Gjest Skrevet 5. juli 2007 #1 Skrevet 5. juli 2007 Jegå hele familien her var på ferie i juli, jeg, sambo, mine tre(et felles) og hans sønn, var på to uker ferie. Nå skal min stesønns mor på ferie med mannen sin,sine to døttre, men sønn hennes skal ikke få være med for han var med oss på feire????? Uansett hvordan jeg vrir og vender på det får jeg ingenting til å stemme,aldri hadde jeg kunne gjort noe sånt, utelukke et av mine barn fordi han hadde vært på ferie hos sin far..... Hvordan ha sammvittighet til å utelukke et barn?
ostekaka Skrevet 5. juli 2007 #2 Skrevet 5. juli 2007 Er jentene hans, eller felles? Uten at det egentlig spiller noen rolle. Hvor normalt, eller unormalt det er, det vet jeg ikke. Det er jo tilsvarende Maud har snakket om ved flere anledninger. Når jeg leser her på siden tror jeg faktisk ikke det er så unormalt, det virker som om det er mange som har en ordning der barn som ikke bor med begge foreldre, reiser på ferie med hver sine annethvert år. At en på den måten deler kostnadene. Om det egentlig er en god løsning eller ikke, kommer vel an på situasjonen rundt. Alder på barna, hvor magne barn en har i samme hus etc. Mulig det funker før det kommer andre barn med i bildet, men er ikke sikkert det erlike lett når det kommer fellesbarn, og stesøsken med. Du sier hvem har samvittighet til å utelukke et barn, så det kommer vel an på hvor mange stebarn det er snakk om også. Jeg vet egentlig ikke. Det er mulig de har sine grunner for dette, etter tidligere innlegg så virker ikke hun så veldig dugelig på å styre penger, og det kan vel kanskje ha noe med det å gjøre. Eller mulig din stesønn ikke fungerer så veldig bra i sin familie på morssiden, og derfor blir det vanskelig å ta han med. Sier ikke at det er riktig, men det kan være mulige forklaringer.
fleXibel Skrevet 5. juli 2007 #3 Skrevet 5. juli 2007 Jeg hadde aldri gjort det. Tenk å utelukke et barn.. ikke riktigt uansett...
Travelmor Skrevet 5. juli 2007 #4 Skrevet 5. juli 2007 Leste ett invervju med forsker Kari Moxnes, som har forsket mye på skilsmissebarn. Hun setter det på spissen og sier at i sommerferien krangler foreldrene om å ikke ha barna, og til jul krangler de for begge vil ha barna. Når det gjelder sommerferien drar hun frem økonomi som en årsak. Kan det være grunnen? De har rett og slett ikke råd til å spandere ferie på alle barna? Deres arguement er at han har jo fått ferie, men ikke de andre barna. Jeg har kvaler med å gjøre noe slikt. Samtidig det er veldig dyrt for alle å reise på ferie og det er slitsomt å være på ferie alltid med hele familien. Jeg er veldig sliten nå etter en uke!!! Kunne tenkt meg ferie med familien i mindre posjoner. Det er også stor aldersforskjell mellom mine to kul. Vi har hatt en uke med regn, og en uke igjen med dårlige prognoser. Mine særkullsbarn skal på ferie i tre uker til med sin far og hans familie. De tre minste barna er da ferdig med sin ferie. Vi har snakket litt om at siden denne ferien er mislykka sånn værmessig, låter det fristende med en billigtur til syden etter skolen er begynt igjen. Men da tenker vi bare med de barna som ikke går på skolen. Altså ikke mine eldste. Det blir jo det samme som du beskriver Angelica. Men er vi helt ute å kjøre da???
Gjest Skrevet 5. juli 2007 #5 Skrevet 5. juli 2007 Vi er på ferie hvert år og inkluderer alle som en selvfølge. Og jeg mente juni var vi på ferie=) Min stesønn har to søstre en yngre og ei eldre som mor har med to andre. Han er alltid velkommen hit og er her stort sett alle ferier, men først nå på mange år skal mor hans på ferie og utelukker han fordi han var med oss. Som mor selv faller dette litt uvanlig for meg, for mine barn ville alltid ha vært innkludert på ferie selvom de har vært på ferie med far. Iallefall å utelukke et barn av tre.
*Ulrikke* Skrevet 5. juli 2007 #6 Skrevet 5. juli 2007 Jeg er stemor til tre, og vi har et fellesbarn. Hos oss er ungene på ferie med mor og stefar, og med meg (stemor) og far. Det spiller ingen stor rolle hva den andre parten gjør sånn sett. Sambo og eksen har imidlertid snakket litt sammen om at vi skal splitte ungene i ferier neste år. Mor og stefar har snakket om å dra til syden med ungene til neste sommer - og vi har snakket om å gjøre det til vinteren. Mor foreslo da at de kunne ta med seg de to eldste barna (hennes og sambos eldste og hennes stedatter, de er like gamle), også kunne vi ta med oss de to yngste stebarna mine (pluss vår felles datter, da). Det blir enklere for alle parter, billigere, og mer praktisk både med tanke på hotell og leiebil (5 pers istedenfor 6). I sånne tilfeller kan jeg gå med på en "deling". Men det skurrer hvis det er mer holdningen at "du har vært på ferie med pappa, så da får du ikke være med oss!"
Gjest Skrevet 5. juli 2007 #7 Skrevet 5. juli 2007 Vi er også stor famile med mange tilsammen når alle er sammlet. Vi har en lang ferie i året og da drar vi alle, farter vi turer rundt på egenhånd når barna er hos far ja. Alt er planlagt, så den ene ferien i året i syden er vi samlet, tar vi småturer gjør vi dette mer pluttselig. Poenget er at mor her har ikke organisert dette med hvor sønn skal være og med tanke på at de ikke har hatt ferie på mange år og nå pluttselig skal dra så tar de med søsknene hans og ikke han, han bor hos mor og er her 2hver helg og mesteparten av ferien med litt pendling som han selv ønsker. Det er en selvfølge for meg at han er her når mor er borte, men jeg tenker selv med mine 3 barn som bor her fast kunne jeg aldri satt meg ned til min sønn å sagt " siden du har vært på ferie hos far får du bli hjemme". Hadde alle barna vært borte hos far 3 uker på bestemt tid blir det litt annet enn å gå fram som henne med å utelukke han først og deretter høre om han kan være et annet sted mens de er borte.I tilegg til søstrene som da får bli med.
Gjest Skrevet 5. juli 2007 #8 Skrevet 5. juli 2007 Jo men dette her er snakk om planlegging for å tilrette legge ting. Det jeg snakker om er ting som blir gjort over hode på sønn og regne med at det går greit. Jeg syntes ikke det er greit, de har ikke hatt ferie på mange år og pluttselig velger de å dra med begge søstrene hans uten han. Søstrene hans har da vært på ferie de med sine fedre så hvorfor utelukke han. Stesønn min er verdens herligste og kan kunne gjerne bodd her hos oss, og jeg er bekjymret over han når det gjelder mors måte å håndtere ting på.
liten og lettmett Skrevet 5. juli 2007 #9 Skrevet 5. juli 2007 Forstår jeg deg rett nå? Din manns barn får ikke være med sin mor på ferie? Og det er der han bor mest? Jeg kan kanskje skjønne at særkullsbarn ikke blir med på ferie hele tiden om de ikke er hos samværsforelder mer enn hver 14. dag. Men ikke når det evt. er hos omsorgsforelder. Jeg tar meg en ferie i året uten barn, men jeg kunne aldri tenke meg å bare reise med et av barna mine fordi den andre evt. hadde vært på ferie med faren.
hjelpesmega Skrevet 5. juli 2007 #10 Skrevet 5. juli 2007 Er det stor aldersforskjell på de? Her i huset er det 9 år som skiller. Tror jeg skulle funnet gode argumenter for å reist på ferie med de to eldste og latt minsten være igjen til f eks besteforeldre...Kvalitetstid alene med far og stemor, gjøre ting den minste ellers ikke kan være med på osv. Er det så ille da? Eller blir det ikke helt det samme kanskje...
~~DoraDora~~ Skrevet 5. juli 2007 #11 Skrevet 5. juli 2007 Oi her gikk det mye i surr for meg. Dette ble virkelig mye av...mine, dine og våre... Her er det heldigvis bare våre og din... kan være komplisert nok det da.Hehe Min mening er at en må da få lov å velge selv hvordan en vil gjøre det angående ferieturer. Hver familie må få lov å gjøre som de vil. Det den ene familien mener, kan den andre være helt uenig i, og motsatt. Det må en respektere. Det kan jo være denne moren synes det er urettferdig at en av ungene skal få to ferieturer,mens de andre bare får en tur.
Gjest Skrevet 5. juli 2007 #12 Skrevet 5. juli 2007 Ja rett he he blir lett innviklet. Min manns sønn som bor hos mor får ikke være med henne på ferie. Det er dette poenget er at DE TO andre søsknene er med men han blir igjen, IKKE at foreldrene drar på ferie, men hvorfor sette igjen et barn av tre?
Gjest Skrevet 5. juli 2007 #13 Skrevet 5. juli 2007 Stesønn min er 13, søsknene hans på hans mors side er ca 9 og 15 så han havner i midten og må være hjemme.
Gjest Skrevet 5. juli 2007 #14 Skrevet 5. juli 2007 HE HE tar dette på nytt siden det ble litt rot. Min mann sin sønn, bor hos mor. Min stesønn er 13 og HANS mor skal på ferie, med sin mann og to andre barn, mens da min stesønn blir igjen......
liten og lettmett Skrevet 6. juli 2007 #15 Skrevet 6. juli 2007 Da forsto jeg det rett ja Som mor hadde jeg aldri kunnet sette igjen et av mine barn hjemme, uansett hvor mye ferie h*n hadde hatt med en annen forelder.
Travelmor Skrevet 6. juli 2007 #16 Skrevet 6. juli 2007 Det høres helt håpløst ut å tenke å reise utene det ene barnet uten å ha organsiert barnepass. Hva om det ikke hadde passet dere å ha ham? Det er nok også et hjerteløst argument om at han alt har hatt ferie. Når de sjelden har feire sammen burde han selvsagt vært med. Har dere hintet til henne om det, eller blir det helt feil? Jeg er tilhenger av at familien skal feriere sammen så lenge det er mulig. Det er viktig for alle. Min eldste gidder nok snart ikke være med. Men jeg tror ikke nødvendigvis ferie alltid med alle er et must, så lenge man ikke gjør forskjell på barna. Dette er kanskje særlig aktuelt for oss som har stor aldersforskjell på barna. Kvaliteten på ferien vil også bli bedre. Man kan bare konsenterer seg om de små med sine "enkle" behov, eller gjøre ting med de eldste som man ellers ikke får gjort pga de små barna.
ana baroma Skrevet 6. juli 2007 #17 Skrevet 6. juli 2007 Synes det er trist og veldig ubetenksomt dersom mor bruker dette som argument. Ser for meg at jeg ikke skulle latt mitt barn eller stebarn få bli med på ferie fordi de hadde hatt en ferie før... Småtten kommer nok til å få turer som stesønnen min ikke kan bli med på (naturlig nok), men hovedsakelig skal han få alle muligheter til å bli med. Om 6-7 år er det ikke sikkert han vil være med lenger... og jeg håper han skal slippe å føle seg forbigått i sånne sammenhenger.
Gjest Skrevet 6. juli 2007 #18 Skrevet 6. juli 2007 Det er liksom dette jeg ikke får til å stemme. Mine to eldste gutter besøker sin far noen ganger i løpet av året og selvom de drar på ferie ville aldri jeg ha latt være å ha de med på ferie sammens med oss.
ei som vet litt avhvert..... Skrevet 6. juli 2007 #19 Skrevet 6. juli 2007 Helt ufattelig og grusomt gjort av biomor. Det er enten alle eller ingen. Man ekskluderer ikke noen fordi de har allerede vært på ferie med den andre parten - uhørt. Har de ikke råd til å ta med alle, så får de søren meg finne noe billigere eller være hjemme. Du kan jo bare ane hva gutten selv tenker om dette - stakkar liten (jada liten selv om han er 13). Og faren? Hva sier han, eller har sagt til moren? Han bør jo søren meg kveste ut av seg noe han også? Helt ufattelig ondskapsfullt det moren her gjør. Dere får evt. prøve å finne på noe morsomt med stakkaren dere da om han må bli hjemme. Men få faren til å gripe inn, han må jo se hvor urettferdig og sårende dette er for sønnen?
Gjest Skrevet 6. juli 2007 #20 Skrevet 6. juli 2007 Hva skal man få gjort da ? Man kan ikke tvinge moren til å ta med seg gutten. Da jeg snakket med stesønn min og han fortalte meg dette sa han det var greit. Det skjønner jeg, for mor har sikkert fortalt hvor urettferdig det blir hvis han er på to ferier, selvom det i utgangspunktet ikke er riktig. Han er veldig lojal overfor mor så det blir feil av oss å kommentere dette overfor han mer, men han er 13 og forstår nok mye mer enn det han forteller. Trist men sant, poenget er at vi vet at han alltid er innkludert hos oss endten han er er eller ikke, da ringer vi. Men det er godt å ha han her, han tilfører familien her prikken over i`en, en komplett familie.
Donno Skrevet 14. juli 2007 #21 Skrevet 14. juli 2007 Jeg synest det er greit å reise uten ett av barna dersom det allerede har vært på en tur. Hvorfor skal skillsmissebarna få dobbelt opp av familieparker og sydenturer? Her har vi barn sammen + jeg har en stesønn. Får aldeles ikke dårlig samvittighet om vi hadde reist til dyreparken uten stesønn hvis han likevel skulle til legoland med sin mor samme sommeren... Moren tar han aldri med på ferietur uansett så han er alltid med oss, men hvis moren hadde tatt han med på tur hadde vi sikkert tatt ferieturen mens han var hos moren... er det så galt altså?
Gjest Skrevet 14. juli 2007 #22 Skrevet 14. juli 2007 Hvis du leser så snakker jeg om boende barn hos mor. Altså min stesønn bor hos mor med 2 søsken som også bor der. De alle skal på ferie mens han må være hjemme, det føler jeg blir litt rart. Jeg personlig hadde aldri hatt sammvittighet til å la et av tre barna mine å være hjemme fordi de har vært på ferie hos far. Når vi planlegger ferie gjør vi det med tanke på alle barn eller ingen. Det er ikke snakk om å ikke kunne ta seg ferie mens barna er borte.
ana baroma Skrevet 14. juli 2007 #23 Skrevet 14. juli 2007 Hvorfor skilsmissebarn skal få dobbelt opp av parker og sydenturer? Fordi de skal få ha ferie med begge foreldrene sine, og at det engang er sånn for barn med skilte foreldre. Man snytes altså ikke "bare" for en sydentur, men for en ferie med mor eller far. Og det er det som er trasig i sånne situasjoner.
Donno Skrevet 15. juli 2007 #24 Skrevet 15. juli 2007 Vanligvis får de jo FERIE med både far og mor, men jeg mener at de ikke nødvendigvis må på en tur med mor og en tur med far hvert år... Får de en tur med en av dem må det vel være greit at den andre tar en tur med de barna som ikke har fått noen tur..?
Donno Skrevet 15. juli 2007 #25 Skrevet 15. juli 2007 Nå må jeg nett få legge til at vi aldri hadde reist fra stesønn av prinsipp fordi han ikke skulle fått to turer, men at vi kanskje heller hadde lagt opp til en tur samtidig som han var hos sin mor dersom han skulle på ferietur med henne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå