=)mamsen=) Skrevet 4. juli 2007 #1 Skrevet 4. juli 2007 Dere som ikke vil ta KS for alt i verden og mener at vaginalfødsel er absolutt det beste. Dere må da ha hatt noen enkle fødsler! eller???
MammaChicka og Even Nikolay Skrevet 4. juli 2007 #2 Skrevet 4. juli 2007 Hadde absolutt INGEN enkel fødsel, tvert i mot i følge JM.. Men ville fremdeles ikke tatt KS for alt i verden... Da skulle det i så fall stått om liv! Og det er 19 dager siden jeg fødte, og har fødselen friskt i minne!
Gjest Skrevet 4. juli 2007 #3 Skrevet 4. juli 2007 jeg hadde en veldig lett fødsel,men er ikke imot KS viss det er fare for babyen eller mor da..
Gjest Skrevet 4. juli 2007 #5 Skrevet 4. juli 2007 Da har nok ikke fødslene vært ille nok;-) Jeg fødte i januar og fikk flerret opp tarmen og endetarmsmuskelen og går å lekker møkk og luft enda! Prøv det! så skal vi se hvem som tigger om KS neste gang ;-)
MammaChicka og Even Nikolay Skrevet 4. juli 2007 #6 Skrevet 4. juli 2007 *Fordi det tar lenger tid og komme seg, det er unødvendig mener jeg. *Det er en grunn til at jordmødrene også foretrekker vaginalfødsel. *Melken kommer fortere og lettere. *Man får arr på magen. *Ved evt hasteKS, så havner man i narkose ofte, og våkner ikke opp før ungen er mange timer gammel.... Nei, jeg kommer ikke til å ta KS med mindre det står om liv.. Av mange grunner....
Gjest Skrevet 4. juli 2007 #7 Skrevet 4. juli 2007 Hallo! Jordmødre foretrekker at "VI" tar vaginalfødsel. Faktisk- hvis du ser på statestikken, så er det ingen som tar så mye KS som jordmødre!!! Synes ikke det er så rart da- De ser jo stadig hvordan det kan gå!
MammaChicka og Even Nikolay Skrevet 4. juli 2007 #8 Skrevet 4. juli 2007 Jeg skriver bare det jeg har hørt, og hva Jm har sagt til meg.. Er nesten bare det jeg må forholde meg til... Din fødsel hørtes jo helt grusom ut, og jeg skjønner godt du kunne tenke deg en evt KS... Men for MEG, som er imot KS på MEG SELV.... Så er det som sagt ikke ett alternativ med unntak av om det står om liv.... av mange grunner!
Gjest Skrevet 4. juli 2007 #9 Skrevet 4. juli 2007 min fødsel var helt jævlig og takker gudene for at det fins ks.. arret på magen er jeg stolt over,lillegutten min kom jo ut derifra. viser det frem med stolthet jeg.. hadde ingen problem i ettertid heller.. for noen er ks det beste...
MammaChicka og Even Nikolay Skrevet 4. juli 2007 #10 Skrevet 4. juli 2007 Den er jeg VELDIG enig i Kine=) For noen er KS det beste..... Men ikke for meg=)
Gjest Skrevet 4. juli 2007 #11 Skrevet 4. juli 2007 det skjønner jeg chicka ) lurer på hvordan det er å føde vaginalt jeg...
Prinsessemor Skrevet 4. juli 2007 #12 Skrevet 4. juli 2007 Hei! Jeg har hatt både ks og vaginal og hadde ikke vært i tvil igjen om hva jeg vill valgt hvis jeg skulle hatt ett barn til: Ang dette: *Fordi det tar lenger tid og komme seg, det er unødvendig mener jeg. Feil! Jeg reise hjem 4 dagen etter ks og brukte ikke lenger tid på å komme meg så dette er tull og jeg kjenner flere som er enige med meg. Jeg bruke vel ca 14 dager med vaginal før jeg kunne sitte orntlig. *Det er en grunn til at jordmødrene også foretrekker vaginalfødsel. Det er også feil, det er flere leger og jordmødre som velger ks, så det er nok ikke så farlig som man tror *Melken kommer fortere og lettere. Jeg fikk massevis av melk rett etter ks så dette er feil *Man får arr på magen. Jeg har et kjempefint arr på magen etter ks og ett helvetes krater i underlivet så det er vel ikke noe bedre! Synes ks er et kjempefin og sikker måte å få barn på hvis det er en risiko og jeg snakker av erfaring. Det finnes bestandig unntak og slik er det bare så det er opp til en selv og mene hva som er rett og galt for sin kropp! Så til dere jenter som har lyst til å velge ks av en grunn som dere mener er grei for dere så ikke tenk på hva andre synes å mener om det, det går faktisk kjempefint! Lykke til
fricke *med Lone Amalie*^^ Skrevet 4. juli 2007 #13 Skrevet 4. juli 2007 jeg er ikke imot ks, hvis det er det som ville være det beste.. øsnker så klart ikke ks selv. og håper jeg kan føde vaginalt... dog.. jeg synes mange av grunnene til ks er for dumme. som: jeg vil ikke revne (som om det er bedre å kuttes opp??) osv..
