Moder'n-2 Skrevet 5. juli 2007 #26 Skrevet 5. juli 2007 Dette er nesten et umulig spoersmaal. Jeg ville garantert hatt en vaginal foedsel hvis jeg var sikker paa at * jeg ikke revna slik at det ble varige skader i underlivet * slapp bruk av tang/sugekopp * var sikker paa at ungen var 100% OK etter foedslen (altsaa at jeg og babyen ville vaere 100% en liten tid etter foedselen). Problemet er jo at man ikke _vet_ dette. Jeg ser at mange er svaert negative til KS, men om man skulle hatt valget mellom KS og aa ikke kunne ha et normal sex-liv etterpaa, at man ikke kan holde paa avfoering eller at tarmen i stor grad er oedelagt, saa tror jeg de fleste ville vaere litt mer positive til KS. Jeg oensker meg mer forskning innenfor denne typen "dameplager". Jeg syns ikke det er akseptabelt at man i 2007 fremdeles ikke i forkant av foedslen kan si om den gravide vil revne til endetarmen eller ei. Ja, det er "naturlig" aa foede vaginalt, men det er ogsaa "naturlig" at barn blir permanent skadet under foedslen og at kvinner doer i barselseng. Vi burde ha kommet lengre enn som saa!
L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 5. juli 2007 #28 Skrevet 5. juli 2007 er SÅÅÅÅÅ enig med deg modern... Kjenner flere som har revnet fra atil b og har store problemer med udnerlivet i ettertid... Når det gjelder spm til HI: Så har jeg faktisk valget nå... Legene vil helst at jeg skal ta KS av medisinske grunner, men jeg ønsker helst å føde vaginalt... Er veldig usikker på hva jeg skal gjøre... Uansett hva en velger så bør en ta hensyn til hva sm er det beste for barnet...
Kummin&Lillesel Skrevet 5. juli 2007 #29 Skrevet 5. juli 2007 De forsker jo på det hele tida. Både ved hjelp av statistikk og målrettet forskning! I Sverige har de jo funnet ut at om det er mye melkesyre i fostervannet, så er det enklere å ta KS først som sist.. Fordi livmoren da som oftest er for sliten til å presse barnet ut. Det er jo en klar forbedring at de har funnet ut hvordan hindre den komplikasjonen! Og så vil jeg si at jeg kjenner folk som har revna fra a til b, men som har det like fint etterpå, til tross. De tråkler jo ikke bare sammen! Uansett. Jeg velger vaginal fødsel. Mulig at jeg ikke aner noe om hvordan DET er ennå. Men jeg har blitt operert i underlivsregionen før. Og de fem dagene i senga (jojo, jeg var oppe og gikk og alt, men det gjorde vooondt!), de vil jeg ikke oppleve igjen. Basta!
Gjest Skrevet 5. juli 2007 #30 Skrevet 5. juli 2007 Jeg vil velge naturlig fødsel fremfor en operasjon som en ks er. Så fremt det verken er fare for meg eller baby å føde vaginalt. Det er det kroppen vår er skapt for. Og jeg skjønner helt ærlig ikke de som tror at det er mindre smertefullt å ta ks. Etter en fødsel kan en opp og gå etter en par timer. Mens etter et ks, så må en ligge i ro en god stund.
Gjest Skrevet 5. juli 2007 #31 Skrevet 5. juli 2007 jeg tar gladelig ks om neste fødsel skal bli som den forrige.. var helt jævlig.. og jeg må innrømme jeg er dritredd for å oppleve det samme igjen.
Gjest Skrevet 5. juli 2007 #32 Skrevet 5. juli 2007 MEN,det skal også sies at jeg VILLE føde vaginalt og vil det fortsatt...men litt skremmende siden jeg ikke vet om neste blir lik..
Gjest Skrevet 5. juli 2007 #33 Skrevet 5. juli 2007 Man må jo bare se hvordan fødselen går, om det er behov for det. Mamma måtte ta KS med alle 3 ungene sine pga smalt bekken - og jeg har ikke tenkt å skyte henne fordi, selv om jeg vil prøve meg på vaginal fødsel. Men må man ha hastesnitt så må man...
Gjest Odyssey&Mikrovampyren Skrevet 5. juli 2007 #34 Skrevet 5. juli 2007 Unnskyld meg men.. Bula; Jeg tok ks i full narkose... jeg våknet 10 minutter etter ks... jeg gikk etter 2 timer... så den der stemmer ikke...
♥Tullerusk♥ Skrevet 5. juli 2007 #35 Skrevet 5. juli 2007 Fritt valg? VAGINALT!!! Kroppen min er faktisk laget for det, men skulle det bli komplikasjoner så blir det jo andre boller...Sier seg jo selv...
pandabjørn Skrevet 5. juli 2007 #36 Skrevet 5. juli 2007 Jeg hadde akutt ks sist og skal ha planlagt ks i nov når tulla kommer.. Skjønner ikke at det er så mange som er SÅÅÅ imot KS?? da må dere hatt en mindre bra opplevelse siden dere sier det?? og at legen skjærer opp feil hvor ofte skjer det? og at såre ikke vil gro eller spretter opp hvor ofte skjer det??? og noen er redde for sprøyter. tenker du på den kanylen i hånden? du kan få emblakrem om du synes den er vond! det får jeg hver gang jeg har operert.... og dere som ikke vil ha arr er dere så forbanna forfengelig at dere ikke kan leve med et lite arr?? jeg ble sydd innvendig etter ks og jeg hadde full narkose og var oppe i dusjen 2 timer etter jeg hadde våknet....hadde nesten ikke vondt i det hele tatt etterpå, tror det er MYE verre å revne masse og ikke kan gå på do på flere uker + at man har vondt å sitte! Takke meg til at det finnes KS ellers hadde nok jeg ikke fått mere enn 1 barn.....må legge til at jeg hadde vanlig fødsel i 9 timer før det ble akutt ks...og jeg ville aldri hatt vaginalt fødsel..
2 søte små gutter Skrevet 5. juli 2007 #37 Skrevet 5. juli 2007 Vaginal fødsel ! Hadde KS med førstemann, men det var et hastesnitt der det virkelig sto om sekunder og kan på ingen måte sammenlignes med et planlagt KS. Men uansett så var tiden etterpå grusom, fikk infeksjon i såret (noe som faktisk er ganske vanlig hvertfall etter hastesnitt) med 40 i feber, såret måtte åpnes opp igjen for å tømme puss, og det var pyton i mange uker etterpå.
prøvekluten+3små Skrevet 5. juli 2007 #38 Skrevet 5. juli 2007 vil aldri aldri velge ks om jeg kan føde normalt..men denne gangen er d ikke sikkert jeg har et reelt valg,har morkake som ligger pent plassert over,så ul uke 32 blir meeget nervepirrende!
*RutIetutt* Skrevet 5. juli 2007 #39 Skrevet 5. juli 2007 Jeg er faktisk litt usikker...hadde du spurt med for noen mnd siden hadde jeg sagt ks uten tvil! Har veldig fødselsangst etter forrige fødsel som endte med hastesnitt...og DET vil jeg unngå denne gangen....blir jo dobbelt så sliten etterpå... Har på en måte lyst å få det til selv en gang...samtidig er jeg livredd for å miste kontrollen...et planlagt ks hadde vært det beste sånn sett - kjapt og kontrollert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå