Gjest Skrevet 3. juli 2007 #1 Skrevet 3. juli 2007 syns det er så sinnsykt mye mathysteri på BIM. man kan ikke spise ditten, man kan ikke spise datten. folk steriliserer all mat før de spiser den og tar helt av hvis de kom til å spise noe pålegg som ble åpnet i går. Greit nok at man skal være forsiktig, men vi bor tross alt i Norge. Vi har verdens strengeste kontroller på mat. Forresten - hver gang dere tar på et håndtak, bruker et offentlig do eller i det hele tatt beveger dere ute blandt folk får dere i dere MYE flere bakterier enn hva dere får i dere av å spise noe salami som er kontrollsjekket, vakuumpakket og sjekket i hytt og pine. Tror faktisk stresset rundt dette matgreiene er farligere for babyen enn den lille promillesansynligheten for å bli smittet av noe lugubert noe. Det er farlig å leve, man kan dø av det. Enig? Uenig? Hva syns dere?
lengter daler ned i skjul... Skrevet 3. juli 2007 #3 Skrevet 3. juli 2007 jeg synes det er opp til hver og en hva de spiser og ikke. Vi er alle forskjellige og det bør respekteres. Jeg er ikke hysterisk, men jeg tenker litt fornuftig og logisk. Alle har sine grunner til hvordan de tenker, kan tenke meg at hvis man har strevd kjempelenge med å bli gravid, kanskje føler at dette er den eneste sjansen man har, så er man litt extra forsiktig osv. Noen kanskje har erfaringer med sykdom relatert til mat, kanskje har vært syke selv eller kjenner noen som har blitt det. Kankje noen har fått i seg noe dårlig gildemat, hehe! alle har sin egen historie, noen er mere engstelige av seg enn andre, men trengr jo ikke å bli kritisert for det.... Mener ikke at du gjør det altså, men sånn generelt.
Impulsiw Skrevet 3. juli 2007 #4 Skrevet 3. juli 2007 Veldig enig. Spiser alt jeg og blir litt småskremt når man plutselig ikke skal spise ditt og datt....
snella snella, aug05 og sept07 Skrevet 3. juli 2007 #5 Skrevet 3. juli 2007 oh-je! skriver under på den... men jeg skjønner jo at folk blir bekymra: les gjerne hysterisk. det er jo bare å være her et kvarter, så er du ferdig utdannet førstegangsgravid hysteriker med tusen flere spørsmål og dilemmaer enn hva du hadde før du kom inn! vi løper jo alle en viss risiko med det meste vi gjør her i livet. så det får det være opp til hver og en hvor langt man vil strekke strikken i ulike tilfeller. gravid eller ikke.
Gjest Skrevet 3. juli 2007 #6 Skrevet 3. juli 2007 Ja selvfølgelig må folk få lov til å få spise hva de vil og bestemme dette selv. mener bare at alt hysteriet kan skremme folk. det er så mye snakk her inne om hvor forferdelig farlig det er å spise salami osv osv osv. tror vi må tenke litt på at det kommer inn nygravide jenter her som får litt panikken. ikke nødvendig å sette unødig frykt på dem. stakkars jentene ligger vel våken hele natta fordi de spiste en skive med salami før de fikk høre om dette... man kan være forsiktig, men syns det til tider kan gjøre mye skade når man overdriver og blir hysterisk (så andre ser det). men ellers, folk får gjøre hva de vil, så lenge de ikke svartelister det totalt.
Nye sprell Skrevet 3. juli 2007 #7 Skrevet 3. juli 2007 Jeg er uenig. PÅ den andre lenken la jeg nettopp inn dette innlegget, som like gjerne kan legges til her: Ser det er mange her som spiser salami, fårepølse osv. Det er et valg dere selv må ta.Det kommer med stor sannsynlighet til å gå bra med de aller fleste som spiser spekemat i graviditeten. Som jeg skrev i et annet innlegg, vi er alle ulike mtp hvor stor risiko vi synes er ok å utsette oss selv og barnet for. Jeg vil bare spre kunnskapen om at det faktisk er frarådet av Mattilsynet, som er myndighetenes ekspertorgan på mat og helse. Det betyr ikke at det er "farlig", men det betyr at det er betydelig "farligere" enn annen mat det ikke gis tilsvarende råd for.