Gjest Skrevet 4. juli 2007 #14 Skrevet 4. juli 2007 Vi snakker vel alle av egne erfaringer. Jeg kan takle veldig mye smerte, så jeg gledet meg faktisk til fødselen. Søstra mi har 1 vaginalfødsel og en KS bak seg og sier " Heller 10 KS enn en fødsel" Den gang tenkte jeg som så: Folk føder jo gang på gang, det er nok ikke så ille. Nå skulle jeg ønske jeg kunne spoletilbake tiden og grine meg til KS. Men det er meg da.........
*Minnie Mus* Skrevet 4. juli 2007 #15 Skrevet 4. juli 2007 Helt enig Prinsessemor... Prøvd begge deler jeg, og vil absolutt anbefale keisersnitt. Arret er helt borte, melka kom med en gang, lillegutt kom også opp til meg med engang og tiden etterpå var ikke så hard som mange skal ha det til. Men folk må jo gjøre som de selv vil da. Synes det er fint at det er så mange tøffe jenter som orker å føde jeg he he...
Gjest Skrevet 4. juli 2007 #16 Skrevet 4. juli 2007 fricke med jente i magen^^ Jeg tar KS neste gang fordi jeg ikke vil revne!!! og det er bedre å bli "kutta opp" Det skjer tros alt kontrolert!
Ioren Skrevet 4. juli 2007 #17 Skrevet 4. juli 2007 Jeg har ikke født, så skyt meg gjerne om jeg virker som en *bedreviter*... Men min personlige mening er og blir at så lenge det ikke finnes medisinske grunner til at det er best for mor og/eller barn med KS så skal jeg føde vaginalt... Og med forbehold om det jeg nevnte er jeg overbevist om at vaginalfødsel er best. Det er faktisk en grunn til at vi er skapt som vi er...
marwi Skrevet 4. juli 2007 #18 Skrevet 4. juli 2007 Hadde ikke en enkel fødsel, men et helvete av et keisersnitt derimot... Nå kan man jo ha forferdelige fødsler også- jeg vet det, men det er ikke alltid at ks er en lettvint løsning heller! Jeg vil for alt i verden føde normalt denne gangen- og vil ikke utsette meg frivillig for et ks ihvertfall!
Gjest Skrevet 4. juli 2007 #19 Skrevet 4. juli 2007 Kan hende de "medisinske grunnene" intreffer når det er forsent til KS vettu!
SOMMER :) Skrevet 4. juli 2007 #20 Skrevet 4. juli 2007 Jeg står kanskje ovenfor valget i morgen. Hvis jeg er moden kan de prøve å sette i gang fødselen, uansett har jeg mulighet for ks på fredag. Sist gang hadde jeg rier i 30 timer før det hele endte i hasteks. Nå er jeg veldig usikker på om jeg håper at jeg er moden (for da føler jeg nesten at jeg må føde vaginalt) eller om jeg helst ønsker ks. Syns ikke jeg hadde store problemer etter ks sist. At jeg ikke fikk ammet noe særlig hadde mer med en baby med brystvegring og gulsot, og en mor med høyt blodtrykk som var veldig stresset...
Ioren Skrevet 4. juli 2007 #21 Skrevet 4. juli 2007 Det kan hende, men da er det lite å få gjort da (du sier jo selv at det er for sent), og sorry om jeg treffer et sårt punkt, men sånn er livet... Noen har lette fødsler, noen har vanskelige fødsler, sånn er det bare. Livet er ikke rettferdig og det vil det heller aldri bli. Mulig jeg er dum og naiv (ja det er mine egne ord), men da får jeg bare være det da... Vet ikke hvilke "medisinsker grunner" du snakker om nå, så jeg kan hverken "forsvare" eller være enig med deg..!!
Blue Lady Skrevet 4. juli 2007 #22 Skrevet 4. juli 2007 Å si at det tar lengre tid å komme seg etter KS enn med vaginal fødsel kommer helt ann på det!!!!!! Har du hatt en komplisert vaginal fødsel så kan det ta lengre tid å komme seg! Jeg hadde en tøff fødsel, endte med vakuum og totalruptur. Dvs. revnet alt som kan revnes og ble sydd i 3 lag inkl. lukkemuskelen. Det var utrolig vondt å gå på do og måtte dusje underlivet etter hver gang jeg hadde vært på do, bare tisset i 4uker etterpå. Kjempeupraktisk når man er på kafe eller hos andre. Hadde vondt i masse uker, og sliter enda med rifter og andre ting der nede... Viss jeg føder vaginalt denne gangen så kan det hende at lukkemuskelen blir ødelagt for ALLTID = lekkasjer og bleier.. Vil du virkelig ikke valgt KS da heller?
Blue Lady Skrevet 4. juli 2007 #23 Skrevet 4. juli 2007 "jeg vil ikke revne (som om det er bedre å kuttes opp??)" Synes dette var veldig dumt sagt! Jeg revnet fra A til Å i firrige fødsel. Føder jeg en gang til kan jeg enda opp med en lukkemuskel som ikke virker.. = lekkasjer og bleier resten av livet. Så JA jeg skal ha KS fordi jeg ikke vil revne. Og JA det er bedre å kuttes opp på magen under kontrollerte forhold enn alternativet
MammaChicka og Even Nikolay Skrevet 4. juli 2007 #24 Skrevet 4. juli 2007 Som sagt så en noe riktig for noen, og helt feil for andre!!!!! Du som motargumenterte alle mine argument: De aller aller fleste tar det MYE kenger tid for å komme seg. Men kjempefint at du bare brukte 4 dager da! Selv var jeg ute etter 3, og hadde da kjedet meg i en dag allerede! Som jeg skrev ang JM, så var det bare det jeg har hørt og blitt fortalt av min egen JM. DU fikk fort melka, dette er heller ikke vanlig. De aller fleste tar det ekstra tid før de får melken. Ang arr, ja, arrene er fine nå til dags. Men man får da ikke noe krater nedentil for guds skyld. Nå bare dikter du opp ting. Noen ting er super for noen, mens for andre funker det ikke. Jeg vil ikke ha KS, men for andre passer dette bra!
Mamma'n til A&L&J! :) Skrevet 4. juli 2007 #25 Skrevet 4. juli 2007 Jeg hadde en veldig langvarig fødsel med epidural som ikke hadde noen effekt, så vil nå ikke påstå at fødselen var så enkel. Før jeg ble gravid med jenta mi, ville jeg ALDRI føde vaginalt, jeg var fast bestemt på ks. Til mitt store hell havnet jeg på intensiv/recovery avdelinga på det lokale sykehuset på jeg skulle ut i min kirurgiske praksis (går sykepleien). Der hadde vi nesten daglig inn ks-pasienter, og det som slo meg var at det måtte være umåtelig trist å ligge der nede, mens babyen lå oppe på barsel! Far/barnepleier kom jo ned med babyene innimellom, men de kunne ikke være lenge på avdelingen, i alle fall ikke de babyene som gråt endel, ettersom det var mange kritisk syke pasienter der som ikke burde forstyrres med babygråt. I tillegg fikk vi inn en ung ks-pasient som fikk mange post-operative komplikasjoner (kan ikke gå inn på de pga taushetsplikten), og det endte med at hun ble liggende på avdelinga i 5 døgn etter ks. Hun lå fortsatt med kateter, klarte ikke å stelle seg selv, måtte ha hjelp til å vaske seg nedentil o.l. Hun fikk ikke være noe særlig sammen med babyen ettersom hun ikke var sterk nok til å holde den selv, noen måtte hele tiden sitte sammen med henne og babyen når den var hos henne. Dette syntes jeg var så trist å se, jeg var jo da 5 mnd gravid, og tenkte at slik vil ikke jeg risikere å ha det etter babyen kommer!! Da vil jeg jo kose og kose med babyen, ha henne sammen med meg hele tiden og aldri slippe henne ut av synet!! Jeg gruvde meg utrolig mye til fødselen pga det med revning, så for meg de verste scenarioene, med total ruptur og ødelagt sexliv for all fremtid. Jeg var kjempeheldig, fikk bare en liten rift og slapp unna med "skjønnhetssting", som jm kalte det. Etter fødselen var jeg i kanon-form!! Var oppe 30 minutter etterpå, dusja og fikk stelt meg, og 1 time etter at jenta vår var ute, fikk vi det første besøket! :-) Når det er sagt, jeg dømmer ingen for at de velger ks, men regner med denne tråden kom som en oppfølger av tråden lengre ned, om å få velge mellom vaginal fødsel og ks. Og jeg ville aldri valgt ks, så lenge jeg ikke hadde noen risikofaktor å ta hensyn til, som jeg på forhånd visste om. Og skulle en av mine fødsler ende i hasteks, så lever jeg nok over det også! Men å velge det selv for å slippe vagnial fødsel, ville jeg ikke gjort. Om denne babyen blir liggende i seteleie eller jeg skulle bli gravid med tvillinger derimot, da ville jeg nok tenkt mer over det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå