Gå til innhold

Utrygghet og angst av skriking?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har prøvd den såkalte skrikerkuren på jenta vår på snart 8 mnd. Det resulterte i ei hysterisk, nervøs, redd og urolig lita jente som stortuta bare hun såg senga si!

Etter et par uker med mye kos og godsnakking på sengekanten, kan vi nå endelig legge henne i senga uten at hun hylskriker, hyperventilerer og får panikk. Vi sitter nå på rommet hennes til hun sovner. Til å begynne med måtte vi hele tiden stryke på henne å ha øye kontakt med henne. Nå bare sitter vi eller ligger på ei anna seng i samme rom, å prater lavt til henne om hun blir urolig.

Barn er forskjellige, ingen fasit på noe, ei heller på hvordan å få dem til å sovne. Men en ting er sikkert, vi prøver ikke noen skrikerkur igjen. Den ble forresten anbefalt av HS.. Fikk oppskrifta på hvordan m.m Aldri mere! Jenta vår våkner to ganger i løpet av natta enda også, men det er bare å legge henne igjen, gi henne smokken å så slokner hun.. heldigvis... Får ikke pupp el.

Mitt råd ut fra egen erfaring vil bli å aldri la ungen din ligge å gråte alene. Hos oss gikk det til slutt over i panikk, selv om vi fulgte denne metoden og gikk inn etter så å så lang tid. Hun gråter litt enda, og det får hun bare gjøre. Hun får ligge i senga si å gråte, men vi er bestandi der så hun vet det og ikke skal være redd for at mamma og pappa er borte og ikke kommer når hun roper på oss. Natt er natt, ja, har vi lagt henne skal hun ikke ut av senga igjen, men den skrikerkuren, den er stygg mot barna!

Min mening, værtfall...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kozy, selvfølgelig ønsker jeg å høre andres perspektiv, og setter pris på at du deler dine kunnskaper med meg!:)

det er ikke noe hast med at hun skal lære seg og sovne av seg selv, men jeg er rett og slett helt utslitt! på gode dager våkner hun 5-6 ganger etter vi har lagt henne! og da er hun stuptrøtt, så det hjelper ikke å ta henne ut i stua igjen. hun hyler bare etter puppen. etter å ha prøvd med litt byssing, får hun puppen. og da må jeg sitte med henne i 20-30 minutt før jeg kan legge henne ned uten at hun våkner. så går det 10-30 minutt, og hun er våken igjen! jeg kan legge meg i halv ett tida. hun våkner da igjen kl 2-3 og igjen kl 4-5 og så 6-7 ca. jeg får ALDRI søvn! og pappan er ikke god nok, for han har prøvd..

du som skriver lenger ned her at noen barn ikke er klare for å sovne av seg selv enda; hun gjorde det i én mnd da hun var 4 mnd. la henne lys våken og hun sovnet etter 10 min uten skriking. på dagen sovner hun også uten problemer. så jeg vet at hun kan, hun bare vil ikke :P

Skrevet

Jeg vil bare legge til i denne debatten at en som jeg har enorm respekt for og det er Dr Phil,han sier at barna ikke tar noe skade av dette.Han sier videre at hvis en tar opp barna når dem griner,så lar vi dem ta styringen og det er ikke slik det skal være.Barn helt fra de er ganske små,forstå at foreldrene som bestemmer.Barn som får ta styringen har vanskligheter med å forholde seg til autoriteter senere i livet.Så får dere avgjøre selv om dere synes at Dr Phil er en person en kan stole på,eller bare se bort fra det.

Skrevet

Jeg er også enig i det meste Dr. Phil sier. Det han mener (står i en av bøkene hans) er at hvis man legger en unge, og den begynner å skrike, så må man enten ta h*n opp med en gang, eller ikke i det hele tatt. Hvis du lar h*n skrike lenge for så å ta h*n opp, så lærer h*n at bare jeg skriker lenge nok, så blir jeg tatt opp til slutt. Dette fører til at de kan ta styringen osv. slik du skriver. Men hvis du tar dem opp med en gang, så skjer ikke det. Dr. Phil er ikke for at babyer (under 1 år) skal gråte i sengen sin, og syns det er best at de blir tatt opp med en gang. Jeg er veldig enig:)

Skrevet

Hva som står i den boken du sikter til,vet jeg ikke.Vet bare at jeg så et program med ham,der et fortvilt ektepar ikke hadde fått såvet en hel natt igjenom siden babyen ble født.

Den var da 6 mnd.Dr Phil fortalte dem at barnet var stort nok til å forstå at leggetid var leggetid og at de måtte være harde og ikke ta barnet opp,selv om det gråt.Hvis du fant en tid der barnet virket trett mellom 19 og 21 skulle du legge barnet da og det skulle sove 10-12 timer,før det ble tatt opp igjen.Selvsagt hvis alle behov var innfridd da.

Barnet skrek kun i trass og fordi det villle ha sin vilje og ta stryingen fra foreldrene.Det var det han sa på det programmet.Han hadde en hel serie der han tok opp barneoppdragelse og da fulgte jeg nøye med og fant ut at jeg gjorde nesten alt det han sa,med min datter.Enkelte ting synes jeg han var veldig hard på,men av og til må en kanskje være litt drastiske.

Skrevet

Unnskyld meg kozy?

Jeg har da ikke slengt dritt til deg? Jeg har kalt deg ignorant i måten du fremleger meningene dine på, sånn som mammatilenstorogenliten også er. Jeg sa dere var en og samme på dette her.

Men du følte deg vel truffet, da.

Forøvrig er Dr phil en jævlig latterlig psykolog. Utrolig hvor du også tar ting fra.

Dere er helt utrolige, er ikke lov å være uenig med dere før man "slenger drit"

Skrevet

Kjære Anonym 13.42. Tenk om det skjedde en datafeil hos dinbaby og navnet ditt kom opp. Jeg synes det er trist at anonyme brukere slenger dritt om andre. Hvis du ikke engang kan bruke nicket og stå for dine meninger så synes jeg du kan du la være og komme med nedvurderende kommentarer av andre.

Skrevet

Har ikke lest alle innleggene på denne tråden, bare hovedinnlegget. Så denne er til deg, HI: ingen av mine jenter har likt å sove i senga på dagtid. Jeg vet ikke hvorfor, for de sover godt og rolig i senga hele natta... men etter en del prøving aksepterte jeg det bare og lot dem sove i vogna på dagtid. Begge jentene kan imidlertid legges i vogna i våken tilstand - og sove der selv om den står helt i ro.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...