Gjest Skrevet 3. juli 2007 #8 Skrevet 3. juli 2007 Flørtepusen: henvendte ikke til ditt innlegg spesielt, men kom bare på temaet når jeg så innlegget ditt. tenker på de innleggene som kommer fra tid til annen ala "Jeg har spist fårepølse - er babyen min død nå? hva skal jeg gjøre???" - hysteri. det skremmer MANGE andre som ikke hadde trengt det stresset. Alt med måte, og sunn fornuft, mener nå jeg =)
Gjest Skrevet 3. juli 2007 #9 Skrevet 3. juli 2007 Det er jo smart å være litt forsiktig da.. Men det ikke så mange tenker på, er at listeria, som forøvrig finnes naturlig i vann,jord og vanlige råvarer. Toxoplasmose finnes bortimot i hvert eneste dyr, og det er snakk om store mengder en må få i seg før en blir syk av det. Jeg synes det blir et hysteri egentlig. Det mange ikke tenker på er at de faktisk kanskje allerede har den bakterien eller den parasitten i seg allerede FØR de blir gravide, og har dannet antistoffer mot det. Greit å være forsiktig, men graviditet er ingen sykdom som krever diett!
SusyQ Skrevet 3. juli 2007 #10 Skrevet 3. juli 2007 Jeg er også uenig. Er ikke mye rart man må holde seg unna, men veiledningen fra offentlige helsemyndigheter på Matportalen er grei å kjenne til. Er ikke mye hokus pokus: fosteret kan ta skade av listeria -som finnes i upasturisert ost-, og toxoplasmose -som finnes i rått kjøtt og jord. I tillegg kan miljøgifter som hoper seg opp i stor fisk som tunfisk skade den lille. Det er omtrent det. Om folk velger å følge disse matrådene eller ei blander jeg meg lite borti, akkurat som det er det samme for meg om andre folk røyker og drikker under svangerskapet eller kjører uten bilbelte. Risikoen for at noe skjer er liten, men greit å vite at man tar en risk, så får man heller vurdere selv om man synes det er verdt det, tenker nå jeg.
Nye sprell Skrevet 3. juli 2007 #11 Skrevet 3. juli 2007 Joda, jeg skjønner hva du mener - for mye bekymring er ikke bra. :-) Likevel mener jeg at alle har rett til å ta egne valg, basert på best tilgjengelig kunnskap. Selv synes jeg det er best å holde meg unna risiko, men vi er alle forskjellige. Og - jeg er ikke førstegangs, selv om noe hadde mistanke derom. :-)
¤¤¤2xE¤¤¤ Skrevet 3. juli 2007 #12 Skrevet 3. juli 2007 Kjære HI! Æ takke for at du har uttrykt akkurat de æ mene. Æ kunne ikkje vært mere enig!! De e ikkje rart mange har så "vanskelige" svangerskap, når dem har såå jæævla mye å bekymre sæ for.
Impulsiw Skrevet 3. juli 2007 #13 Skrevet 3. juli 2007 Synes roastbiff er godt jeg da. Men nå har den jo stått i ovnen LENGE da....
lengter daler ned i skjul... Skrevet 3. juli 2007 #14 Skrevet 3. juli 2007 emsemfårbror: vær litt forsiktig med å dømme folk på den måten... Er faktiskt endel her inne som seriøst har VANSKELIG svangerskap... og da er det snakk om allvorlige ting, tror IKKE at det kommer av at de bekymrer seg for hva de kan spise og ikke. La nå folk bekymre seg for hva de vil, vi vet jo ikngeting om dem eller hva de har opplevd!
Impulsiw Skrevet 3. juli 2007 #15 Skrevet 3. juli 2007 Litt usikker på hva fødeklar siktet til nå? Har innlegget ditt relevans til HI sitt innlegg?
Gjest Skrevet 3. juli 2007 #16 Skrevet 3. juli 2007 lengter med spire *FØDEKLAR* Ikke for å forsvare noen her , men jeg tror du misforstår emsen litt her. Det jeg tror hun mener er at mange gjør svangerskapene sine til noe vanskelig fordi de ikke kan spise ditt og ikke datt, en kan ikke gjøre sånn og ikke sånn. Klart mange har vanskelige svangerskap, det er jo sant. Men trenger en å gjøre ting vanskelige for seg selv hvis en i utgangspunktet har et normalt og ukomplisert svangerskap? Skal en bli hemmet i feks å reise, å spise, å drikke, å kose med dyr ,jobbe osv bare fordi en er gravid? Det er ingen sykdom å være gravid, men en kan få en del plager/sykdommer forårsaket av svangerskapet.
Adriansmor med tulla Skrevet 3. juli 2007 #17 Skrevet 3. juli 2007 Viss det er så strenge kontroller og maten er så bra.... hva da med e coli bakterie utbrudde for ikke lenge siden da? Mat kontroll i norge er faktisk ikke så streng som man fremstiller det!!
lengter daler ned i skjul... Skrevet 3. juli 2007 #18 Skrevet 3. juli 2007 hehe, ok da missforsto jeg nok. Litt tidlig ammetåke ;o) sorry! unskyld emsen, skal lese ordentlig neste gang ;o)
Adriansmor med tulla Skrevet 3. juli 2007 #20 Skrevet 3. juli 2007 Førti.. var det mitt innlegg du siktet til? har du virkelig ikke fått med deg e colie bakterie ble funnet i gilde produkter??
Gjest Skrevet 3. juli 2007 #21 Skrevet 3. juli 2007 Alt en putter i munnen har enten vært et dyr eller har vært i jorda. En er omgitt av smitte hele tiden, hvor enn du går! E coli kan du få av å gå i butikken. Det kommer an på hvor hånda til den som tok i osten før deg har vært. Det fins et syndrom som heter Munchausen By proxy.Dvs at noen sykeliggjør noen for å få legehjelp eller oppmerksomhet. Skulle tro at staten Norge bedrev sånt med sine landsmenn og damer.
Gjest Skrevet 3. juli 2007 #22 Skrevet 3. juli 2007 Jeg er uenig.....i å bruke ordet hysteri. Noen spiser spekeskinke, andre tar solarium... Hvem har rett til å kalle de som velger dette bort i 9 mnd for hysteriske? Det er dessuten et latterlig ord, som dere burde gjøre dere for gode til å bruke. Vi tar alle sammen valg under våre svangerskap. Vi opplever det hele på ulike måte. Vi har også ulik bakgrunn. Jeg synes ingen er bedre enn andre her, uansett hvilke valg vi velger. Du som røyker... Du som spiser spekemat... Du som nipper til vinglasset... Du som vasker kattedoen... Du som dømmer andre... Det er i bunn og grunn ditt valg. Valget du tar kan få konsekvenser, men høyst sannsynlig får du et friskt barn. Men hvis det viser seg at du ikke får et friskt barn, ville du da følt anger for det du gjorde som kan være årsak til at babyen din ikke har det bra? Jeg er langt ifra perfekt. Jeg vet ikke alt hva en ikke bør spise, drikke og ellers holde seg unna. Men jeg vet at jeg gjør mitt aller ytterste for at min baby kommer til denne verden som frisk og flott. Og det aller beste...jeg skal lære opp mitt barn til å ikke dømme andre!
Gjest Skrevet 3. juli 2007 #23 Skrevet 3. juli 2007 Mange interessante meninger her! Dersom jeg har fornærmet noen var det virkelig ikke meningen. for min del kan folk gjøre akkurat som de vil - jeg gir blanke f*** i hva folk spiser og ikke. jeg bare påpeker at overdrivelse og hysteri rundt dette kan skremme gravide unødig. spist er spist, og har man spist en skive med salami så har man spist en skive med salami. Litt off-topic, men en av grunnene til at vi blir så mye syk er jo faktisk bakteriehysteriet vårt. vi vasker oss ihjel, all mat steriliseres, antibakteriell er det ordet som selger mest. Og hva skjer da? Når kroppen vår går rundt i et sterilt samfunn, går imunforsvaret i "hvile" - og den dagen vi blir angrepet av noe bakterier vet ikke immunforsvaret hva det skal gjøres. ergo vi blir hundre ganger sykere enn vi hadde gjort hvis vi hadde "herdet" oss litt mer. Hvorfor ruller unger seg i møkk? jo, det er faktisk for å bygge opp immunforsvaret! vi er instinktivt bygget opp for å gradvis utsette oss for bakterier , slik at kroppen blir vant til fremmedlegemer og vet hvilke som er farlige og ikke. men når vi dusjer to ganger om dagen og vasker ALT overALT, bryter vi ned de bakteriene på huden som angriper de slemme bakteriene, og de blir ikke fakket opp før de er kommet inn i kroppen. og siden immunforsvaret ikke er vant til bakterieangrep, sitter den himmel og jord i bevegelse og vi får tusen ganger fler sykdomssymptomer enn nødvendig. selvfølgelig er hygiene viktig, men jeg tror faktisk mennesker overdriver litt der. det er ikke nødvendig å dusje 2-3 ganger om dagen. det er faktisk skadelig...
Gjest Skrevet 3. juli 2007 #24 Skrevet 3. juli 2007 Jeg lurer bare på hva en kan spise som gravid som er helt trygt? Siden det fins en fasit på hva som er farlig, hva er da fasiten på det som er trygt å spise?
Gjest Skrevet 3. juli 2007 #25 Skrevet 3. juli 2007 Bula: drikk sterilisert vann. i teorien eneste som ikke er farlig. tror jeg. =P
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå