Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på hva folk der ute synes om oppkalling ved bruk av gamle navn. Har egentlig lyst til å kalle opp tulla i magen etter min mor,siden hun døde da jeg var veldig liten. Hadde hun bare hatt litt mer moderne navn... Navnet er altså Dagny... Lurte litt på å ha det sammen med Marie. Altså Dagny Marie. Men sambo synes det er altfor gammeldags og sjeldent. Er jo litt enig. Men er nysgjerrig på hva andre her inne mener..? Ellers er valgene våre på lilletulla Caroline og Louise Marie. Nå er jeg spent på om jeg får noe respons her inne.. Hehe..

Videoannonse
Annonse
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Kan ikke kommentere navnet Dagny siden jeg er islandsk, og på Island er dette et helt vanlig navn...ikke noen gammeldags over det. Men det blir uttalt litt andereledes på norsk, så jeg liker det ikke her i Norge!:P

Skrevet

jeg ville nok gått for noe annet... gamledagse navn er ofte pent, men akkuratt Dagny, synes jeg passer bedre på en ku.. ikke vondt ment, men mye ligger nok i det at ei jeg kjenner hadde en ku som het det...

louise marie var fint^^

Skrevet

Haha! Nå blei jeg på latteren her.. Navnet på ei ku!! Er ikke fornærma,altså. Har bare aldri tenkt på det som et dyrenavn før.. Hehe..;-) Huff,nå blir det ihvertfall rart..

Skrevet

Min bestemor heter Dagny, og det gjorde mannen min sin og! Hva er vel ikke finere enn ei lita tulle som heter Dagny...?

Skrevet

det er bra du ikke ble fornærmet, for det var aldri meningen å fornærme heller...

=P

off, er sååå vannseklig dette med navn altså

Skrevet

Nå har jeg inntrykk av at det er de gamledagse navnene som er de mest vanlige. Faktisk er det "våre" navn som kommer lengst ned på listene ser det ut til. Velger dere Dagny skal du se at dere ikke er aleine...

Jeg synes at det høres kjempe flott ut å kalle tulla opp etter en som betyr veldig mye for deg. Kan jo være at dere angrer hvis dere ikke gjør det. Kjenner også flere som har dobbelt navn, men bruker navn nr 2 til vanlig, så da kan dere jo eventuelt bruke Marie.

Skrevet

Dagny er litt feil for meg, pga jobber med ei som heter det, og da er det liksom "henne", om du skjønner. Kanskje mange som synes det er gammeldamenavn og uvant i begynnelsen, men så snart det er "innkjørt",kommer ingen til å tenke over det lenger. navnet og barnet vokser sammen. Selv har vi Marie Louise som alternativ...;o)

Skrevet

Kjempefint sammen med Marie og jeg syns ikke du skal nøle et sekund!

Jeg er veldig glad i slike navn og er sååå lei av alle de poppisnavna som er om dagen og folks desperate forsøk på å skille seg ut!

Nydelig navn og spesielt siden moren din het det!

Skrevet

Synes Dagny er et tungt og litt for traust navn, men tidene forandrer seg jo. Kanskje det ikke høres så gammeldags ut om noen år. Hvem vet.....

Skrevet

Jeg synes Dagny er et fint og spesielt navn, jeg. Mest med tanke på at det er etter moren din. Det hadde hun nok satt pris på... Men jeg ville tatt med Marie også.

Skrevet

Som et svar på ku kommentaren.. vi har gård med melkeproduksjon og Dagny er IKKE et ku navn.

Synes det er et fint navn til en unge jeg :) Liker Marie også

Skrevet

Hva med Mari Dagny.. hun trenger jo ikke bruke det.. ha det som et mellomnavn til heder og ære for bestemor

der sambo er fra er det vanlig at første barn (av hvert kjønn) har navnet til mor eller far (henholdsvis) som mellomnavn - men de brukes ikke

bare i norge folk er "gale" nok til å bruke begge (evt alle) fornavnene sine :)

Skrevet

Jeg har et veldig godt forhold til navnet Dagny Marie, for det het farmor, som jeg var veldig glad i. Og jeg har veldig lyst til å kalle barnet opp etter henne. Dessverre er jeg vestlending, og uttaler navnet med "g", mens min mann er danske, og uttaler navnet nærmest "Dawny". Så da blir det liksom ikke helt det samme navnet. Det er problemet for vår familie, for navnene skal høres like ut når jeg og han uttaler dem, syns jeg. Men for andre enn oss, syns jeg Dagny er et godt valg!

Skrevet

helt greit men synes det høres enda mer gammeldags ut med marie i tillegg...

hmm nei vet ikke---hehe begynnner tenke her no...

Skrevet

kjempe søtt!!

eg ser for meg ei søt tulle som springer rundt og sjefer.. :)

tihihi..

eg må si at det er mange andre "poppis" navn som er MYE styggere og rarere!!

trur det er ingen som vil reagere på navnevalget deres!!

selv lurer vi på sevrin el sigmund som ogso er oppattkalling. :)

jenta mi heter Stine..

det er vel såååå uvanlig at hun blir sikkert mobbet på skolen.

ikke hør på de som ikke liker det.

For det vil passe perfekt på prinsessa uansett!!

:)

Skrevet

Jeg synes Dagny Marie er helt perfekt.

Selv ville jeg gjerne ha både Henny og Dagny som alternative navn til vår lille prinsesse.. Men mannen sa nei, fordi han ikke liker navn som slutter på -ny. Samt at hans farmor (som visstnok var en heks uten like) het det.. Og han er ingen fan av oppkalling.

Dessuten syntes vi forskjellen på uttalen ble litt vel (jeg er vestlending, han er dansk.. Det er gaanske stor forskjell på hvordan man uttaler g, ja!)

Vi endte på Ingeborg, som mange sikkert kan oppfatte som gammelt. Men vi synes det er pent!

(Det han ikke visste, var at jeg hadde to tipp-oldemødre ved navn Ingeborg, da han gikk med på det. I ettertid har jeg påstått at jeg jo ikke aner hva damer som døde før jeg ble født heter :-P )

Skrevet

Hei! Takk for alle svar. :-) Jøss,nå blei jeg utrolig overrasket! Hadde ikke trodd at det var så mange som likte Dagny navnet...! Tror jeg får ta en ekstra runde diskusjon med sambo ang dette. Han er nokså steil når det gjelder dette navnet.. Det er jo meg det hadde betydd noe for,ikke han,siden det var min mor som het det. Jaja,vi får se hva det blir.. Har jo litt tid på oss enda. Er i uke 38..

Skrevet

Hei!

Jeg er i akkurat samme situasjon som deg. Mistet pappa to dager før jeg fødte for tre år siden, og angrer veldig på at jeg ikke kalte han opp. Det kom så brått den gangen at det aldri rakk å bli et tema. Nå venter vi gutt igjen, og jeg er veldig frem og tilbake i forhold til om jeg skal kalle opp denne gangen. Pappa het Per, og det er jo heller ikke det mest vanlige navnet i disse dager. Selv om jeg egentlig ikke er glad i dobbelnavn kommer gutten evt. til å få et navn nummer to som vi bruker til vanlig. Samboer vil at dette navnet skal være Mathias, som på sin side er veldig populært. Ser for meg at vår lillegutt kommer til å bli kalt Per Matihas på bhg., skole osv. siden det helt sikkert er andre Mathiaser der. Jammen ikke enkelt...

Skrevet

moren min døde også, jeg skal kalle opp datteren min etter henne.synes det er stas å kan gjøre det.

Skrevet

Uansett om du velger Dagny som et 1. eller 2. navn trenger dere jo ikke å bruke det til vanlig. Vi har en sønn med to navn. Det første er oppkalling men vi bruker det andre navnet til vanlig. Forresten heter ei i familien Mette Dagny (oppkalling) - synes det er ganske fint!

Skrevet

Jeg syns Dagny er fint jeg...Mi tulle skal hete Guri. Kunne ikke tenkt meg noe annet enn et gammelt sterkt navn på jenta mi:)

Skrevet

kan hun ikke hete Dagny Marie og så kalle henne for bare Marie? så har dere jo ført navnet videre.... det hadde jeg gjort.

Skrevet

Synes Dagny Marie var et nydelig navn ! (: Men så jeg liker gamle og litt sjeldne navn, da. Sammen med tanken på at du vil kalle henne opp etter din mor, synes jeg det er et enkelt valg, ingen tvil ! (:

Skrevet

Dagny Marie er nydelig!

Nå går jo sånt med navn i bølger. Navn kommer igjen hver 4 generasjon, altså henter vi navn fra oldemor generasjonen, fordi vi da ikke lenger forbinder navnene med noen andre "gamle tanter". Det er derfor gamle navn "plutselig" blir poppis samtidig. (Oscar, Ella, Selma , Amalie, Louise osv) Mens vi nå synes de fra foreldregenerasjonen er helt håpløse (Turid, Bjørg, Odd, Bjørn osv)

Dagny kommer som du sier fra bestemor generasjonen vår, og er derfor 1 hakk tidligere ute. Men kaller du datteren din Dagny skal du se det blir superpoulært når hun blir 15-20 år, og hun vil være stolt av å ha et vakkert navn som få andre på hennes alder heter.

Det samme skjedde med kusina mi. Hun er rett over 30 år nå og heter Caroline (oppkalt etter morens bestemor). Ingen het det når hun var barn, men plutselig skulle alle kalle babyen sine det, og hun ble superkry. Til og med en venninne som for noen år siden spurte pent om hun kunne kalle opp barnet sitt etter henne. Veldig stas :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...