noe riktig i hennes øyne, og dette begynte å såre meg og ikke minst irritere meg!
ana baroma Skrevet 9. juli 2007 #8 Skrevet 9. juli 2007 En mitt hode er en god kristen for meg er en som: *lever så godt man kan her på jorden *som aksepterer andre for deres tro og ikke tro *som ikke fordømmer *som tilgir *som takker *som viser barmhjertighet *som aksepterer at andre ikke tror eller utøver sin tro på samme vis som en selv. *som gjør så godt en kan:)
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2007 #9 Skrevet 9. juli 2007 TanteBassa skal bli mamma Det er jo akkurat sånn jeg prøver å leve det! Men jeg er ateist. Vil det si at jeg er "en god kristen?" Burde ikke gud ha blitt nevn i noen av punktene dine?
SandraSalamander Skrevet 9. juli 2007 Forfatter #10 Skrevet 9. juli 2007 Jeg spurte jo etter etiske "retningslinjer", eller nærmere sagt en "kristen " måte å føre livet sitt på. Jeg synes TanteBassa svarte på det jeg spurte om jeg:) Det er viktig å huske at religiøs etikk, f.eks kristen, har svært mange momenter som ligner på humanistisk etikk Jeg kan kanskje fortelle hvorfor jeg spurte da. Jeg prata med en mann en dag, som er kristen. Jeg synes det er kjempespennende å diskutere religion og samfunn, og da han fikk vite at jeg studerer krl, var diskusjonen i gang. Men det som overraska meg, var at han heller snakka nedlatende om islam, i stedet for å snakke om kristendom, som var temaet i utgangspunktet. Han målte religionene opp mot hverandre, og sa MYE stygt. Det hele endte med at han mente at jeg var FOR kvinneundertrykkelse, fordi at jeg argumenterte mot han. Det var i tillegg barn til stede, som slukte hvert ord. Dette gjorde meg litt tankefull.. Er det ikke vårt ansvar som voksne i 2007 å åpne for interesse for andre religioner, i stedet for å sverte det vi selv ikke tror på? Det er da neppe en særlig "kristen" måte å forholde seg til andre miljø/religioner på. Man kan vel heller ikke se alt etter vestlig målestokk? Jeg håper og tror at dette mennesket ikke representerer en gruppe, men at han var et eksempel på at forutinntatthet finnes overalt.. HI
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2007 #11 Skrevet 9. juli 2007 Nå er det vel strengt tatt ingen som er så fordømmende som kristene da!
ana baroma Skrevet 10. juli 2007 #12 Skrevet 10. juli 2007 Når jeg nevner for eks å takke, så er det for meg å takke Gud... Men det er jo greie "regler" å leve etter uansett om man er kristen eller ikke. Men det er klart at en kristen vil jo inkludere Gud i sitt liv, men for meg handler det ikke om hvor mange ganger jeg ber, eller hvor ofte jeg går i kirka. Jeg mener at Gud vil at jeg skal leve mitt liv fullt og helt på jorden, ikke bruke all min energi på å prise Han etc, jeg kan best tjene Han gjennom å leve så greit jeg kan i samkvem med andre mens jeg er her nede. Jeg har kanskje en naiv tro, en barnetro kanskje? Men hvorfor gjøre ting så komplisert? Og jeg mener at mange kristne fordømmer altfor mye, det er ikke min oppgave å dømme, det er opp til Han å gjøre heldigvis. Men selv om mange kristne er fordømmende, så kan ikke jeg avskrive Jesus! Jeg velger min retning, det er min rett som menneske. Og jeg takker for at jeg får lov til det:) Ble det klarere?)
mammamammamammamor Skrevet 13. juli 2007 #13 Skrevet 13. juli 2007 en god kristen er en som har Jesus i hjertet sitt og STREVER etter å følge di to buda at du skal elske din neste som deg selv og elske herren din Gud av hele ditt hjerte
Gjest Skrevet 13. juli 2007 #14 Skrevet 13. juli 2007 En god kristen? Du tar en kakemann og dypper han i sjokolade og strør på kakepynt-DA har du verdens beste kristen. Nytes sammen med en kopp nykokt kaffe, kokt på mange bønner... Lykke til!
77Janne Skrevet 14. juli 2007 #15 Skrevet 14. juli 2007 *tante bassa skal bli mamma* har besvart det spørsmålet så godt at jeg kan signere på det hun skrev. Til deg anonym som skrev: "ingen er så fordømmende som kristne". Jeg kan ikke annet enn å beklage at du har møtt slike mennesker. Det synes jeg er virkelig trist. Men samtidig vil jeg gjøre deg oppmerksom på at man fortsatt bare er menneske selv om man er kristen. Ingen, vil jeg påstå, blir perfekt av å ha en tro. Det er måten man velger å leve livet sitt på og hvordan man velger å møte mennesker rundt en som betyr noe. Jeg vil si det finnes snille kristne, slemme kristne, gode kristne, onde kristne osv akkurat som det ellers i verden finnes snille og slemme mennesker. Jeg kan ALDRI forsvare korstogene som før i tiden ble brukt for å kristne befolkningen, for eksempel i Norge. Eller hvordan enkelte menigheter i dag synes det er helt riktig av dem å møte opp i begravelsen til amerikanske soldater og fortelle familen at sønnen/ datteren fortjene å dø, at det var straffen fra Gud. Det kan jeg ALDRI forsvare for jeg tror ikke det samme som dem, selv om disse menneskene også sier at de er kristne. I tillegg mener jeg at det ikke er jeg som har rett til å dømme, det er det kun Gud som har rett til. I likhet med meg regner jeg med at det er mange muslimer som ALDRI vil forsvare terrorismen enkelte muslimske grupper bruker. Allikevel bruker disse gruppene sin tro for å forsvare sine handlinger. Jeg synes ikke det er riktig av meg da å si at ALLE muslimer har fordommer og ALLE muslimer er terrorister. Dessverre er det med religion som med mange andre gode ting, enkelte mennesker vil utnytte det til egen fordel. Hvorfor noen velger å gjøre det, kan jeg ikke svare på. Jeg mener man kan trekker en paralell mellom å utnytte religion og å utnytte velferdsgoder som kontantstøtte, arbeidsledighetstrygd og sosialhjelp. Enkelte mennesker utnytter systemet og misbruker disse godene, men for meg betyr ikke det at ALLE sosialklienter er noen unnasluntrere og ALLE arbeidsledige er noen udugelige late mennesker. Det jeg ber om er at jeg blir dømt pga mine handlinger ikke pga min tro :-)
Anonym bruker Skrevet 24. september 2007 #16 Skrevet 24. september 2007 Denne linken kom opp da jeg søkte på "kakepynt"... Ble litt interesert da.. Jeg ser at det kom spørsmål om hvordan man må leve for å komme til himmelen. Vi kan være uenige om hva som er en god kristen. Men veien til himmelen er ut i fra bibelen bare en. Det er å tro på Jesus. "For så høyt har Gud elsket verden at han gav sin sønn den enbårne for at HVER DEN SOM TROR PÅ HAN SKAL BLI FRELST" Johannes 3,16.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2007 #17 Skrevet 24. september 2007 Smak og behag! Men jeg synes trouble sin kristen høres altfor søt ut til å være noe god. Bønnekaffe derimot...
Anonym bruker Skrevet 25. september 2007 #18 Skrevet 25. september 2007 En god kristen krenker Gud med tanker, ord og gjerninger. Ikke FOR å være en god kristen. Det er bare noe hun gjør. :-(
Gjest Skrevet 25. september 2007 #19 Skrevet 25. september 2007 Hei du som søkte på kakepynt på nettet og kom inn her=)He he, morsomt!! Ja du har rett i det Joh.3.16, sant , sant. Men la oss være enig om en ting alle sammen: Kristus selv er en gooood Kristen! Enig? For å bli gode kristne så må vi få Kristus på innsida. Det får vi ved å SPISE Ham. La oss si at kakemann er Kristus.Jesus sa jo at Han er livets brød, da ble mange sure og skjønte ingenting(Joh.6.35) Altså : Spis Jesus kakemann og bli en goood Kristen for Han sa: "Jeg er det levende brødet som kommer ned fra Himmelen.Hvis noen eter av dette brødet,skal han leve evig "(Joh.6.51).
Anonym bruker Skrevet 25. september 2007 #20 Skrevet 25. september 2007 Var Kristus en god kristen? Trodde Krisus var jøde, og at det var Paulus som grunnla kristendommen.. Ja,ja. Hvis definisjonen på å være en god kristen er å være lik Kristus, så var Kristus selvsagt god på å være seg selv lik. Det er jo de fleste. Det blir en lek med ord. Som å si at Budda var en god buddist, Stalin var en god stalinist o.s.v.
Gjest Skrevet 26. september 2007 #21 Skrevet 26. september 2007 Hallo i luken Javisst var Jesus Kristus jøde og Kristus selv. Kristne ble oppkalt etter Kristus, derav Kristen. Def. på å være en god Kristen er å være FØDT PÅ NY, å ha Kristus Jesus inni seg, det får man ved å spise en kakemann, he he.Jesus sa om seg selv at Han er det levende brødet som jeg skrev over her....når man spiser det levende brødet så blir brødet ett med kroppen og Kristus er inni mnsk- er ett med mnsk.Man kan sammenligne dette med nattverdsmåltidet hvor man spiser brødet som Jesus legeme og drikker vinen som Jesu blod. Nattverdsmåltidet blir kalt paktsmåltidet og ble innstiftet av Kristus selv til minne om Ham. Det er på en måte det samme måltidet som jødene holdt med påskelammet som ble slaktet på grunn av pakten som jødene hadde med Gud.Jødene i dag følger fortsatt den gamle pakts skikker i.flg. det gamle testamentet.Jesus var jøde og refererte til den gamle pakt når han innstiftet nattverdsmåltidet som det nye paktsmåltidet hvor HAN er selve påskelammet.Istedet for et orntlig påskelam så benytter man da brødet som et symbol på JESU LEGEME, fordi Jesus selv er vårt påskelam som ble korsfestet for alle mnskr,s synder og sykdommer, til syndenes forlatelse for alle som ved tro tar i mot Ham. =D))))
Anonym bruker Skrevet 27. september 2007 #22 Skrevet 27. september 2007 Hallo i egen luke Jesus er det levende brødet etc. Han er da også de kristnes gud, sin egen far o.s.v. (far og sønn er ett) Men han er likevel ikke kristen. Du tror vel ikke at Allah er muslim?
Gjest Skrevet 27. september 2007 #23 Skrevet 27. september 2007 Hallo i min egen Lucky Luke ja=) Som Kristne så er vi Jesu etterfølgere Å være Kristen handler om å være lik Jesus , Han er forbildet så absolutt Hvorfor ikke få lov å kalle Ham for en Kristen vi absolutt bør ligne på? men ja ja for all del: Han var jøden som het Kristus og som Kristne ble oppkalt etter.Jesus var SANN Gud og sant mnsk. Å være en god Kristne er uansett å være født på ny og ha Kristus inni hjertet sitt. Kansje Allah er den muslimene tror at koranen startet med?Kansje mer nærliggende å kalle Muhammed for en muslim da vel?
Anonym bruker Skrevet 28. september 2007 #24 Skrevet 28. september 2007 Annonym 21:13 her Ja. Enig i alt du skriver denne gangen, trubbel. "Han" er så absolutt en vi bør ligne på, SANN Gud og sant mnsk. Og ingen tvil om at Muhammed var muslim, Paulus var kristen o.s.v.
Fleskepølsa Skrevet 5. oktober 2007 #25 Skrevet 5. oktober 2007 En god kristen er en person som etter beste evne prøver å leve i tråd med Jesu budskap, der nestekjærligheten er det viktigste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå