Gå til innhold

Utrygghet og angst av skriking?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forsøker å få min 6 mnd baby til å sove inne i sengen sin på dagtid (og ikke bare i en vogn som er i bevegelse ute, er sliten av å gå 3 timer tur om dagen, og dessuten må vi jo lære barna våre å sovne uten for mye stimuli). Jeg klarer ikke la henne skrike mer enn en eller to ganger a 1-2 minutter før jeg går inn til henne, for det meste holder jeg henne i hånden og synger lavt, sier hysj etc, men det synes å hjelpe lite, blir heller verre. Har prøvd ca en uke, men synes ikke hun tar poenget :-) Hun synes det er helt forferdelig og skriker som om hun skulle dø, og det tar 20-30 minutter før hun sovner (og i dag sov hun bare 20 minutter og var kjempetrøtt deretter, måtte til sist ut i vogna igjen). ER slik skriking like "skadelig" som skriking ved skrikekur? Hvordan skal man ellers lære barnet åsovne??

PS om kvelden synes det helt greit å legge seg i senga.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

MIn baby vil heller ikke sovne i sengen på dagtid og jeg lar ham ikke ligge å skrike seg i søvn da,for jeg mener det skal være forskjell på natt og dag.

En annen ting,jeg har ingen tro på (og jeg har også lest det mange plasser,men har også lest det motsatte)at barnet blir uttrygt av å gråte når en legger det.Hvis det da ikke gråter fordi det er sulten,redd,uttrygg,våt bleie osv. Er alle behov dekket og barnet gråter i trass,mener jeg at det ikke tar skade av å gråte.

Babyen min legger seg som regel fint om kvelden,men det hender at han ikke vil sove og jeg hører at det er trass,tar jeg ham ikke opp.Går inn av og til og sier at det er natt og går ut igjen,men tar ham aldri opp som sagt.

Skrevet

Hva gjør du med soving på dagtid da?

Skrevet

Da må jeg innrømme at han ofte blir dullet i søvn,inne i stua og så legger jeg ham ut når han har sovnet.

I utgangspunkte er det jo ikke farlig om barnet gråter om dagen også,men som jeg sa tidligere,jeg vil skille mellom natt og dag for ham.

Vil bare si det at alle som jeg kjenner,hs og lege sier at han virker som en enormt trygg baby og at han får all den kjærlighet og stimulanse som han trenger.

Skrevet

sukk, byssing og sovne på pupp funker ikke her lengre... heller ikke stanse vogna egtter sovnetr. jaja, forsøker litt til eller jeg får finne på noe annet, skrivefeil pga baby på fang som også vil være med :-)

Skrevet

mamma til en stor og en liten; hva gjør man når ungen ikke roer seg da? hehe, har nemlig prøvd litt her i dag. pappan gikk inn etter 2 min, men hun blir bare sintere av å se at han kommer uten å ta henne opp! og så baller det på seg, tilslutt er hun så sint at jeg ikke tørs annet enn å komme med puppen på sølvfat ;P (tilslutt = etter 5 min, hehe) vi klarer ikke å høre henne skrike, for det høres jo ut som hun har det så fælt, selv om jeg vet det er puppekos hun vil ha. pupper i søvn, men våkner tvert jeg tar den ut og blir hysterisk igjen. huuuff :o

hilsen en sliten og trøtt mor :P

Skrevet

lille_lupp Victoria 8/1.07 Jeg forstår deg veldig godt.Det er ikke kjekt å høre den lille skrike,men en må bare gjøre seg hard og ikke ta dem opp,så etter noen kvelder så roer de seg,de forstår at de ikke blir tatt opp.

En annen ting ikke gå inn så ofte som hver 2. minutt,for det er jo som du sier,de blir bare mer sinte av å se at vi kommer inn og ikke har tanke for å ta dem opp.

De små er ikke dumme,de vet hva de skal gjøre for å få oss til å ta dem,når det passer dem.

En annen ting,det er viktig for dem å få søvn og sove hele natten uten å bli tatt opp,så med tanken på at vi gjør noe som er til det beste for dem,gjør det kanskej litt bedre å høre dem skrike

Skrevet

huff ja, en litt tynn trøst der og da men :P vi må vel bare gå inn for det, uten å gi etter, det er vel det beste for barnet i det lange løp!

Skrevet

Mamma til en stor og en liten- Du skriver som om du har noe slags autoritet på dette området. Du skriver at man må gjøre seg hard, og at det er til det beste for dem osv. Hvor har du dette fra? DU mener at dette er det riktige, ja vel. Gjør som du vil med dine egne, men det betyr ikke at dette er den riktige løsningen, ei heller den eneste.

Skrevet

Til HI og andre som lurer på hvordan å få babyer til å sove- Jeg anbefaler "No cry sleep solution". Dette er en flott bok som forklarer hvordan å få babyer til å sovne selv, uten å gråte:) Den forteller også kort om hvorfor skrikekuren er uheldig.

Alt jeg har lest hittil tyder på at skrikekuren ikke er bra for de små. Ferber, som fant opp kuren, har til og med innrømt nå at det ikke er den beste måten å få babyer til å sove på. Den fungerer, det er det liten tvil om, men de har målt stressnivåene til babyer og de er rimelig høye! Jeg mener at man skal prøve ALT annet før man tar den i bruk. Det er en lettvint løsning på et sammensatt problem.

Skrevet

Der har vi deg igjen.

Du skriver som om du har like mye autoritet på dette og alle andre områder som mamma til en stor og en liten også krever sin rett i. Dere to er faktisk like ignorante.

Skrevet

Tja, vil påstå at det er en liten forskjell mellom oss, og den ligger i at jeg leser masse om temaet, og går på forelesninger hos flere som forsker på spedbarnspsykologi. Jeg trodde at det var interessant og informativt å fortelle om det nyeste på denne fronten, men jeg kan godt la være hvis det er ønskelig:)

Skrevet

hehe litt enig der, de er vel to sta damer med forskjellige meninger om det meste ;)

men kozy, hvor får jeg tak i den boka da? hva går den ut på? hvis du gidder å forklare det litt kort? :)

Skrevet

Og til mitt forsvar anonym, så syns ikke jeg at jeg skriver som om jeg er en ekspert på alle områder. Jeg er langt fra det, men jeg svarer på spørsmål som er i mitt fagfelt, på lik linje som f.eks. sykepleiere svarer på spørsmål her inne som er i deres fagfelt. Jeg tror heller ikke at jeg er ignorant, og har lite til overs for drittslenginen din.

Skrevet

Lille_lupp- Jeg er faktisk lite sta, og skal skjerpe meg hvis jeg gir det inntrykket her inne:)

Boken kan bestilles på amazon.com f.eks. Det er litt arbeid med boken, du må kartlegge sovevaner osv. men den gir god effekt både uiddelbart og på sikt...

Skrevet

det var ikke frekt ment altså, ser jo du skriver at du kan en del om dette da :)

er boka tykk? *hater å lese* :P

jeg vil prøve andre ting også, selv om ferber funker, så klarer vi rett og slett ikke å høre at hun gråter! hvis det i boka er effektivt er det sikkert verdt å prøve først, så får ferber være siste utvei? huff, så vanskelig dette skal være altså :P

Skrevet

Ja jeg kan litt om dette;) Det er ikke mye jeg føler at jeg kan noe om, men siden jeg studerer dette så velger jeg å dele det jeg lærer på skolebenken her. Det jeg derimot var lite klar over, var at det ikke var ønskelig:)

Boken er ikke tykk i det hele tatt, og det er flere kapitler man kan hoppe over. Hvis du hater å høre på at jenta di gråter, så kan det være l

lurt å prøve noe annet enn Ferbers. Ellers så går det seg også til etter hvert, men hvis det haster for din del at hun lærer å sovne så er boken veldig bra!

Skrevet

Kozy jeg har fra dag en forstått at du har misslikt meg,noe jeg ikke kan gjøre så mye med.Noen liker bare ikke noen person slik er det.

Jeg skriver bare hva jeg har erfart etter 18 år som mamma og hva jeg har lest meg til i diversse bøker og tidsskrifter og på internett,så får folk selv bestemme hva de vil gjøre.

Jeg mener det er det beste for barnet og tildig lærer seg at når det er natt,da er det natt.Når skal en begynne å lære barna det mener du???Når de er 5 år og vet at de kan snurre foreldrene rundt lillefingeren??Jo,tidligere barna lærer at natt er natt,mener jeg er til det beste for barnet,noe jeg også har lest mange plasser og som og hs oppfordre meg til.Barna trenger søvn og ikke være våken til langt på natt og kanskje våkne flere gange i løpet av natten.Hva du vil gjøre med dine barn,ja,det kan desverre ikke jeg råde over,du får gjøre det du tror er best,så gjør jeg det jeg tror er best.

Skrevet

hva om kanskje babyen din ikke er moden for å sovne alene?

jeg føler at folk her inne er ute etter å gjøre som alle andre gjør, uten å tenke på om babyen er moden.

jenta mi er nå 8mnd, og først forrige uke sovnet hun av seg selv uten å gråte. hun ble bysset/vugget i søvn når hun var mindre, så puppet isøvn og forrige uke fikk hun pupp, så la jeg henne i vår seng, hun fikk ligge og turne litt mens jeg så på, og så krøp hun bort til meg og sovnet.

uten en tåre.

så med mindre det haster fælt, så ta tiden til hjelp og se babyen din an du!

lykke til.

Skrevet

Når hun skriker, tar du henne opp og trøster henne til hun er rolig. Syng eller prat, og kos med henne. Når hun er rolig, legger du henne igjen..

20 30 min er ikke så lenge synes jeg..vi holder på omtrent så lenge med våre.De skriker ikke da...de bare reiser seg igjen, og igjen og igjen

Skrevet

OI da, jeg misliker ikke deg! Syns egentlig du er ganske morsom og jeg respekterer at du tør å ytre dine meninger og signere med nick.

Jeg er ofte uenig med deg, ja, men jeg skiller mellom det å mislike meningene til noen og det å misliker personen! Jeg kjenner ikke deg, og tror egentlig ikke at jeg hadde mislikt deg heller, bare så det er sagt...

Jeg mener ogå at det er viktig at barna lærer å skille mellom dag og natt, men jeg mener at det kan de lære uten at de gråter! Nikolai skiller mellom dag og natt, men han gråter ikke for det! Jeg VET at barn trenger søvn, og han får den søvnen han trenger. Hvis han ikke hadde fått det så hadde vi begge vært helt utmattet!

Jeg er lidenskapelig i mot skrikekuren, og derfor har jeg ofte svart i slike tråder. Jeg irriterer meg over helsesøstre som anbefaler denne metoden og derfor skriver jeg her at de ikke nødvendigvis vet hva som er riktig.

Skrevet

jeg skal ikke begynne å kverulere med deg, mamma til en stor og en liten, men du sier at barn ikke skal være lenge oppe og våkne om natten, hvilken alder snakker vi om? da min var litt yngre la hun seg tolv og stod opp halv ni. på hs sa de at det var helt greit. ikke alle barn er skapt for å sovne 7. de var veldig glad for at vi ikke sloss henne i seng kl 7 som mange gjør sa de. for selv små barn er a og b mennesker. og vi har et b-barn. ;O) og selvom hun er 8mnd våkner hun to ganger om natten for litt pupp. jeg ser ikke problemet i det heller jeg...

Skrevet

Kozy,som jeg har skrevet her mange ganger,så mener jeg at det får være opp til hver enkelt om en skal bruke skirkemetoden eller ei.Hvis en bare får nok søvn til barnet,er det meg likegyldig hvordan de får det til,bare de ikke skader barne selvfølgelig.

men når du,etter at en annen spør meg hva jeg gjør når babyen min gråter,sier at jeg skriver som om jeg har det eneste rette svaret,da blir jeg irritert,når jeg tom skriver i det første innlegget at jeg også har lest det motsatte.

At slike utsagn kan irritere,bør du som utdanner deg til psykolog vite.

En annen ting,jeg har alltid sagt hva jeg mener og står for det,mener å skjule seg bak en anonym knapp er feigt og barnslig,ja jeg har ikke ord for hva jeg mener om det.Greit hvis folk har f.eks intime spørsmål å komme med.Har enda til gode å trykke på anonym knappen.

Kanskje fordi jeg tørr si hva jeg mener å stå for det at jeg har fått høre at jeg er en god venninne,ikke vet jeg,men uansett,så står jeg for det jeg sier og sier det jeg mener og mener det jeg sier.

Skrevet

lillesnupp* Når barnet er 8 mnd synes jeg,etter det jeg har lest meg til,erfart og hørt fra hs at da burde barnet sovet natten igjenom.Greit at du finner den tiden som passer barnet ditt,om det ikke er klokken 19,men kansje 20.30 og at det da sover en 10-12 timer er forventet i den aldersgruppen.De trenger søvn og nattesøvnen er den viktigste har meg blitt fortalt.,,men som sagt,her er det jo magne synspunkter og en får føle ut fra hva en selv føler er rett

Skrevet

Jeg er VELDIG enig med lillesnupp! Babyer er så forskjellige. Noen sover natten gjennom allerede de første ukene, og noen bruker mye lenger tid på det. Nikolai er 8mnd og det varierer veldig om han sover natten gjennom. Jeg har latt han styre dette selv, og han våkner mindre og mindre. Jeg regner med at han sover natten innen han er 1 år, og jeg gir han den tiden han trenger.

Angående det å legge seg, så har jeg også en b-baby. I tillegg så sover han ikke mer enn 9 timer på natten, så hvis jeg legger han 20 så må jeg opp kl. 5. DET gidder ikke jeg! Jeg prøvde å legge han kl. 19 i et par uker, men da vekket han meg kl. 3-4 hver natt og var lys våken og klar til å leke. Nei takk, da legger jeg han heller senere! Men jeg er enig med mamma til en stor og en liten- det viktigste er at de får nok søvn:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...